Followers

Saturday, February 25, 2012

Negara punyai 30 bilionair kebanggaan PM namun rakyat berjuta terus mendapat hanya 'tulang ikan'!


Ramai bilionair bukan satu kebanggaan

PERDANA MENTERI, Datuk Seri Najib Razak silap apabila berbangga dengan jumlah 30 orang bilionair negara seperti didedahkan majalah Malaysian Business baru-baru ini. Menurut Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad, Najib sepatutnya faham bahawa sebahagian daripada bilionair yang ada sekarang terhasil daripada sistem naungan politik yang berleluasa bermula sewaktu zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir lagi.

Hubungan rapat di antara bilionair ini dan golongan elit politik membolehkan kedua-duanya memperolehi manfaat kewangan, kata Dzulkefly Ahmad.

"Golongan ini didakwa kemudian berperanan mengekalkan sistem naungan dan amalan kronisme ini dengan 'membiayai kantung politik pemerintah," ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata imbuhan untuk ahli politik yang meluluskan projek untuk pemaju-pemaju juga adalah satu rahsia umum yang diketahui ramai.

"Kalau 10 peratus yang dituntut menteri sudah difikirkan banyak, maka 'kickbacks' untuk parti-parti pemerintah sebagai 'wang politik' untuk pilihanraya dikatakan biasa sahaja oleh mereka yang mendapat projek mega mewah ini, " jelas beliau.

Menurutnya lagi, meneliti setiap nama dari 30 bilionair akan mendedahkan kepada umum siapa sebenarnya yang bermula dari bawah dan siapa yang tidak.

"Yang bilionair segera ciptaan Tun hari ini punya hutang sepuluh kali keliling pinggang. Nama-nama tak perlu sebutkan, dah jadi rahsia umum juga.

"Semasa zaman mewah dahulu, mereka digelar 'harimau' baru dunia korporat Malaysia tetapi tatkala ekonomi Asia merudum mereka diberi jolokan 'Fat Cat' atau 'Kucing Gemuk',' katanya lagi.

Thursday, February 23, 2012

Isa Samad bakal dikenang macam Khir Johari!

Apabila Isa Samad terus mengatakan bahawa penyenaraian FGVB ke bursa Malaysia akan tetap diteruskan walaupun tanpa Kooperasi Peneroka Felda, maka sikap itu telah membuktikan bahawa beliau adalah seorang yang ego, bongkak dan keras hati. Tidakkah mengenepikan KPF bermakna menidakkan hak peneroka dan kakitangan Felda?

Nampaknya baru setahun jagung menjadi Pengerusi Felda, Isa Samad dengan sombongnya menidakkan hak peneroka yang telah beranak cucu hidup di Felda.

Sikap Isa Samad untuk meneruskan usaha penyenaraian FGVB ke Bursa Malaysia pasti akan meletakkan Isa Samad 'sebaris' dengan Khir Johari, Mahathir Mohamed, Pak Lah Badawi dan Najib Razak. 'Sebaris' yang dimaksudkan bukan peninggalan sejarah yang baik tetapi sesuatu yang bakal menjadi kutukan generasi berjati diri yang mengkaji dan kecewa.

Khir Johari dikenang dalam sejarah sebagai orang yang menghapuskan tulisan orang Melayu iaitu tulisan Jawi. Akibat dari peranan Khir Johari, tulisan Jawi telah hilang dari jiwa orang melayu mungkin sampai bila-bila. Apabila membicarakan tentang kehilangan tulisan Jawi, Khir Johari pasti akan dikutuk oleh generasi bangsa yang berjati diri.

Manakala Mahathir Mohamed akan dikenang sebagai orang yang bertanggungjawab melenyapkan agensi pembela bangsa iaitu MARA. Sebelum Mahathir melenyapkannya, sebut sahaja MARA maka kita akan teringat akan pembelaannya kepada bangsa Melayu untuk muncul setanding dengan bangsa dan kaum-kaum lain di negara ini. Hari ini MARA hanya bagaikan melukut ditepi gantang dan akibatnya orang Melayu masih kecundang dalam banyak bidang! Itulah antara peranan besar Mahathir untuk bangsa Melayu yang konon sering dilaung Umno sebagai pembela orang Melayu. Taik!

Pak Lah Badawi pula akan diingati untuk dikutuk kerana kelonglaiannya mempertahankan Pulau Batu Putih sebagai hak Malaysia. Macam bagi saja kepada negara jiran itu! Tahniah Pak Lah kerana pentadbiran kamu telah mengurangkan bukan sahaja setangah inci tanah pusaka bangsa tetapi sebiji pulau!

Najib Razak pula akan dikenang dan bakal dikutuk kerana banyak perkara namun antaranya, tak pasal-pasal serahkan Tanah Melayu KTM di Tanjung Pagar kepada Singapura. Nak kata apa kepada Najib dalam hal ini?

