Followers

Monday, December 31, 2012

Umno dan JAKIM tersedak kahak!

Begitulah Umno, kalau tak membelit bukan Umno namanya! Lain yang TG Haji Hadi minta, lain yang hendak disediakan. Minta live 1 jam sahaja untuk memberi penjelasan kemudian bolehlah dinilai oleh rakyat. Sebaliknya yang hendak disediakan ialah forum tanpa penonton dengan kehadiran para mufti dan tokoh-tokoh agama yang sudah tentu ke-Umno-an belaka. 

Isunya TG Haji Hadi minta live 1 jam adalah untuk menjamin keadilan kepada setiap penjelasannya. Bolehkah forum tanpa penonton dengan kehadiran para Mufti dan tokoh-tokoh agama terpilih yang sudah tentu dipilih  oleh Umno itu memberi keadilan kepada penjelasan TG Haji Hadi untuk kemudiannya dinilai oleh masyarakat?

Yang keduanya ialah Umno telah menyediakan forum antara TG Haji Hadi dengan para mufti dan tokoh agama tertentu yang terpilih sedangkan isunya yang sebenarnya adalah antara TG Haji Hadi dengan Umno! Apakah Umno bersikap bergaduh dengan Haji Hadi, tetapi meminta orang lain yang tidak ada kena mengena dengan Umno berlawan bagi pihaknya. Ke mana perginya tokoh-tokoh agama Umno? Tido?

Pandai sungguh Umno untuk akhirnya nanti duduk jauh-jauh dari gelanggang sambil bertepuk tangan apabila Haji Hadi bergaduh dengan para mufti! Kalau katakan Haji Hadi dinilai kalah, Umno akan cepat-cepat naik ke pentas mendakwa dialah yang paling menang! Manakala kalau yang berforum dengan Haji Hadi itu dinilai kalah oleh masyarakat, Umno akan berlepas tangan dan berlalu pergi buat hal sendiri untuk cari isu lain pulak! Cheh memang dasar bacul!

Rais anak Yatim kata "RTM adalah hak rakyat dan ia boleh diguna untuk menjelaskan sesuatu perkara, tapi bukan satu saluran sahaja (Hadi seorang), ia mesti disertai oleh pihak-pihak yang juga ada ilmu, nas dan pengalaman". Maksudnya saluran TV bukan hak Haji Hadi seorang?

Tak pernah masuk TV, kemudian minta 1 jam sahaja.... live....bukan hari-hari macam yang diperolehi Najib dan Rosmah, entah-entah itulah agaknya sekali seumur hidup buat Haji Hadi, dah kata TV bukan untuk Haji Hadi seorang? Amboi anak Yatim, memang hampas taik punya anak Yatim!

TG Haji Hadi jangan layan syarat Rais anak Yatim itu. Kekalkan minta 1 jam live...kalau nak berforum jugak dengan siapa-siapa pun balaci dan upahan Umno, biarkan penonton bebas hadir sebagai saksi. Sebab perangai Umno ni, kalau TG Haji Hadi berforum dengan siapapun nanti di TV, Umno tetap akan main jugak isu amanat ini nanti kalau dia memang lagi PRU. Memang dah dasar Umno begitu! Dasar pak pandir lagi haramjadah!

Umno nak lawan sendiri tak ada tilor, maka Umno letaklah balaci-balaci agamanya tak kira mufti ke siapa ke, yang tak ada gigi, lelah, semput, mata rabun dan bercakap berbuih air liur termasuklah beberapa orang yang nak tunjuka kuasa di JAKIM! Konon nak ambik tindakan kalau TGHH pertahankan 'amanat'!

Kalau kamu kata amanat tu sesat, apa (?) 30 tahun lebih sudah kamu membuta selama ini? Atau yang kamu kata sesat 30 tahun dulu tu, (kamu tak pernah keluar fatwa dan ambik tindakan pun), baru menjadi betul-betul sesat jika dipertahankan selepas 30 tahun kemudian? Maknanya kalau mengikut kaedah itu, ajaran ayah pin sekarang ini, sebelum cukup 30 tahun, belum betul-betul sesat? Piirah !!!

Umno kini terlalu banyak terlekat kahak, hanya tunggu tersedak dan tercekik sendirian sahaja!


Kerajaan jemput mufti tampil bersama Hadi di TV

Bernama 31 Dis 2012.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata tokoh agama dan mufti negeri-negeri akan dijemput untuk bersama dalam forum yang akan memberi peluang buat julung kalinya kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi memperjelas amanatnya yang telah memecah-belahkan umat Islam di Malaysia.

Rais berkata, Hadi tidak boleh membuat keputusan bersendirian dan terlalu yakin dengan kebolehan dirinya yang berlatar belakangkan pendidikan agama "kerana sentiasa ada orang yang lebih bijak daripada kita".

"RTM adalah hak rakyat dan ia boleh diguna untuk menjelaskan sesuatu perkara, tapi bukan satu saluran sahaja (Hadi seorang), ia mesti disertai oleh pihak-pihak yang juga ada ilmu, nas dan pengalaman," katanya kepada pemberita selepas Program Larian Tahun Baru 1Malaysia di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur hari ini.

Presiden PAS itu, katanya harus bersedia untuk menerima pendapat orang lain dan forum tersebut akan dibuat dalam suasana yang sesuai.

Rais berkata Hadi tidak boleh membuat tanggapan bahawa keputusan (Amanat Hadi Awang) yang beliau buat pada 1981, itu adalah muktamad.

