Followers

Saturday, August 04, 2012

Siaplah Chong Wei esok!

Esok Lee Chong Wei akan berebut pingat emas olimpik. Aku tumpang gembira dengan kejayaan sampai ke tahap itu TAPI aku cukup bimbang!

Aku bimbang... takut Chong Wei kalah! Aku tahu Chong Wei kalau kalah bukan kerana prestasi tak bagus. Chong Wei memang tengah mantap sekarang TAPI aku tetap bimbang!

Aku bimbang Chong Wei kalah apabila mendengar berita Penyebuk Malaysia (PM) terulung sedang terbang ke London untuk konon mahu memberi semangat kepada Chong Wei! Aku takut Chong Wei jadi fobia lalu hilang fokus kerana masih teringat dan masih terasa geli geleman! Kalau ingatan itu masih menghantui bolehkah Chong Wei fokus esok?

Aku juga bimbang kalau-kalau Chong Wei menang! Kalau Chong Wei memang ke mana Chong Wei mahu lari? Sebab sudah tentu Penyebuk Malaysia terulung itu makin teruja, diperlakunya macam dulu akan Chong Wei....eeee!! Lemas dan rimas betul!

Nasib ngko lah Chong Wei!

Dakwat merah mula menghiasi rekod prestasi dia kerana seorang Rais!

Nampaknya apakah bala yang melanda Najib Razak? Markah prestasinya yang cuba dilambung ke tahap cemerlang oleh pelbagai pihak terutama oleh apa yang disebut orang, MPM, kini kian menjunam ke bawah.

Kalau dulu Khalid Nordin buat taik melalui isu PTPTN, kemudian Hishamuddin keris telanjang dengan isu konon 'JI dan komunis menyerap parti pembangkang', lepas itu kroni yang bernama Rozali taukeh unggul SYABAS yang merosakkan prestasi Najib dengan isu jadi-jadian air di Selangor, kini tampil pula Rais Yatim dengan segala kekelam-kabutannya!

Bermula dengan tema hari dan bulan kemerdekaan negara yang ke 55, kemudian logo dan kini lagu, habis semuanya dikiritik orang. Bukanlah orang sengaja sedap mulut atau suka-suka nak kritik atau mahu boikot tapi semua garapan idea 'orang tua' itu memang sungguh tidak senonoh dari tema, logo hingga ke lagu. Bukan penyokong pembangkang sahaja yang membangkang malah penyokong Umno juga sedap bermulut celupar terhadap Rais Masnah ini!

Nampaknya dalam pening sorang-sorang Najib Razak mahu selesaikan isu Sabah yang bagaikan diterjah taufan, Rais Yatim dengan lagak intelek yang tidak kesampaian, pula tampil meletakkan prestasi Najib Razak dalam contengan markah pen berdakwat merah!  

Kalau selama ini rekod prestasi dia mungkin sentiasa menurun yang belum ke tahap markah berdakwat merah, kini...adoi...nampaknya dakwat merah mula menghiasi rekod prestasi dia kerana seorang Rais!

Apakah ada orang yang gembira Najib Razak berprestasi begini? Kita tunggu lepas raya ini! Jeng...jeng...jeng!!!


Friday, August 03, 2012

KAHKAHKAHKAHKAH....OH..ANAK BAPAAAKKKK!!!!


'Kalau sayangkan Mahathir jangan malukannya lagi' !!!  Kahkahkahkahkah..... kelakar jugak anak bapak ini!

Dan kalau ngko orang sayangkan dia ada chan-lah aku merasa jadi MB Kedah! 

Tak ku sangka rupanya Mahathir malu besar selama Kedah kalah! Ada kemaluan jugak Mahathir rupanya yek? Ingatkan keluarga Anwar sahaja yang terasa malu dan aib difitnah Mahathir, rupanya Mahathir pun terasa malu dikalahkan Azizan Razak!  Kahkahkahkahkahkah!

Masalahnya adakah lagi orang sayangkan dia?

Anwar Ibrahim kerap buat ceramah di Kedah dan di mana-mana, tiap-tiap malam! Yang jelas walau hujan ribut, penuh padang datang dengar Anwar Ibrahim ceramah. Tak tahulah aku, yang berderu datang dengar ceramah Anwar itu kerana sayangkan Anwar atau tidak.


Hassan Jati pun kerap buat ceramah, merata-rata! Banyak juga kelihatan kerusi, penuhlah khemah! Tapi aku tak pasti apakah itu bukti sayang kepada Hassan Jati atau apa! Sudahnya Hassan Jati kembali menjadi Pengerusi Forum Perdana. Tentu Hassan Jati rasa lagi ramai orang 'sayang'-kannya, 1Malaysia!

