Followers

Thursday, November 28, 2013

Selama ini ku sangka lembik...

...rupa-rupanya memang sah lembik! 

Kalau dengan rakyat..hah ngko..keras bukan main! Nak naik cukai pintulah, naik harga minyaklah, nak lupus subsidilah, saman PTPTN lah, GSTlah, AESlah, peneroka haramjadahlah, rakyat tak bayar cukai pengkhianatlah! Tu dakwaan yang pulau sekarang kera dok mengintip tu macam mana?

Dulu elok-elok hak warisan bangsa berketurunan Pulau Batu Putih dalam tangan, hari ini pulau Batu Putih, putihnya dah hilang, tinggal batu je lagi. Kalau lepas ni kalau batu pun hilang, apa yang tinggal? Atau dah hilang batu kot?



Dari Malaysiakini:

‘Kerajaan jangan lembik, tuntut risikan biadap dihentikan’

Ahmad Fadli KC Nov 27 2013.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membuat tuntutan tegas kepada kerajaan agar menzahirkan segera rasa kurang senang Malaysia terhadap kerja-kerja risikan yang didakwa dilakukan kerajaan asing terhadap Malaysia menerusi kedutaan mereka di sini.

Merujuk kepada usul Datuk Seri Noh Omar (BN-Tanjung Karang) pagi tadi, Anwar menegaskan BN kelihatan lebih mementingkan usul mengutuk Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (Comango) berbanding dakwaan intipan ke atas Kuala Lumpur oleh Amerika Syarikat, Australia dan Singapura.

"Tindakan US, Australia, dan sekarang Singapura mengintip, ini serius.

"Namun sehingga sekarang kita perhatikan tiada tindakan daripada pimpinan Umno yang lembik.

"Ini adalah maruah dan keselamatan negara.

"Mana kenyataan menteri dalam negeri, serta tindakan tegas daripada menteri luar negeri dan kenyataan daripada perdana menteri?" tanya Anwar pada sidang media di lobi Parlimen petang tadi.

Menurut Anwar lagi, PKR sebelum ini memang membantah beberapa tuntutan yang diutarakan Comango.

"Kita bantah dan kita dah nyatakan sebelum ini.

"Malah, kita akan bangkitkan perkara ini dalam mesyuarat Pakatan.

"Namun, kita anggap perkara ini bukan sebagai satu isu.

"Ada perkara lain yang lebih mustahak," katanya.

Sebaliknya kata Anwar, BN perlu lebih tekal dalam menegakkan nilai-nilai Islam.

"Mereka jugalah yang membenarkan judi, arak dan maksiat," dakwanya. 

Wednesday, November 27, 2013

Mengapa kerajaan Umno/Bn masih bersantai dan banyak kluk-klek?

Kerajaan Umno/Bn terus bersikap santai dalam keadaan kewangan negara tidak menentu, cukup membimbangkan rakyat yang memahami. Kos hidup pasti semakin serius menekan segenap pelusuk kehidupan rakyat. Sedang para pemimpin kerajaan Umno/Bn masih tidak membuat tindakan yang konkrit dan telus ke arah menyelesaikan masalah kewangan negara. Sekali kata kewangan teguh, esok kata pula kalau tak hapus subsidi  boleh membankrapkan negara!

Rasuah, pecah amanah, makan komisyen dan pelbagai bentuk ketirisan disedari, namun mereka masih lagi berdolak-dalik dalam usaha membenterasnya. Mereka masih ber-kluk-klek!

Masalah bakal bankrap tak mungkin selesai jika hanya ikan bilis yang diserkup, sedang para Jerung Jalur terus berleluasa, ada yang tidak didakwa, ada yang terlepas dakwaan, terus-terusan dengan kuasa rakus mengaut projek itu dan ini yang penuh dengan pembaziran dan kerugian kepada negara yang rakyat adalah pembayar cukainya.

Namun sikap para pemimpin kerajaan Umno/Bn masih tetap belum telus dan  belum berintergiti dalam mencari penyelesaian masalah. Yang mereka nampak untuk selesaikan masalah kalau negara bankrap, bukan mereka yang perlu berkorban, tapi rakyat marhaen! Adilkah?



GST atau tidak, negara berdepan risiko bankrap

Nov 26, 2013.

