Followers

Saturday, December 31, 2016

Teh tarik yang enak sampai ke tulang betis!

Dulu-dulu sewaktu kami dalam parti sejarah, kalau nak minum teh tarik hanya mencari warung-warung kecil tepi jalan besar. Di situlah kami berkumpul sesama sendiri pelbagai peringkat usia, dengan pelbagai isu-isu hangat politik tanah air. Selesai minum kami seluk bagi gombang masing-masing keluarkan duit untuk bayar apa yang diminum dan dimakan! Ada yang bayar dengan duit kertas seringgit, ada yang guna duit syiling! Duit selebihnya simpan untuk derma di ceramah-ceramah demi kemajuan parti!

Sudah pasti isu utama kami dalam perbincangan dan perdebatan sesama sendiri itu ialah mengenai kegelojohan dan kejahatan Umno/Bn dalam menguruskan pilihanraya dan mentadbir negara. Kadang-kadang di situ juga, sambil menghirup teh tarik kami merancang aktiviti parti dan mengeluarkan idea mencari dana. Itu dulu, sebelum politik matang dan sejahtera! Ada kalanya pemimpin-pemimpin dahulu yang datang ke tempat kami sama ada mereka minta minum di warung atau memang hanya kami mampu bawak ke warung-warung sahaja!

Hari ini semenjak kami bersama parti baru, sudah tidak nampak kawan-kawan parti sejarah minum-minum di warung-warung seperti dahulu.

Kalau pun ada seorang dua kawan-kawan lama yang nak kena teh tarik dengan kami, kini tak mampu untuk lakukan semudah dahulu, kerana takut diperhati dan dichop sebagai pengkhianat parti. Seorang ustaz veteran parti sejarah yang baik dengan aku apabila diajak kena teh tarik, hanya bersetuju untuk ke warung yang agak tersorok. Bila di tanya kenapa tak mahu kena teh tarik di bandar? 

Dia jawab, "takut orang-orang ana nampak minum dengan enta...mampus ana kena pulau". Begitu teruk sekali? Apa pun aku layanlah walau di manapun asal dapat kena teh tarik!

Hari ini minum teh tarik dengan orang Amanah amat besar bahayanya bagi ahli parti sejarah kerana akan dichop pengkhianat. Namun demikian tidak bahaya dan tidak mencolok mata langsung kalau kena teh tarik dengan orang-orang Umno Najib! 

"Fatwa" untuk ini telah kelihatan lebih jelas di London baru-baru ini apabila seorang ulama muda parti sejarah berteh-tarik di London, bro! Dengan menteri zakat lagi!  Fuh hebat!

Dengan petunjuk di London itu, sedikit masa lagi mungkin sudah tiada yang kena teh tarik di warung-warung, kerana dengan politik matang dan sejahtera tentunya mesti berteh-tarik di restauran dan kopitiam dengan kawan-kawan baru!

Fuh...teh tarik London kaw dan enak sampai ke tulang betis!

Friday, December 30, 2016

Teruklah DAP ni !

Teruk betul DAP, menghina! Adakah munasabah baru saja memerintah Pulau Pinang sudah nak buat Hospital Islam? UMNO yang telah lama memerintah, 60 tahun, dipimpin oleh pejuang-pejuang Islam maha tulin lagi, pun tak buat Hospital Islam! Melampau betul DAP ni...ish!!

Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata Umno banyak membela Islam? Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata, kalau tidak ada Umno, orang Melayu yang beragama islam akan ghuyup? Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata DAP yang bertanding 55 kerusi parlimen (yang belum tentu menang semua kerusi) daripada 222 kerusi parlimen itu akan perintah Malaysia maka habislah Islam?

Kerana itu semua habis orang Melayu terutama yang tinggal dikampung-kampung kecut telur dengan DAP! Ini pula DAP nak buat pula Hospital Islam...ish lagi bahaya! Sudahlah selama ini ada yang konon bertaraf 'ulama' penasihat geng Umno kata di masjid-masjid di Pulau Pinang tidak boleh azan!

Teruk sungguh DAP kawan PAN ni...adakah nak buat Hospital Islam?

Sudah-sudahlah dengan kerja memandirkan masyarakat Melayu luar bandar!

Laporan Sinar Harian:
 
Hospital islam Pulau Pinang dijangka beroperasi 2020

GEORGE TOWN: Yayasan Islam Pulau Pinang (YIPP) dengan kerjasama Majlis Agama Islam negeri akan membangunkan projek Hospital Islam Pulau Pinang (HIPP) bernilai RM280 juta di kawasan Bayan Baru.

Pengerusi YIPP, Datuk Mansor Othman berkata kerja-kerja pembinaan projek di tanah seluas hampir satu hektar itu akan bermula selepas majlis pecah tanah pada Ahad ini.

Beliau berkata, hospital yang akan dilengkapkan dengan kemudahan 200 katil itu merupakan hospital pertama di wilayah utara yang berkonsepkan patuh syariah dan dijangka mula beroperasi awal 2020.

"Hospital Pakar An-Nur di Selangor, telah dipilih sebagai pengendali HIPP manakala pemajunya merupakan sebuah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia yang akan diumumkan Ahad ini," katanya kepada Bernama dalam satu temubual di sini, Khamis.

Mansor berkata, hospital ini telah mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan dan diperakui oleh Institut Standard dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim) selepas menerima pengiktirafan pensijilan MS 1900:2014 dengan sistem berasaskan syariah Islam.

"HIPP akan menerapkan amalan perubatan berasaskan Islam di mana wad lelaki dan perempuan akan diasingkan, doktor wanita untuk wad bersalin dan kakitangan bertugas yang menutup aurat bagi mematuhi syarat sebagai hospital patuh syariah," katanya.

Bagaimanapun katanya, model perniagaan hospital ini bukan hanya tertumpu kepada orang Islam sahaja tetapi juga bagi orang bukan Islam yang ingin mendapatkan rawatan kesihatan dengan harga berpatutan.