Dan kini Isa gedebe ini pula bakal masuk senarai nama para pemimpin Umnioyang akan dikutuk oleh seluruh bangsa Melayu! Memang Felda bukan semestinya untuk bangsa Melayu namun apabila sebut sahaja Felda sejak dari dulu ianya sangat sinonim dengan kemajuan dan peningkatan taraf hidup bangsa Melayu luar bandar. Boleh disebut secara budayanya Felda itu adalah macam MARA iaitu Felda itu Melayu, Melayu itu Felda, bolehlah dikatakan begitu!

Namun hari ini dengan kelakuan 'anih, ganjil dan toyer' Isa Samad itu, tidak mustahil Felda juga bakal menjadi seperti mana apa yang terjadi kepada tulisan Jawi yang telah hilang dari jiwa bangsa. Orang Cina datang ke Tanah Melayu tidak hilang tulisan 'halia' Mereka! Orang India datang ke Tanah Melayu juga tidak hilang tulisan 'muruku' mereka. Yang peliknya orang Melayu yang tinggal di Tanah Melayu boleh hilang tulisan jawi! Cheh!!

Jika peneroka Felda masih ramai yang 'bodoh sombong' untuk terus mengundi Umno/Bn dalam PRU ke 13 nanti, maka nasib Felda dan peneroka sekali gus bukan lagi menjadi bagaikan telur dihujung tanduk tetapi bakal menjadi telur terburai dek tanduk! Kepada peneroka Felda yang sedar dan faham akan bahaya kedegilan Isa Samad ini, bertindaklah dalam PRU ke 13 nanti, katakan ABU (Asal Bukan Umno) pangkah!

Tuesday, February 21, 2012

Anwar Ibrahim 'serang' parlimen Rompin, JJ bakal tersadong!



Malam tadi Datuk Seri Anwar Ibrahim telah ‘serang’ parlimen Rompin kawasan Jamaluddin Jarjis (JJ). Melihat kepada kehadiran yang begitu ramai ke ceramah Anwar di Markaz PAS Kuala Rompin, tidak terkejut rasanya jika Jamaluddin Jarjis ‘bungkus’ dalam PRU ke 13 nanti.


Ramai yang mengatakan Parlimen Rompin adalah kubu kuat Umno namun demikian malam tadi menggambarkan hakikat itu akan hanya menjadi kenangan buat Umno selepas PRU ke 13 nanti.

Dalam perjalanan ke Endau Johor, penulis sempat singgah untuk ke tempat ceramah di Kuala Rompin setelah melihat banner mengenai kedatangan Anwar ke situ. Suasana sesak di padang ceramah menggambarkan keputusan pilihanraya kawasan parlimen Rompin bukan lagi kawasan yang membolehkan Umno tidur nyenyak.


Datuk Seri Anwar tiba di markaz PAS Kuala Rompin, sebaik sahaja jemaah selesai solat maghrib. Beliau kemudian masuk ke markaz dan terus mengimamkan solat bersama rombongan beliau. Ramai orang Kuala Rompin merakam bakal Perdana Menteri Malaysia itu mengimamkan solat. Kata seorang yang berada di situ, “nak rakam JJ imamkan solat , ek eleh jangan harap, tak ada chan!”.


Selepas solat, Datuk Seri kelihatan dijamukan dengan makam malam. Semasa makan pun ramai yang ‘posing’ di belakang beliau sambil kawan-kawan mengambil gambar. Ada yang berkata, “ bergambar di belakang Datuk Seri sambil beliau makan pun oklah!” Datuk Seri kelihatan begitu sporting.


Anwar Ibrahim yang dijangka memberi amanat ringkas lebih kurang 15 minit sahaja kerana perlu ke pekan Endau untuk kemudian ke Semberong, kelihatan begitu teruja dengan kehadiran ramai penduduk tempatan di kubu kuat Umno itu. Dari sepatutnya 15 minit, Anwar telah mengambil masa hampir satu jam berceramah di situ hingga apabila salah seorang pembantu beliau membuat tanda payung kepada beliau kerana perlu segera ke pekan Endau, Datuk Seri Anwar berkata, “tak apa, di sana mereka boleh tunggu, ini penting ni untuk orang Rompin!”


Dari berpidato di atas pentas Datuk Seri Anwar Ibrahim telah turun ke lapangan untuk berceramah di suasana sesak di padang itu. Datuk Seri Anwar kelihatan mahu lebih dekat dengan rakyat Kuala Rompin yang kelihatan begitu gembira dengan kehadiran beliau di situ. Pada setiap masa ramai yang merakam ceramah beliau dan ada yang mengambil gambar. Karisma Datuk Seri Anwar begitu mengkagumkan orang Kuala Rompin sehingga mereka kelihatan begitu bersemangat dan gembira, ada yang tidak mahu duduk, terus berdiri mendengar ceramah Anwar. Sekali-sekala terdengar gelak ketawa dan laungan takbir penuh semangat.


Seorang apek tua yang menyandar di tiang pentas kelihatan begitu terpegun mendengar Anwar berceramah sambil sekali sekala mengangguk-angguk kepala mendengar penerangan Anwar. Kawan disebelah penulis bersuara, “ habislah Umno kali ni, apek tua tu pun dah tak nak BN!”


