Followers

Saturday, August 13, 2011

KAHKAHKAHKAHKAH...Umno nak nak pilihanraya bersih? Memang jenaka...KAHKAHKAH !!

Umno mahu pilihanraya bersih? Umno? Kahkahkahkahkahkah!! Umno nak pilihanraya bersih? Memang lawak dan memang jenaka...kahkahkahkah!! Kelakar umno ! Join BERSIH 2.0 tak nak....

Umno jumpa SPR akan pasti menambah sakit lagi SPR yang sedang sakit sebab Umno memang pembawa penyakit...kahkahkahkah!!!




Umno jumpa SPR bincang pilihanraya bersih hanya jenaka

KOTA BHARU, 13 Ogos: Langkah pimpinan Umno Barisan Nasional untuk mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mewujudkan pilihan raya yang bersih dan adil disifatkan sebagai tidak 'genuine’.

Bahkan Penolong Setiausaha Agung PAS Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan mendakwa langkah itu sebagai palsu, wayang dan lawak jenaka.

“Apa saja yang dibuat oleh UMNO-BN, bagi saya itu adalah satu ‘wayang’, pada hal apa yang dibuat oleh Umno-BN, kita boleh buktikan, di belakangnya adalah arahan daripada pimpinan Umno-BN itu sendiri.

“Jadi kalau mereka hendak jumpa SPR bagi mewujudkan satu pilihan raya bersih, itu satu yang tidak ‘genuine’, palsu, wayang dan lawak jenaka,” katanya kepada pemberita selepas penyampaian hadiah kepada peserta Auto Show Himpunan Remaja Ramadhan di Qariah Ramadhan Dataran Stadium Sultan Mohd Ke-IV di sini, malam tadi.

Beliau mengulas perkembangan terbaru BN akan mengadakan pertemuan dengan SPR bagi membincangkan kaedah terbaik untuk memastikan proses pilihan raya di negara ini berjalan dengan bersih dan adil.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN semalam membayangkan mahu mengadakan perundingan dengan SPR bagi membolehkan merumus kaedah yang boleh menjamin pilihan raya tidak boleh dipertikaikan.

Mengulas fenomena yang berlaku dalam negara mutakhir ini yang didakwa membabitkan pimpinan tertinggi Umno BN namun sering dinafikan dan itu perlu kepada perdebatan, Takiyuddin yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri berkata pihak Pakatan Rakyat bila-bila masa saja bersedia untuk berdebat (dalam isu berkenaan) kerana memang wajar.

“Namun saya tidak yakin pihak Umno BN bersedia menyahut cabaran,” katanya.

Mengulas isu pemastautin tetap (PR) yang bertukar kepada pemegang Mykad dan seterusnya tersenarai sebagai pemilih dalam Daftar Pemilih SPR, beliau berpendapat perkara itu tidak begitu komplikated untuk difahami.

Ini, katanya kerana untuk memproses kewarganegaraan perlu melalui beberapa prosedur dan tata cara tertentu.

“Kalau sekirnya Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memproses permohonan kewarganegaraan mengikut tata caranya yang ditetapkan, itu tidak menjadi masalah.

“Namun yang kita lihat sekarang seolah-olah ada perancangan dan konspirasi pendaftaran atau pun kelulusan permohonan kewarganegaraan itu dan ada tujuan-tujuan tertentu. Sebagai contohnya, yang dibuktikan oleh kita ialah untuk tujuan pilihan raya.

“Ini kerana apabila penama berkenaan dapat kewarganegaraan, maka orang itu seolah-olah dipaksa untuk didaftarkan sebagai pemilih dan sudah tentulah memihak kepada pihak Kerajaan Persekutuan yang meluluskan kewarganegaraan itu.

“Bagi saya, beban untuk buktikan bahawa tidak berlaku penyelewengan itu JPN mestilah memberi penerangtan yang jelas,” katanya.

Beliau mendakwa perkara yang berlaku sekarang adalah perancangan yang terperinci Umno BN sendiri untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 yang dijangka pada bila-bila masa, dan Umno BN nampak sokongan pengundi berdaftar yang ada itu menjejaskan sokongan kepada mereka.