Beliau berkata pembinaan HIPP ini adalah selaras dengan permintaan rawatan perubatan penduduk negeri dan juga warga asing untuk ke Pulau Pinang yang  terkenal dengan destinasi pelancongan perubatan.

"Mengikut Malaysia Healthcare Travel Council, jumlah keseluruhan pendapatan daripada pelancongan kesihatan adalah sebanyak RM390 juta tahun lepas dan 60 peratus daripada pelancong memilih Pulau Pinang sebagai destinasi mereka untuk mendapat rawatan kesihatan," katanya.

"HIPP yang terdiri daripada bangunan 14 tingkat ini akan mempunyai 600 tempat meletak kereta setinggi tujuh tingkat dan dilengkapi dengan pakar bidang  perubatan seperti pakar Pediatrik, Ginekologi, Endoskopi dan Kardiologi," katanya.

Mansor berkata hospital ini akan turut menawarkan 20 buah katil wakaf untuk membantu masyarakat kurang berkemampuan yang memerlukan rawatan perubatan.

"Pembiayaan kos rawatan bagi 20 buah katil wakaf ini akan ditanggung oleh pihak HIPP sebagai salah satu komitmen bahawa hospital yang akan didirikan ini  tidak mengenepikan golongan miskin," katanya.

Selain itu, beliau berkata pembinaan hospital ini dijangka mewujudkan peluang pekerjaan tambahan kepada penduduk setempat khususnya dalam bidang pengurusan pembuatan dan kesihatan.

"Hampir 1,000 kekosongan jawatan pelbagai bidang, bakal ditawarkan kepada orang ramai, selepas projek ini siap dalam tempoh tiga tahun lagi," katanya.


Tuesday, December 27, 2016

Apa yang boleh ditunggang...tunggang! Kali ini FELDA pula!

Wajar atau tidak bukan menjadi persoalan kerana kuasa di tangan mereka! Apa sahaja yang boleh ditunggang akan terus ditunggang demi kepentingan persahabatan insan tersayang dan kroni. Para peneroka yang masih lena teruskan kelenaan anda dalam PRU 14 ini sebelum menang sorak kampung tergadai! Buat para penasihat teruskan sengih anda!



Laporan Malaysiakini:

Wajarkah pembelian Eagle High, soal Nazir kepada Felda

Pengerusi CIMB Group, Datuk Seri Nazir Razak berkata, Felda yang ditubuhkan oleh bapanya, arwah Tun Abdul Razak Hussein semasa menjadi perdana menteri perlu mewajarkan rancangan pembelian 37 peratus pegangan dalam PT Eagle High Plantations Tbk.

Felda mengumumkan pembelian terancang dalam unit perladangan konglomerat Indonesia Rajawali Group selepas kegagalan Felda Global Ventures (FGV) untuk membeli pegangan saham yang sama.

FGV, syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia dikritik oleh para pemegang sahamnya apabila bercadang untuk membeli 37 peratus kepentingan dalam PT Eagle High Plantations Tbk pada harga AS$680 juta.

Antara pengkritik tersebut adalah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang telah melupuskan semua sahamnya dalam FGV.

Felda, tidak seperti FGV, bukan syarikat tersenarai awam dan dimiliki oleh kerajaan. Felda memiliki pegangan sebanyak 21 peratus dalam FGV.

Nazir dalam satu catatan di Instagram berkata, Felda masih membayar premium walaupun tawaran AS$505 juta untuk mendapatkan pegangan 37 peratus (580 rupiah sesaham) AS$175 juta kurang daripada tawaran FGV.

"Harga purata Eagle High pada bulan November adalah 212 rupiah sesaham, maka ia adalah premium 173 peratus bagi kepentingan bukan kawalan.

"Saya berharap lembaga pengarah akan mewajarkan sepenuhnya pengambil alihan dan penilaian walaupun perjanjian itu bukan lagi dibuat oleh FGV," katanya.

Nazir turut berkongsi gambar arwah bapanya ketika menyampaikan ucapan kepada peneroka Felda di Kuala Terengganu pada 28 Mac 1966.




Tuesday, December 20, 2016

Boleh 'berpeluk' dengan Syiah tetapi tidak dengan Amanah!

1. Inilah agaknya yang dipanggil politik matang? Sanggup menggagahkan diri pergi ke Iran untuk 'berpeluk' dengan kepala segala Syiah yang baru sahaja membantai umat Islam Sunni di Aleppo Syria. Darah saudara-saudara Islam Sunni masih belum kering, mangsa rogol masih menderita dan akan menderita sehingga akhir hayat, kanak-kana malang Sunni diperlaku kejam, ulama itu sambil tersenyum manis bagaikan tiada  apa-apa berlaku dan dilakukan oleh puak-puak Syiah yang jahat, masih rela tangannya memegang tangan kepala segala Syiah yang bergelumang dengan darah ummat Sunni! Masya Allah, di manakah rasa sensitiviti dan solidariti sesama umat Sunni yang teraniaya.

2. Lebih malang lagi puak-puak Syiah menggelarkan Umat Islam Sunni yang dizalimi oleh mereka itu sebagai golongan kafir tatkala ulama ini berada di Iran! Tidakkah ulama Malaysia yang seorang ini tidak ada rasa apa-apa langsung!? Ya Allah...di manakah para penasihat yang katanya bijak dan alim warak ulama ini? Tidurkan mereka di musim tengkujuh ini?

3.  Apakah yang hendak dikata lagi apabila KUIS sendiri tidak bersetuju dengan kehadiran ulama ini di Iran ke persidangan itu? Memalukan apabila orang kanan ulama Malaysia ini sebelumnya mengatakan kehadiran ulama ini ke Iran dengan keizinan pegawai-pegawai di KUIS!

4. Sikap dan pemikiran POLITIK ulama ini sejak akhir-akhir ini sangat bercelaru, bagaikan tiada langsung orang kiri kanannya yang mampu mengawalnya. Di Iran boleh bertemu bercakap dengan senyum manis kepada Syiah yang masih belum kering darah di tangan membunuh umat Sunni, namun dalam negara sendiri amat pendendam orangnya dengan sahabat-sahabat lamanya sendiri yang pernah rebah bangun bersamanya satu ketika dahulu.