Menurut Rais Hadi bukan ahli jawatankuasa fatwa atau majlis agama Islam negeri, sebaliknya beliau hanyalah seorang ahli politik yang mengeluarkan pandangan sendiri dan pandangan itu pula berasaskan sentimen yang diselubungi oleh politik.

Rais juga berharap Hadi akan menarik balik tuduhan kafirnya ke atas pengikut Umno semasa berlangsungnya program itu dan jika beliau mahu meneruskan amanatnya, Hadi harus mendengar pandangan daripada tokoh-tokoh agama lain yang akan turut serta.

"Sehingga kini, belum ada lagi permohonan rasmi dari Hadi tetapi segala perancangan untuk menyediakan rancangan berbentuk forum tanpa kehadiran penonton studio itu sedang berjalan," katanya.

Rais menjelaskan demikian ketika mengulas mengenai hasrat Hadi yang mahu muncul dalam kaca televisyen secara langsung selama sejam untuk menerangkan keadaan sebenar berhubung isu pepecahan umat Islam selepas mengeluarkan amanatnya yang mengkafirkan Umno pada 1981, di Kuala Terengganu.

Sunday, December 30, 2012

KAHKAHKAHKAHKAH....ada tilor?

TARRAAK!! TARRAAK JUGAK...CHAIT!!

Sinar Harian melaporkan:

Amanat Hadi: Pas Pusat harap RTM, TV3 buka laluan.

WARTAWAN SINAR HARIAN

30 DISEMBER 2012

SHAH ALAM - Pas Pusat berharap kerajaan akan membuka laluan bagi Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk memberi penjelasan menerusi media harus perdana selepas diserang berminggu-minggu berhubung isu Amanat Haji Hadi.

Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kerajaan tidak perlu berdolak-dalih dalam isu Amanat Haji Hadi bagi meraih populariti murahan, mahupun membiarkan ia menjadi polemik berterusan.

"Pas menyokong penuh hasrat Presiden untuk memberi penjelasan isu Amanat Hadi di media perdana Pas menyokong penuh hasrat Presiden Pas Abdul Hadi Awang untuk diberi peluang satu jam bagi menjelaskan isu amanat Haji Hadi di RTM1 dan TV3 secara langsung.

"Setelah berminggu menyerang Presiden dalam isu ini menggunakan seluruh media perdana, kerajaan sewajarnya memberikan ruang sebagaimana yang diminta Presiden Pas untuk memberikan penjelasan kepada pengikut media perdana yang sama yang mengikuti serangan Umno dalam isu Amanat Hadi," kata beliau dalam satu kenyataan media.

Semalam, Hadi berkata, beliau sedia menjelaskan isu amanatnya pada 1981 sekiranya beliau diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.

Hadi berkata, jika diberi peluang itu, beliau akan menjelaskan segalanya berkaitan amanat beliau mengkafirkan Umno supaya masyarakat dapat menilainya.

Pada masa sama, Abdul Hadi berkata beliau juga bersedia memberi penjelasan secara bertulis mengenai pendiriannya itu berkaitan amanat yang dicetuskan sejak lebih 30 tahun lepas.

Amanat itu mendapat bantahan ramai malah pelbagai pihak termasuk bekas anggota Pas mendesak Abdul Hadi menarik balik amanat itu demi kekuatan ummah dan perpaduan orang Melayu.

Hadi turut menolak dakwaan kononnya beliau lama mendiamkan diri kerana takut, sebaliknya berkata beliau hanya akan menyatakan pendiriannya sama ada akan menarik balik atau mempertahankan Amanat Haji Hadi itu sekiranya dapat menjelaskan tersebut menerusi siaran televisyen.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang berkat, Pas melihat isu ini sebagai isu yang sengaja dibangkitkan semula bagi mengelirukan orang ramai.

Oleh itu, tambah beliau, peluang satu jam ini wajib diberi kepada Presiden Pas untuk menjawab segala tohmahan jijik ke atas beliau yang telah berminggu lamanya.

"Adalah sesuatu yang sangat tidak adil apabila peluang tidak diberi kepada yang dituduh dan sepatutnya golongan yang membuat tuduhan mesti mendengar dahulu penjelasan dari beliau.

"Lebih malang bagi kalau ada mufti atau golongan agama yang terikut sama dalam kemelut yang sengaja ditimbulkan oleh golongan yang jahil terhadap agama," kata beliau sambil bertanta, "kenapa Presiden Pas tidak dipanggil, diminta penjelasan dan diberi peluang beliau menjelaskan segala pertuduhan?"

Saturday, December 29, 2012

Sendiri sibuk pasang perangkap, sendiri kena!


Kahkahkahkahkah....Bermula dengan latahan Harusani dan Ulamak Hingusan Umno, Umno dan para cai sibuk pasang perangkap 'Amanat Haji Hadi'. Hari ini TG Haji Hadi telah hempuk perangkap apa yang dikatakan Umno Amanat Haji Hadi itu ke kepala Umno...."Beri saya 1 jam live di RTM untuk jawab apa yang dikatakan Amanat Haji Hadi lepas itu biar masyarakat menilai". MANTAP!

Dengan hempukan sekuat itu, Umno kini tengah pening kepala, bengang dan berdengung seketika...kahkahkahkah! Bakpalah Haji Hadi buat begitu!!

Sakit kepala anak Yatim hingga hanya mampu menjawab....RTM tak ada halangan kalau sesuai!....kalau sesuai!!!

Hah...gatal lagi nak main isu yang dah tak ingat dek orang, sekarang tanggung sendiri. BAGI lah SEGERA TG haji Hadi 1 jam live masuk TV, tak payah cakap banyak. Kalau tak bagi, bapok...KHAH!

Diri sendiri berjelu'ah taik!