“Oleh sebab itu mereka terpaksa buat apa saja untuk mencari undi yang pasti oleh kerana di Sarawak, yang dianggap ‘fix deposit’ kepada Umno BN itu pun sudah tidak terjamin lagi,” katanya.

Sumber: Harakahdaily

Thursday, August 11, 2011

PM kita yang hebat!

Hebat PM kita. Dia ada segala-galanya:

1. Dia ada kuasa dan paling berkuasa.
2. Dia ada isteri yang sangat berkuasa pada dia.
3. Dia ada isteri yang tembam
4. Dia ada isteri yang bergelang RM1.6 juta dan bercincin RM24 juta
5. Dia ada isteri yang dulu ada pejabat di JPM tak macam PM-PM dulu!
6. Dia ada isteri yang ada laman web di JPM.
7. Dia ada ramai menteri dan baru lantik seorang lagi yang bernama Palanivel.
8. Paling hebat dia ada 11 pegawai media!!!

Walaupun di bulan puasa, aku terpaksa juga kata begini: "Semuanya hasil daripada makan kedarah duit cukai rakyat!"


PM ada 11 pegawai media mengejutkan

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Ogos: Pendedahan bekas Ketua Pengarang Kumpulan NST, Datuk Kadir A Jasin bahawa Perdana Menteri mempunyai 11 pegawai media mengejutkan banyak pihak walaupun ia sebelum ini bukan menjadi rahsia di kalangan pengamal media.

Bilangan pegawai media ini amat mengejutkan kerana semasa Tun Dr Mahathir, beliau hanya mempunyai tiga pegawai media sahaja.

"Seorang pegawai media Perdana Menteri berkata, PM ada 11 pegawai media yang terdiri daripada bekas pengarang, wartawan kanan dan eksekutif TV. Paling ramai Dr Mahathir ada sepanjang jadi PM adalah tiga," tulis Kadir dalam blognya.

Menurut sumber antara nama besar di kalangan pegawai media Najib adalah Datuk Seri Farid Redzuan (bekas CEO TV3), Datuk Khalid Mohamad (bekas Ketua Pengarang kumpulan Utusan) dan Jalil Abdul Hamid (bekas Timbalan Ketua Biro Reuters Malaysia).

Di samping mereka bertiga ada Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad (Setiausaha Akhbar PM), Datuk Seri Jalaludin Bahaudin (Penasihat Media PM), Datuk Hardev Kaur (bekas Timbalan Ketua Editor Kumpulan NST yang kini menjadi Pegawai Khas PM).

Menurut maklumat yang Harakahdaily terima, Jalil bersama dengan Datuk Khalid kini menyertai Pasukan Komunikasi Kebangsaan (National Communication Team) yang berpejabat di Boulavard, Mid Valley.

Datuk Seri Farid Ridzuan pula dikatakan dipinjamkan ke Pejabat PM untuk tugasan khas berkaitan dengan belia termasuk menguruskan media baru.

Datuk Hardev Kaur adalah penasihat khas Najib selaku Menteri Kewangan.

Menurut sumber, pasukan penasihat yang bertugas bersama APCO sebelum ini masih bertugas dengan pejabat Perdana Menteri.

"Kesemua mereka masih bertugas cuma bukan atas nama APCO lagi sekarang," kata satu sumber kepada Harakahdaily.


Ada juga yang memaklumkan, gaji mereka semuanya amat besar iaitu kira-kira sama dengan gaji yang mereka dapat ketika bertugas dengan jabatan mereka sebelum ini.

Di samping bimbang dengan bilangan pegawai media yang ramai ini, Kadir Jasin dalam tulisannya juga secara sinis membandingkan bilangan menteri dalam kebinet Najib ekoran perlantikan G Palanivel sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang terbaru.

Kalau menambahkan bilangan, menaikkan KPI, maka KPI Perdana Menteri naik se takuk lagi. Beliau baru sajamenambah bilangan anggota kabinetnya kepada 30 dengan melantik seorang ahli politik kecundang, tulis Kadir.

"Sebenarnya saya pun tak tahu kedudukan KPI menteri, pegawai dan jabatan. Yang saya baca, Idris Jala kata, kadar jenayah menurun dan matlamat NKRA sedang dicapai.

"Tapi yang saya baca setiap hari orang kena bunuh, mayat reput ditemui, orang kena ragut sampai mati dan macam-macam lagi jenayah ngeri. Yang saya tengok, tak ada kawasan perumahan di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya yang tak dikepung dan dikawal siang malam," tulisnya.

Perdana Menteri melantik presiden MIC, Palanivel a/l Govindasamy aka G. Palanivel menjadi seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, menaikkan bilangan mereka kepada lima.

Seperti Koh Tsu Koon dan Shahrizat Abdul Jalil, Palanivel juga kalah pilihan raya umum. Dia kalah kepada calon PKR di Hulu Selangor dan tidak dicalonkan untuk bertanding pilihan raya kecil kawasan yang sama tahun lalu.

Dalam PRU akan datang, dia dikatakan akan bertanding di Sungai Siput, Perak, kawasan bekas bosnya S Samy Vellu yang kalah kepada DAP, tulis Kadir.

"Memang kabinet kita besar. UK dengan 62 juta penduduk ada 23 menteri, Perancis 66 juta ada 23 menteri, Amerika 312 juta ada 12 ahli kabinet dan Switzerland lapan juta ada tujuh menteri. Kita ada 28 juta penduduk dan 30 menteri. Tidak hairanlah susah nak jumpa menteri sebab tak tahu yang mana satu," tulis Kadir Jasin lagi.

Sumber harakahdaily

Wednesday, August 10, 2011

Jual negara: Nak kata apa lagi kalau bukan jahat dan pengkhianat?

Kalau setakat jual berger, satay, murtabak dan nasi berlauk tak apa, boleh membantu meningkatkan pendapatan dan mampu menyumbang menjana ekonomi. Tapi ini 'jual negara'! Agaknya sudah tak ada apa yang hendak dijual, kini jual negara habis-habisan demi kuasa dan demi isteri yang berkuasa !

Rakyat tempatan yang cintakan negara sudah bagi tahu, sudah komplen, sudah demo aman, sudah tunjuk bukti, sanggup bagi bukti, cemas tapi tetap kerajaan Umno/Bn buat tak tahu! Bayangkan hampir 100,ooo warga asing bukan sahaja mendapat taraf kewarganegaraan malah berhak pula menentu kuasa politik negara! Negara ini sudah tidak selamat lagi buat rakyat tempatan! Negara ini memang benar-benar mahu dijual sekarang ini!


Warganegara: BN sedang jual negara

Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 10 Ogos: Tindakan kerajaan melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendedahkan pihak mereka telah mendaftar hampir 100,000 warga asing sebagai warga negara segaligus sebagai pengundi merupakan tindakan bahaya kerana menjual negara sendiri.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa , berkata kerana ingin kekal memerintah negara, kerajaan sanggup berbuat demikian melalui JPN.

Menurutnya, warga asing yang datang ke negara ini berbagai jenis serta latarbelakang hidup yang berbeza.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas berhubung SPR dan JPN yang tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berikutan pelbagai pendedahan dibuat oleh pemimpin Pakatan Rakyat di seluruh negara berhubung pendaftaran warga asing sebagai pengundi, pertindihan kad pengenalan dan berbagai lagi.

“Kalau di Singapura, kerajaan negara itu menapis terlebih dahulu mengikut kehebatan mereka khususnya dari golongan professional contohnya sebagai ahli sukan.

“Namun ianya berbeza di negara kita ni semuanya pakai ambil tangkap muat saja tanpa mengenali status individu warga asing terbabit asalkan boleh jadi pengundi pada mereka,”ujarnya .

Tegasnya, kenapa tiba-tiba sahaja mereka telah difaftarkan sebagai warga negara dan terus sebagai pengundi sekiranya tidak ada pihak tertentu mengaturkan usaha itu.

Menurut Husam, mereka hanya berminat untuk menjadi warga Negara dan bukannya sebagai pengundi, tetapi tiba-tiba pula mereka didaftarkan sebagai pemilih.

Menurutnya lagi, hasil maklumat yang diperolehi pihak tertentu menemui warga asing dari negara Bangladesh, China dan sebagainya dengan membawa borang untuk diisi sebagai warganegara tanpa menyelidiki latarbelakang golongan itu sama ada penjenayah atau sebaliknya.

