Followers

Friday, March 16, 2012

Suruhanjaya Pengkhianat Rakyat?

SPR jangan khianati amanah negara

Harakahdaily

KUALA TERENGGANU, 16 Mac: Dewan Ulama PAS Pusat mengingatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar tidak menjadi pengkhianat terhadap ketelusan dan keadilan proses pilihan raya di negara ini.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, tindakan menukar alamat pengundi secara senyap-senyap tanpa kebenaran pengundi adalah sesuatu tindakan yang tidak wajar dilakukan oleh badan yang diamanahkan mengurus pilihan raya.

"Tidak wajar menjadi pengkhianat kepada amanah negara dengan memindahkan tempat mengundi pengundi tanpa permohonan daripada pengundi dan tidak mengikut undang-undang yang diperuntukkan, iaitu Akta Pilihan Raya 1958," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau merujuk kepada kes yang berlaku kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan juga sejumlah 31,294 pengundi yang didakwa dipindahkan tanpa kebenaran.

Dalam semakan di laman web SPR, tempat mengundi Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didakwa telah ditukar tanpa pengetahuannya.

Khalid kini merupakan pengundi di kawasan pilihan raya Lembah Pantai, Kuala Lumpur dan bukan lagi di Parlimen Petaling Jaya Selatan, Selangor seperti pada PRU 2008 lalu.

Lokaliti mengundi beliau disenaraikan sebagai Rumah Kakitangan Universiti Malaya di bawah daerah mengundi Universiti.

Mengulas lanjut, Mohd Khairuddin berkata, urusan pilihan raya merupakan amanah terpenting negara kerana ia menentukan parti mana yang akan memerintah.

Sebagai sebuah badan yang diamanahkan untuk menguruskan pilihanraya sewajarnya SPR tidak melakukan pecah amanah, kata beliau lagi.

Menurutnya, Dewan Ulama PAS Pusat mahu memperingatkan semua petugas Suruhanjaya Pilihan Raya yang terlibat dengan firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 58 bermaksud: "Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menunaikan amanah kepada yang berhak".

Begitu juga peringatan Nabi saw kepada pengkhianat amanah seperti hadis baginda yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan Hakim:

"Ketahuilah sesungguhnya setiap pengkhianat itu pasti memiliiki bendera di hari Qiamat berdasarkan kadar pengkhianatannya. Ketahuilah sebesar-besar pengkhianatan ialah pengkhianatan pemerintah kepada urusan awam".

Thursday, March 15, 2012

Umno/Bn melalui SPR terus menolol Pakatan Rakyat!

Permainan Umno/Bn melalui 'hamba suruhan' SPR semakin jahat. Semakin hampir dengan pilihanraya makin banyak perkara karut marut yang dilakukan oleh hamba Umno/Bn itu.

Daftar pemilih penuh dengan musuh negara, musuh rakyat (pengundi hantu dari warga asing) yang akan membahayakan keselamatan negara. Masa depan negara ini akan ditentukan oleh warga asing yang tidak setia kepada raja dan negara.

Daftar pemilih kotor dan penuh najis dengan najis yang diletakkan oleh haiwan peliharaan Umno/Bn itu. Beribu pengundi menjadi pengundi pos. Hanya manusia di Malaysia, dah tua ganyut baru nak menjadi askar kerana SPR!

Mynmar yang perintah diktator sudah beri ruang Su Syi bekempen di TV-nya. Malaysia yang konon katanya negara demokrasi terhebat dengan dasar transformasi terhebat (hebat taik kucing!) yang diperintah oleh Najib-Rosmah terus 'memperbodohkan' para pemimpin Pakatan Rakyat. Kalau pemimpin Pakatan Rakyat keluar TV pun hanya mulut sahaja nampak bergerak-gerak macam tok bomoh berjampi serapah, namun suara tidak berbunyi. Hanya sekadar mampu pinjam suara pembaca berita.

Para pemimpin Pakatan Rakyat dari Anwar, Kit Siang,Karpak, Haji Hadi hingga ke Mat Sabu terus berpolitik untuk kalah besar sambil kena tipu Umno/Bn melalui pelbagai kerenah dan perancangan jahat SPR. Nampaknya hingga ke hari ini apa sahaja yang SPR buat, para pemimpin Pakatan Rakyat cukuplah sekadar berleter siang dan malam!