HARAKAHDAILY

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat (PR) mengecam kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam yang mendakwa negara harus melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) jika tidak mahu menghadapi kemungkinan bankrap.

Tony Pua Kiam Wee (DAP-Petaling Jaya Utara) berkata, negara tidak akan terlepas daripada masalah bankrap selagi kerajaan tidak mengurus tadbir kewangan dengan baik dan pelaksanaan GST bukan penyelesaian untuk mengelak daripada masalah itu.

Katanya, GST bukannya ‘miracle cure’, ia tidak bermakna dengan melaksanakan GST negara tidak akan bankrap.

“Isu bankrap bukan kerana sesebuah negara laksana GST atau tidak. Kita lihat Hong Kong, tidak ada GST tapi tetap bankrap. Negara maju lain seperti USA tidak ada GST.

“Najib kata laksana GST atau hadapi kemungkinan bankrap seperti Greece. Ini salah dan untuk pengetahuan Najib, Greece ada GST, GST mereka adalah 21 peratus tapi tetap bankrap,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, hari ini.

Jadi, kata beliau isu asas sesebuah negara bankrap bukan dengan melaksanakan GST, isu pokoknya adalah akibat amalan rasuah, pemborosan, pembaziran dan ketirisan.

Pada sidang media sama, Rafizi Ramli (PKR-Pandan) pula meminta Najib lebih konsisten membuat penilaian kewangan negara.

“Saya pelik, bagaimana Najib boleh katakan kita akan menghadapi masalah bankrap, sedangkan semalam Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan menyatakan betapa kukuhnya kewangan negara berbanding dengan negara lain. Ini bercanggah.

“Ahmad Maslan ketika diminta menjawab mengenai kadar hutang negara, beliau mengatakan kita tidak ada masalah, negara masih lagi kaya dan beliau sertakan senarai negara yang kononnya lebih teruk daripada Malaysia. Malaysia saja paling baik.

“Kita mahukan jawapan konsisten daripada beliau, adakah kita sedang menghampiri bankrap atau kewangan kita sememangnya kukuh? Kalau betul-betul kukuh maka tidak timbul soal pelaksanaan GST kerana mengikut Najib GST ini diperlukan apabila negara nak bankrap,” tegasnya.

Khalid Samad (PAS-Shah Alam) pula mempertikai tindakan Najib yang kononnya mahu menyelamatkan kewangan negara tetapi dalam masa sama mengamalkan pembaziran dengan menggunakan wang negara dalam rangka lawatan peribadi isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor baru-baru ini.

“Apa guna bercakap soal kewangan negara jika pada masa sama boleh guna jet peribadi untuk menghantar ‘First Lady’, Rosmah Mansor ke luar negara menggunakan wang negara.

“Bercakap soal pelaksanaan GST yang kononnya akan menyebabkan negara bankrap jika tidak dilaksanakan, ini tidak masuk akal kerana pada masa sama guna wang negara untuk lawatan Rosmah.

“Saya setuju dengan Tony dan Rafizi, laksana GST bukan jalan penyelesaiannya, apa yang terbaik sebenarnya adalah ‘good governance’, iaitu bagaimana menguruskan kewangan negara dengan cara yang sepatutnya,” katanya. –
Roketkini.com

'Ahmad Nisfu' kata kepada penasihat 20%-nya,"Hehe...hehe...hehehe...bijak..bijak!!"


Dia tak peduli dah, pandangan sesiapapun apatah lagi pandangan rakyat kerana bagi PMnya, rakyat yang tak bayar cukai.... PENGKHIANAT! Dulu peneroka dapat gelaran HARAMJADAH! 


Maka bersiap sedialah kita menerima padahnya!


Dia tetap tak bimbangpun dengan kegilaannya untuk melupuskan SUBSIDI kerana dalam dikatanya HARAMJADAH pun dia tetap boleh menang, inikan pula hanya kata PENGKHIANAT!

Yang terasa sangat dengan gelaran HARAMJADAH (dulu) dan PENGKHIANAT hanya orang yang berilmu (yang ada maruah) dan tahu maklumat sebenar kedudukan bangsa dan ekonomi negara...dalam erti kata lain hanya orang CERDIK aje lah!


