Followers

Sunday, August 04, 2013

Minggu-minggu yang mendebar dan mencemaskan!

Seminggu dua ini aku memang agak sibuk....sibuk ke hulu ke hilir mengurus pelbagai perkara. Keadaan sibuk ini makin bertambah apabila semakin dekat dengan hari raya. Begitulah aku dan juga agaknya semua rakyat Malaysia yang lain selagi masih ada nyawa dikandung badan.

Namun dalam kesibukan mengurus hidup itu aku tidak terlepas daripada rasa berdebar dan gementar. Berdebar dan gementar saban  waktu! 

Pergi mencari buluh lemang dalam hutan pun aku berdebar dan gementar. Berdebar dan gementar bukan kerana banyaknya babi hutan di sekitar. Babi hutan pun tak kisah kan orang. Tapi aku lebih gementar dan bimbang apakah bila-bila masa akan ada C4 akan yang meletup di sekitar hutan tersebut yang boleh menghancurkan jasad dan melayangkan nyawa?
 
Balik dari kerja, semakin hampir dengan pintu pagar rumah, aku pun gementar dan bimbang. Tertoleh-toleh ke arah cermin belakang dan sisi kereta, kot..kot ada penunggang motorsikal yang tidak dikenali menghampiri! Ternampak kelibat penunggang motosikal di belakang, hati dah mula tak keruan....bimbang! Berlalu pergi  sahaja motosikal itu, tanganku serta-merta mengurut dada...fuh lega!

Setiap kali aku ternampak lampu isyarat, ternampak lampu kuning, aku dah mula suspen.."Allah...kuning pulak dah!!". Rasa gelisah dan tak menentu menunggu lampu merah pergi. Makin lama lampu merah di situ, makin gelisah dan resah. Hai...janganlah tak pasal-pasal ada yang acu pistol...POM! Na'uzubillah. Kerana amannya negara ku, menjadi trauma aku dengan persimpangan lampu isyarat!

Terbaru, duduk rehat-rehat dalam rumah, di ruang tamu pun, bimbang dan suspen jugak! Takut tiba-tiba hamba Allah mana pulak yang akan menerjah masuk mengacu pistol! Mati tak pasal-pasal!

Aku semakin tak faham, rupanya begini wajah negara yang diuar-uar aman dan indeks jenayah rendah...dua tiga minggu ini sahaja 7 tembakan meragut nyawa!? Nampaknya negara ini dah menjadi negara Darul Pistol yang tidak mengenali siapa sama ada jelitawan tempatan mahupun asing, Ketua Pengarah, cikgu, pemantau jenayah, bekas banduan dan selepas ini kategori mana pula yang akan menjadi mangsa? Entah! 

Di mana-mana pun dah tak senang duduk sekarang, terdengar bunyi merecun pun..tersentak sakan....apocot kau! Tapi bila pistol meragut nyawa...tak sempat nak berapocot dah....baliklah jawabnya!

Nampaknya makin gelap masa depan, bimbang dan merisaukan, selagi rakyat tidak buat perubahan di PRU 14!

No comments: