Followers

Friday, December 16, 2016

Dicadangkan PKR bergabung dengan PAS, pedulikan Amanah sorang-sorang!

Dalam keadaan sekarang, yang semakin hampir dengan PRU 14, sepatutnya sama ada orang tua atau anak muda dalam Pakatan Harapan duduk bersibuk berusaha memperkukuhkan Pakatan Harapan dari segala sudut dan segi, dengan penuh keyakinan. Tetapi tiba-tiba ada pula cadangan yang terlebih kreatif mencadangkan agar AMANAH bergabung dengan PKR! Eh ke situ pulak perginya!

Dulu 'telan' PRM sekarang nak 'telan' AMANAH pulak? Besar sungguh nafsu?

Tidak sedarkah puak-puak yang mencadang itu bahawa cadangan seumpama itu menggambarkan bahawa kumpulan yang mencadang itu hingga kini masih lagi tidak mempunyai keyakinan diri terhadap kekuatan partinya sendiri lantas bersibuk nak mencari tongkat di sana-sini! Atau golongan ini adalah puak-puak opportunis demi kepentingan kuasa puak sendiri. Ini pentanda tidak baik bagi parti itu sebenarnya kerana usaha seumpama inilah yang bakal menjadi duri dalam daging.

Kalau pun nak bercakap Amanah adalah parti baru, bukan memberi cadangan hingusan seperti itu. Bantu dan pimpin Amanah seperti mana yang para pemimpin Amanah pernah lakukan kepada parti itu sewaktu para pemimpin Amanah masih dalam parti lamanya. Bimbing, bantu, dokong dan memberi ruang! Ini tidak, lain pula yang hendak dilakukannya...

Kalau puak-puak itu sudah benar-benar hilang keyakinan diri, aku ingin mencadangkan agar PKR bergabung dengan PAS! Terus PKR jadi kuat dan sihat serta mantap sampai ke akar umbi kerana di sana ramai ulama, ramai ustaz, ramai politikus kreatif yang pro-aktif yang sentiasa berfikir diluar kotak dan yang paling penting ramai walaun yang dapat membantu kartel nanti! Silakan! Segera!!

Pedulikanlah Amanah tu terkontang-kanting sorang-sorang!

Wednesday, December 14, 2016

Cukuplah berunding dengan PAS kerana mereka terlalu kuat dan gagah bersendirian!

Salam, nampaknya begitu lama blog Garamlada ini bercuti. Kini telah sampai masanya blog ini akan diaktifkan kembali dengan mengupas, menganalisa dan memberi pandangan berhubung isu-isu semasa yang sedang berlaku.

Isu pertama yang menarik minat aku dalam sesi kembali semula ini sudah pasti isu PAS, PH dan PPBM.

Pakatan Harapan yang dianggotai oleh DAP, PKR dan AMANAH baru sahaja menanda-tangani persefahaman bersama dalam usaha menghadapi UMNO/Bn dalam PRU 14 nanti. Namun PAS terus-terusan berkeras dengan blok apa yang dipanggilnya Gagasan Sejahteranya yang entah apa-apa itu! Mereka tetap tidak mahu bersama PH untuk satu lawan saru dengan Umno/Bn, walaupun telah dirunding banyak kali oleh PKR dari gang Minali dan terbaru oleh PPBM!

Terbaru Presiden PPBM berkata akan terus berunding dengan PAS untuk bawa PAS bersama dalam PH dalam keadaan PAS kelihatan telah putuskan keputusannya untuk tidak mahu bersama PH selagi ada DAP dan AMANAH.

Okaylah mungkin boleh diterima untuk PPBM terus memujuk PAS hingga akhir tahun ini yang tinggal tidak berapa hari sahaja lagi. Biarkan PPBM dan Minali puaskan hati mereka. Namun jika usaha memujuk PAS diteruskan lagi hingga ke tahun hadapan bagi aku, tindakan PPBM dan PKR itu hanya membazir dan akan memberi kesan negatif yang besar kepada usaha PH untuk menentang Umno/Bn. Pujuk kepada orang yang tidak sudi dan pendendam  ada kerja membuang masa.

Adalah lebih baik PH yang sepatutnya telah pun dianggotai oleh PPBM mulai melupai PAS yang sedang bercelaru itu dan telah pun merancang usaha-usaha menghadapi UMNO/Bn dalam PRU 14 nanti. Dalam masa 3 bulan mulai tahun depan PH mempunyai masa yang cukup untuk menerangkan dan mempengaruhi rakyat mengapa mereka mesti meninggalkan Umno dan PAS dan  perlu memilih Pakatan Harapan.

Aku sangat bimbang sikap PAS yang bermain tarik tali dalam perundingan dengan PKR dan PPBM adalah strategi yang mereka rancang bersama UMNO/Bn untuk memerangkap parti-parti PH dan PPBM. Tidak hairan jika ini merupakan strategi antara kedua parti tersebut untuk melemahkan usaha PH jika melihat kepada kemesraan di antara mereka yang semakin hari semakin mencolok mata.

Jika ini berlaku PH sudah pasti akan menghampakan harapan rakyat kepada mereka untuk melihat suatu perubahan negara ke arah yang lebih baik. Cukuplah kerusakan yang telah dilakukan oleh Umno/Bn kini dan rakyat ingin melihat perubahan berlaku.

Dengan sebab itu PH dan PPBM tidak sewajarnya melengahkan usaha aggresif mereka ke arah perubahan yang lebih baik dalam negara dek kerana permainan politik PAS yang celaru dan mengelirukan!

Cukuplah berunding dengan PAS. Bergeraklah segera dengan perancangan perubahan untuk rakyat secara yang meyakinkan.