Beliau menambah, konspirasi itu begitu membahayakan negara ini kerana ianya boleh mengancam keselamatan dan kestabilan negara pada masa akan datang.

Sehubungan itu parti-parti politik khususnya dari Pakatan Rakyat perlu merangka gerakerja yang lebih terkehadapan bagi menangi perkara ini.

“Ianya tidak begitu sukar memandangkan JPN sendiri telah mengakuinya sebelum ini berhubung pendaftaran terbabit,”ujarnya.

Beliau juga turut melahirkan dukacita di atas kegagalan JPN membuat kenyataan berhubung jumlah warga asing mengikut negara di samping tempoh permohonan sebagai pemilih sebelum ianya disahkan.

Katanya rakyat Malaysia perlu membuat bantahan berhubung perkara itu kerana ianya merupakan tindakan bahaya.

Sumber: Harakahdaily

Wahai orang Melayu, lihatlah betapa 'jahatnya' sikap yang berkuasa dalam Umno terhadap Islam! Ahli-ahli Umno wajib rasa malu !

Seluruh ahli Umno yang beragama Islam, yang kuat buat ibadat, yang sembahyang tunggang tunggek, yang ke Mekah setiap tahun patut benar merasa malu menjadi ahli Umno yang bersikap bermuka-muka terhadap Islam. Sikap Umno dan para pemimpin Umno yang keluk-klek terhadap Islam ini tidakkah juga membabitkan ahli-ahli Umno lain yang baik-baik? Fikirkanlah sendiri!

Sudah sampai masanya untuk mereka keluar ramai-ramai dari Umno yang turut 'menyumbang saham' kepada masalah murtad yang berlaku hari ini!
DULU oklah untuk Umno, KINI fikir dengan ikhlas sikap Umno terhadap Islam, ESOK keluarlah dan lupakan Umno, kita berjuang bersama dalam Pakatan Rakyat demi keadilan, kesejahteraan dan kemerdekaan rakyat!

Murtad: PAS kemuka usul, Umno tolak mentah-mentah

Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 10 Ogos: Lakonan Umno kononnya mahukan akta mencegah murtad langsung tidak boleh dipercayai kerana inisiatif mengenai perkara itu berkali-kali ditolak, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Saya bercakap mengenai pengalaman peribadi kerana dalam sidang Parlimen yang bermula pada Mac 2006, saya mengemukakan rang undang-undang persendirian yang dinamakan Rang Undang-Undang Murtad.

"Rang undang-undang itu bukan sahaja tidak dipedulikan oleh ahli-ahli Parlimen Umno malah ditolak mentah-mentah," katanya.

Selepas itu, kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, sekali lagi beliau mengemukakan usul yang juga meminta Dewan Rakyat mewujudkan undang-undang mencegah murtad seperti meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan peruntukan yang jelas menghalang individu Islam daripada secara bebas mengisytiharkan diri keluar daripada agama Islam.

"Usul itu juga tidak dipedulikan oleh kerajaan dan ahli-ahli Parlimen Umno," katanya

Menurut Salahuddin, usaha yang dibawa oleh pihak PAS mengenai perkara itu dibuat berkali-kali selepas Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku Ahli Parlimen Marang mengemukakan usul dan rang undang-undang persendirian untuk mencegah murtad.

Pada 25 Mac 1988, Tuan Guru telah mengemukakan usul untuk membincangkan gejala murtad, tetapi ditolak.

Selepas itu, pada 2 November 1999, Tuan Guru juga tidak dibenarkan membentang rang undang-undang ahli persendirian untuk mencegah murtad.

"Penolakan usul dan rang undang-undang persendirian mengenai murtad yang berlaku berkali-kali itu membuktikan Umno langsung tidak berminat untuk mencegah jenayah syariah paling serius itu.

"Sebab itulah umat Islam tidak seharusnya tertipu dengan gelagat gerombolan kuda tunggangan Umno yang kini nampak benar menunjuk-nunjuk kononnya mereka mahu mencegah murtad," tegas Salahuddin.

Beliau juga berharap rakyat menolak lakonan dan permainan gerombolan kuda tunggangan Umno itu kerana mereka adalah hipokrit sebenar.