5. Terbaru keluar lagi kenyataan tolak Amanah dan DAP! Tu dia! Yang peliknya katanya tentang rasuah BN tapi dalam waktu yang sama amat mesra dengan Umno/Bn! Ini semuanya pulut kepada Umno/Bn!

6. Amat lembut dengan Syiah yang mengganas di Aleppo dan mesra dengan perasuah di tanah air, namun keras teramat sangat dengan sahabat-sahabat lamanya dalam Amanah, yang dia juga, yang menghalau mereka keluar!

7. Begini rupanya politik matang cetusan idea hebatnya....boleh 'berpeluk' dengan Syiah tetapi tidak dengan Amanah dan DAP! Ikuk panda mu lah awang!


Friday, December 16, 2016

Dicadangkan PKR bergabung dengan PAS, pedulikan Amanah sorang-sorang!

Dalam keadaan sekarang, yang semakin hampir dengan PRU 14, sepatutnya sama ada orang tua atau anak muda dalam Pakatan Harapan duduk bersibuk berusaha memperkukuhkan Pakatan Harapan dari segala sudut dan segi, dengan penuh keyakinan. Tetapi tiba-tiba ada pula cadangan yang terlebih kreatif mencadangkan agar AMANAH bergabung dengan PKR! Eh ke situ pulak perginya!

Dulu 'telan' PRM sekarang nak 'telan' AMANAH pulak? Besar sungguh nafsu?

Tidak sedarkah puak-puak yang mencadang itu bahawa cadangan seumpama itu menggambarkan bahawa kumpulan yang mencadang itu hingga kini masih lagi tidak mempunyai keyakinan diri terhadap kekuatan partinya sendiri lantas bersibuk nak mencari tongkat di sana-sini! Atau golongan ini adalah puak-puak opportunis demi kepentingan kuasa puak sendiri. Ini pentanda tidak baik bagi parti itu sebenarnya kerana usaha seumpama inilah yang bakal menjadi duri dalam daging.

Kalau pun nak bercakap Amanah adalah parti baru, bukan memberi cadangan hingusan seperti itu. Bantu dan pimpin Amanah seperti mana yang para pemimpin Amanah pernah lakukan kepada parti itu sewaktu para pemimpin Amanah masih dalam parti lamanya. Bimbing, bantu, dokong dan memberi ruang! Ini tidak, lain pula yang hendak dilakukannya...

Kalau puak-puak itu sudah benar-benar hilang keyakinan diri, aku ingin mencadangkan agar PKR bergabung dengan PAS! Terus PKR jadi kuat dan sihat serta mantap sampai ke akar umbi kerana di sana ramai ulama, ramai ustaz, ramai politikus kreatif yang pro-aktif yang sentiasa berfikir diluar kotak dan yang paling penting ramai walaun yang dapat membantu kartel nanti! Silakan! Segera!!

Pedulikanlah Amanah tu terkontang-kanting sorang-sorang!

Wednesday, December 14, 2016

Cukuplah berunding dengan PAS kerana mereka terlalu kuat dan gagah bersendirian!

Salam, nampaknya begitu lama blog Garamlada ini bercuti. Kini telah sampai masanya blog ini akan diaktifkan kembali dengan mengupas, menganalisa dan memberi pandangan berhubung isu-isu semasa yang sedang berlaku.

Isu pertama yang menarik minat aku dalam sesi kembali semula ini sudah pasti isu PAS, PH dan PPBM.

Pakatan Harapan yang dianggotai oleh DAP, PKR dan AMANAH baru sahaja menanda-tangani persefahaman bersama dalam usaha menghadapi UMNO/Bn dalam PRU 14 nanti. Namun PAS terus-terusan berkeras dengan blok apa yang dipanggilnya Gagasan Sejahteranya yang entah apa-apa itu! Mereka tetap tidak mahu bersama PH untuk satu lawan saru dengan Umno/Bn, walaupun telah dirunding banyak kali oleh PKR dari gang Minali dan terbaru oleh PPBM!

Terbaru Presiden PPBM berkata akan terus berunding dengan PAS untuk bawa PAS bersama dalam PH dalam keadaan PAS kelihatan telah putuskan keputusannya untuk tidak mahu bersama PH selagi ada DAP dan AMANAH.

Okaylah mungkin boleh diterima untuk PPBM terus memujuk PAS hingga akhir tahun ini yang tinggal tidak berapa hari sahaja lagi. Biarkan PPBM dan Minali puaskan hati mereka. Namun jika usaha memujuk PAS diteruskan lagi hingga ke tahun hadapan bagi aku, tindakan PPBM dan PKR itu hanya membazir dan akan memberi kesan negatif yang besar kepada usaha PH untuk menentang Umno/Bn. Pujuk kepada orang yang tidak sudi dan pendendam  ada kerja membuang masa.

Adalah lebih baik PH yang sepatutnya telah pun dianggotai oleh PPBM mulai melupai PAS yang sedang bercelaru itu dan telah pun merancang usaha-usaha menghadapi UMNO/Bn dalam PRU 14 nanti. Dalam masa 3 bulan mulai tahun depan PH mempunyai masa yang cukup untuk menerangkan dan mempengaruhi rakyat mengapa mereka mesti meninggalkan Umno dan PAS dan  perlu memilih Pakatan Harapan.

Aku sangat bimbang sikap PAS yang bermain tarik tali dalam perundingan dengan PKR dan PPBM adalah strategi yang mereka rancang bersama UMNO/Bn untuk memerangkap parti-parti PH dan PPBM. Tidak hairan jika ini merupakan strategi antara kedua parti tersebut untuk melemahkan usaha PH jika melihat kepada kemesraan di antara mereka yang semakin hari semakin mencolok mata.

Jika ini berlaku PH sudah pasti akan menghampakan harapan rakyat kepada mereka untuk melihat suatu perubahan negara ke arah yang lebih baik. Cukuplah kerusakan yang telah dilakukan oleh Umno/Bn kini dan rakyat ingin melihat perubahan berlaku.

