Followers

Saturday, December 01, 2012

Tak payahlah sampai nak berperang Jib!

Mengapalah Datuk Najib begitu tertekan sehingga pilihanraya yang berlaku dalam tempoh lima tahun sekali, bagi sistem demokrasi negara ini dianggap sebagai peperangan yang perlu dilakukan secara habis-habisan. 

Tidak mungkinkah pengisytiharan perang Najib, terhadap parti lawan kepada Umno/Bn, dalam sebuah sistem pilihanraya yang sepatutnya dilaksanakan secara biasa sahaja akan mengakibatkan berlakunya pelbagai tindakan serangan yang sebenar-benarnya dan membahayakan?

Kita sangat bimbang pengisytiharan perang Najib ini telah pun selama ini diisyaratkan melalui pelbagai kejadian provokasi awal yang telah dan sedang berlaku seperti kes bas jelajah rakyat disimbah cat merah, kes serangan dan halangan bas konvoi jelajah PKR, kes lontar kasut dalam masjid, kes simbah cat rumah Pengerusi ANAK, pelbagai ganguan terhadap ceramah Pakatan Rakyat dan seumpamanya. Jika itulah maksud pengisytiharan perang oleh Najib, maka ia amat merbahaya kepada ketenteraman dan keselamatan negara!

Pada waktu ini setiap himpunan rakyat yang dianjurkan oleh Pakatan rakyat akan dihadiri oleh puluhan ribu malah ratusan rakyat, maka apakah itu juga bermakna Najib mengisytihar perangnya terhadap rakyat sendiri yang sedang bergelombang bersama Pakatan Rakyat di mana-mana sahaja di seluruh negara?
Jika benar begitu maka sekali lagi amat malang bagi rakyat Malaysia mempunyai seorang Perdana Menteri yang gagal berlapang dada dalam proses pilihanraya yang biasa bagi sebuah sistem demokrasi.

Dan paling utama ialah amat malang kepada Umno kerana pengisytiharan perang Najib itu juga akan memberi petanda bahawa Umno akan mati untuk terus tak akan hidup-hidup lagi buat selama-lamanya!




Najib isytihar perang habis-habisan terhadap Pakatan

Ahmad Fadli KC  Dis 1 2012

Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan perang habis-habisan terhadap Pakatan Rakyat dengan laungan slogan anti-Pakatan dalam ucapan penggulungannya di perhimpunan agung Umno hari ini.

"Satu undi untuk PKR satu undi untuk kerosakan akidah dan sosial!," laung Najib di hadapan perwakilan perhimpunan yang berdiri sebagai tanda penghormatan kepada.

Laungan anti-Pakatan itu diteruskan lagi dengan menyamakan tindakan mengundi PAS dengan kemerosotan Islam, dan undi DAP dengan penindasan bangsa Melayu.

"Satu undi untuk PAS bermakna satu undi untuk kehancuran Islam!

"Satu undi untuk DAP maksudnya satu undi untuk penindasan bangsa tercinta!," laung Najib lagi disambut sorakan dari para perwakilan.

Sebelum itu, Najib turut merakamkan penghargaannya kepada pejuang siber Umno yang bertungkus-lumus melawan perkara yang disifatkannya sebagai fitnah di laman sosial.

"Segala fitnah ini dalam laman sosial, jadi kita kena menguasai laman sosial," katanya.

Dalam ucapannya, Najib turut menegaskan bahawa beliau sentiasa bersedia mendengar suara orang muda yang membentuk 20 peratus daripada pengundi baru.

"Orang muda turun ke jalan, saya pun turun duduk di jalan... tengok bola," katanya.

Najib turut bersetuju dengan cadangan sayap Pemuda dan Puteri agar Umno menubuhkan akademi kepimpinan.

Bagaimanapun, akademi itu perlu memberikan lebih tumpuan kepada pengisian berbanding kemudahan latihan untuk melatih pemimpin masa akan datang, tegasnya.

"Kita boleh gunakan pusat latihan yang sedia ada yang pentingnya pengisian yang ada.

"Dengan ini kita akan sediakan barisan lebih ampuh untuk hadapi cabaran akan datang," katanya.

Sumber: malaysiakini

Friday, November 30, 2012

Alah, malunyer...apalah Tan Sri Khalid ni!