Najib Razak jugek kerap buat ceramah. Ramai jugak yang datang terutama budak-budak sekolah! Oklah jugek... Kalau yang tua-tua datang, rasanya kerana sayang jugak kat Najib sebab Najib Razak beruwang!


Jadi kalau Mukhriz nak tahu adakah masih ada lagi orang sayangkan bapak, atau bapak pun mungkin nak test market, acu cuba try buat ceramah perdana, road show lagi bagus...kan! Ceramah sambil duduk pun tak apa! Mana tahu kot berderu rakyat Kedah atau di mana-mana akan tunjuk 'sayang' kat bapak! Baru padan muka Anwar, jangan perasan rakyat sayangkan dia je!

Anak bapaaakkk ngkolah buah hati ku tak kala ku pilu!!!!!

Mukhriz: Kalau sayang Dr M, jangan malukannya lagi.

Ahmad Fadli KC

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir menggesa rakyat Kedah mengembalikan pentadbiran BN jika masih sayangkan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurutnya, kekalahan BN pada pilihan raya umum lalu satu tamparan hebat kepada Dr Mahathir kerana beliau mantan perdana menteri daripada negeri itu.

"Kekalahan pada tahun 2008 mengaibkan kita. Antara yang malu adalah Tun Mahathir sebab dia orang Kedah.


"Kalau sayang Dr Mahathir jangan bagi dia malu kali kedua," kata Mukhriz pada majlis berbuka bersama media di Kuala Lumpur petang semalam.


Tambahnya lagi, tinjauannya juga mendapati pimpinan PAS Kedah sedang bergelut berebut kuasa sesama sendiri untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.


"Dalam PAS Kedah wujud perebutan kerusi kerana mereka tahu mereka bukan lagi pembangkang," katanya yang juga anggota parlimen Jerlun.


Mukhriz jadi MB Kedah?


Anak ketiga Dr Mahathir itu juga berkata, kerajaan negeri semakin tidak sensitif kepada bukan Muslim apabila mendiskriminasikan golongan itu berkaitan peraturan kunjungan pusat hiburan.


"Mereka (bukan Muslim) semakin tidak berpuas hati dengan kerajaan negeri.


"Kenyataan mereka seolah-olah menggambarkan orang bukan Islam sentiasa mengunjungi pusat hiburan dan tidak bermoral," katanya.

Kedah sebelum ini mengeluarkan arahan melarang orang Islam daripada berkunjung ke pusat hiburan pada bulan Ramadan tetapi bukan beragama Islam dibenarkan.

Mengulas ura-ura akan dicalonkan menjadi menteri besar Kedah jika BN kembali memerintah, Mukhriz hanya menjawab "sedia membantu Kedah sejak dahulu lagi".


"Dari dahulu lagi saya sedia bantu Kedah sedaya-upaya untuk menangkan Kedah semula.


"Perpaduan adalah penting untuk memenangi Kedah semula.


'Kalau tidak bersatu, jangan mimpi kita boleh menang semula dan mungkin nanti akan menyesal tak sudah," katanya tampa menyentuh secara langsung kesediaannya. Kedah sebelum ini mengeluarkan arahan melarang orang Islam daripada berkunjung ke pusat hiburan pada bulan Ramadan tetapi bukan beragama Islam dibenarkan.


Mengulas ura-ura akan dicalonkan menjadi menteri besar Kedah jika BN kembali memerintah, Mukhriz hanya menjawab "sedia membantu Kedah sejak dahulu lagi".


"Dari dahulu lagi saya sedia bantu Kedah sedaya-upaya untuk menangkan Kedah semula.


"Perpaduan adalah penting untuk memenangi Kedah semula.


'Kalau tidak bersatu, jangan mimpi kita boleh menang semula dan mungkin nanti akan menyesal tak sudah," katanya tampa menyentuh secara langsung kesediaannya.

Sumber: malaysiakini

Thursday, August 02, 2012

Pakcik dan Makcik Felda tak tahu pun! Tak faham lagi!


Pakcik dan Makcik Felda tidak tahu hal ini. Mereka masih tersengih dengan RM5000 masing-masing. Ada yang dah habis dan ada yang masih berusaha untuk menghabiskannya. Yang dah dapat lah! Yang belum dapat terus mengharap....entahkan bila!

