Followers

Thursday, September 03, 2015

Isu Bai'ah: Malang.... PAS kian dicomot.



Pada waktu terkini, isu bai’ah talak tiga adalah merupakan antara isu hangat yang menjadi perbincangan dan perbualan antara penyokong parti PAS dan juga penyokong parti AMANAH malah juga mungkin oleh orang awam yang peka.

Selama ini kita merasakan bai’ah talak tiga ini mungkin sekadar khabar angin yang tiada kesahihannya kerana ada dalam kalangan pemimpin tertinggi PAS sendiri yang menafikan kewujudan bai’ah seumpama itu.

Namun perkembangan terakhir ini telah mengesahkan bahawa bai’ah talak tiga dalam kalangan wakil rakyat PAS yang bertanding dalam PRU 13 yang lalu seperti satu perkara yang sahih. Hal ini diperkukuhkan dengan pengakuan Timbalan Mursyidul Am PAS YAB Dato Ahmad Yaakob Menteri Besar Kelantan sendiri yang mengatakan bai’ah talak tiga itu adalah wujud dan benar terutamanya di Kelantan dan Trengganu.

Sebaik pengumuman kewujudan Parti Pekerja Malaysia pimpinan Mat Sabu pada 31 Ogos yang lalu, yang bakal dijenamakan semula itu, heboh dari Kelantan mengatakan YB Dr Hatta Ramli Ahli Parlimen Kuala Krai sebagai ‘mangsa’ pertama bai’ah talak tiga ini kerana beliau terbabit sebagai salah seorang AJK proteem Parti Pekerja Malaysia itu.

Maka kedengaranlah suara daripada TMB Kelantan Dato Nik Amar, Ketua Hakim Syariah Kelantan dan juga Timbalan Mursyidul Am PAS bahawa penikahan Dr Hatta dengan isterinya telah terbatal kerana bai’ah talak tiga itu sah dan tidak boleh dirujuk kembali kecuali isteri itu berkahwin lain dan bercerai dengan suami baru!

Masya Allah, hodoh dan jelik sekali kelihatan agama yang sempurna dan mulia ini hanya kerana kepentingan politik kepartian yang dimainkan oleh mereka yang katanya ‘faqih’ agama. Keluarga yang bahagia yang tiada apa-apa alasan antara suami isteri tersebut untuk bercerai, telah diiystihar terpisah dan dipisahkan oleh satu kepentingan politik! 

Sudahlah segera lagi gopoh diiystiharkan kepada umum, cara dan gaya pengisytiharan tersebut macam ada yang tidak kenanya....cuai, lalai dan penuh emosi malah mungkin tidak salah kalau diandaikan sebagai penuh dengan rasa kegeraman! Jelas ini merupakan gambaran yang tidak baik diberikan kepada Islam pada mata umum dalam masyarakat majmuk negara ini.

Persoalan yang berbangkit apakah bai’ah talak tiga seumpama ini merupakan satu tindakan yang menepati roh Islam itu sendiri? Bukankah perkara penceraian ini adalah merupakan perkara yang dibenci oleh Allah, dibai’ah bercerai talak tiga pula tanpa alasan yang kukuh antara kedua suami isteri yang saling cinta mencintai dan bahagia? 

Tidakkah rasa bersalah dan zalim, orang-orang yang tidak sepatutnya terlibat dalam urusan rumah tangga mereka, begitu ghairah memisahkan mereka kerana hanya kepentingan politik? Apakah sudah tidak ada keluasan dan keringanan dalam hukum syarak dalam hal ini untuk kita menyelamatkan mana-mana keluarga bahagia yang menjadi mangsa bai’ah yang terlalu besar fitnahnya ini? 

Wahai sang faqih, maaf, janganlah terlalu beremosi!

Islam adalah agama yang syumul yang membawa rahmat kepada seluruhnya. Dengan sebab itu marilah kita lebih menjadi du’at (pendakwah) daripada menjadi qudho’ (penghukum). Setiap perkara yang mampu menempekkan fitnah besar kepada Islam pada pandangan umum wajar kita hentikan dan jauhi. Wallahu aklam.

2 comments:

Anonymous said...

The above analysis cum comment is very superb and hoped can widen the meta-analysis within the brains among the ulama's.

Anonymous said...


Sahih Muslim: Book of Divorce

3491: Ibn 'Abbas (Allah be pleased with them) reported that the (pronouncement) of three divorces during the lifetime of Allah's Messenger (sallAllahu alayhi wa sallam) and that of Abu Bakr and two years of the caliphate of Umar (Allah be pleased with him) (was treated) as one. But Umar b. Khattab (Allah be pleased with him) said: Verily the people have begun to hasten in the matter in which they are required to observe respite. So if we had imposed this upon them, and he imposed it upon them.

3492: Abu Sahba' said to Ibn 'Abbas (Allah be pleased with them): Do you know that three (divorces) were treated as one during the lifetime of Allah's Prophet (sallAllahu alayhi wa sallam), and that of Abu Bakr, and during three (years) of the caliphate of Umar (Allah be pleased with him)? Ibn Abbas (Allah be pleased with them) said: Yes.

3493: Abu al-Sahba' said to Ibn 'Abbas: Enlighten us with your information whether the three divorces (pronounced at one and the same time) were not treated as one during the lifetime of Allah's Messenger (sallAllahu alayhi wa sallam) and Abu Bakr. He said: It was in fact so, but when during the caliphate of 'Umar (Allah be pleased with him) people began to pronounce divorce frequently, he allowed them to do so (to treat pronouncements of three divorces in a single breath as one).

Jelas bhw talaq 3 sekaligus ini adalah sunnah umar; bukan sunnah Rasulullah saw dan juga bukan sunnah abu bakar.

Allah swt berfirman sekiranya telah ada hukum utk sesuatu perkara, umat tidak boleh mengadakan hukum yg baru.

"Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata." (a-Ahzab:36)

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah dan RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (an-Nisa': 59)

Pilihlah – nak ikut sunnah Rasul-Nya atau sunnah orang lain?

Wallahu ‘a’lam