Jika Pusat tiada wang, Selangor sedia dahulukan




Lizawati Madfa Selangorku  28 Nov 2012.

SHAH ALAM: Selangor sedia mendahulukan wang rizab negeri bagi penyelenggaraan infrastruktur demi memberi keselesaan kepada rakyat sekiranya Kerajaan Pusat mengeluarkan jaminan surat hitam putih untuk membayar semula wang berkenaan.

Bagaimanapun, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesa Kerajaan Pusat menunaikan tanggungjawab kerana ini menjadi sebahagian daripada tanggungjawabnya.

Bagi melicinkan gerak kerja ini Kerajaan Negeri akan menubuhkan pasukan khas yang terdiri daripada Menteri Besar, Pegawai Kewangan Negeri, Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) serta Jabatan Kerja Raya (JKR).

“Pasukan khas ini akan membentangkan kepada Kerajaan Pusat mana-mana projek atau infrastruktur yang sepatutnya dibangunkan Kerajaan Pusat di negeri ini.

“Jika Kerajaan Pusat memberi kelulusan secara surat hitam putih kepada sesuatu projek menggunakan duit rizab negeri dan bersedia bayar kembali duit, Kerajaan Negeri sedia mendahulukan wang negeri,” jelas beliau.

Abdul Khalid yang juga Adun Ijok berkata demikian ketika mengulas peruntukan pembangunan bagi tahun 2013 yang diluluskan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) sebanyak RM59.6 juta.

Beliau turut mempertahankan sistem tender terbuka yang diamalkan Kerajaan Negeri dalam pemberian kontrak sesuatu projek sejak mengambil alih pemerintahan negeri ini.

Tambahnya, amalan ini terbukti menjimatkan wang peruntukan JKR kira-kira 20 peratus.

Setiap kontraktor jelasnya, hanya dibenarkan untuk memperolehi untung sekitar lapan hingga sepuluh peratus sahaja bagi mengelakkan mereka mengagihkan projek kepada sub-kontraktor.

“Pernah seorang kenalan memberitahu yang beliau memenangi kontrak bernilai RM2 juta namun tidak tahu apa-apa mengenai bagaimana projek dijalankan.

“Ini kerana menurutnya, beliau mendapat tender kerana kenal Menteri Besar (pada waktu itu) dan sekadar membahagikan kerja kepada sub-kontraktor.

“Amalan ini yang kita akan ubah,” tegas Abdul Khalid.

Thursday, November 29, 2012

Kisah wanita selendang merah dengan telor

P. Ramlee pernah menyanyi, “menceceh... menceceh... menceceh..., menceceh !”  Begitulah jugak Kat iJat mami tapi dianya bukan menyanyi, menceceh dihadapan selendang merah! Kononn...habislah orang Melayu, telah berlaku perpecahan undi Melayu....kuasa politik Melayu luntur....kuasa ekonomi bukan di tangan Melayu...kuasa  Melayu bagaikan telur dihujung tanduk!



Amboiii Kak Ijat...sayang sangat kat telur, bimbang benor kat tanduk?  Ek eleh...mentang-mentang bela lembu...sikit-sikit hujung tanduk!!!

Untuk makluman Kak Ijat, kalau benarlah kuasa politik Melayu dikatakan telah luntur, sebenarnya ia bukan salah PAS dan PKR tapi salah Umno sendiri yang pernah menerima kewarganegaraan secara Jus Soli kepada semua pendatang duhulu! Tak apalah perkara itu dah lepas...yang dah lepas, biarlah berlalu tapi yang jahatnya  pada masa sekarang parti Umno yang kononnya parti Melayu, guna lagi ‘kaedah semacam Jus Soli’ dengan ‘mewarganegarakan’ pula orang Bangla, Indon dan Mynmar juga orang Filipina demi mahu mengekalkan kuasanya yang telah 'dimenyampahi' oleh rakyat jelata! Dah nak salahkan siapa Kak ijat?

Kak Ijat menceceh kuasa ekonomi bukan di tangan Melayu! Kalau benarlah begitu Kak Ijat, sebenarnya bukan salah orang Cina atau orang India apatah lagi kalau nak salahkan bangsa PAS atau bangsa Anwar Ibrahim,  tapi yang salah besarnya ialah tetap bangsa Umno!