Dengan sebab itu PH dan PPBM tidak sewajarnya melengahkan usaha aggresif mereka ke arah perubahan yang lebih baik dalam negara dek kerana permainan politik PAS yang celaru dan mengelirukan!

Cukuplah berunding dengan PAS. Bergeraklah segera dengan perancangan perubahan untuk rakyat secara yang meyakinkan.


Thursday, September 29, 2016

Wajah Islam kian buruk kerana ceramah agama yang tiada adab!

1. Isu RUU355 semakin parah dan mengelirukan. Rakyat awam terus dikeliru oleh mereka yang berwajah agama tetapi celupar dan pandai berkata-kara tapi bagaikan tiada akal.

2. Khalayak yang telah lama didoktrainkan, kurang berfikir dan tiada maklumat terus membina pendirian masing-masing dalam keadaan keliru dan haru biru.

3. Ancaman rosak aqidah dan jatuh iman kerana hanya RUU355 berkumandang di dalam masjid-masjid tertentu yang mencetus perpecahan ummah terus dibiarkan dibicara semahunya oleh ustaz-ustaz tertentu demi permainan politik yang merosakkan!

4. Terbaru nasib Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia 'diancam' jatuh iman dan akan ditanam di jirat kalau mati selepas tidak angkat tangan tidak sokong Ruu355 oleh seorang yang mungkin dianggap alim oleh pengikut parti politik berkenaan.

5. Pemimpin tertinggi politik parti berkenaan seolah-olah 'merestui' kenyataan tersebut kerana hingga hari ini masih berdiam tanpa memberi teguran. Isunya apalah RUU355 itu Hudud hingga mampu 'menjatuhkan iman' orang yang tidak menyokong?

6. Inilah yang dianggap politik Islam yang dibawa oleh parti politik berkenaan yang dibanggakan mereka. Jemaah lain sibuk mengislamkan orang-orang bukan Islam dengan yang ramah dan penuh rahmat, puak-puak ini pula sibuk 'berusaha menjatuhkan iman' orang-orang Islam yang lain dengan ceramah-ceramah yang kasar dan kurang ajar! Bahagianya mereka dapat berbuat demikian namun wajah Islam yang mulia terus diburukkan mereka!

Thursday, September 15, 2016

Alahai setakat naik darah 5 jam....

Husni, mantan Menteri Kewangan 2 menceritakan darahnya naik 5 jam kerana masalah 1MDB.

Alahai setakat naik 5 jam apalah sangat. Tak sampai pun 12 jam! Letak jawatan menteri, rehat dan makan pencen besar menteri, stabil terus darah.

Cuba tanya rakyat yang marhaen ni. Bukan naik darah 5 jam malah naik memanjang!

Ini semua bahana nak tolong bayar hutang 1MDB melalui GST,  dan macam-macam bahana lagi. Tak ada pun orang nak kesian.

Thursday, August 18, 2016

Kalau tidak tolol, nak kata apa?

Saya bersetuju kalau perkataan 'tolol' digunakan kepada seorang individu yang diamanahkan sebagai Yang Berhormat kerana cuba mengaitkan DYMM Seri Paduka Baginda  Yang Dipertuan Agung sebagai MO1. Ini adalah kerana isu MO1 adalah perkara yang semudah itu untuk difahami akan siapakah manusia MO1 itu!

Walaupun MO1 itu tidak diberi nama oleh kerajaan Amerika Syarikat, namun dalam laporan DOJ itu menunjukkan MO1 itu adalah pelaku 'jenayah' kolor putih yang amat ketara. Masakan tidak tolol dan bengong kalau Agung Malaysia cuba dikaitkan sebagai 'penjenayah'? Hebat betul individu ini? Puas hatilah orang Langkawi memenangkannya sebagai YB, dan kebetulan Agung Malaysia waktu ini pula adalah datang dari negeri Kedah! Puas hati sungguh!

Walaupun dalam usaha meredakan keadaan individu tersebut cuba membuat tafsiran baru, konon dia tidak tulis (menyebut) MO1 tetapi tulis (menyebut) sebagai MO Number 1, namun sekilas ikan di air orang dah tahu individu ini jantan ke betina!

Kita telah pun ada MO1 yang sangat membebankan negara, takkanlah kita perlu ada pula seorang wakil rakyat sebagai Pembelit No 1? Cukuplah...

Aku cuba bayangkan, kalaulah Mat Sabu atau Rafizi  atau Kit Siang yang tulis seperti itu, agaknya  dalam masa 12 jam bertimbun saman, sampai tertimbus Bukit Aman rasanya, agar mereka didakwa dengan pelbagai akta! Fuh!
 

 

Saturday, June 25, 2016

DAP kafir harbi? Kian rosak dan punah!

1. Negara Malaysia darul Najib wal Rosmah kini kian haru biru. Pelbagai tekanan, tindakan, fitnah dan fatwa mengarut berterbangan di ruang udara dan kehidupannya. Semua dilakukan oleh pihak yang memegang kuasa, yang berkuasa dan yang dekat dengan mereka, termasuk mereka yang kemaruk mahu menjadi penasihat yang entah apa benda, yang dinasihatkan!

2. Begitulah kian kukuhnya haru biru Malaysia hari ini. Sampai bila perkara-perkara ini akan terus bertebaran dan mahu ditebarkan merata-rata? Mereka yang ada maklumat kian cemas melihat segala gelagat pemerintahan Najib and the gang. Mereka yang tiada maklumat atau disekat mendapat malumat masih tidur lena dalam rangkulan suapan-suapan yang tidak seberapa dan tidak selazat manapun itu. Dan inilah puak-puak yang ramai, yang sudah menjadi bagai orang yang kena pukau.

