Followers

Saturday, March 02, 2013

Dahsyat..... senyap-senyap bakal graduan pendidikan dah main kasar!


Di sana sini kian riuh kedengaran rungutan bakal guru lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari IPGM dan IPTA. Mereka yang berjumlah mencecah lebih 10,000 sedang berhadapan dengan masa depan yang tidak menentu. Macam-macam boleh berlaku kepada mereka sekarang rungut mereka! (Maklumat di gambar entah iya..entah tidak!)

Sehingga kini posting belum pasti. Kalau pun dihantar bertugas ke sekolah-sekolah untuk hanya mungkin sekadar menjadi 'guru ganti' dengan istilah yang cukup canggih - guru interim! Maka mungkin akan dibayarlah upah mereka berdasarkan kadar kelulusan SPM!

Aku bertanya kepada mereka, kenapa jadi macam ini - haru biru sekali ni, dulu-dulu tak macam ni, hijau damai je?

Antara yang memberi menjawab, yang entah betul, entah tidak, tapi nampak logik dan munasabah ialah kerajaan Umno/Bn 'tak ada duit nak bayar gaji' kerana sibuk dengan kempen pilihanraya? Duit yang tinggal hanya sedikit peruntukan untuk bayar upah guru ganti, peruntukan lain yellek?

Wah...tahu-tahu je budak-budak ni! Iya ke ni? 

Iyalah... mereka ini adalah anak-anak muda yang pintar dan cerdik. Mereka mudah dan tahu bagaimana akses kepada pelbagai maklumat. Maka itu tak pelik kalau mereka dapat maklumat yang berbagai-bagai dan kebarangkalian maklumat yang mereka terima mungkin benar!

Kalau benarlah semua dakwaan anak-anak muda bakal guru ini...kalau benar.... aku lantas bertanya beberapa orang antara mereka, "so apa yang kamu lakukan untuk mengatasi masalah ini sekarang?"

Jawab mereka, hah engkau, "Pakcik, nampaknya selagi tak tukar kerajaan Umno/Bn yang ada ini, rasanya nasib kami para graduan terutama graduan pendidikan akan terus kabur pakcik - gelap masa depan kami! Sehingga ke hari ini, tak ada yang pasti pun mengenai masa depan kami dari kerajaan Umno/Bn!" .

"Jadinya?" tanya aku

"Jadinya ubahlah pakcik, apa lagi!?. Kami tak yakin nasib kami akan dilayan secara munasabah kalau Umno/Bn menang sekali pun. Rasanya sudah sampai masanya kami perlu mengadu pula nasib kami kepada kerajaan baru Malaysia yang bukan Umno/Bn - terpaksa pakcik demi masa depan kami!".

Wah kata ku...mamposlah Umno/Bn kali ni!!!! 

10,000 lebih graduan pendidikan akan bertindak 'menghumban' Umno sebelum Umno 'menghumban' mereka! Ini bukan lagi transformasi pendidikan tapi dah jadi revolusi!!

Bagi aku tindakan anak-anak muda graduan pendidikan ini amat tepat dan pintar! Tindakan sekarang ialah A.B.U atau A.B.C.D = Asal Bukan Cap Dacing!!! Campak je dacing berkarat ke laut baru nampak masa depan!

Thursday, February 28, 2013

Berita baik...semoga berita baik ini berterusan!

Agaknya kata-kata yang paling sesuai buat utusan meloya ini ialah 'padan muka hang!'. Nak untung macam mana asyik fitnah sana fitnah sini, lepas tu 'bertimbun' kalah saman!

Selagi utusan duduk di bawah ketiak macam Umno selagi itu keuntungan akan jauh panggang dari api! Laa ni berniaga dengan jenama ketiak masam Umno boleh untung ka? Dengar cerita restoran ikan bakaq sekincan pun bungkus! La ni restoran mamak pulak bakal ikut jejak langkah utusan...ewahh!  Ampuu lah pagi spesis jahat tu...ampu!

Berita dipetik:

Utusan catat kerugian sebelum cukai RM15.50j

Bernama 8:16PM Feb 27 2013

Utusan Melayu (M) Bhd mencatat kerugian sebelum cukai sebanyak RM15.50 juta dalam tahun kewangan berakhir 31 Disember 2012 berbanding keuntungan sebelum cukai sebanyak RM16.356 juta pada tempoh yang sama sebelumnya.

Perolehan susut kepada RM349.19 juta berbanding RM366.55 juta sebelumnya.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, Utusan Melayu berkata perolehan yang lebih rendah itu berpunca daripada segmen penerbitan dan pengedaran yang mencatat perolehan yang lebih rendah, sebanyak 8.6 peratus serta pelupusan sebuah unit dalam segmen percetakan.

Utusan Melayu berkata tahun ini akan terus mencabar untuk kumpulan itu berikutan saingan sengit dalam penguasaan pasaran perbelanjaan pengiklanan dalam kalangan media.

Bagaimanapun kumpulan itu akan terus memanfaatkan akhbar kompaknya, Kosmo, untuk perolehan iklan yang lebih tinggi.

"Kami juga akan memanfaatkan segmen teknologi maklumat dan multimedia yang merekodkan perolehan yang meningkat sekali ganda tahun lepas.

"Segmen itu dijangka meningkatkan sumbangannya terhadap kumpulan itu," katanya.

- Bernama

Monday, February 25, 2013

Muhyiddin anak yasin tersasul!