Generasi kedua Felda dan Pakcik serta Makcik Felda yang memahami apa yang sedang berlaku kepada saham FGVH, harus bertindak segera. Pergiatkan kempen jatuhkan Umno di kawasan-kawasan Felda kerana perjuangan  Mazlan Aliman dan ANAK dalam menentang penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia mulai terang, betul dan nyata. Bala bakal melanda Felda dan para peneroka yang masih merelakan diri ditipu Najib, Isa dan Umno.

Golongan yang sayangkan Umno membuta tuli di Felda, yang bagaikan menang sorak kampong bakal tergadai itu, wajarlah menginsafi bahawa sikap merasakan Umno adalah segala-galanya dalam kehidupan, bakal memakan diri. Kemiskinan bakal melanda peneroka Felda. Masanya akan tiba jika Umno/Bn terus menang PRU ke13 nanti.

Orang Cina sanggup buat apa sahaja dalam mempertahankan pendidikan dan sekolah Cina. Orang Melayu Felda kerana terlalu hormat dan sayangkan para pemimpin Umno yang kaya raya, masih releks dan tersengeh dalam mempertahankan tanah-tanah Felda yang bakal tergadai kepada para taukeh dan cukong melalui penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia.

Insaflah dan sudahlah ditipu Umno/Bn. Katakan, “Cukuplah Umno!”

Artikel yang diulas:

Saham FGVH jatuh kepada RM5 seunit hari ini

Samiyah Harun  02 Ogos 2012

KUALA LUMPUR: Harga Saham Felda Global Vanture Holding (FGVH) yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia pada 28 Jun lalu, hari ini terus mencatat penurunan kepada harga RM5 seunit.

Semalam saham FGVH berharga RM5.12 seunit. Saham FGVH mula disenaraikan pada harga RM4.55 seunit, dan pernah mencecah kepada RM5.39 pada hari-hari awal disenaraikan.

FGVH merupakan IPO terbesar di Asia dan kedua terbesar di dunia, selepas Facebook.

Syarikat gergasi minyak sawit Malaysia itu mendakwa telah menarik senarai pelabur terkemuka, termasuk pelaburan global Qatar Investment Authority dan syarikat insurans Hong Kong, AIA Group Ltd

Sebelum ini, Amanah Saham Johor mengambil masa lebih tiga bulan sebelum jatuh, namun untuk FGVH ianya dilihat satu sejarah apabila jatuh dalam masa yang begitu singkat. 

Sumber:harakahdaily


Wednesday, August 01, 2012

Muka 'taik minyak'!

Inilah wajah yang tidak sedar bahawa dirinya yang terpesong! Nak nasihat orang tapi tak cermin diri dulu! Berlagak betul kerana konon dia kerajaan yang memerintah. Taik kucing!

Nasihat orang agar jangan membelakangkan hari kemerdekaan setelah puas dia cuba main belakang dengan tema hari kebangsaan itu sendiri! Taik minyak ngko!

Nasihat orang jangan kencing tengah jalan, dia yang kencing! Basa taik hidung masin!

Dia yang bodoh, dia nak orang bodoh macam dia jugak! Dia ingat dia sahaja yang tahu nak menjaga kehormatan hari kemerdekaan! Bercakap macam orang tak sedar diri! Taik ayam candu betul...cheh!! 

Orang tak nak marah jadi marah!

Inilah punca kadar jenayah meningkat!

Rupa-rupanya, inilah punca kadar jenayah meningkat dalam negara. Polis Di Raja Malaysia sudah tidak ada rasanya, yang ada hanyalah Polis 'Umno' Malaysia! Perlakuan jenayah berlaku merata-rata bukan menjadi fokus utama kepada pihak polis yang sedang bekerja siang malam untuk parti tua nyanyuk itu. 

Menjadi fokus utama Polis Umno Malaysia kini ialah mencari mana-mana rakyat yang sayangkan negara, yang mahu selamatkan negara dari kancah kepapaan dan kehinaan, yang mahu membenteras negara dari musubah rasuah dan pecah amanah  dalam kalnagan para penjenayah kolat putih puak-puak kroni kepimpinan Umno/Bn kini.

Orang yang menjerit memberi tahu, ayam jiran dicuri, ditangkap, manakala pencuri ayam disuruh lari. Orang yang menjerit perogol sedang merogol ditangkap, orang yang sedang merogol, dibuat tak nampak! Ini bukan lagi SOP taik kucing malah ianya telah menjadi SOP gila babi!