Orang yang lawan kepada makna CERDIK (maksud puak-puak BODOH lah) tak tahu apa pun! Malah tak kisah, lupus subsidi ke, kenakan GST ke, saman AES ke, bayar PTPTN berketurunan ke, lupus kereta yang lebih 12 tahun ke, minyak naik ke, tarif eletrik naik ke, harga barang mahal ke, penagih dadah anak-anak Melayu bertimbun ke, berselirat anak zina ke,.... merungut-merungut tapi tetap tak kisah pun! Saaayang Umnoooo!

Janji dapat BRIM untuk sekadar mampu beli jajan, dapat barangan eletrik dari cabutan bertuah, dapat beras sekampit setiap kali nak raya, dapat dengan mudah menimbunkan hutang di koperasi, duduk dan dapat makan sardin di penempatan banjir di musim banjir, dapat saham Felcra dan padi setahun sekali, dapat tar selorong depan rumah, dapat ditepuk bahu dan bersalam dengan YB, ok dah!  Pembangunan dan kemajuan tu!!

Generasi dan keturunan mereka akan datang bakal 'mampos' (mampos tu maksudnya tekanan hidup makin susah dan melarat) nak hidup...pun tak faham! Tanya pulak lagi, bengong!, "Nak mampos? Mana ada nya?, okay je...semua maju!!".


Betullah ya...puak-puak ni memang suka 'ternak' rakyat yang BODOH, yang tak sensitif dengan nasib masa depan agama, generasi bangsa! Lagi bodoh lagi bagus ek! 

Teringat 'Ahmad Nisfu' kata kepada penasihat 20 persennya sambil membeliakkan mata, "Hehehe....Bijak! Bijak!" 

Heh...siaplah kita!!

Tuesday, November 26, 2013

Kemah keming Tok Guru kita.

“Alhamdulillah, apa yang saya tengok semuanya teratur molek. Yang paling utama sepanjang muktamar kali ini tiada seorang pun perwakilan meluahkan cadangan untuk berbaik semula dengan Umno,” ujar TGNA. 

Kemah keming Tok Guru kita. Maka menangislah lagi yang bernama Hassan itu! Dan buat Ustaz Nasa, "Maaf deh! Semoga sentiasa berbahagia disamping Najib!". Kalau masih lagi disamping Najib lah....




Dari Harakahdaily:

Semuanya molek, tiada yang luah berbaik dengan Umno.

RIZAL TAHIR

KOTA BHARU: Ahli-ahli PAS perlu menerima keputusan pemilihan yang telah dibuat sewaktu Muktamar Tahunan ke-59 di Shah Alam yang berakhir semalam.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik, berkata ahli PAS perlu memberi peluang kepada saf kepimpinan yang baru itu menjalakan tugas mereka dalam tempoh dua tahun ini.

“Kewajiban ahli untuk menerima keputusan. Jangan sesekali apabila setelah keputusan dibuat, ada pihak mengada-adakan kumpulan-kumpulan dalam parti.

“Cuma perhati kepimpinan yang baru ini dalam masa dua tahun. Jika ada kesilapan kita tegur,” katanya kepada Harakahdaily ketika di temui di pejabatnya tengah hari tadi.

Kata beliau, sekiranya ada ahli PAS yang ingin menegur kepimpinan, mereka hendaklah menggunakan saluran yang betul.

“Nak tegur jangan tegur terbuka. Itu bukan orang tak panggil tegur. Itu orang panggil mengumpat. Tegur sewaktu dalam mesyuarat,” tegasnya.

Tuan Guru juga menyampaikan rasa gembira dengan perjalanan muktamar kali ini.

“Alhamdulillah, apa yang saya tengok semuanya teratur molek. Yang paling utama sepanjang muktamar kali ini tiada seorang pun perwakilan meluahkan cadangan untuk berbaik semula dengan Umno,” ujarnya.

“Ini satu perkembangan yang baik bahawa penyokong-penyokong PAS tidak terfikir dah untuk berbaik dengan Umno,” ujarnya lagi.

Mengulas mengenai senarai kepimpinan PAS yang terbaru, Tuan Guru berkata, saf kepimpinan ini adalah amat bertepatan dengan slogan PAS Untuk Semua.

“Pelbagai latar belakang kepimpinan PAS menunjukan memang tepat dengan slogan PAS Untuk Semua,” ujarnya lagi.