Pertama, sebelum mencabar TGHA, Muhyiddin anak Yasin kena jelaskan dahulu adakah duit BR1M itu duit Umno hasil sumbangan dari ahli-ahli dan para pemimpin Umno/BN ATAU duit kerajaan Malaysia dari hasil bayaran cukai rakyat dan pelbagai pendapatan kerajaan?

Kalau duit BR1M itu dari duit sumbangan ahli-ahli dan para pemimpin Umno/Bn, wa apa kesah wa cakap lu! Lu nak bagi berapa banyak kepada siapapun wa peduli apa! Tapi....

Kalau duit BR1M itu dari duit tabung kerajaan Malaysia hasil dari kutipan cukai kerajaan dan hasil sumber kerajaan yang lain dan di keluarkan kepada penerima BR1M melalui bahagian Pembanguan Luar Bandar Pejabat Daerah...ha ini ada masalah!

Masalahnya ialah BR1M dari tabung kerajaan yang dikeluarkan melalui PLB diberi kepada rakyat dengan gesaan atau arahan agar rakyat membalas pemberian itu dengan mengundi Umno/Bn dalam PRu ke 13?

Najib pernah cakap, awak tolong saya, saya tolong awak! Ooohh...lu ambik duit wa, lu kata itu duit lu, tanpa restu wa, lepas itu, lu arah orang yang terima duit  itu undi lu....banyak cantik!!!

Woi wa tak redho dunia dan akhirat wey!!! Haram duit wa lu bagi orang lain tanpa keredhaan wa tau!

Kedua, bagi penerima BR1M pula, bolehkah terima duit yang diketahui dengan jelas bukan duit dari tabung Umno/Bn, lepas itu berjanji dengan Umno/Bn akan undi Umno/Bn dalam PRU 13?

Lu tahu Umno/Bn ambil duit wa, tanpa redho wa, bagi dekat lu, lu balas pemberian Umno/Bn dengan undi Umno/Bn, halalkah? Wey haram terima wey... sebab itu duit wa, bukan duit Umno/Bn! Lainlah kalau lu ambik duit tu, dan lu tak janji apa-apa dengan Umno/Bn...belasahlah!!

So Muhyiddin jangan buat tak reti ek....jangan tersasul! Rakyat yang cerdik dah faham semuanya kedudukan BR1M tu! BR1M itu sesungguhnya bukan duit dari tabung Umno/Bn tetapi dari duit peruntukan kerajaan yang Umno/Bn guna untuk kepentingan politik pilihanraya mereka!

Apakah jika BR1M dengan pemberiannya seperti yang sedang berlaku pada hari ini difatwakan haram, Umno/Bn akan menarik balik semuanya dan menginsafinya? Heh buat pulut kuninglah!! Menyalah-gunakan hak, harta dan dana kerajaan secara tak tahu malu untuk kepentingan Umno/Bn nampaknya bukan perkara baru bagi Umno/Bn!

Bilakah agaknya Umno/Bn hendak berhenti daripada membuat kerja yang tidak bermaruah ini sedangkan Najib/Umno/Bn baru sahaja tandatangan janji integriti dalam pilihanraya?

Dipetik dari Malaysiakini:

Muhyiddin cabar Hadi umum fatwa BR1M haram

Bernama 25 Februari 2013.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mencabar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sama ada berani mengeluarkan fatwa mengharamkan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Muhyiddin yang juga Anggota Parlimen Pagoh turut mencabar pemimpin tertinggi PAS itu mengeluarkan satu lagi fatwa bahawa mereka yang menerima BR1M juga haram.

"Jika mereka tidak haramkan ini bermakna apa yang dilakukan oleh kerajaan ini adalah kerja amal dan untuk membantu rakyat supaya lebih sejahtera, bahagia, dan boleh gunakan bantuan itu untuk menguruskan keperluan keluarga mereka," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita sebelum menghadiri majlis penyampaian BR1M untuk orang bujang (RM250 seorang) di Kompleks Sukan Pagoh di Muar hari ini yang turut dihadiri Anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Serampang Datuk Tahir Taat....................

- Bernama

baca sambungan:http://www.malaysiakini.com/news/222302

Pemalas rupanya Harussani ni!

Rupa-rupanya Harus sani ni seorang mufti yang pemalas lagi bodoh rupanya! 

Mengapa pemalas? Pemalas kerana malas hendak mendapatkan kenyataan sebenar TGNA mengenai pemberian BR1M kepada rakyat, yang berlambak dalam pelbagai media baik maya mahupun tak maya! 

Kalaupun Harussani ini buta ICT, kalaulah..... sepatutnya dalam zaman cyber ini tidak menjadi masalah bagi seorang mufti yang mempunyai pegawai-pegawai bawahan yang ramai untuk mendapatkan kenyataan yang sebenar TGNA sebelum membuka mulut memberi ulasan! 

Tapi apa nak buat, dah dasar pemalas, Harussani menjadikan beliau seorang mufti yang sanggup begitu celupar terhadap PAS khususnya terhadap TGNA kerana Umno. Malang Perak mempunyai seorang mufti yang pemalas untuk berfikir dan mengkaji sebelum mengulas!

Mengapa bodoh? Bodoh kerana benak benar buat Harussani yang sudah lama hidup untuk memahami bahasa Melayu yang diucapkan oleh TGNA, sehingga beliau memahami Bahasa Melayu TGNA itu bermaksud penerima BR1M itu haiwan? Budak sekolah rendah pun begitu mudah untuk memahami Bahasa Melayu TGNA itu, Harussani pulak yang benak memahaminya...! Eh padah!!

Nampak gayanya Harussani ini lebih kurang sahaja dengan Mahathir! Makin tua makin tak menjadi!