Rencana petikan:




Dakwa Rafizi: Sah transformasi Najib bohong

Muhammad Faizal

SHAH ALAM: PAS menyifatkan segala janji-janji Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mengadakan tranformasi politik hanya cakap politik semata-mata.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaffar yang ditemui di Mahkamah Shah Alam berkata, segala janji Najib itu terbatal dengan hanya tindakan pendakwaan terhadap Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli hari ini.

"Kes pendakwaan hari ini membuktikan segala janji kerajaan di bawah Najib dalam membawa perbaharuan selaras dengan demokrasi semuanya terbatal.

"Apa yang dijanjikan oleh beliau itu hanya sekadar cakap-cakap politik Umno-Barisan Nasional sahaja," jelasnya ketiaka ditemui di Mahkamah Shah Alam hari ini.

Beliau yang hadir memberi sokongan kepada Rafizi berkata, sempena bulan Ramadhan ini sepatutnya kerajaan menggalakkan rakyat meningkatkan ibadat serta meningkat amalan kebaikan.

Namun katanya, tindakan pendakwaan terhadap individu yang menegakkan kebaikkan telah mencemar kesucian bulan Ramadhan.

"Kesucian bulan Ramadhan akhirnya tercemar apabila tiba-tiba orang yang ingin membawa perubahan kebaikan dalam menonjolkan penyelewengan dan rasuah akhirnya didakwa.

"Pendedahan penyelewengan dilakukan kerana ia melibatkan ratusan juta wang rakyat dan wang negara namun kerajaan di bawah Najib tetap meneruskan pendakwaan," katanya.

Kamarudin turut menyatakan, ini bukti yang jelas bahawa semua rakyat mesti memahami bahawa kerajaan di bawah Najib seperti mahu melindungi mereka-mereka yang terlibat dalam rasuah serta penyelewengan.

"Kita melihat tidak ada sedikit pun unsur-unsur yang dilakukan oleh Najib dalam mengambil tindakan serta menghukum mereka yang melakukan jenayah terutamanya rasuah walaupun bukti yang jelas telah didedahkan.

"Malah Najib masih lagi mahu melindungi mereka-mereka ini serta memberi peluang untuk mereka-mereka yang terlibat membersihkan nama," tambahnya.

Beliau yang ketika ditanya tentang peluang kemenangan dalam kes hari ini memberitahu bahawa pendakwaan hari ini memberi peluang untuk melakukan pendedahan yang lebih mendalam.

"Bagi kes ini telah memberi ruang kepada kita membuat lebih pendedahan dan kita berpeluang untuk menang.

"Selain itu juga peluang kepada kita menjelaskan lagi kepada rakyat bahawa tidak ada penyelesaian terhadap masalah hari ini jika berada di bawah Umno-Barisan Nasional kecuali melakukan perubahan melalui pilihanraya umum yang akan datang," tegasnya.

Tuesday, July 31, 2012

"Hudud" akan pasti tiba!

Pelaksanaan Hudud adalah perjuangan Islam PAS sejak awal penubuhannya. 

DAP menentang Hudud kerana ia berlawanan dengan Perlembagaan Persekutuan. MCA menentang Hudud sacara kasar dan penuh penghinaan terhadap perjuangan Islam PAS. Umno tidak mahu laksana hudud kerana perjuangan sekular. 

Hakikat yang sebenar, rakyat di bawah dari pelbagai kaum kian memahami apa yang dikatakan "Hudud". 

Memang, di peringkat sekarang, masih ada rakyat bukan Islam yang tidak bersetuju pelaksanaan hudud sebagaimana pendirian DAP dan MCA. Namun,  ramai yang tidak kisah pelaksanaan hudud jika HANYA kepada penganut Islam. 

Apa yang menarik hari ini, telah ada rakyat bukan Islam yang berkata, apa masalahnya hudud dilaksanakan sebagai perundangan negara kerana hanya orang yang jahat sahaja yang takutkan hukum hudud, orang yang baik tak perlu takut. 

Contohnya, petang semalam penulis singgah di sebuah kedai tayar kereta kepunyaan seorang kaum China dari kalangan rakyat biasa. Sambil bersembang politik, penulis tanya pandangan taukeh Cina itu mengenai isu yang sentiasa membuat tubuh Karpal  'gatal-gatal' tidak kepalang, ia itu Hudud! 

Kata taukeh kedai itu, "Aiya...apa takut hudud? Itu hudud bagus punya undang-undang tau. Hanya orang jahat saja yang patut takut hudud. Kalau kita orang baik apa takut? Berniaga lagi aman, tak ada orang curi sana, curi sini, bunuh sana, bunuh sini!" 

