Followers

Saturday, December 07, 2013

Antara dua darjat ?

Kata (cakap) karang, dikatakan melawan! Tak kata karang, memang kena kata! Memang melampau dan tak sensitif langsung!


Kalau ya pun di PWTC berjamu dengan  5,720 kilogram (kg) beras, 5,400 kg daging lembu, 6,050 kg daging ayam, 4,950 kg jenis ikan, 3,410 kg sayur dan 880 kg tepung gandum, tak payahlah bercerita dengan bangga, tolonglah jaga hati dan perasaan rakyat yang sedang kebuntuan sugul dengan serba-serbi kekurangan dan kerisauan di penempatan banjir!

Alahai persiapan untuk PAU yang katanya bermula awal September lalu sampai melibatkan proses pembaharuan dan naik taraf prasarana termasuk menukar permaidani, pendingin udara, memasang dinding akustik dalam Dewan Merdeka menelan kos RM7 juta? 

Mak ai RM7 juta di PAU!!!?

Lebih 40,000 rakyat di penempatan banjir terdedah dengan cuaca sejuk, bersesak-sesak, kekurangan serba serbi keperluan, ada yang makan nasi mentah, tak cukup lauk dan ada anak-anak yang kelaparan. Sedang 20,000 yang ditempatkan di PWTC dapat 24,200 telur, daging ayam, lembu, lauk ikan, kuih muih dan macam-macam! 

Pendek kata bila di PAU macam-macam dapat! Di penempatan banjir? Manalah rakyat tak terasa kalau macam gini? Kita dengar lah nanti apa Menteri akan kata bila mangsa-mangsa banjir merungut kesusahan.

Tapi ya lah...nak buat macam mana kan? Realiti antara dua darjat!? Sedarlah wahai rakyat Malaysia. RM7 juta!!?

Petikan dari malaysiakini:



24,200 telur diguna dalam PAU 2013.



Salawaty Supardi  6 Dis 2013.



Sebanyak 24,200 biji telur diguna dalam menyediakan makanan kepada hampir 20,000 tetamu sepanjang Perhimpunan Agung Umno 2013 yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Ketua Pegawai Eksekutif Putrade Property Management Sdn.Bhd (Putrade) Datuk Maxson Abdullah Jaafar berkata pihaknya menyajikan makanan lima kali sehari kepada 19,850 tetamu terdiri daripada perwakilan, tetamu kenamaan, kakitangan Putrade, anggota keselamatan dan petugas media.

Beliau berkata bahan utama lain termasuk 5,720 kilogram (kg) beras, 5,400 kg daging lembu, 6,050 kg daging ayam, 4,950 kg jenis ikan, 3,410 kg sayur dan 880 kg tepung gandum.

"Pihak PWTC turut bekerjasama dengan Fama (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) untuk menyediakan buah-buahan tempatan kepada semua tetamu bagi menggalakkan rasa cintakan buah-buahan tempatan dalam diri tetamu," katanya kepada Bernama di PWTC di Kaual Lumpur, hari ini.

Maxson berkata untuk memastikan perhimpunan berjalan lancar, pihak PWTC turut mengambil 1,200 warga kerja sambilan dengan kebanyakannya bertugas di bahagian dapur.

"Selain itu 600 anggota keselamatan turut bertugas sepanjang perhimpunan ini terdiri daripada anggota Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pertahanan Awam, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia selain kakitangan PWTC sendiri," katanya.

Menurut Maxson persiapan untuk perhimpunan itu bermula pada awal September lalu melibatkan beberapa proses pembaharuan dan naik taraf prasarana termasuk menukar permaidani, pendingin udara selain memasang dinding akustik dalam Dewan Merdeka yang menelan kos RM7 juta.

Katanya Laman Media dalam perhimpunan kali ini disusun berkonsepkan profesional dan lebih luas di samping dua skrin besar turut disediakan bagi memudahkan petugas media membuat memantau perjalanan perbahasan.