Umno/Bn terus bermaharaja lela membuat onar dalam melalui perancangan jahat SPR untuk menyungkurkan kepala Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13 nanti. Pakatan Rakyat terus kecam...kecam...kecam...kecam dan kecam sampai meleleh air liur basi tapi habuk pun tarak! Umno/Bn terus gelak besar mendengar kecaman demi kecaman, sebab Umno/Bn memang suka pun dikecam. Alah apalah sangat kecaman!

8 tuntutan BERSIH 2.0, Umno/Bn dan haiwan peliharaannya dibuat alas buntut. Pemimpin Pakatan Rakyat terus kecam! UMno terus tergelak! SPR terus berperangai macam haram jadah! Pilihanraya hanya sehari dua sahaja lagi! Redha je lah!!

Setuju sangat, Pakatan Rakyat akan tersungkur parah dalam PRU ke 13 melainkan BERSIH 3.0 digerakkan segera kerana perundingan, tuntutan dan kecaman bukan permainan sesuai untuk berdepan perangai yahudi Umno/Bn dan SPR. Hanya BERSIH 3.0 permainan yang sesuai buat penipu dan pemutar belit pilihanraya. Jika tidak, bersedialah kita untuk kalah besar tanpa tuntutan BERSIH 2.0 diterima pakai.

Wahai para pemimpin Pakatan Rakyat hanya dengan BERSIH 3.0 anda akan mampu membawa harapan rakyat ke arah perubahan jika tidak, tak payah cakaplah, SPR siang malam merancang untuk anda semua kecundang.....Tan Sri Khalid MB Selangor pun mungkin tak boleh menjadi MB lagi selepas PRU 13 in!

Laa...ingat Najib kisah ?

Najib tak kisah, ustaz! Najib buat konsep wasatiyah itu bukan untuk dirinya dan Rosmah tapi untuk rakyat marhaen dan orang-orang Melayu yang pangkah Umno/Bn-nya. Kalau dulu ada Islam 'Had-hari' kini ada pula Islam 'Wa-setia' agak rakyat yang kurang maklumat sebenar terus setia kepada Najib. Najib tetap Najib dan Rosmah tetap Rosmah, itulah Wasatiyah sebenar mereka!

Wasatiyah Najib tak sama dengan cara Rasulullah

Salmiyah Harun

KUALA LUMPUR, 15 Mac: Konsep wasatiyyah yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya menjadi gagasan kerajaan disifatkan sebagai kosmetik semata-mata.

Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, kaedah wasatiyyah yang diperkenalkan oleh Najib adalah wasatiyyah ciptaannya sendiri.

Katanya, Perdana Menteri tidak boleh menggunakan perkataan wasatiyyah ketika mengemukakan dasar-dasar dalam negara kerana ia terikat dengan dasar Islam.

"Kaedah wasatiyyah yang sebenar adalah daripada agama Islam itu sendiri, jadi semua prinsip atau pendekatan yang diguna pakai bercanggah dengan Islam tidak dikira sebagai wasatiyyah.

"Jadi PM kena faham bila sebut wasatiyyah mesti rujuk apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW," katanya kepada Harakahdaily.

Jelasnya, wasatiyyah adalah kaedah yang digunakan Rasulullah yang diterjemahkan oleh baginda di Mekah dan Madinah.

Tegasnya, wasatiyyah yang pernah dilaksanakan oleh masyarakat sehingga kiamat mesti berpaksi pada kaedah yang ditetapkan dalam Islam.

Wasatiyyah yang ditetapkan dalam Islam, katanya terdapat perkara yang boleh dibincangkan dan ada perkara tidak boleh dirunding iaitu yang membabitkan dasar-dasar Islam.

"Jadi kalau kita lihat dua kaedah ini yang dibawa oleh Rasulullah, perkara ini tidak wujud langsung dalam pentadbiran Umno BN hari ini, barangkali ada hanya segelintir sahaja," katanya.

Misalnya, kata beliau, wasatiyyah yang diamalkan oleh Rasulullah membabitkan peraturan, perundangan negara atau dasar yang diamalkan dalam negara.

