Followers

Monday, December 31, 2012

Umno dan JAKIM tersedak kahak!

Begitulah Umno, kalau tak membelit bukan Umno namanya! Lain yang TG Haji Hadi minta, lain yang hendak disediakan. Minta live 1 jam sahaja untuk memberi penjelasan kemudian bolehlah dinilai oleh rakyat. Sebaliknya yang hendak disediakan ialah forum tanpa penonton dengan kehadiran para mufti dan tokoh-tokoh agama yang sudah tentu ke-Umno-an belaka. 

Isunya TG Haji Hadi minta live 1 jam adalah untuk menjamin keadilan kepada setiap penjelasannya. Bolehkah forum tanpa penonton dengan kehadiran para Mufti dan tokoh-tokoh agama terpilih yang sudah tentu dipilih  oleh Umno itu memberi keadilan kepada penjelasan TG Haji Hadi untuk kemudiannya dinilai oleh masyarakat?

Yang keduanya ialah Umno telah menyediakan forum antara TG Haji Hadi dengan para mufti dan tokoh agama tertentu yang terpilih sedangkan isunya yang sebenarnya adalah antara TG Haji Hadi dengan Umno! Apakah Umno bersikap bergaduh dengan Haji Hadi, tetapi meminta orang lain yang tidak ada kena mengena dengan Umno berlawan bagi pihaknya. Ke mana perginya tokoh-tokoh agama Umno? Tido?

Pandai sungguh Umno untuk akhirnya nanti duduk jauh-jauh dari gelanggang sambil bertepuk tangan apabila Haji Hadi bergaduh dengan para mufti! Kalau katakan Haji Hadi dinilai kalah, Umno akan cepat-cepat naik ke pentas mendakwa dialah yang paling menang! Manakala kalau yang berforum dengan Haji Hadi itu dinilai kalah oleh masyarakat, Umno akan berlepas tangan dan berlalu pergi buat hal sendiri untuk cari isu lain pulak! Cheh memang dasar bacul!

Rais anak Yatim kata "RTM adalah hak rakyat dan ia boleh diguna untuk menjelaskan sesuatu perkara, tapi bukan satu saluran sahaja (Hadi seorang), ia mesti disertai oleh pihak-pihak yang juga ada ilmu, nas dan pengalaman". Maksudnya saluran TV bukan hak Haji Hadi seorang?

Tak pernah masuk TV, kemudian minta 1 jam sahaja.... live....bukan hari-hari macam yang diperolehi Najib dan Rosmah, entah-entah itulah agaknya sekali seumur hidup buat Haji Hadi, dah kata TV bukan untuk Haji Hadi seorang? Amboi anak Yatim, memang hampas taik punya anak Yatim!

TG Haji Hadi jangan layan syarat Rais anak Yatim itu. Kekalkan minta 1 jam live...kalau nak berforum jugak dengan siapa-siapa pun balaci dan upahan Umno, biarkan penonton bebas hadir sebagai saksi. Sebab perangai Umno ni, kalau TG Haji Hadi berforum dengan siapapun nanti di TV, Umno tetap akan main jugak isu amanat ini nanti kalau dia memang lagi PRU. Memang dah dasar Umno begitu! Dasar pak pandir lagi haramjadah!

Umno nak lawan sendiri tak ada tilor, maka Umno letaklah balaci-balaci agamanya tak kira mufti ke siapa ke, yang tak ada gigi, lelah, semput, mata rabun dan bercakap berbuih air liur termasuklah beberapa orang yang nak tunjuka kuasa di JAKIM! Konon nak ambik tindakan kalau TGHH pertahankan 'amanat'!

Kalau kamu kata amanat tu sesat, apa (?) 30 tahun lebih sudah kamu membuta selama ini? Atau yang kamu kata sesat 30 tahun dulu tu, (kamu tak pernah keluar fatwa dan ambik tindakan pun), baru menjadi betul-betul sesat jika dipertahankan selepas 30 tahun kemudian? Maknanya kalau mengikut kaedah itu, ajaran ayah pin sekarang ini, sebelum cukup 30 tahun, belum betul-betul sesat? Piirah !!!

Umno kini terlalu banyak terlekat kahak, hanya tunggu tersedak dan tercekik sendirian sahaja!


Kerajaan jemput mufti tampil bersama Hadi di TV

Bernama 31 Dis 2012.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata tokoh agama dan mufti negeri-negeri akan dijemput untuk bersama dalam forum yang akan memberi peluang buat julung kalinya kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi memperjelas amanatnya yang telah memecah-belahkan umat Islam di Malaysia.

Rais berkata, Hadi tidak boleh membuat keputusan bersendirian dan terlalu yakin dengan kebolehan dirinya yang berlatar belakangkan pendidikan agama "kerana sentiasa ada orang yang lebih bijak daripada kita".

"RTM adalah hak rakyat dan ia boleh diguna untuk menjelaskan sesuatu perkara, tapi bukan satu saluran sahaja (Hadi seorang), ia mesti disertai oleh pihak-pihak yang juga ada ilmu, nas dan pengalaman," katanya kepada pemberita selepas Program Larian Tahun Baru 1Malaysia di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur hari ini.

Presiden PAS itu, katanya harus bersedia untuk menerima pendapat orang lain dan forum tersebut akan dibuat dalam suasana yang sesuai.

Rais berkata Hadi tidak boleh membuat tanggapan bahawa keputusan (Amanat Hadi Awang) yang beliau buat pada 1981, itu adalah muktamad.

Menurut Rais Hadi bukan ahli jawatankuasa fatwa atau majlis agama Islam negeri, sebaliknya beliau hanyalah seorang ahli politik yang mengeluarkan pandangan sendiri dan pandangan itu pula berasaskan sentimen yang diselubungi oleh politik.

Rais juga berharap Hadi akan menarik balik tuduhan kafirnya ke atas pengikut Umno semasa berlangsungnya program itu dan jika beliau mahu meneruskan amanatnya, Hadi harus mendengar pandangan daripada tokoh-tokoh agama lain yang akan turut serta.

"Sehingga kini, belum ada lagi permohonan rasmi dari Hadi tetapi segala perancangan untuk menyediakan rancangan berbentuk forum tanpa kehadiran penonton studio itu sedang berjalan," katanya.

Rais menjelaskan demikian ketika mengulas mengenai hasrat Hadi yang mahu muncul dalam kaca televisyen secara langsung selama sejam untuk menerangkan keadaan sebenar berhubung isu pepecahan umat Islam selepas mengeluarkan amanatnya yang mengkafirkan Umno pada 1981, di Kuala Terengganu.

1 comment:

new hope said...

benda ni tahun 80an dulu tak perlu lah nak ungkit lagi

KLIK ambil graduan menganggur bukan guru India