Mana tak salah Umno, kek ekonomi yang disepatutnya dikuasai oleh bangsa Melayu diserahkan sewenang-wenangnya oleh Umno kepada Umnoputra dan para kroni yang kemudian mengalibabakan semuanya! Akibatnya setelah 55 tahun merdeka, orang Melayu terus gagal mencapai equiti 30 peratus, namun hanya politikus dan para cukong Umnoputra yang kaya raya dan joli sakan anak beranak di sana-sini!

Kak Ijat menceceh lagi konon perpecahan undi Melayu akan melemahkan kuasa politik Melayu. 

Alahai Kat Ijat, agaknya kerana banyak sangat makan daging lembu atau terlalu nak menjaga telor lembu maka Kak Ijat menjadi kelabu dan keliru sebegitu rupa! 

Kak Ijat, dalam PRU 13 nanti Melayu Umno akan ditentang oleh Melayu PAS dan Melayu PKR! Katakanlah Melayu Umno bertanding di 120 kerusi parlimen dan semua kerusi Melayu Umno kalah, yang menang tentunya Melayu PAS dan Melayu PKR dari Pakatan Rakyat. Itu belum campur Melayu PBB di Sarawak! So di mananya berlaku pecah undi Melayu Kak Ijat? Sifir semudah itu pun Kak Ijat tak faham!

Kak Ijat, sebenarnya yang mampu memecah dan melemahkan undi Melayu ialah jika sekiranya Umno terus menang! Sebab dah 55 tahun merdeka , di bawah jagaan Umno, bangsa Melayu terus gagal untuk mencapai tahap kemampuan survival terutama dari segi ekonomi! Salahnya Umno, Najib dan Mahathir. Kalau tanya Mahathir yang salahnya mesti Pak Lah!

Jadi kesimpulannya Kat Ijat, kuasa Melayu 'bagai telur dihujung tanduk' jika sekiranya Umno/Bn terus menang tipu PRU 13!

Sharizat: Kuasa Melayu ‘bagai telur dihujung tanduk’

Ketua Wanita Umno Malaysia Datuk Seri Shahrizat Jalil menegaskan Umno berdepan dengan cabaran getir untuk menjaga kuasa Melayu yang dianggapnya "bagai telur di hujung tanduk" selepas pilihan raya umum 2008.

Tegas bekas menteri kabinet itu, jika parti itu tidak bertindak mulai sekarang, kuasa Melayu "akan semakin terpinggir" kemudiannya.

"Bayangkan sahaja sekarang ini kuasa politik Melayu di Parlimen adalah amat marginal sekali. Keadaan ini perlu kita tangani dari sekarang jika kita tidak mahu menjadi pelarian di bumi sendiri.

"Pepecahan undi Melayu akan melunturkan kuasa politik Melayu yang sedia ada. Pada hari ini kuasa ekonomi bukan ditangan orang Melayu. Adakah kita sanggup hilang kuasa politik juga?" katanya.

Berucap dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita Umno di Dewan Merdeka hari ini yang bertemakan "Anjakan Untuk Melonjakkan Kemenangan", Shahrizat berkata jika Umno lemah, maka percayalah risikonya akan dirasai oleh semua kaum.

Sumber:disini

Wednesday, November 28, 2012

Semenjak di PAU, baru ku tahu Umno baik rupanya!!!

Janji ‘syaitan yang dikenali’.... membela bangsa Melayu dan rakyat Malaysia seluruhnya.... sepanjang 66 tahun memperjuangkan Melayu dan Islam..... tidak pernah menganiaya mana-mana kaum.... mencapai sasaran 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera menjelang tahun 2020.


Umno Baru yang perasan Umno Lama mengaku hidup 66 tahun! Umno Baru mengaku membela bangsa Melayu dalam keadaan hampir separuh Tanah Rezab Melayu di sana-sini tergadai.

Umno Baru mengaku membela bangsa Melayu dalam keadaan hari ini masih belum mencapai sasaran 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputra walaupun dah merdeka 55 tahun! Dan Umno Baru yang hanya kenal dan tahu angka 30 peratus BERJANJI LAGI untuk mencapai sasaran 30 peratus menjelang tahun 2020 pula. 

Agaknya setelah sampai tahun 2020 nanti tak tercapai jugak kerana kronisme, Umno Baru (kalau masih hiduplah...) pasti akan berjanji lagi untuk mencapai sasaran 30 peratus menjelang tahun 2040 pulak! Sampai bila 30 peratus daa!!!!?

