Followers

Saturday, August 05, 2017

Siapa Menipu? Siapa menipu yang memberi faedah untuk rakyat? PM Najib atau Tun M?

1. PM Najib nampaknya kian tertekan dengan hujah serangan mantan PM Tun Dr Mahathir terhadapnya yang menyebabkan beliau terpaksa menuduh Tun M konon menipu rakyat untuk menghapuskan GST.

2. Dalam kenyataannya sebelum itu Tun M mendakwa hutang 1MDB yang tidak dibayar akan ditanggung oleh rakyat termasuk menerusi cukai berkenaan. 

3. Melihat dan merenung dengan apa yang sedang berlaku dan yang sedang dilakukan sekarang ini nampak jelas dakwaan Tun M itu ada asas yang kukuh. Kebanyakan rakyat merasakaan mereka sependappat dengan Tun M. 

4. Semenjak pemerintahan Najib melaksanakan GST kehidupan rakyat umum bukan semakin baik malah semakin tertekan dengan kos dan bebaban hidup. Antara contoh yang semakin jelas hari ini ialah kadar pengangguran dan kadar kejadian jenayah dalam negara semakin meningkat. Peruntukan-peruntukan baru kepada agensi dan jabatan-jabatan kerajaan dipotong dengan teruk. Peruntukan baik pulih premis merosot terus sehingga telah banyak premis-premis dan aset-aset kerajaan rosak teruk.

5. Dengan isu-isu besar yang disebut itu, persoalan telah bermain dipemikiran rakyat; ke mana pergi duit GST yang sepatutnya semua rakyat dapat merasai dengan jelas akan duit itu kembali kepada mereka! Setakat ini akalu ada yang merasainya hanyalah mereka yang menjadi ayam daging dengan dedak BRIM yang hanya lekat celag gigi dan peneroka FELDA yang dapatnya tidak seberapa itu! Sebahagian besar rakyat yang lain dapat apa pulangan dari GST? Tak ada!

6. Dengan sebab itu kalau Najib kata  Tun M membohongi rakyat hanya semata-mata untuk hapuskan GST, oklah tu. Tun M buat apa sahaja untuk HAPUS kan GST! Setakat hari ini menag rakyat gembira dengan berita GST akan dihapuskan jika kerajaan baru PH menang di Putrajaya. So apa masalahnya Tun M berbohong kalaulah betul Tun M dikatakan berbohong!

7. Yang menjadi masalah sekarang tidakkah PM Najib juga "berbohong" kepada rakyat untuk terus menghidupkan GST dengan menafikan hasil GST daripada rakyat digunakan untuk bayar hutang 1MDB?

8. Memberi alasan negara-negara maju lain juga melaksanakan GST untuk merasionalkan pelaksanaan GST di Malaysia bukanlah satu hujah yang bagus. GST di negara-negara maju itu ke mana mengalirnya wang mereka kalau tidak kembali kepada rakyat. 

9. Di Malaysia sekarang? Yellek!

Monday, May 01, 2017

Pakatan Harapan mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan laju.

1. Dengan keputusan PAS memutuskan hubungan dengan PKR dan tidak 'hingin' langsung berPAKATAN dengan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan maka Pakatan Harapan ( PKR, DAP, AMANAH, PPBM ) seharusnya dengan senang hati mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan segera. Tidak perlu lagi mengenyit mata, menjilat lidah, menceceh dan menoleh-noleh ke belakang apatah lagi ke arah PAS! Mahu tak mahu, rakyat terbanyak wajib diberitahu bahawa PAS perlu diletakkan dihadapan bersama barisan kerajaan Kleptokrasi untuk dihadapi secara berdepan dalam  PRU 14 nanti.

2. Segala perancangan dan strategi serta tawaran perlu terus digubal bersama kerana rakyat umum sedang menanti pergerakan Pakatan Harapan. Rakyat sekian lama telah mencari pihak untuk diberi HARAPAN bagi menumbang dan 'membungkus' kerajaan KLEPTOKRASI yang tidak pernah ada rasa sensitif dengan nasib rakayat, yang cukup menyusah dan membosankan rakyat.

3. Sama ada berlawan satu sama satu atau tiga penjuru atau berapa penjuru sekali pun, semua itu kini mesti dihadapi dengan penuh persediaan dan berstrategi untuk menang PRU 14 nanti. YAKINlah jika perjuangan, pendedahan isu dan tawaran meyakinkan rakyat terbanyak, sesungguhnya rakyat tidak bodoh untuk menolak Pakatan Harapan sebagai kerajaan baru yang menjadi HARAPAN rakyat. Kebanyak rakyat Malaysia hari ini daripada pelbagai generasi apatah lagi generasi muda telah benar-benar faham dan sangat merasakan kerajaan UMNO/BN ini memang wajib perlu diganti.