Puak-puak tukang kipas Umno nampaknya dah tak ada modal lain. Asyik-asyik PAS pecah belahkan perpaduan Melayu, PAS telah terpesong dari perjuangan asal, PAS ditunggang oleh DAP, tak ada langsung modal kempen lain melainkan nasi basi belaka!

Dah jemu jelak dah rakyat dengan nasi basi tersebut! Tak payahlah diulang-ulang.

Sekali-sekala elok tukang kipas  dan pahlawan cangkul Umno macam syed Ali letak cermin besar-besar depan muka Umno....tengok siapa yang menggadai begitu banyak tanah Melayu? Siapa yang merosakkan matlamat DEB untuk memperkasakan ekonomi Melayu? Siapa yang kerap menipu Melayu ? Siapa yang melahirkan Umno Baru...Melayu atau Mamak? Siapa yang memesongkan perjuangan Umno ...pemimpin umno atau pemimpin Umno Baru? Dan yang paling penting tengok dan cam betol-betol sapa yang tunggang Althantuya?

Aleh nak kata kat orang, diri sendiri berjelu'ah taik!

Sinarharian melaporkan:

Syed Ali: PAS bertanggungjawab pecah belahkan perpaduan Melayu

KUALA LUMPUR -Seorang pemimpin Umno hari ini menuduh Pas telah lari daripada perjuangan asalnya dan memecahbelahkan perpaduan orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata peranan golongan ulama dalam parti itu juga sudah terhakis kerana tidak berupaya menghadapi tekanan daripada DAP.

"Pas terpaksa menggugurkan wadah perjuangan Islamnya kerana menyedari parti itu tidak boleh hidup tanpa sokongan daripada DAP dan PKR, katanya

Syed Ali menegaskan bahawa golongan ulama Pas termasuk Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat sudah tidak lagi relevan dan, adanya mereka kini seperti "tunggul kayu buruk" yang tidak

Beliau berkata tidak ada seorang pun pemimpin Pas termasuk Nik Aziz yang berani membantah apabila Pengerusi DAP, Karpal Singh bertegas menentang apa juga cadangan ke arah pembentukan sebuah negara Islam termasuk pelaksanaan hukum hudud.

"Ini menunjukkan pemimpin Pas terutama Nik Aziz cakap putar belit dengan memainkan sentimen agama yang dipolitikkan untuk meraih sokongan pengundi Melayu," katanya.

Sambung di sinarharian

Teringat cerita taik, "Shit" tulisan Shahnon!

Kalau betollah ni, memang kepala taik!


Friday, December 28, 2012

Bukan sekadar rabun angka ustaz tapi bengong!

Dahlah mengidap 'rabun angka', Umno Baru jugak berotak benak dan bengong. Kelemahan mentaakul dan kebijaksanaan memfitnah adalah dsrah daging Umno. Itulah padahnya parti yang mengamalkan politik suku, agama suku dan berpegangan 'matlamat menghalal cara'.

Harakahdaily melaporkan:

Umno kena penyakit 'rabun angka'

Harakahdaily, 28 Dis2012

KUALA LUMPUR: AJK PAS Pusat Idris Ahmad menyifatkan Umno kini mengalami penyakit 'rabun angka' sehingga tidak tahu membezakan angka dengan yang sedikit, dan angka yang dahulu dengan angka yang kemudian.

"Ini satu pembohongan dan fitnah yang besar kepada TG Nik Aziz dan PAS. Faktanya PRU 12 bertarikh 8 Mac 2008, sedangkan tanah ini dibeli oleh Nga Kor Ming dan Datuk Ngeh Khoo Ham pada tahun 2012.

"Ini membuktikan pemimpin Umno rabun angka. Matlamatnya tidak lain dan tidak bukan untuk mencapai cita-cita politik mereka, walaupun dengan fitnah dan pembohongan. Etika dan moral sudah tidak diambil peduli," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau juga memberi contoh lain iaitu berhubung hasil kutipan balak di Kedah telah yang meningkat daripada RM8 juta kepada RM80 juta dibawah pemerintahan PAS negeri itu.

Selain itu beliau juga membawa fakta berkaitan simpanan tunai kerajaan Selangor daripada RM400 juta meningkat kepada RM2.56 bilion dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

"Umno tetap cuba menafikan angka tersebut. Mereka tetap menafikan kebolehan PR menyimpan wang sebanyak itu.

"Setiap kali himpunan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat, sekali lagi penyakit rabun angka akan berlaku," katanya.

Penyakit rabun ini ujarnya semakin parah apabila hampir pilihanraya, terutama mimpi ngeri kejatuhan kerajaan BN ke tangan Pakatan Rakyat.

Sumber: Harakahdaily

Wednesday, December 26, 2012

Satu lagi idea gila

Mengimport Guru BI dari India, memang cadangan gila yang bakal menjahamkan dasar pendidikan negara seperti mana juga dasar PPSMI. 

Umno/Bn terutama Umno, memang sudah hilang idea dan telah putus 'haid' hingga hilang daya fikir yang lebih berkesan dengan membuat cadangan yang tidak perlu ini. Rakyat sendiri bersepah layak menjadi guru BI, nak ambik pula guru dari luar! Dari India pulak tu!

Sudahlah negara ini dah penuh dengan Bangla di mana-mana, tak lama lagi sekolah-sekolah pulak akan penuh dengan guru-guru yang tak faham budaya tempatan dari India!

Beginilah Umno berfikir dan berkerja, kera di hutan disusukan, anak bangsa diribaan mampos kebulur tunggu posting!

Marilah kita pakat 'campak' Umno ke dalam banjir musim tengkujuh ini! Dah tak relevan lalu!!