Penulis cuba memberi penerangan bahawa PAS hanya mahu laksanakan untuk orang Islam sahaja, orang bukan Islam boleh pilih untuk tidak mahu hukum Hudud. 

" Tak payah itu macam, buat untuk semua rakyat tak apa punya, itu benda baik!", kata taukeh Cina itu.

Apa yang penulis kisahkan ini adalah di kalangan rakyat biasa di bawah. Dan ini pasti antara petanda baik bahawa Hudud boleh dilaksanakan di Malaysia satu hari nanti dan semua rakyat berbilang kaum dan agama boleh menerimanya. 

Cuma apa yang perlu bagi PAS ialah bersabar dengan terus menggiatkan dakwah hudud secara lebih aggresif dan ikhlas agar semua rakyat faham dan berhajatkannya. Insya Allah.

Jika semua rakyat Malaysia mahu, DAP (Karpal) mana yang boleh menolak?

Petikan akhbar:

"Hudud" alamat Kubra PRU 13

Nasrudin Hassan

1. Apabila gendang hudud dipalu sekuatnya, maka ia antara tanda - tanda pilihanraya umum semakin hampir. UMNO terpaksa sekali lagi menggunakan peluru karatnya iaitu hudud untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat. Saya akui hudud bukan agenda Pakatan Rakyat tetapi hudud adalah sebahagian daripada Islam yang tetap diperjuangkan oleh PAS di sepanjang zaman insyaallah.

2. Pakatan Rakyat telah beberapa kali bincang perkara ini dan simpul ringkasnya ialah kami "setuju untuk tidak bersetuju" atau dalam dalam bahasa lebih mudah ialah : DAP tidak menerima hudud dan PAS tidak boleh paksa mereka untuk menerimanya sebagaimana mereka tidak boleh menghalang hasrat PAS mahu mendaulatkan syariat Islam itu.

3. Kedudukan ini jauh lebih baik daripada UMNO dan BN. Bukan sahaja parti kompenan mereka yang biadab terhadap Islam, malah UMNO sendiri bersetuju untuk tidak melaksanakan syariat Islam di Malaysia termasuk undang - undang jenayah syariat. Malah UMNO menikus dihadapan MCA apabila Presiden MCA 'menengking'  Adun UMNO Kemelah sebagai pemimpin yang hilang aqal  tatkala Adun itu mencadangkan perlaksanaan hudud di negeri Johor sedang rata - rata pimpinan PAS memberikan sokongan terbuka kepada Adun Kemelah.

4. Tidak hairan jika  perlaksanaan hudud belum mendapat kata sepakat dari kalangan parti kompenan Pakatan Rakyat yang hanya baru dibentuk pada tahun 2008, kerana ia sekali lagi jauh lebih baik daripada UMNO dalam BN yang gagal melaksanakan syariat Islam ini sejak lebih 50 tahun memegang mandat rakyat sebagai pemerintah meskipun mereka sering mendabik dada kononnya mereka adalah parti dominan dalam BN.

5. Sewaktu debat Sinar Harian baru - baru ini, saya telah qoute kenyataan Karpal Singh di Konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang yang berlangsung pada tahun 2010 yang lalu, bahawa  kenyataannya "langkah mayat saya dulu" untuk menubuhkan Islamic State sebagai ucapan yang disebut 20 tahun yang lalu [ 1990 ] pula ia dipetik di luar konteks. Malah Karpal Singh sendiri menyebut perkara ini boleh dibincangkan.

6. Lantaran itu, Pakatan Rakyat melalui mesyuarat tertingginya telahpun membincangkan perkara ini. Sebahagian dari keputusannya sebagaimana yang saya catat pada point ke 2 di atas. Selebihnya menjadi dakwah berterusan PAS untuk memahamkan masyarakat terhadap hukum syariat Islam. Saya doakan semoga Karpal Singh diberikan hidayah oleh Allah swt. sebagaimana doa saya buat yang lain juga.

7. Hudud adalah undang - undang jenayah syariah yang telah diwahyukan oleh Allah swt. Satu realiti yang tidak boleh siapa nafikan bahawa ia adalah satu kewajipan yang mesti dilunaskan oleh sebuah pemerintahan Islam. Sementara pemerintahan Islam itu pula adalah terbentuk dari mandat [ baiah ] rakyat khasnya rakyat yang beragama Islam. Tanpa mandat tersebut, pemerintahan Islam tidak dapat dibina dengan kukuh dan baik.