- Bernama



Friday, December 06, 2013

PM orang Pahang...ni lah antara bantuan terbaik orang Pahang dapat! Yes...syabas!

Memastikan keseronokan berbahas 1Melayu di PAU lebih penting dari mereka yang menjadi mangsa banjir. Kita lihat, ada atau tidak bantuan untuk mangsa banjir. Kalau ada banyak manalah gamaknya tu... Kita lihat!



Sunday, December 01, 2013

Akibat dhaif lagi gersang....

Begitulah Umno! Kerana terlalu dhaif dan gersang dengan orang-orang agama dalam partinya, akibatnya ahli PAS dengan nombor keahliannya 0475276 disapunya! Dilantik semacam ke jawatan ahli Majlis Kerja Tertingginya. Pada hal Firdausi al-Hafiz belum pun merasa kedudukan dalam MKT Umno, al-Hafiz lain jugak yang dipilih!

Tapi tak apa, kita pun memang tengah nak ambik penyapu untuk menyapu sampah sarap yang terdapat di sana sini dan yang mujurnya Umno tolong sapukan. Baguslah tu! 

Kalau Umno suka jadi penyapu dan nak tolong menyapu, ada seorang lagi. Umnuu nak tak? Dia ni selalu je dan kelihatan bahagia sekali ikut Najib Razak terutama kalau ke Timur Tengah! Kesian dia kalau Umnuu tak tolong sapu!

Selamat membaca doa masa  PAU nanti ok!



Ahli MT Umno seorang daripada kami, dakwa PAS

Nov. 30 2013.

Ketua Pemuda PAS Perak, Raja Ahmad Iskandar mendakwa Umno tanpa menyedarinya telah melantik seorang ahli PAS sebagai ahli Majlis Tertinggi (MT) yang baru.

Dalam satu kenyataan hari ini, Raja Ahmad berkata Mohammad Kazim Elias - yang pelantikannya sebagai ahli MT diumumkan oleh Umno semalam - merupakan ahli PAS sejak 1998.

"Dewan Pemuda PAS Perak ingin membuat pengesahan bahawa Mohammad Kazim adalah ahli PAS semenjak 17 Julai 1998 dengan nombor keahliannya 0475276 di bawah cawangan Kampung Manjoi PAS di Tambun," katanya.

Raja Ahmad mempersoalkan adakah Mohammad Kazim (kiri) telah
menjadi ahli Umno sedangkan beliau masih ahli PAS yang sah.

"Tidakkah untuk membuat sebarang pelantikan politik memerlukan seseorang itu menyertai parti tersebut terlebih dahulu?" soal Raja Ahmad.
              
Beliau juga mempersoalkan sama ada Mohammad Kazim mendapat tekanan untuk menerima perlantikan itu yang akhirnya akan menjejaskan statusnya sebagai penceramah agama bebas.

"Ini sebenarnya amat memalukan Datuk Seri Najib (Tun Razak) dan orang yang mencadangkannya jika Kazim menolak pelantikannya.

"Marilah kita sama-sama menunggu majlis mengangkat sumpah pelantikan jawatan dalam Umno nanti pada 4 Disember ini," katanya. Mohammad Kazim belum mengesahkan menerima pelantikan itu.

Tidak banyak yang diketahui tentang latar belakang politiknya kerana Mohammad Kazim berusaha kekal sebagai penceramah agama yang bebas.

Bagaimanapun, beliau telah dilihat berucap di pentas BN dalam pilihan raya kecil Sungai Limau baru-baru ini tetapi beliau menafikan berkempen untuk parti pemerintah.

Umno sejak kebelakangan ini telah mengambil ulama menjadi ahlinya dalam usaha untuk meluaskan kehadirannya terutama di kalangan sokongan asas PAS .

Seorang lagi ulama yang semakin meningkat dalam Umno adalah exco Pemudanya, Fathul Bari.