Malaysiakini melaporkan:



‘Nak import dari India, graduan ISMP menganggur

Zulaikha Zulkifli 26 Disember 2012.

Satu memorandum akan dihantar kepada Kementerian Pelajaran bagi meminta kerajaan menangani masalah pengangguran graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (ISMP) yang tidak ditempatkan sebagai guru di sekolah kebangsaan.

Presiden Mahasiswa Keadilan, Haziq Abdul Aziz berkata, pihaknya yang merupakan satu sayap baru dalam PKR kini dalam perancangan untuk berjumpa kementerian pelajaran serta pelajar ISMP bagi menyerahkan memorandum tersebut.

"Kita dalam perancangan nak jumpa kementerian pelajaran untuk hantar memorandum dan berjumpa dengan pelajar ISMP dalam masa terdekat.

"Kita akan sampaikan memorandum dan akan tunggu respons daripada kementerian pelajaran kerana kami merasakan wujudnya diskriminasi terhadap pelajar ISPM di IPTS (Institusi Pengajian Tinggi Swasta)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di ibu pejabat PKR hari ini yang turut dihadiri Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Sebelum ini Gerakan Gabungan ISMP membuat kenyataan bahawa ribuan pelajar ijazah tersebut gagal ditempatkan sebagai guru dan dalam masa sama sukar diterima di sektor swasta.

Penyelaras gabungan itu, Abdul Rahman Usman berkata, masalah itu berpunca daripada penempatan mereka sebagai Guru Sandaran Terlatih (GST) masih belum diumumkan.

Sehubungan itu, pada sidang media sama, Nik Nazmi meminta kerajaan khususnya kementerian pelajaran untuk mengambil lebih ramai graduan ISMP dari  IPTS bagi menambah jumlah guru berbanding mengimport dari India.

Menurutnya, kerajaan juga seharusnya mengambil graduan Mengajar Bahasa Inggeri Sebagai Bahasa Kedua (TESL) tempatan sebagai guru yang akan mengajar bahasa inggeris di sekolah kebangasaan.

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa Malaysia berminat hendak ambil guru dari India untuk mengajar bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan tanahair.

"Masalah graduan yang tidak bekerja masih lagi ada dan mereka nak ambil India pula. Bagi saya ini bukan penyelesaian. Graduan perguruan terutama IPTS tidak diberi kerja. Bagaimana dengan mereka? Kerajaan sewajarnya mengambil graduan TESL tempatan," katanya.

Selain itu, Nik Nazmi turut mempersoalkan adakah sistem pembelajaran bagi  pelajar TESL bermasalah sehingga mereka tidak diambil menjadi guru di sekolah kebangsaan.

Katanya, kerajaan seharusnya mempertimbangkan graduan perguruan tempatan yang berdepan dengan masalah pengangguran dan dibebani dengan hutan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
"Kita ada pelajar TESL. Kalau setakat nak mengajar bahasa Inggeris di sekolah rendah sudah tentu tidak ada masalah. Kenapa tak ambil pelajar TESL? Mesti ada masalah dengan sistem kita. Dan kita perlu baiki sistem itu," katanya lagi.


Muncul lagi seekor ulaw sawa tua!


Sejak akhir-akhir ini banyak ular sawa tua yang muncul. Cam makhluk ini ular sawa kerana perangai atau percakapan mereka dalam keadaan dah tak laku dan tiada gigi, kelihatannya masih berbelit-belit.

Ular sawa terbaru yang sibuk memberi pendapat begitu begini dan konon pilihanraya di Malaysia bersih cuma sistem tak lengkap ialah bekas Ketua SPR yang masa berkuasa dulu tak ada satu parti pembangkang utama kepada Umno/Bn yang tak menjadi musuhnya dan mangsa cemuhannya.

Kalau dah bertahun kamu jadi Ketua SPR dulu, kamu biarkan sistem tak lengkap dan mencadang smbil lewa sahaja kepada kerajaan Umno hingga memberi kesan ketidak-adilan teruk kepada parti-parti pembangkang, masih lagi kamu kata bersih, memang haramjadah (pinjam kata2 sopan PM Najib).

Weyh dah pencen ni tak payah berbelitlah, lebih waras kamu duduk diam atau turun sama dengan rakyat 12 januari ini. Ulau sawa punya orang ....chait!

Sinarharian.com melaporkan:

Bekas Ketua SPR: "Pilihan Raya bersih, cuma sistem tak lengkap"

G MANIMARAN DAN SALMAH DRUHAMAD DRAHSIN

26 DISEMBER 2012

KUALA LUMPUR - Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mempertahankan bahawa pilihan raya dijalankan di negara ini selama ini "bersih", tetapi mengakui banyak komponen tidak lengkap seiring dengan kehendak dan keperluan semasa.

Sehubungan itu, Abdul Rashid yang terlibat dalam perjalanan SPR selaku setiausaha dan pengerusinya selama 27 tahun berkata, beliau sedia mencabar jika ada sesiapa yang mengatakan sistem pilihan raya negara ini kotor.

Beliau juga memberitahu bahawa sistem sedia ada yang dirangka lebih lima dekad lalu, lengkap ketika itu, tetapi tidak pada masa sekarang ekoran perubahan masa dan kehendak rakyat yang terdedah kepada perkembangan dunia.

"Pilihan raya kita bersih. Masalahnya elemen, komponen yang tidak ada dalam sistem itu, menyebabkan demokrasi dalam pilihan raya bukan satu demokrasi yang lengkap untuk masa sekarang.

"Dulu lengkap. Untuk waktu ini, tidak begitu lengkap sebab orang buat perbandingan dengan negara luar.