4. Kebanyakan rakyat kini semakin amat faham akan isu pemborosan pemimpin yang berprinsip "Cash is King" itu. Rakyat telah mula mengerti akan betapa beratnya pecah amanah dan kehilangan integriti pemimpin kini. Rakyat semakin tahu skandal 1MDB, SRC, isu dedak yang disumbat ke sana-sini, isu Tabung Haji, isu KWAP yang disalah guna dan lain-lain. Yang perlu kini rakyat perlu terus diberi penjelasan.

5. Dengan gelombang yang serentak dan sinergi, In shaa Allah Pakatan Harapan akan mampu untuk mara dan 'melanggar' apa sahaja penjuru yang berada di hadapan rakyat kerana rakyat telah jemu, bosan dan menyampah dengan permainan politik Umno/BN dan PAS yang tidak habis-habis, sedang nasib rakyat terus tertekan dan akan semakin tertekan JIKA kerajaan UMNO/Bn  dan (mungkin nanti) PAS (?) terus memerintah.

6. Segera dan teruskan kemaraan anda Pakatan Harapan. Rakyat menunggu tindakan dan kemaraan kamu.

Sunday, January 01, 2017

Hari-hari mendatang pasti akan ada adegan-adegan yang lebih memegunkan! Tunggu!

1. Bukan bertujuan "busy body' tapi kadang-kadang rasa kesian kepada sahabat-sahabat ahli bawahan yang masih berada dalam parti sejarah. Selepas pertukaran kepimpinan baru di Selangor tempoh hari, ahli-ahli bawahan jadi semakin pening dan bengong memikirkan hala tuju politik parti, mengikut satu survey yang berwibawa. Kalau guna nada orang kampung, kata-kata yang sesuai, "Hendak tuju kemana entah?, ke sana tidak, ke sini tidak tapi macam nok ke sana!!". Begitulah keadaan parti sejarah itu!

2. Ahli-ahli di bawah berpuntal lidah bercakap bab menentang Umno/Bn walaupun kian tidak ada petugas parti. Tak ada benda tidak dikata kepada Najib dan Umno! Namun pemimpin di atas "bagai nak selok" berkepit dengan para pemimpin Umno ke sana ke mari!

3. Sekarang ini racun yang paling bisa dan utama ditabur kepada ahli bawahan parti sejarah ialah "musuh utama" kita, DAP! Tidak ada cerita lain, kalau mereka semakin keliru nak kutuk Najib dan Umno kerana tingkahlaku pemimpin atasan mereka, mereka beralih pula "lagu"  yang Umno selama ini dendangkan, "DAP musuh kita", "PAN kuda tunggangan DAP". Kesian sungguhlah kepada puak-puak ini. Padan pun ramai panggil mereka ini walaun!

4. Bila kita bagitahu mereka, parti awak akan 'kerjasama' dengan Umno dalam PRU 14 ini. Mati-mati mereka kita tidak! Mana boleh? Gagah benar jawapannya! Begitulah di bawah ini diperkotak-katikkan oleh para pemimpin yang opportunis disebalik "pakaian" warak mereka!

5. Para pemimpin di atas pula daripada se-pentas, se-mesyuarat senyap-senyap, se-Majlis Perundingan, se-dondong, se-kata, se-355 di London (konon) dan se-teh-tarik, se-kapal, se-Ruhingya dalam stadium,  se-irama mendendangkan "lagu-lagu" BTN dan kian banyak se-se yang lain, ahli-ahli di bawah terus tidak percaya walaupun kini kelihatan semakin terang tanpa payah bersuluh lagi! 

6.  Apa yang aku nak lihat dan tunggu, sewaktu dahulu, waktu aku membuat keputusan meninggalkan parti sejarah kerana sikap kepimpinan baru yang mengubah hala tuju politik parti sejarah, ada sahabat-sahabat lama di bawah ini kata, "enta pergilah, ana tidak akan pergi kecuali parti kerjasama dengan Umno, ana ikut enta!". Hahha...!!

7. Sama ada sebelum atau selepas PRU 14, aku akan tunggu dan aku akan cari mereka nanti! Bukan apa, cuma hanya nak melihat kesan dan bahana 'dedak' sahaja, yang boleh mereput dan melunyaikan prinsip dan kata-kata yang berdegar-degar, para pemimpin di atas pula kian kerap berkepit berlegar-legar ke sana-ke mari bersama-sama dengan penuh 'romantik'!

8. Semakin hari mendatang, panorama kemaruk cinta politik parti sejarah semakin terang dan jelas. Setelah ber-teh tarik di London, kita tengok pula esok lusa adegan-adegan yang lebih "memegunkan"! Mari kita tengok siapa yang kena!