3. Isu terbaru "DAP kafir harbi" dan yang bersama DAP haram dan berdosa besar. Ini bukan calang-calang isu. Kalau Rafizi-lah yang menyebut begini kepada kepada puak-puak sebelah sana, sudah pasti bertimbun laporan polis dihadapkan kepada Rafizi dan esok pagi sebelum Rafizi keluar rumah, polis dah tentu jemput Rafizi ke Bukit Aman! Alangkan Rafizi berkelakar sebut nak suruh Dr Termizi baling bom nuklear kat kerusi Pekan dalam parlimen yang bertentangan dan tak berapa kakipun dengan kerusi Ketua pembangkang, Rafizi disiasat segera mengalahkan cepatnya sinaran kilat!!

4. Tapi yang menfatwakan begitu seorang yang berjawatan mufti maka seluruh negara bagaikan releks belaka. Bayangkan kalau ada yang pakai "fatwa' itu, tidakkah akan berlaku pertumpahan darah dan merosakkan ketenteraman dalam negara?

5.  Inilah peliknya negara Malaysia darul Najib wal Rosmah hari ini. Haru birunya keterlaluan. Kian rosak dan punah integritinya.

Sunday, June 19, 2016

Punca Kekalahan Amanah di PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar

1. Parti Amanah Negara adalah sebuah parti baru yang belum dikenali ramai oleh rakyat Malaysia terutama rakyat luar bandar. Dalam usia lebih kurang 8 bulan, kisah misi dan visi Amanah belum melata ke seluruh pelusuk tanah air.

2. Sebagai parti baru, Amanah masih berhempas pulas di setiap kawasan untuk memperkenalkan dirinya. Dengan petugas perintis yang berjumlah kecil mereka mengambil masa untuk memperkenalkan Amanah dalam kalangan masyarakat Melayu. Dalam masyakarat yang berakar ideologi Umno mereka dipandang serong dan penuh curiga. 

3. Manakala dalam masyarakat yang berakar fahaman politik PAS, mereka menjadi bagaikan musuh yang perlu dihapuskan. Setiap ketika mereka bergerak dalam masyarakat mereka dipandang sinis, dimarah, dihina, dilabel, dichop serta dihukum hingga masyarakat yang mendengarnya menjadi keliru dan gerun!

4. Dalam usia lebih kurang 8 bulan, kawasan dan cawangan belum mencukupi malah di kebanyakan tempat belum wujud, untuk menyediakan angkatan perang politik tempatan. Jadi semuanya bergantung kepada bantuan luar yang penuh dengan kekangan.

5. Ahli-ahli Amanah belum melata di seluruh pelusuk tanahair walaupun golongan harum manis mungkin ramai di sesuatu kawasan dan cawangan.

6. Dalam tempoh lapan bulan ini golongan asatizah Amanah dilihat tidak berada di depan untuk membuktikan kepada masyarakat luar bandar bahawa Amanah adalah juga parti Islam. Apabila golongan asatizah ini tidak ke depan maka masyarakat gagal melihat corak Islam yang mahu dibawa oleh Amanah sebagai parti Islam sebagaimana yang didakwanya. Pemimpin Amanah tidak boleh mengharapkan masyarakat Melayu luar bandar faham atau terima Amanah sebagai parti Islam kerana hanya semua pemimpin atasan Amanah adalah berasal daripada PAS!

7. Sebagai parti baru Amanah belum sempat untuk memperkukuhkan kewangannya secara jangka panjang. Sudah pasti kewangan Amanah pada masa ini adalah datang dari mereka yang bersimpati dengan Amanah dan dari duit poket pemimpin dan aktivis Amanah yang tidak berapa kerat itu.

8. Di Kuala Kangsar calon Amanah berada ditempat ketiga kerana orang Melayu dalam kalangan PAS dan harum manis takut mengundi beliau kerana racun 'orang Ikram' yang dimainkan oleh tukang kempen parti bulan itu! Racun 'orang Ikram' ini perlu dineutralkan!

9. Yang terakhir Amanah selaku wakil PH tewas kepada Umno/Bn kerana tindakan PAS yang bertanding dalam kedua-dua PRK itu. Penyertaan PAS dalam PRK itu sangat menganggu kerana dari awal mereka kelihatan tidak berminat untuk menentang kebobrokan UMNO dan bukan untuk mengambil alih Putrajaya. Mereka hanya berhasrat untuk bersama dengan Putrajaya sekarang dalam hal-hal yang mereka boleh bersetuju. Jadi sudah tentu penyertaan PAS dalam kedua PRK ini amat tidak berbaloi!

10. PRK di Malaysia semasa pemerintahan UMNO/Bn bukan senang untuk dihadapi. Bukan Umno/Bn namanya kalau tidak menggunakan seluruh jentera kerajaan dan pelabai dedak untuk menguasai undi.

Walau bagaimanapun potensi Amanah sebagai salah satu parti politik utama dalam arus politik negara amat cerah terutama dalam tempoh 5 tahun akan datang. 

Apa yang penting Amanah tidak perlu kecewa dengan kekalahan dalam kedua PRK tersebut, sebaliknya perlu bangkit tanpa berlengah dan berehat panjang, untuk terus memperkenalkan Amanah ke seluruh masayarakat terutama masyarakat luar bandar. Pemimpin-pemimpin utama Amanah perlu turun ke bawah ke luar bandar dalam program ziarah dan ceramah-ceramah walaupun mungkin tidak ramai hadir!   Amanah perlu berani menghadapi mereka yang tidak ramai untuk mempunyai ahli yang ramai!

Biarkan apa yang 'musuh' Amanah kata, Amanah perlu terus bergerak ke hadapan tanpa banyak menoleh ke belakang!

Sunday, June 12, 2016

Amanah bersama rakan-rakannya terus tenang tetapi tangkas di Sungai Besar

1. Penulis berada seminggu di kempen PRK Sungai Besar (P093). Melihat sendiri apa yang berlaku dalam suasana kempen dalam PRK tersebut. Apa yang menarik ialah Parti Amanah Negara (Amanah) yang baru berusia lebih kurang 8 bulan telah diberi kepercayaan mewakili Pakatan Harapan dalam PRK tersebut. Sebagaimana yang dimaklumi Ustaz Azhar Abdul Syukur dari Amanah telah terpilih mewakili PH.