"Tapi apabila orang sudah sedar, (mereka mula bertanya) ini mengapa tak ada, ini kenapa tidak ada, itu yang menyebabkan kecoh. Tapi pilihan raya kita tetap bersih. Tidak perlu lihat ia secara serong. Mereka ini adalah kerajaan sah. Mereka ini berhak (untuk mengundi)," kata beliau yang bersara di akhir 2008.

Abdul Rashid berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian Online baru-baru. [Ikuti temu bual dua bahagian di segmen wawancara].

Menjawab soalan sama ada sistem pilihan raya negara ini secara keseluruhan bersih, Abdul Rashid berkata, "bersih, jangan kata kotor."

"Saya nak cabar siapa yang kata pilihan raya kita kotor. Bersih berdasarkan undang-undang yang ada dan ia sempurna, kalau kita tidak fikir tentang benda lain.

"Kalau kita fikir benda lain yang tidak ada dalam undang-undang itu, tapi jangan sebut kotor. Ia tidak kotor. Ia bersih. Ia tidak lengkap sahaja. Tapi yang anda sebut tadi, itu hanya penambahbaikan sahaja," katanya.

Tambah beliau: "Macam contohnya, kita kata kaji undang-undang pendaftaran pemilih. Buat undang-undang lain."

Katanya, beliau sedia berkongsi jika pihak yang berminat untuk menggubal undang-undang baru.

"Kalau orang lain datang jumpa saya, senang saya beritahu. Saya boleh bagi undang-undang itu, kalau dia mahu.

"Tapi orang sekarang ini sombong. Mereka tak mahu orang macam saya ini, tak berapa pandai. Mereka mahu yang pandai-pandai lagi. Tak apalah. Kalau hendak saya berikan tip, saya boleh berikan semua. Tapi orang tak datang jumpa saya kerana mereka fikir, saya tidak pandai," katanya yang turut mencadangkan agar daftar pemilih disediakan setiap tiga tahun sekali apabila pilihan raya umum baru menjelang tiba.

Perkara yang sama pernah diketengahkan oleh beliau beberapa tahun sebelum bersara sebagai Pengerusi SPR.

"Jadi saya cadang begini. lebih baik kita daftar tiga tahun selepas pilihan raya, kita daftar semula. Tapi kita perlukan RM50 juta," katanya.

Bagi Abdul Rashid jumlah RM50 juta bukan satu kadar yang besar jika mahu menghilangkan kerisauan dan rasa sangsi di kalangan sesetengah pihak.

"Kacang sahaja bagi negara ini RM50 juta setahun, kita cakap soal bilion-bilion. Macam bancian, kita buat cara itu.

"Sebab itu saya kata, tiap-tiap tiga tahun selepas pilihan raya, supaya bilangan ini, orang yang tidak ada di situ, namanya ada tetapi tidak ada di situ, akan jadi minimum, paling kurang.

"Kalau dia pindah pun, orang masih kenal dia. Masalah sekarang ini, dia pindah, orang tak kenal dia. Sebab dia pindah, alamat dalam kad pengenalan dia, alamat rumah sewa. Sudah bertukar tangan dekat 50 orang mana orang nak kenal. Jadi ini masalah," katanya.

Jelas beliau, selagi keadaan macam ini berterusan, maka selagi itu dipertikaikan daftar pemilih.

"Dan parti-parti politik yang modal politiknya sikit, akan menggunakan isu pengundi hantu sebagai isu untuk meraih simpati dan yang tidak sedapnya, dia tuding jari kepada SPR," katanya.

Pilihan Raya Umum ke-13 akan diadakan sebelum Jun depan.

Awal tahun ini, Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) yang dibentuk susulan perhimpunan Bersih 2.0 Julai 2011 mengemukakan 22 perkara.

Perhimpunan Bersih pertama diadakan pada akhir 2007 manakala yang ketiga April lalu.

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

Monday, December 24, 2012

Orang tua ni dok sibuk dengan kerja orang lain, kerja sendiri hampas!

Orang tua ni dok sibuk konon kalau nak tapis calon bertanding pilihanraya perlu undang-undang! Konon!

Duduk bersibuk dengan kerja orang pandai sangat, kerja sendiri macam taik. Bersihkan dulu dan segera daftar pemilih, laksanakan segera 8 tuntutan rakyat ke arah pilihanraya bersih, hapuskan pengundi hantu, jangan banyak bersibuk dengan urusan orang lain macam awak tu pandai dan serba tahu! Tak guna punya mat botak cheh!

Dasar cai murahan!

Sunday, December 23, 2012

Sekali program pandir akan dilaksanakan oleh KPM!


Selagi KPM dipaksa merujuk kepada orang politik dan para profesor yang banyak berteori selagi itulah masalah penguasaan BI sekolah-sekolah tak akan selesai. Sebenarnya apa yang berlaku terhadap pencapaian BI dalam kalangan pelajar di sekolah-sekolah bukanlah berpunca daripada guru-guru tetapi disebabkan sistem pembelajaran BI di sekolah adalah salah dan tak selaras dengan apa yang dikehendaki. Apa yang KPM nak sebenarnya- nak melahirkan pakar BI atau nak melahirkan rakyat yng mampu berkomunikasi dalam BI?

MAKA  itu sistem dan kaedah pnp mesti ada dua kaedah antara melahirkan pakar BI dengan melahirkan mereka yang mampu berkomunikasi! Untuk melahirkan pakar  BI Penekanan mesti menyuluruh terutama dari aspek tatabahasa. Untuk mampu berkomunikasi penekanan perlu lebih kepada pengkayaan perbendaharaan kata dan kemampuan menyampaikan idea.