8.  Hudud adalah sebahagian dari Islam yang diperjuangkan oleh PAS sejak awal penubuhannya. Ertinya perjuangan PAS bukan berpaksikan hudud semata - mata, sebaliknya paksi perjuangan PAS ialah Islam dan hudud itu adalah sebahagian daripadanya. Seunjuran dengan itu, ditegaskan bahawa PAS konsisten memperjuangkan Islam.

9. Jika PAS menang bersendirian melalui mandat majoriti rakyat yang diterjemah melalui peti undi [ melalui proses demokrasi ] maka PAS pastinya akan melaksanakan malah selesa untuk melaksanakan syariat Islam dalam semua aspek termasuk undang - undang jenayah Syariah sebagai alternatif kepada kegagalan sistem dan undang - undang ciptaan manusia menangani gejala mungkar dan jenayah.

10. Namun secara realitinya, iklim politik dan latar belakang masyarakat yang majmuk dalam negara kita sangat sukar untuk PAS menang dan membentuk sebuah pemerintahan secara bersendirian. Ini satu realiti yang diakui walaupun ia bukanlah suatu yang mustahil.

11. Namun bagi memastikan hasrat perlaksanaan syariat Islam di Malaysia menjadi satu kenyataan mudah, ia memerlukan semua pengundi dari kalangan ummat Islam termasuk ahli UMNO dan atas pagar mengundi PAS. Maksudnya, UMNO perlu menyerahkan semua kerusinya kepada PAS atau paling tidak bersama menyertai PAS, dengan itu jumlah kerusi PAS  atau muslim akan melonjak maksimum ke 130 kerusi parlimen bagi membentuk kerajaan Islam yang bersedia mendaulatkan syariat Islam yang adil saksama dan telus. [ bebas korupsi dan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dana negara ]

12. Penegasan ini saya buat kerana untuk PAS menyertai UMNO bagi melaksanakan syariat Allah swt sukar menjadi kenyataan.

Pertama : PAS pernah dikhianati oleh UMNO sewaktu PAS menyertai Kerajaan Campuran bersama UMNO.

Kedua : UMNO pernah menang banyak dan menjadi kuasa besar sejak sekian lama termasuk kemenangan mereka pada tahun 2004 tetapi mereka tidak pernah berhasrat untuk mendaulatkan syariat Allah swt sebaliknya memperkayakan kerajaan pimpinan mereka dengan rasuah , penyalahgunaan kuasa dan penyelewangan dana rakyat dan negara.

Ketiga : Sehingga saat ini, hanya PAS yang konsisten sebagai salah satu parti  besar dalam negara yang berhasrat mahu melaksana dan mendaulatkan syariat Islam. Cuma keterbatasan kuasa dan mandat rakyat meletakkan PAS masih belum memiliki keupayaan sebenar bagi membangunkan negara bersama syariat Allah swt. [nota ini memerlukan ahli UMNO menyokong PAS untuk melaksanakan Islam jika mereka juga mahu melihat Islam tegak di atas tanahair kita]

12. UMNO pula konsisten membelasah PAS dan menolak dasar Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Disamping itu UMNO terus dengan legasi mereka, bergelumang dengan rasuah, penyalahgunaan kuasa serta menyeleweng dalam mengurus dana rakyat dan negara. Lalu PAS mengadakan kerjasama politik [Tahaaluf Siasi] dengan parti - parti pembangkang yang lain iaitu DAP dan PKR lalu membentuk Pakatan Rakyat untuk mendepani UMNO dan BN.

13. Kerjasama ini adalah kerjasama politik bukan kerjasama agama dan ideologi perjuangan. Terdapat beberapa persamaan dalam tindakan politik antara parti - parti yang berbeza ideologi ini, antaranya seperti menentang ISA, AUKU, rasuah, pembaziran dalam projek mega negara, ketirisan dalam perbelanjaan dana awam, keadilan dalam sistem pengurusan dan kendalian pilihanraya dan banyak lagi.

14. Apabila kerjasama politik [tahaluf siasi]  ini berjaya dan hampir menumbangkan kerajaan UMNO dan BN dalam tsunami politik 2008,  barulah UMNO kenal rabu dan khamis, lalu mereka pantas mendendangkan lagu perpaduan pada setiap hari jumaat, sabtu, ahad, isnin dan selasa. UMNO desprate lalu mencari PAS untuk bersatu padu.  Kita tidak menolak mentah tetapi kita meletakkan syarat Islam sebagai tali pengikat untuk bersatu padu, justeru Islam mengajar kita sedemikian. UMNO tidak bersedia dengan syarat itu, maka  PAS mohon jalan dulu . Tinggallah UMNO dengan lagu lamanya.