2. Apa yang menarik dalam usia lapan bulan Amanah telah berjaya bergerak lincah dan tangkas dalam kerja-kerja PRK tersebut walaupun terdapat beberapa kecelaruan dan kelam-kabut di peringkat awalnya. Semakin ke penghujung minggu pertama kempen, kelihatan aktiviti Amanah telah mulai tersusun dan menerima dokongan kuat daripada DAP dan PKR.

3. Kejayaan Amanah menyusun gerak kerja mereka dalam PRk Sungai Besar dan begitu juga di Kuala Kangsar telah mula memberi impak yang besar kepada parti lawan Amanah dan PH. Buktinya adalah saban malam melalui media perdana, Amanah dan rakan-rakan Amanah yang turut berkempen untuk Amanah dan PH telah 'diserang' siang malam. 

4. Antara mangsa serangan yang agak kesar ialah Mat Sabu sendiri Presiden Parti Amanah Negara yang sejak dari hari penamaan calon telah diejek dan digelak dalam khalayak ramai dengan geralan yang kurang menarik, yang akhirnya, individu yang menggelarkan itu telah memohon maaf. Mat Sabu tetap tenang seperti biasa.

5. Yang kedua menjadi mangsa 'serangan' daripada Umno dan PAS ialah Rafizi SUA PRK yang kuat berkempen untuk kedua-dua PRK ini. Tiada apa yang tidak dikatakan kepada Rafizi. Individu ketiga yang kuat menerima kutukan kerana kuat berkempen untuk Amanah ialah YB Ng Swee Ling ADUN Sekinchan.

7. Begitulah impak besar kempen Amanah yang mewakili PH dalam kempen PRK P093 khususnya. Yang paling menarik ialah sokongan Tun Mahathir kepada calon Pakatan Harapan iaitu Ustaz Azhar Dato Abdul Syukur dalam PRK Sungai Besar. Sokongan ini amat menggegar jantung hati hulubalang-hulubalang Najib hingga salah seorang daripada mereka mengharapkan Tun Mahathir kembali semula ke dalam Umno!

8. Dalam ronda-ronda penulis bertemu khalayak pengundi di sekitar Sungai Besar penulis sempat bertanya pelbagai golongan dan beberapa orang yang agak veteran dalam parti sejarah penulis tentang sokongan dan pilihan mereka dalam PRK ini.

9. Penulis bertanya parti manakah yang mereka sokong dalam PRK ini? Apa yang memeranjatkan ialah mereka menjawab Amanah. Penulis bertanya kenapa begitu? Mereka menjawab, "kita mahu kuasa, sekadar jadi penasihat buat apa?". Penulis bagitahu mereka PRK ini tidak memberi kuasa kepada parti yang menang. Mereka kata mereka tahu tapi kemenangan Amanah boleh memberi isyarat yang penting dalam PRU 14 nanti untuk PH terus berusaha gigih tewaskan Umno/Bn dan juga parti-parti yang cuba menjadi penasihat Umno/Bn! Wow...walaupun mereka veteran tapi pandangan mereka cukup mantap dan jelas.

10. Semua petanda ini mampu memberi harapan yang baik kepada masa depan Parti Amanah Negara di sebalik pelbagai kata keji kepada mereka daripada Umno dan pemimpin serta pewalak PAS itu sendiri. Malah dalam PRK Sungai Besar ini jika petugas-tugas dan aktivis-aktivis Amanah seluruh negara terus berjaya meningkatkan momentum kempen dengan jelas dan berfokus, kita tidak terkejut jika Amanah akan menguasai segalanya menjelang hari mengundi nanti. In shaa Allah.

 

Thursday, June 02, 2016

Amanah jangan contohi perangai parti sejarah!

1. Tahniah kepada Pakatan Harapan yang berjaya meletak calon dalam PRK Sungai Besar. Tahniah juga kepada Parti Amanah Negara kerana calon dari parti tersebut telah dipersetujui untuk mewakili PH.

2. Diharap ini adalah titik tolak pertama untuk melupakan sebarang perkara titik bengik antara parti-parti dalam PH. Rakyat menuntut kepada perjuangan yang lebih jelas untuk membela nasib rakyat yang sedang tertekan dan untuk bangkit merubah sistem yang korup dan lemah dalam pengurusan negara.

3. Isu-isu yang berlambak menekan rakyat kini dan menjatuhkan maruah negara di mata dunia perlu dilembang di Sungai Besar dan Kuala Kangsar untuk membuka minda rakyat agar berani bertindak merubah melalui PRU ke 14 nanti. Cukuplah rakyat diperkotak-katik dan diperbodohkan dengan dedak yang tidak seberapa berbanding dedak para kroni dan para kuncu.

4. Kepada Parti Amanah Negara teruskan perjuangan seperti yang diasaskan oleh Almarhum Ustaz Fadzil Nor dan TGNA dalam meletakkan Islam sebagai agama dakwah yang mulia dan berkesan dalam masyarakat majmuk di negara ini. Jangan ditiru perangai bongkak, mulut longkang dan pongah sang parti sejarah lagi. Biarkan parti sejarah itu terus mendendangkan trompet sasau seperti babi kepada DAP, lembu kepada Umno, dan pengkhianat dan mabuk kepada Amanah. Mereka nak kata apapun biarkan tetapi Parti Amanah Negara perlu terus maju dan mengajak rakyat Malaysia berfikiran dan bertindak cara Malaysia yang berhemah dan berintegriti.

5. Selamat maju jaya kepada Ustaz Azhar Shukur calon PH di Sungai Besar. Teruskan perjuangan anda kepada rakyat melalui Parti Amanah Negara.

Wednesday, June 01, 2016

Pemuda PAS kian hilang arah?

1. Mesyuarat Pemuda PAS Pusat yang bermula semalam sedang berlangsung. Antara yang menarik ialah pakaian ala pahlawan Melayu beberapa orang pemimpin utama Pemuda PAS dan perasmi mesyuarat tersebut.

