Followers

Wednesday, February 29, 2012

Najib cari penyakit tuduh Kelantan paling miskin! Bungkuslah Tok Pa dengan Awangnya!

Hahahaha….Najib…Najib! Sepatutnya sebagai Perdana Menteri Najib, tidaklah ikut cara Mahathir bercakap, merapu!!! Bercakap biarlah ada fakta, mentang-mentanglah bercakap dengan orang kampong di Sabah, main hentam saja. Atau memang tak pandai nak baca data?

Indeks kemiskinnan Kelantan 4.8, Sabah 19.2

Aslani M

KOTA BHARU, 29 Feb: Laporan Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri menjelaskan indeks kemiskinan di Kelantan 4.8 iaitu lebih rendah berbanding Perlis (6.0), Kedah (5.3) dan Sarawak (5.3).

Bahkan jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan Sabah yang mencatat paling tinggi iaitu 19.2.

Laporan itu berdasar Jadual 6, Insiden Kemiskinan Mengikut Etnik, Strata dan Negeri Malaysia 1970-2009.

Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, sekiranya dibuat perbandingan, nyata sekali Kelantan bukannya negeri termiskin.

“Apakah Perdana Menteri tidak diberi maklumat yang betul sedangkan Unit Perancang Ekonomi berada di bawah dagunya sendiri melaporkan sebaliknya.

“Atau sememangnya Dato’ Seri Najib sengaja mengundang kemarahan rakyat Kelantan dengan melontarkan penghinaan sebelum ini,” katanya di sini.

Ketika berucap merasmikan Mini Estet Sejahtera di Kampung Nala, Lahad Datu di Sabah pada 18 Februari lalu Perdana Menteri menyifatkan Kelantan sebagai negeri yang termiskin di Malaysia.

Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, Pengarah Sektor Pembangunan Manusia Bank Dunia (Asia Timur dan Pasifik), Emmanuel Jimenez turut mengesahkan Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia.

Katanya, kenyataan itu dibuat berdasar kepada kajian yang dibuat dan pada pengamatannya Sabah dijangka terus kekal sedemikian dalam tempoh agak lama berdasar perkembangan ekonominya sekarang.

Menurut beliau fakta tersebut bukan bertujuan menghina Sabah, sebaliknya pelbagai masalah melanda negeri itu termasuk kebanjiran warga asing di bawah kerajaan BN sekarang.

Selain itu skandal pemberian kad pengenalan dikatakan begitu berleluasa sekali.

“Rakyat Kelantan tidak boleh menerima penghinaan seorang Perdana Menteri yang mengeluarkan kenyataan tanpa berasaskan kepada fakta.

“Apakah lawatan Datuk Seri Najib ke Kelantan pada 2 Mac ini cuba mengulangi penghinaan serupa,” katanya.

Menurutnya tidak wajar sama sekali seorang Perdana Menteri melontarkan penghinaan sebegini kepada sebuah negeri yang termaktub dalam perlembagaan berada di bawah persekutuan Malaysia.

Kata Abdul Latif juga kerajaan BN meninggalkan pentadbiran Kelantan pada 1990 dengan hutang sebanyak RM700 juta. Selain itu dinafikan pelbagai hak termasuk royalti minyak.

“Kami menuntut agar Perdana Menteri menarik balik kenyataannya sebelum ini dan memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Kelantan di atas penghinaan tersebut,” ujarnya.

Sumber: harakahdaily

2 comments:

Anonymous said...

kawe berasal dari pulau gajah/pantai sabak,kota bharu, kelantan, loni bkerja di kuala lumpur. sini kawe nok royat sikit, kawe raso pembangune di kelate terut sekali. tulung lah karajaee meritoh jale pantai sabok nok gi ko pula gajoh teruk sekali. hok paling sedih ado lagi ore dok atas rumoh nok rutuh, pah tu atas lopok air selut pulok tuh. hok paling sedih sekali itik, kambing, aye sumo dok tido dale rumoh sekali. MB selalu gi wat ceramoh kat masjid situ tapi dio tok tegok ko kesusuhan ore situ n jale sepit/merbahaya ko penguno.

Anonymous said...

mu ingat d klate jah ko gtu? aku hok duk kijo pahang pun lebih kurang samo jah...pdhal pahang ni ngeri tmpt pm mesia jd wakil rkyat...pahtu pitih peruntukn pusat ko ngeri buwi cukup sokmo...ditmbah lg peruntukkn dan bantuan lain...bakpo ado jugok gitu d pahang? ko klate pusat wi peruntukkn ko jpp, hok baki2 jah bru wi ko krajaan ngeri...gilo babi apo lagu tu? bakpo jpp x buat jln molek?acu wi penuh peruntukkan ko krajaan ngeri retek...biar adil pusat buat sbb rkyt klate pon byr cukai ko pusat jugok sama dgn rkyat ngeri bn memeritah....ni duk wi ko jpp lebih...puok2 atas di jpp bkn main sedap duk joli...projek hnya wi ko kroni2 jah...pahtu projek hok buat x comel sbb pitih peruntukkan kena bagi ko parti,pahtu wak lari setengah...doh la curi hasil bumi rkyt ngeri ni...kawe nok royak ko anonymous 11.53pm, kalu demo xsir keto demo punoh baik demo xsoh balik sini la....demo duk kL pah mati la...baru senang sokmo...jale x punoh...patutnyo demo kna royak ko pm demo tu, tlg buat adil ko rkyat klate supo dio duk wak ko rkyat hok bn merintah...kan dio pm mesia kan..bkn pm ngeri bn mmerintah jah...doh la sekat sgala peruntukkn n bantuan pahtu duk kato krajaan negri takleh buat pembangunan la...pdhal sekatn tu nk cri modal utk tikam krjaan ngeri...gilo ko dok gitu?lebih dr gilo doh tu...supo demo nk gocoh dgn musuh demo la...demo ikat dulu lg tgn musuh demo tu, pahtu demo pun ajok gocoh...gilo ko dok demo tu?bodo demo ni....supo buto mato demo..kawe raso demo tau doh hal ni ,cumo niat demo jah jahat nk suruh napok krjaan ngeri xleh bantu rkyat n buat pembangunan...muko demo supo umno beruk...kuat sgt nk buat brito jahat teh..!!!demo g la menetap di negeri umno memerintah....mugo2 demo blh senang n selesa...bia kawe jah susoh tggal dlm ngeri klate ni...