Justeru katanya, dasar Islam adalah dasar wasatiyyah yang memberi keadilan kepada semua kaum dan agama, jadi apa yang berlaku dalam negara pada hari ini memperlihatkan dasar ini ditolak oleh Umno dengan mengambil dasar lain.

Terdahulu, Najib dalam jawapan kepada Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat pada 12 Mac, menegaskan kerajaan memperkenalkan konsep wasatiyyah sebagai pemangkin kepada Gagasan 1Malaysia.

Ekoran itu, kerajaan telah mengumumkan penubuhan Institut Wasatiyyah yang akan diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri manakala kerusi wasatiyyah diwujudkan di Universiti Malaya yang akan menjadi pemangkin kepada gerakan kesederhanaan di Malaysia.

Sumber:harakahdaily.net

Wednesday, March 14, 2012

SPR membela hantu dan langsuir?

Isu-isu yang membelit pilihanraya masih terlalu banyak. Sehingga ke takat ini masih belum jelas apa yang dituntut oleh rakyat melalui BERSIH 2.0 tempoh hari mahu ditunaikan oleh kerajaan Umno/Bn dan cawangannya SPR. Sedangkan pegawai petugas pilihanray SPR telah pun dipanggil bermesyuarat hari ini dan esok.

Pilihanraya kelihatannya makin terlalu hampir. Namun 'sang ular kepala dua' SPR terus mahu membelit mangsa dalam kalangan parti-parti Pakatan Rakyat. Pelbagai perkara pelik dan tidak munasabah kian kedengaran dari mulut SPR. Daftar pemilih masih langsung belum bersih!

Terlalu begitu banyak peningkatan pengundi yang tidak dikenali masih terdapat dalam daftar pemilih. Terdapat di satu-satu alamat masih ada yang tinggal beratus-ratus orang di sebuah rumah. Kalau alamat itu menggambarkan sebuah keluarga maka keluarga begitu punyai ramai anak macam seramai anak babi pulak jadinya. Maknanya daftar pemilih berhantu tidak mustahil akan menyebarkan hantu-hantu ke seluruh negara terutama di mana-mana terutama di kawasan Pakatan Rakyat mampu menang.

Kalau mengikut cerita orang tua dulu-dulu, pokok beringin atau pokok jejawi adalah pokok yang penuh dengan hantu dan langsuir, maka itu penulis ingin katakan SPR adalah bagaikan pokok beringin yang penuh dengan hantu-hantu dan langsuir asing yang entah datang dari rimba mana. Oleh yang demikian bagi, mengikut kata orang tua-tua juga, untuk membungkamkan hantu-hantu dan langsuir yang banyak dalam daftar pemilih maka pokok beringin itu perlu 'dipakukan' dengan paku payung oleh rakyat sekali lagi dalam himpunan BERSIH 3.0!

Soalnya bilakah BERSIH 3.0 akan kembali untuk selamatkan suasana pilhanraya yang akan penuh dengan hantu-hantu, jerangkung, langsuir dan juga haramjadah?

Pilihanraya di Malaysia perlu dibersihkan dari mereka yang diamanahkan rakyat tetapi jahat kepada rakyat!

Sebuah 'istana' yang belum punyai alamat !

Inilah cara Umno! Begitu mudah mereka bermadah bagi menghalalkan tindakan yang menimbulkan seribu satu syak wasangka rakyat. Dengan madah indah seorang balaci maka bersihlah seorang bos yang rumahnya walaupun bagaikan istana itu, namun masih belum ada alamat surat menyurat sampai hingga ke hari ini. Jika begitulah keadaannya 'istana' yang pernah membayar bil air mencecah RM300.000 sebulan, baiklah rumah-rumah PPRT yang mempunyai alamat surat menyurat!

Najib sebenar dalam keadaan sebegitu genting masih tidak mampu untuk menjadi seorang Perdana Menteri yang cerdik integriti atau sebenarnya semua itu adalah gambaran cerdik mengambil kesempatan dengan penuh seni dan auta! Tunggulah A.B.U wahai Najib!!!

Hantar bil kepada PMO bukan bukti salah laku

Nigel AW

Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan menafikan bahawa borang Pesanan Majlis Bankuet atau 'Banquet Event Order' sebagai bukti menunjukkan bahawa Pejabat Perdana Menteri (PMO) membiayai perbelanjaan pertunangan anak perempuan Datuk Seri Najib Razak. Katanya, borang yang didedahkan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli itu, tidak boleh disamakan dengan penggunaan dana awam untuk parti.