2. Tidak menjadi masalah dengan pakaian tersebut malah pakailah apa pun asal menutup aurat. Cuma dengan memakai pakaian seperti itu Pas kelihatan seperti bersikap main-main dan seperti telah hilang identiti dan kreativiti perjuangannya.

3. Pemuda PAS pimpinan Abduh dan Mat Kholil bagaikan cuba mengajak ahli-ahlinya untuk tidak berpijak di bumi nyata dalam memahami realiti kehidupan dan tuntutan masyarakat dan anak muda hari ini yang lebih terdesak dengan tekanan hidup.

4. Apakah untuk semata-mata kononnya kembali kepada jiwa Melayu maka perlu mencipta gimik yang melucu dan ada ketikanya amat membosankan itu?

5. Jangan marah kalau orang ramai kata pemuda Pas kian ke-bangsawan-an. Buat kerja membazir dengan menempah pakaian atau menyewa mak andam pakaian yang memang tidak akan dipakai lagi selepas ini. Wang siapa digunakan untuk gimik yang membazir itu?

6. Apakah pemuda Pas kini kian hilang identiti diri dan hilang arah tuju kerana keselesaan hidup yang kian menyerkup diri beberapa watak utama, sedang anak-anak muda lain dan rakyat terus lemas dalam isu-isu besar yang menekan kehidupan dan masa depan mereka?

Wednesday, May 25, 2016

PKR, jangan jadi pembuli!

1. Nampaknya PKR cuba dengan gigihnya menjadikan Majlis Presiden PH bagaikan sampah. Mempermainkan mesyuarat MP Pakatan Harapan hingga tertunda-tunda berkali-kali, itulah buktinya!

2. Ini adalah sikap bongkak dan melampau yang menyusahkan komponen PH dalam usaha menghadapi PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar untuk menghadapi Umno/BN.

3. Alasan PKR kerana mahu terus berunding dengan PAS untuk kononnya memastikan satu lawan satu adalah amat mencurigakan.

4. Ramai khalayak pemerhati politik melihat sikap ini sebagai ada permainan tertentu yang cuba menyakitkan parti baru Amanah. Ini jelas sikap pembuli yang bongkak di sebalik wajah bagaikan alim dan warak kartel tertentu dlm PKR.

5. Jika inilah sikap PKR lebih mementing dan menatang PAS dalam perkiraan politiknnya berbanding rakan persefahaman PH nya sendiri maka saya bersetuju jika ada pihak yang mencadangkan PKR terus sahaja ke blok ketiga bersama Pas dan Ikatan. Tinggalkan PH!

6. Walaupun dalam politik apa sahaja boleh berlaku, apa lagi yang dicari daripada PAS kini yang sombong dan angkuh konon boleh menang walau sendirian itu? Dah berkali-kali PAS kata dia tidak perlukan parti lain, PKR tidak faham ke?

7. Keputusan melambatkan PH memutuskan komponen mana yang akan bertanding adalah satu pengkhianatan kepada persefahaman PH atau sebenarnya ada pihak dalam PKR yang selama ini memang tidak mengiktiraf kewujudan PH?

8. Sebagai rakyat biasa, saya juga rasa terpanggil untuk memberi pandangan bahawa parti yang layak mewakili PH di SB dan KK adalah Parti Amanah Negara. Mendesak MP menerima calon dari PKR adalah satu pembulian yang angkuh dan tidak bertimbangrasa! PKR, jangan jadi pembuli yang tamak!

Monday, May 09, 2016

Ini bukan politik matang, tapi bangang!

1. Nampaknya Azmin Ali memang jelas tidak mengiktiraf peranan Pakatan Harapan dalam membawa perubahan ke arah Malaysia yang lebih baik. Saranan Azmin agar PAS kembali bersama PKR dan DAP,  tanpa merujuk kepada Majlis Presiden PH memperlihatkan sikap tiada rasa hormat yang dimaksudkan. Dan buat masa ini kelihatannya Azmin memandang Amanah dengan sebelah mata sahaja atau mungkin tidak pandang langsung! Demikian bongkaknya Azmin!

2. Beliau kelihatan mahu menjadi abang besar yang boleh berkata apa sahaja walaupun melanggar semangat kerjasama Majlis Presiden Pakatan Harapan. Sikap seumpama ini yang ditunjukkan oleh Azmin walaupun bunyinya seperti baik dan berjurus tetapi penuh dengan muslihat yang mampu menghuru-harakan Pakatan Harapan yang sedang cuba dibina.

3. Beliau sepatutnya mempunyai cara yang lebih baik untuk membuat cadangan tersebut tetapi memilih cara yang tidak menghormati DAP dan apatah lagi Parti Amanah Negara! Sekali saya katakan ini adalah sikap bongkat yang cuba ditonjolkan oleh beliau bagi menafikan kewujudan Pakatan Harapan yang memang tidak diiktiraf (?) oleh beliau.

4. Hari ini Zuhdi seorang pegawai PAS telah membuat tawaran balas untuk PKR sebaliknya bersama PAS dan Ikatan dalam blok ketiga. 

5. Saya berpendapat cadangan ini sangat bernas. Maka itu dengan rasa besar hati saya menyeru kepada PKR terutama dari kelompok kartel Azmin agar fikirkannya secara serius dan jangan berlengah untuk 'sila belah' dengan segera ke Blok ketiga itu! 

6. Apa guna PKR kartel Azmin ada dalam Pakatan Harapan tetapi menjadi duri dalam daging kepada Pakatan Harapan rakyat

7. Sesungguhnya aku semakin menyampah dan meluat melihatkan puak-puak ini. Ini bukan politik matang tapi politik bangang! 

Sunday, May 08, 2016

Hey...jangan terus jadi politikus bangang!