Apa pulak sampai perlu ambil guru dari India! Baik ambik guru dari Monggolia!

Malaysikini melaporkan:

Ambil guru BI dari India perlu kajian mendalam - NUTP

Bernama 4:06PM Dis 22 2012

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu kajian mendalam dilakukan berhubung cadangan mengambil guru bahasa Inggeris dari India untuk mengajar pelajar di negara ini.

Presidennya Hashim Adnan berkata perbincangan perlu dilakukan dengan pakar dalam bahasa itu bersama NUTP dan Kementerian Pelajaran bagi memastikan sebarang keputusan dibuat akan menguntungkan kerajaan.

"Kajian lebih mendalam perlu diatur supaya ia tidak menjadi kerugian di mana-mana pihak. Kedua, adalah lebih baik perbincangan dibuat dengan para profesor bahasa Inggeris di negara ini bersama kesatuan dan kementerian dan apa keputusan dibuat selepas itu sudah pasti akan menguntungkan kerajaan," katanya kepada Bernama hari ini.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia bercadang mengambil sejumlah guru bahasa Inggeris dari India untuk mengajar pelajar Malaysia dalam usaha meningkatkan kemahiran bahasa itu.

Najib yang berada di India bagi menghadiri Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-India selama dua hari bermula semalam, berkata cadangan itu sebagai tambahan kepada program yang dilaksanakan dengan Amerika Syarikat (AS), Yayasan Fullbright dan Suruhanjaya Amerika Syarikat Mengenai Pertukaran Pendidikan (MACEE) sebelum ini.

Di bawah program dengan AS itu, Pembantu Guru Bahasa Inggeris (ETA) dari negara itu ditempatkan di beberapa sekolah terpilih seluruh negara khususnya di luar bandar.

Hashim turut mencadangkan supaya guru-guru bahasa Inggeris yang telah bersara diambil bagi mengajar bahasa itu berikutan mereka dari budaya dan latar belakang sama serta mengetahui kaedah untuk mengajar pelajar Malaysia.

"Diharap (cadangan itu) tidak akan dilaksanakan kerana ia sangat merumitkan. Budak-budak akan menjadi bahan uji kaji dan ini tidak sihat kepada pelajar yang ingin mendapatkan pelajaran bahasa Inggeris daripada orang yang berlainan punca dan latar belakang," katanya.

Beliau juga berkata adalah memadai dengan guru-guru bahasa Inggeris dari Amerika Syarikat untuk mengajar bahasa itu di negara ini kerana jika dicampuradukkan, bukan sahaja menjadi beban kepada pelajar tetapi juga sistem pendidikan negara.

Bagaimanapun, katanya bayaran untuk memanggil guru-guru yang telah bersara untuk mengajar bahasa Inggeris juga perlu setimpal dengan pengalaman dan kepakaran mereka dalam bahasa tersebut.

]Pengerusi Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE) Datin Noor Azimah Abdul Rahim pula mencadangkan supaya kerajaan mengambil guru bahasa Inggeris dari England jika kerajaan mempunyai peruntukan untuk mengambil guru dalam bahasa itu dari luar.

"Guru bahasa Inggeris Fullbright itu ok sebab Amerika Syarikat dan aksen mereka boleh terima, tetapi aksen orang dari India pekat. Kita rasa kalau betul nak membantu pelajar, jika bajet itu ada, kenapa kita tak ambil guru bahasa Inggeris dari England.

"Sebab kita dulu belajar bahasa Inggeris daripada orang Britain sebab itu kita berterusan macam ini," katanya.

Beliau juga berkata jika kerajaan mahu mendapatkan kepakaran daripada negara berkenaan, adalah lebih baik guru dalam bidang sains dan matematik diambil berikutan itu adalah kepakaran mereka.

Saturday, December 22, 2012

Wou...Najib PM paling hebat rupanya...


Tapi nampaknya paling haramjadah (aku tak maki, aku kata dengan lembut je...).

Bayangkan 5 PM gagal menandingi kehebatan Najib Rosmah. Mahathir yang perasan sebagai PM paling cerdik pun bodoh dalam hal yang Najib begitu cemerlang ini. Maka layaklah Najib Rosmah dianugerahkn sebagai Bapak Harmjadah Malaysia sebagai penghormatan kerana pandai but hutang! Tahniah orang Pahang!

Harakahdaily melaporkan:

Hutang RM500b: 3 tahun Najib atasi 5 PM terdahulu

Khairul Azlam Mohamad,

SETIU: Kerajaan Pakatan Rakyat bakal menanggung bebanan hutang melebihi RM500 bilion jika Umno dan Barisan Nasional (BN) kehilangan kuasanya pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata kerajaan Pakatan Rakyat dapat Putrajaya pun tidak seronok sebab negara ini di ambang bankrap.

Ini kerana, katanya, hutang negara kini mencecah lebih RM500 bilion di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Menurutnya, sewaktu pemerintahan bekas PM terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi hutang negara berjumlah RM250 bilion.

“Ini bermakna, hutang negara tiga tahun di bawah Perdana Menteri Najib mengatasi jumlah hutang yang dibuat oleh lima PM terdahulu,” jelasnya ketika berucap pada majlis minum petang sempena perasmian Pasti dan Surau As-Sakinah di Kampung Gong Tengah, Merang, petang semalam.

Berita dan idea yang paling lawak minggu ini.

Cadangan Johan Jaafar yang sespesis dengan Zainuddin Maidin itu begitu kelakar dan paling lawak. Kenapa ianya jadi kelakar dan lawak? Sebab Johan cadang Suruhanjaya Pencegaan Rasuah Malaysia (SPRM).