"Mereka menggariskan perkataan 'dibilkan kepada PMO' dalam merah (dalam BEO) ... bil kepada PMO bermakna menghantar bil kepada PMO. Ia tidak bermakna PMO membayar bil-bil. Di mana Pejabat Perdana Menteri? Di PMO.

"Sebagai contoh, jika saya menandatangani perjanjian untuk membeli sebuah kereta dan mereka tanya di mana bil perlu dihantar dan saya beritahu mereka ke ke pusat perkhidmatan saya.

"Adakah ini bermakna pusat perkhidmatan saya perlu membayar? Pejabat saya di sana," kata Rahman (kanan) selepas taklimat kepada ahli-ahli parlimen dari BN di Kuala Lumpur malam tadi.

Rahman, yang sebelum ini bertengkar dengan Rafizi di laman Twitter, membidas pemimpin PKR itu yang menuntut Najib mengemukakan bukti bagi menunjukkan dirinya tidak bersalah. "Di dunia mana ada situasi seperti ini, oarang yang menuduh, tetapi tertuduh diminta memberikan bukti?" katanya.

Katanya, jika Rafizi, melalui NGO Jingga 13, sengaja mengelirukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan dokumen berkenaan, Rafizi boleh dihukum denda RM100,000 penjara 10 tahun atau kedua-dua mengikut Seksyen 27 Akta SPRM.

Sumber:malaysiakini

Tuesday, March 13, 2012

Akhirnya terbukti Najib nun di belakang!


Memang sangat memalukan! Bukan sahaja sepatutnya memalukankan Najib malah juga 'menghina' raja dan FLOM yang sebenarnya, yang berpakaian bersopan dalam majlis rasmi. Kesimpulannya orang yang perasan FLOM itu memang muka tak tahu malu!

Sunday, March 11, 2012

Najib 'semua tak menjadi' kini sebaris dengan Rosmah - sudah menjadi liabiliti kepada Umno!

Najib PM dijangka akan umumkan kedudukan Sharizat dalam kabinet apabila tiba masa yang sesuai. Pengumuman kedudukan Sharizat itu agaknya mungkin kerana kes lembu kondo atau kondo lembu yang mendapat peruntukan RM250 juta dari kerajaan Malaysia iaitu duit cukai rakyat jelata.

Najib akan umum kedudukan Kak Ijat itu mungkin kerana tak tahan dengan desakan pelbagai pihak. Desakan pembangkang dari Pakatan Rakyat tak apalah dan biasalah, kerana memang pun buat masa ini Pakatan Rakyat pembangkang di parlimen Malaysia. Selepas Pru 13 nanti belum tentu lagi. Masalah sekarang yang Najib mungkin tak tahan desakan agar kak ijat letak jawatan dari puak-puak Umno sendiri macam bung moktar, tuan syed, rafidah dan paling tak tahan dari Mahathir "hudud tak ada dalam al-Quran"! Maka agaknya akan membuat pengumumanlah Najib, bila masa yang sesuai lah!

Itu kes lembu kondo atau kondo lembu dari peruntukan kerajaan RM250 juta, bagaimana pula dengan isu pemimpin utama Umno didakwa Rafizi belanjakan duit kerajaan untuk majlis pertunangan anaknya yang katanya guna duit kerajaan berharga RM400 ribu lebih?

Dulu bila Rafizi dedah kes lembu kondo maka puak-puak 'pakar belasah' Umno segera desak kak ijat letak jawatan, tapi kali ini, bila Rafizi dedah kes majlis pertunangan anak orang itu dan pemaisurinya, mana perginya tuan bung, tuan syed, rafidah, dan mahathir "hudud tak ada dalam al-Quran"? Tak nak desak orang itu letak jawatan ke?

Kalau dulu dikatakan kak ijat menjadi liabiliti kepada Umno dalam menghadapi pru ke13, tidakkah orang itu dan bininya juga liabiliti kepada umno sekarang? Takkanlah kerana RM400.000 lebih kecil nilainya dari RM250 juta maka tak apa kot!!

Kalau begitu maka umno tunggulah ABU (Asal bukan Umno aku sokong)!