Begitulah nasib yang cukup 'melenakan' bangsa Melayu dan Bumiputra selagi Umno Baru memerintah negara...disumbat dengan janji tak habis-habis sampai perut masuk angin...kembong!

Umno Baru mengaku berusaha untuk memartabat dan meningkatkan syiar Islam dalam keadaan tiada langsung peruntukan diberikan kepada SAR dalam Bajet 2013 dan Umno Baru sibuk mencipta fitnah konon ada pula Hudud PAS! Demi martabat dan syiar Islam, orang nak tengok mana Hudud Umno atau Hudud sebenar, Umno Baru kelu seribu bahasa!
 
Umno Baru mengaku tidak pernah menganiayai  mana-mana kaum dalam keadaan kerajaan yang didominasi oleh Umno Baru hari ini menafikan hak rakyat Kelantan mendapat Royalti minyak yang sah seperti yang termaktub dalam perjanjian yang dijanjikan oleh kerajaan Umno Lama!

Umno Baru sekat  hak royalti Kelantan kerana Umno Baru amat tahu negeri Kelantan hanya dihuni oleh bangsa Kelantan bukan bangsa Melayu! Umno Baru hanya berjanji kepada bangsa Melayu sahaja bukan kepada bangsa Kelantan!

Begitu jugak dengan royalti minyak negeri Trengganu sewaktu PAS memerintah dahulu. PAS Trengganu bukan dari kalangan bangsa Melayu tetapi bangsa Trengganu! 

Umno Baru mengaku tidak pernah menganiayai bangsa Melayu dan mana-mana kaum dalam keadaan Umno Baru meneruskan projek Lynas yang dibangkang oleh majoriti rakyat Pahang. 

Umno Baru mengaku tidak pernah menganiayai bangsa Melayu dan kaum-kaum lain dalam keadaan Umno Baru meneruskan dengan babilnya penyenaraian saham FGVH yang kian merudum yang hanya merugikan bangsa Peneroka yang rupanya bukan bangsa Melayu!

Umno Baru tidak pernah menganiyai mana-mana kaum dalam negara dalam keadaan Umno Baru masih sayang dan terus berjuang menegakkan akta zalim ISA! Yang disumbat dalam ISA selama ini  untuk diseksa, dizalimi, ditelanjang, diludah, diberi minum air kencing, diarus eletrikkan, difitnah, dipisahkan dengan anak isteri, diruntuhkan rumah tangga dan seumpamanya bukanlah rakyat pelbagai kaum dari negara ini melainkan rakyat Eskimo, Negro, Red Indian dan orang asli amazon sahaja!

Maka jelaslah baiknya Umno Baru terhadap bangsa Melayu dan kaum-kaum lain di negara ini dengan projek-projek yang 'membahagiakan'  rakyat seperti seperti projek Permata Rosmah, lembu kondo, PKFZ, saman ekor AES, cukai GST, saham merudum FGVH, PTPTN, bahana Lynas, dan sempamanya.

Fuhh... baik Umno Baru rupanya....maklumlah SYAITAN YANG DIKENALI... ewahh!!


Umno janji bela bangsa Melayu, rakyat M’sia

Umno hari ini berjanji untuk terus membela bangsa Melayu dan rakyat Malaysia seluruhnya, dengan Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa sepanjang 66 tahun memperjuangkan Melayu dan Islam, Umno tidak pernah menganiaya mana-mana kaum.

"Justeru, Umno akan terus mengangkat suara Melayu di samping tidak melupai agihan keadilan untuk kaum-kaum lain seperti yang dituntut oleh agama.

"Inilah keadilan Umno. Inilah kesaksamaan Umno. Pejuang Umno tidak perlu merasa berdosa dan bersalah berada di atas landasan perjuangan Umno," tegasnya ketika merasmikan serentak perhimpunan agung tiga sayap Umno - Wanita, Pemuda dan Puteri di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam ini......

Begitu juga dengan perjuangan Islam, yang menurut Muhyiddin Umno tidak pernah menggadai prinsip perjuangan Islam, malah sentiasa berusaha untuk memartabat dan meningkatkan syiar Islam.

bacalah seterusnya:
malaysiakini.com