SPRM DICADANGKAN TAPIS CALON? KAHKAHKAHKAHKAH...macam suruh kera jaga pisang je! Baik tak payah...nanti ada yang terjun tingkap! Elok SPRM dicadangkan selesai dulu penyiasatan dan pendakwaan kes RM40 juta yang membelit Musa di Sabah, komisyen kapal selam dan macam-macam lagi yang begitu banyak dalam kalangan jerung-jerung besar Umno/Bn.

ATAU lebih baik SPRM duduk diam je lah selagi ada Najib dan Rosmah / Umno dan Bn!

Sinarharian melaporkan:

Calon PRU13 ditapis SPRM sukar dilaksana

WARTAWAN SINAR HARIAN 22 Disember 2012

SHAH ALAM – Cadangan agar bakal calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ditapis oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sukar dilaksanakan kerana faktor masa dan jumlah nama yang terlalu besar, melibatkan kedua-dua peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.

Pakar Geo Strategis Universiti Teknologi Malaysia, Dr Azmi Hassan berkata, tujuan ke arah itu baik tetapi agar sukar untuk dilaksanakan.

"Kerajaan perlu memikirkan apakah ianya paktikal untuk dilaksanakan atau tidak kerana ia memerlukan kaedah atau tatacara mengikut prosedur operasi standard SPRM,” katanya.

Menurutnya, mungkin SPRM menerima tuduhan sebagai ‘pilih bulu’ walaupun ia badan bebas.

“Tanggungjawab parti memastikan calon yang bertanding adalah bersih daripada rasuah. Pengundi mahu calon bersih,” katanya.

Kelmarin, Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Datuk Johan Jaaffar, mencadangkan pihak kerajaan mewajibkan ahli politik mengemukakan senarai calon PRU13.

Johan berkata, ia antara yang dirangka oleh pihaknya dan dicadangkan berkuat kuasa menjelang PRU13.

Pandangan itu setakat ini menerima reaksi bercampur daripada parti-parti politik dan orang ramai.

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

Tan Sri Kadiq kata, dulu juta...juta, la ni belion...belion...belion! TENGOK..


Nasib negara kita makin hari makn parah! Tengah kita menunggu isu pertama dijawab, timbul pulak isu-isu berikutnya tanpa jawapan atau dijawab dengan jawapan yang semakin menimbulkan tanda tanya yang kian berpanjangan.

Akhirnya rkyat membuat kesimpulan kerajaan yang perintah oleh Umno/Bn memang teruk dan amat menjahanamkan. Tengoklah 200 belion pulak dahh!!

Kalau masih ada lagi rakyat yg nak jugak lagi undi Umno/Bn dalam PRU13 nanti, tak tahulah apa jenis kepala otak rakyatkah macam tu? Memang tak cerdik!!

Harakahdaily melaporkan:

Wang Haram RM200b: Wajib 'ubah' sebelum parah

Harakahdaily, 21 Dis2012

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia wajib mengubah kerajaan di dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang, jika mahu menyelamatkan negara, kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Idris Ahmad.

Menurutnya, BN sudah tidak mampu untuk mengurus negara dan rakyat.

Ia jelas terbukti dengan pendedahan terbaru Global Finandial Integrity (GFI) yang berpangkalan di Washington bahawa hampir RM200 bilion wang haram mengalir keluar dari Malaysia pada tahun 2010.

"Mungkin pemimpin BN akan kata ini adalah agenda Yahudi hendak memburukkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak," katanya.

Beliau turut mengimbau kembali beberapa lagi bukti kelemahan pentadbiran BN termasuk hilang rekod kemasukan Altantuya daripada Imigresen.

Selain itu katanya, sampai sekarang rakyat tertunggu mengenai wang RM40 juta yang mengaitkan nama Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan ahli perniagaan balak Sabah Michael Chia.

"Negara pernah kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"Jikalau enjin yang besar pun boleh hilang apalah sangat wang yang boleh dilipat tidak boleh hilang," katanya.

Selain itu ujarnya, masalah rasuah tidak ditanggani dengan serius di bawah kepimpinan Najib.

Sehingga kini katanya Najin tidak bersedia untuk menyambut Hari Anti Rasuah Antarabangsa seperti yang ditentukan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak sembilan tahun lalu.

Kelemahan ketara pentadbiran BN juga katanya dapat dilihat apabila hutang negara semakin meningkat.

Pada tahun 2004 ujarnya, hutang negara berjumlah RM242 bilion meningkat kepada RM363 bilion pada tahun 2009 dan RM456 bilion pada 2011.

"Untuk 2012, telah diunjurkan bahawa hutang kerajaan akan mencecah RM502 bilion. Menunjukkan peningkatan ketara 107.4 peratus hutang sejak 8 tahun lalu.

"Fenomena di atas jika rakyat tidak ubah negara akan parah. Telahan Datuk Seri Idris Jala yang mengatakan tahun 2019 bangkrap ada asasnya," katanya lagi.

Oleh itu tegasnya, rakyat wajib mengubah kerajaan demi kesejahteraan rakyat dan negara.

Friday, December 21, 2012

KAHKAHKAHKAHKAH...mamposlah Umno haramjadah (tak salah asal kata dengan lembut!)


Sinar Harian melaporkan:

Pas: Nik Aziz masih relevan, perlu tanding PRU

JAMILAH HAMZAH 21 Disember 2012

SHAH ALAM - Pas menegaskan Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat masih relevan untuk menjadi salah seorang calon parti itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) seperti yang telah diputuskan oleh pihaknya meskipun masalah kesihatan beliau dipersoalkan oleh sesetengah pihak.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustaffa Ali berkata, pendirian Nik Aziz untuk bertanding dalam PRU13 adalah keputusan parti yang masih memerluka beliau untuk bersama memimpin.