15.  ما لا يدركه كله ، لا تتركه كله  Tidak boleh laksanakan semua [kandungan Islam] maka jangan tinggalkan semua [ ertinya, laksanakanlah apa yang termampu daripada Islam itu ]. Bertolak dari kaedah ini, PAS kemukakan pendekatan baru melalui projek "Negara Berkebajikan" yang merupakan subtance kepada ajaran Islam itu sendiri. Sebuah projek yang dikemuka kepada rakyat ke arah pembentukan sebuah negara yang bebas rasuah, penyalahgunaan kuasa politik, penyelewengan ekonomi dan menepati piawaian " Good Governence" . Inilah yang menjadi keutamaan PAS masa kini.

Nasrudin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Sumber:harakahdaily

Sunday, July 29, 2012

Hilang kewibawaan yang parah



Kerajaan Umno/Bn yang ber-Perdana Menteri-kan Najib Razak seorang yang kian kelam kabut nampaknya semakin hilang kewibawaan sebagai parti pemerintah. Semakin ke penghujung hayatnya semakin banyak perkara yang cuba dilakukan semakin tidak menjadi dan semakin dipertikai rakyat baik dari yang menyokong pembangkang mahupun yang berada dalam Umno/Bn sendiri!

Yang terbaru dipertikaikan oleh seluruh rakyat adalah logo sambutan Hari Kemerdekaan negara yang ke 55 hinggakan sekali lagi, selepas isu PTPTN pelajar Unisel, isu catuan air di Selangor, kerajaan Umno Bn membuat U-Turn!

Sebenarnya apalah susah sangat untuk mencipta logo dan lagu sempena Sambutan Hari kebangsaan Negara? Rasanya serahkan  sahaja tugas tersebut kepada para pelajar Universiti yang mempunyai jati diri dan cinta negara, penciptaan logo tersebut berkualiti dan lebih bermakna pada penilaian rakyat umum lantas ianya tidak mungkin menjadi perkara yang memerlukan U-Turn! Atau serahkan sahaja kepada budak sekolah pun rasanya lebih baik dan menepati cita rasa rakyat keseluruhan!

Perkara yang hanya para pelajar boleh buat dengan mudah kerana perkara itu tidak payah mana, telah gagal dilakukan oleh para pemimpin Umno/Bn yang sering mendakwa mereka adalah yang paling baik. Tidakkah ini menggambarkan para pemimpin Umno/Bn yang memerintah kerajaan pusat hari ini sebenarnya telah hilang kewibawaan dengan begitu teruk sekali?

Hal ini belum lagi diambil kira mengenai lagu dan tema sambutan Hari Kebangsaan yang juga mengundang pelbagai teguran dan kritikan dari pelbagai lapisan rakyat. Rakyat sama ada yang menyokong pembangkang dan juga yang menyokong Umno/Bn yang cerdik dan berjiwa profesional dan Malaysia, kelihatannya cukup menyampah kepada terutamanya lagu yang liriknya ditulis oleh anak Yatim itu. 

Dengan tiga isu yang sekecil ini, kewibawaan kerajaan Umno/Bn telah robek dan tercalar teruk, bagaimana lagi kewibawaan kerajaan Umno/bn hendak dipertahankan dengan isu-isu besar seperti:

1.       Menyayangi SYABAS hingga ‘menzalimi’ rakyat Selangor dalam isu air di Selangor.
2.       Royalti minyak Kelantan yang dikemut kerajaan Umno/Bn tanpa keredhaan rakyat Kelantan.
3.       Saham FGVH yang perlahan-lahan semakin tidak memberangsangkan seperti yang dijanji dan dilaungkan.
4.       Membuat tuduhan merapu konon parti-parti pembangkang diresapi JI dan Komunis sedangkan diri sendiri lebih ‘berbau taik’!
5.       Semakin ramai para artis berani menyatakan pendirian politik secara terbuka dan sanggup menyertai PAS, PKR dan cenderung kepada pemikran yang lebih bermoral dan Islamik.
6.       Tamrin Ghafar yang menentang Umno dari dalam dan mencabar Umno memecatnya tapi tidak berani pecat sehingga ke hari ini!
7.       Tampil pula apa yang dipanggil Majlis Profesor Negara dengan kajian yang cukup memporak-perandakan Umno Kedah dan mencemaskan Umno pusat yang terus mencuakkan Najib Razak! Dalam kepala Najib agaknya, “ Iya ke MPM ni?”
8.       Kegagalan Hari Kooperasi Negara, Ismail Sabri untuk ‘menghiburkan’ Perdana Menteri sehingga 4 Pengarah Kooperasi Negeri di tukarkan.
9.       Datuk Seri Haji Lajim Haji Ukim dan Yb Bumburing kedua-dua MP Umno/BN, yang sudah tidak yakin kepada Umno/Bn walaupun telah cuba dipujuk oleh Muhyiddin Yasin dengan gigihnya dan katanya mereka berdua bakal mengucapkan Selamat tinggi kepada Najib dan Umno/BN untuk bersama Pakatan Rakyat!