Manakala seorang anak muda Rompin memberi tahu, patutlah Umno/Bn tak bagi Anwar keluar dan bercakap di TV, kerana penjelasan Anwar sekali sahaja terhadap isu-isu yang menyerangnya cukup meyakinkan dan terus diterima rakyat.


Nampaknya rakyat Kuala Rompin dari pelbagai kaum yang hadir pada petang itu puas dengan penjelasan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau terpaksa minta diri untuk terus ke Endau. Ramai rakyat yang segera mengerumuni Datuk Seri untuk bersalaman tatkala beliau menuju ke kereta Mercz beliau yang kemudiannya, lewat malam itu dilaporkan kereta itu rosak teruk dikerjakan oleh ‘beruk-beruk mabuk pil kuda’ di Sembrong!


Dari markaz PAS itu Datuk Seri Anwar sempat di bawa ke Tok Kong Cina Kuala Rompin untuk bertemu dengan masyarakat Cina yang ramai di Tok Kong Cina itu. Di situ dengan tidak disangka-sangka, beliau sekali disambut dengan laungan bersemangat menyambut beliau. Mereka terlalu gembira kerana tanpa diduga Datuk Seri Anwar muncul walaupun dalam lebih kurang 10 minit. Ramai yang berebut hendak bersalam dengan beliau. Selepas itu Datuk Seri Anwar terus ke Endau untuk bertemu rakyat di sana pula.


Kesimpulannya, dengan kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim ke kawasan JJ itu, jangan terperanjat jika sekiranya Umno/Bn Rompin bakal tersadong dalam PRU ke 13 nanti kerana rakyat Rompin sudah kenal siapa dan apa itu Umno/Bn yang selama ini begitu banyak ’memperbodohkan’ mereka.


Kemudian penulis turut memecut meninggalkan Pahang untuk ke Johor pula.

Sunday, February 19, 2012

Mahu tuduh Kelantan termiskin, sudahnya Malaysia yang hampir miskin! Kalau tak menipu bukan dia!

Defisit negara tidak turun, Najib tipu rakyat.

Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan diberi amaran agar tidak terus membohongi rakyat menyatakan defisit negara telah turun.

Demikian tegas Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad sewaktu mengulas pengumuman Najib kononnya defisit turun dari 5.6 peratus pada 2010 kepada 5.0 peratus pada 2011.

Menyifatkan kenyataan Najib itu sebagai suatu 'temberang', ahli Parlimen Kuala Selangor itu berkata kedudukan ekonomi negara semakin meruncing disebabkan sikap boros kerajaan Umno/Bn berbelanja besar melalui cara off-budget.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat mengingatkan Najib melihat teladannya kepada negara Greek yang bankrap kerana berbelanja besar melalui cara off-budget atau off-balance sheet.

Kerajaan Umno/Bn bebelanja bukan sahaja menggunakan peruntukan dalam belanjawan tetapi juga di luar belanjawan. Ia dalam bentuk Liabiliti Luar Jangka iaitu hutang kepada pihak Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLCs) seperti IMDB, SPNB, PTPTN, MAS dan lain-lain yang dijamin kerajaan pusat, ujarnya.

Beliau juga memaklumkan angka defisit sebenar adalah jauh lebih besar sekali gus angka defisit fiskal juga berada pada peratus lebih tinggi nisbah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Dr Dzulkefli merujuk laporan kewangan Kementerian Kewangan yang melaporkan hutang contigent liabilities sudah ke paras RM97 bilion. Ujar beliau, pertamanya hutang awam sebenarnya bukan RM456 bilion atau 53.3 peratus KNDK. Sebaliknya ia sudah pun melepasi 63 peratus KDNK atau melepasi had hutang yang diizinkan oleh Akta Pinjaman Kerajaan (1983) yang mengehadkan pinjaman kerajaan pusat terhad pada paras 55 peratus dari KDNK, tegasnya.

"Maka pada hakikatnya kerajaan Umno/BN-Najib Razak sudah melepasi had 55 peratus KDNK!," katanya merujuk laporan The Edge Financial Daily 16 Disember lalu dengan tajuk depannya menyatakan hutang awam sudah tidak lagi mapan.

Najib sekali lagi mahu mengaburi mata rakyat dengan defisit fiskal (kewangan), kata Dr Dzulkefli

Selama 13 tahun kerajaan Umno/Bn berterusan berbelanja dan berhutang besar sama ada semasa mewah dengan tidak menabung dan semasa ekonomi lembap dengan alasan mengepam ekonomi, katanya.

Beliau juga meminta Najib menerima hakikat bahawa negara ini berdepan dengan ekonomi dunia yang menguncup dan tidak menentu, maka adalah mustahak untuk menentukan keutamaan dalam berbelanja dan meringankan benar rakyat.

Dipetik dari tulisan Wan Nordin Wan Yaacob (Harakah Cetak 1718)