Beliau berkata, Nik Aziz dan juga Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang masih relevan dan Pas mempunyai pertimbangan tersendiri untuk mengekalkan kedua-dua calon tersebut.

"Kita telah putuskan Nik Aziz dan Hadi (Presiden Pas) bertanding pada PRU13 ini.

"Masalah kesihatan sikit itu memang ada dan menjadi perkara biasa.

"Jadi Nik Aziz dan Presiden memang masih relevan, parti mempunyai pertimbangan sendiri mengapa masih mengekalkan mereka," katanya kepada Sinar Harian Online.

Semalam mengikut laporan media, Nik Aziz mengulangi pendiriannya untuk tetap bertanding pada PRU13 walaupun keadaan kesihatan dipersoalkan.

Nik Aziz berkata, untuk bertanding pada pilihan raya, ia sama sekali tidak memerlukan seseorang calon itu sihat tubuh badannya tetapi cukup mempunyai pemikiran yang baik.

"Insya-ALLAH...apa sahaja yang Umno tidak suka, itulah yang saya akan buat (bertanding). Bertanding politik bukan perlu tubuh badan sihat tetapi akal yang sihat. Bertanding bukan semestinya untuk bertumbuk. Kalau bertumbuk saya minta maaf," katanya.

Mengulas lanjut Mustaffa turut mengakui keupayaan berfikir dan otak yang sihat penting untuk politik bukan bergantung sepenuhnya kepada kekuatan fizikal seperti yang dikatakan Nik Aziz.

Beliau berkata, jadi Pas tidak akan mengubah sebarang keputusan yang telah diputuskan walaupun ada desakan atau kritikan daripada parti lain yang mempertikaikan keadaan calon telah dipilih termasuk Nik Aziz.

Thursday, December 20, 2012

Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) nak berdrama macam SPR dan SPRM jugak?

Beginilah cara kerajaan Umno/Bn menyelesaikan masalah isu yang membahayakan rakyatnya. Tunggu ada sisa radioaktif dahulu barulah boleh diuji! Satu sikap yang amat sambil lewa dan terlalu pandir bunyinya.

Sedangkan insustri yang sama ada di negeri Cina. Pergi sahaja ke sana dapatkan maklumat! Inisiatif tersebut lebih praktikal dan tidak berisiko daripada nanti menghabiskan wang rakyat untuk membuat kajian sisa radioaktif Lynas di Gebeng!  

Semua negara luar tak mahu menerima sisa daripada pemprosesan nadir bumi itu. Sikap ini sudah tentulah kerana ianya mempunyai kesan-kesan tertentu yang begitu memberi risiko kepada rakyat mereka. Bagaimana kerajaan Umno/Bn begitu tergamak untuk tidak memikirkan keselamatan dan kesihatan rakyat sedangkan negara lain begitu mengambil berat?

Nampaknya begitu bangsat cara Umno/Bn memerintah dan menguruskan kebajikan serta keselamatan rakyat sendiri! Kalau kerajaan Umno/Bn ikhlas tutup sahaja kilang Lynas itu, tapi malang buat rakyat Malaysia, kerana kerajaan Umno/Bn memang jelas tidak ikhlas demi keuntungan buat kroni dan laba poket para cukong kesayangan!
 
Ketua Pengarah AELB kata, AELB bersungguh-sungguh akan memantau loji pemprosesan itu. Dalam situasi tahap rasuah negara Malaysia masih corot dalam senarai dunia, aku tak percaya dan tak harap langsung!!!! Boleh harapkah?

Lebih baik AELB tak payah berdrama, bagi sahaja nasihat dan fakta yang benar mengenai sisa pemprosesan nadir bumi yang sudah dimaklumi! Jangan pertaruhkan keselamatan dan kesihatan rakyat yang berada dalam lingkungan 40 kilometer dari kilang tersebut sebelum penduduk dalam kawasan berkenaan menjadi zombie ciptaan kerajaan Umno/Bn!!



AELB belum boleh uji pelan rawatan sisa

Hazlan zakaria

Proses rawatan sisa yang dicadangkan oleh Lynas Corporation dari loji penapisannya di Gebeng, Kuantan masih belum diberi kelulusan oleh Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB).

Ketua Pengarahnya, Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan (kiri) berkata proses itu masih belum diuji kerana tidak ada apa yang hendak diuji.

Ketika ditemui di luar bengkel keselamatan nuklear Agensi Tenaga Atom Antarabangsa di Kuala Lumpur hari ini, beliau berkata kitaran (pengeluaran) loji itu belum lagi selesai, maka belum ada sisa untuk diproses.

Oleh itu, katanya, AELB masih belum untuk mengesahkan bahawa proses tersebut adalah selamat atau ia benar-benar akan mengurangkan sisa radioaktif dari loji berkenaan kepada bahan radiasi paras rendah yang selamat untuk diangkut dan dikendalikan sebagai produk komersial. 

Bagaimanapun, Raja Aziz memberi jaminan bahawa AELB bersungguh-sungguh memantau loji pemprosesan tersebut.
Beliau berkata pengawal selia akan menggunakan operasi loji Lynas sepanjang tempoh TOL untuk menilai dan memantau keadaan. 

Ini termasuk menentukan sama ada pemprosesan sisa itu benar-benar berfungsi dan sama ada produk sampingannya akan selamat untuk kegunaan komersial.