Sesungguhnya kehilangan wibawa Umno/Bn sebagai parti yang memerintah begitu parah. Keadaan ini begitu membimbangkan para pemimpin tertinggi Umno/Bn dan Najib Razak (Rosmah tak kisah!!). Keadaan yang semakin tidak terkawal ini sedang diperhati dan dinilai pelbagai pihak. 

Trend rakyat bawahan, menengah, peneroka, para pemimpin masyarakat dan komuniti, pesara, para pemimpin Umno/Bn sendiri dari pelbagai kaum mencurah-curan beralih sokongan dengan beraninya kepada Pakatan Rakyat bagaikan ‘gelombang’ kian jelas dan terang. Cuma ‘gelombang’ itu belum sampai berskala besar bagai ‘tsunami’ yang melanda! Apakah ianya akan terus  berlaku semakin hampir PRU ke 13? 

Tak kiralah apapun,  Asal Bukan Umno (ABU)!

Tukar Pengarah: PAS mahu penjelasan Ismail Sabri

Salmiah Harun 28 Julai 2012
KUALA LUMPUR: PAS mempertikaikan tindakan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob yang mengarahkan empat pengarah jabatan Koperasi Negeri bertukar tempat kerja dua hari selepas kegagalan himpunan Hari Koperasi Negara.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, isu pertukaran pengarah negeri terbabit mula diperkatakan apabila mereka diarahkan dalam tempoh yang singkat dan mengejutkan.


"Ini mula dipersoalkan banyak pihak atas tindakan Ismail Sabri kerana pertukaran itu dibuat dua hari selepas himpunan Hari Koperasi Negara," katanya kepada wartawan.


Keempat-empat pengarah terbabit masing-masing dari negeri Pahang, Terengganu, Negeri Sembilan dan Kedah telah menerima surat pertukaran dua hari selepas hari perhimpunan itu diadakan pada 14 Julai lalu.


Malah dakwanya, tindakan itu diambil selepas Hari Himpunan Koperasi Malaysia gagal untuk himpunkan sejumlah 100,000 orang.


"Target tidak sampai, sehingga keadaan majlis yang berjalan sangat mengecewakan, Perdana Menteri terpaksa mententeramkan audien bagi memberi peluang beliau berucap.


"Malah ditengah-tengah ucapan PM pula, ramai audien mula keluar stadium, nampak satu yang tidak kena terhadap penganjuran," katanya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS.


Mahfuz juga berkata, Ismail Sabri seharusnya menerima secara terbuka bahawa orang ramai tidak berminat menghadiri himpunan tersebut bukannya dengan mengenakan tindakan terhadap pegawai-pegawainya.


Mahfuz juga menolak alasan yang diberikan Ismail bahawa pertukaran empat pegawai terbabit adalah proses biasa iaitu penyusunan semula.


"Kalau penyusunan semula, sepatutnya empat pegawai terima surat dan dimaklumkan sebelum hari himpunan," katanya.


Bagaimanapun, Mahfuz melahirkan rasa hairan dan mempersoalkan mengapa kementerian terbabit mensasarkan kehadiran yang begitu besar dengan anggara perbelanjaan mencecah RM9 juta.


"Apabila mahu meraikan dan memberikan keselesaan dengan gambaran yang ramai kepada Perdana Menteri,  tetapi hakikat dan realiti tidak memberi apa-apa faedah malah merugikan rakyat," katanya.


"Kita berbelanja sampai RM9 juta hanya untuk mengembirakan PM, bagi saya ianya tidak patut berulang dalam cara PM mengendalikan program untuk menyakinkan rakyat," tegasnya.


Beliau percaya tumpuan Perdana Menteri pada himpunan besar untuk menunjukkan kepada dunia bahawa beliau masih diterima rakyat secara umum.

Sumber:harakahdaily