1. PRN 11 Sarawak telah pun tamat dan segala keputusan telah pun juga diketahui. Memang perkara lazim, pertandingan dalam pilihanraya di Malaysia sejak dari dahulu lagi hingga PRN Sarawak yang baru tamat, parti-parti pembangkang perlu berlawan dengan lawan yang bukan sahaja pengelat malah juga pembuli yang tegar. Pembangkang diajak berlawan sambil mulut mereka dizipkan, tangan diikat, kaki dihalang melangkah, tidak boleh menggunakan alat/senjata untuk berlawan dengan mereka, sambil mereka, Umno/Bn boleh melangkah ke mana-mana sahaja, malah menggunakan apa jenis heli pun... menggunakan tangan sebebasnya, mengguna pebagai alat buat membelasah lawan dan macam-macam. Ini perkara biasa dalam pilihanraya di Malaysia! Ok lah, oleh kerana ianya memang begitu, maka cakap banyak pun tak guna, cuma gerakkan terus  BERSIH untuk pilihanraya yang lebih adil di masa akan datang!

2. Apa yang hendak diperkatakan di sini ialah parti-parti pembangkang terutama parti-parti yang kononnya wujudkan persefahaman di bawah nama Pakatan Harapan. Parti agama itu tidak perlu diperkatakan lagi di sini, kerana mereka memang sangatlah kuatnya (kalau kata tak kuat nanti, kena maki pula oleh para walaun!). Hang kuat....memang kuat....ok lah tu walau tak menang satu kerusi pun!

3. Manakala DAP, PKR dan Amanah memang mempunyai potensi untuk menyaingi rapat Umno/Bn, tetapi kerana sikap para pemimpin terutama dari DAP dan PKR yang macam kepala taik, tamak haloba dan tidak bersikap negarawan terhadap sesama sendiri, maka perkara buruk berlaku juga dalam PRN Sarawak...pertindihan kerusi dan bertanding sendiri-sendiri!

4. Tak perlu cakap siapa dan geng siapa dalam DAP dan PKR, tetapi cukuplah kita katakan pemimpin yang sebegini amat-amat mengecewakan rakyat, ini adalah pemimpin taik kucing yang busuk dengan ketamakan! Kamu boleh mengerakkan kuasa kamu dalam parti-parti kamu sementara kamu ada kuasa ini, dan jahanamkan terus harapan rakyat terhadap Pakatan Harapan semahu kamu, tapi kamu perlu ingat apabila rakyat benar-benar kecewa buatlah Pakatan apa pun, blok ke berapa pun, dan barisan apa, rakyat akan menganggap idea dan perancangan semua pemimpin politik itu mengarut, berkepentingan peribadi dan akhirnya "go to hell" lah kamu semua!

5. Sebab itu sementara ramai rakyat sudah kecewa dengan sikap pemimpin parti agama itu (lupakan parti itu) dan masih meletak harapan kepada proses politik dan majoriti rakyat masih menaruh harapan kepada Pakatan Harapan, tolonglah, baik LGE mahupun Azmin Ali, jangan terus jadi politus bangang dalam PRU 14 nanti. Pakat kerusi dari sekarang, tetapkan awal-awal, runding baik-baik dan selesai pertikaian dengan tegas, bukan bersikap talam dua muka dan baling batu sembunyi tangan, di saat-saat hampir hari penamaan calon. Kami kecewa jika kamu bersikap sedemikian!!! Jangan jadi bodoh!

6. Pakatan Harapan jika sekiranya masih mahu diwujudkan, tolonglah bertanding bersama, bekerja bersama, bantu membantu dan berlawan dengan Umno/Bn dan Blok ketiga sebagai satu pasukan. Jika tidak bubarkan Pakatan Harapan, kerana jika Pakatan Harapan yang tidak berkerja sebagai satu team, ia hanyalah menjadi Pakatan Taik Minyak sahaja!

7. Kepada Mat Sabu yang memimpin Amanah yang berusia 7 bulan itu, tolonglah, arahkan semua ahli-ahli Amanah kerja kuat, tambah ahli, tubuh cawangan dan kawasan, jangan asyik tahu bersidang di kedai-kedai kopi, berpolitik dalam whatsApp group dan buat sidang akhbar semata-mata. Kamu Amanah ada potensi yang sangat baik dan begitu cerah, dalam politik Malaysia baik di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak. Keputusan PRN Sarawak membuktikan segalanya, walaupun masih berusia 7 bulan. Tapi ingat harapkan potensi sahaja tidak akan ke mana malah akan hanya mengulang sejarah parti sejarah sahaja. Kerja kuat dan smart adalah perkara utama. Jangan abaikan potensi ini. 

8. 13 buah DUN di Sarawak itu harus terus dibina segala kekuatan Amanah di sana mulai dari tarikh penamaan calon tempoh hari sampai bila-bila. Setiap negeri Semenanjung perlu terus meng-anak-angkatkan dun-dun yang mereka telah dipertanggungjawabkan dalam PRN baru-baru ini. Jika ini berjaya dilakukan dengan aggresif dan dinamik, In shaa Allah 5 tahun lagi Amanah mempunyai harapan yang paling baik dengan Islam yang berpendekatan Rahmatanl lil alamin.

9. Proses keahlian ahli Amanah jangan terlalu lembab dan bentat, atasi segera masalah yang berbangkit. Jika boleh pagi mohon jadi ahli, petang dah boleh dapat kad keahlian, bukan seperti sekarang terhegeh-hegeh. Macam mana nak urus negara kalau begini? Dua tahun lagi PRK ke 14 akan tiba, Amanah perlu membuat pecutan dalam segala hal, bukan banyak memberi alasan begitu-begini. 

10. Akhirnya, jika Pakatan Harapan hendak ditawarkan kepada rakyat buat menentang Barisan Nasional yang banyak masalah itu, seriuslah kamu, berpakatlah wahai LGE dan Azmin Ali. Jangan kamu terus menjadi politus bangang yang menghampakan sekali lagi harapan rakyat, sebagaimana pernah pemimpin parti agama lakukan dalam PRU 13 yang lalu! Kami tidak mahu lihat lagi WALAU SATU KERUSI PUN, WALAU APA ALASAN PUN, berlaku pertindihan kerusi antara parti-parti Pakatan Harapan!!

11. Jika berlaku juga.....cukuplah buat kamu...wey, you are nonsence!!