"Amat hipokrit apabila bercakap hendak menentang gejala murtad tetapi pada masa yang sama menjadi kuda tunggangan Umno yang berkali-kali menolak usaha untuk mencegah murtad.

"Menolak inisiatif dan usaha untuk menentang murtad melalui peruntukan undang-undang dan perlembagaan hakikatnya menentang dan memusuhi usaha mencegah jenayah syariah paling serius itu," kata Salahuddin.

Beliau juga mempersoalkan di mana suara Umno ketika umat Islam bangkit menentang kes-kes murtad seperti kes Aishah Bukhari, Hartina Kamaruddin dan Lina Joy.

"Malah Umno juga berdiam diri ketika umat Islam bertindak menentang pindaaan 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan dan ketika 10 menteri dari Barisan Nasional bertindak mempertikaikan perkara 121 (1A) itu dengan tujuan untuk membunuh kuasa mahkamah Syariah serta membolehkan mahkamah sivil memansuhkan keputusan mahkamah Syariah," katanya.

Dengan sejarah sedemikian, Salahuddin sekali lagi meminta umat Islam menolak hipokrit yang cuba berlagak hero yang kononnya memperjuangkan Islam dan kepentingan umat Islam.

Sumber: Harakahdaily

Tuesday, August 09, 2011

Buta dan pekak yang dibuat-buat serta sombong, mampu menjahanamkan negara!


Kalau nak ikutkan usia, sebenarnya belumlah tua sangat, tapi dari kelaku dan wajah Umno/Bn kini, kelihatannya macam sudah terlalu amat tuanya. Maka itu, hari demi hari kerajaan Umno/Bn yang diterajui oleh Najib dan Rosmah Mansor sudah jelas kelihatan hilang ciri-ciri penglihatan yang jelas dan pendengaran yang lawas. Kalau dalam istilah yang agar mudah, hakikatnya kerajaan Umno/Bn itu, hari demi hari semakin rabun dan tuli.


Kalau buta dan pekak kerana penyakit kencing manis atu demam panas tak apalah juga kerana mungkin telah ditakdirkan. Ini buta dan pekak yang sengaja dibuat-buat yang akhirnya jadi buta dan pekak sungguh. Sombong dan berbelit-belit tak usah kiralah kerana memang itu yang mewajahinya selama ini. Begitulah analoginya!


Bukti kerajaan Umno/Bn semakin buta dan tuli ialah:

  1. Terdapat rakyat yang susah benar hendak mendapat bantuan Zakat, Baitul Mal dan Kebajikan Masyarakat sampai hampir nak murtad – kerajaan Umno/Bn tak nampak ke selama ini! Sharizat Jalil mana? Atau jawatan telah dirampas FLOM tiruan? Kejadian yang serumpama ini nak salahkan siapa? Tak kan nak salahkan Pakatan pula yang masih belum mengusai Putrajaya! Rakyat miskin nak naik ke pejabat Zakat, Baitul Mal dan Kebajikan Masyarakat pun takut dan pening kepala! Dalam hal ini kerajaan Umno/Bn cakap sahaja banyak nak dahulukan rakyat tapi hampas. Duit kerajaan Umno/Bn hanya turun dalam kempen pilihan raya – itupun dengan syarat pangkah Umno/Bn. Kerajaan Umno/Bn dan agensi mereka tak nampak rakyat fakir dan miskin hingga minta bantuan agama lain, itu namanya buta. Tak mendengar keluhan rakyat fakir, miskin dan setarafnya ertinya tuli! Tak endahkan mereka kerana lebih pentingkan cincin RM24 juta untuk seorang manusia, itu namanya bongkak!

  1. Rakyat rata-rata mengeluh mengenai kenaikan harga barang. Hari ini rakyat yang berpendapatan RM5000 yang beranak lima dengan potongan rumah, ansuran kereta, bayaran pelajaran anak-anak, keperluan makan pakai yang makin mahal dan seumpamanya adalah berada dalam kemiskinan. Jangan tengok angka kasar, tengok gaji bersih rakyat dalam negara 1Malaysia Darul Hutang ini. Kerajaan Najib dan rosmah ada kesah? Tak ada kesahnya! Bukti, harga minyak dunia turun harga minyak dalam negara tetap tak turun-turun. Dalam rakyat riuh rendah merungut dan mengeluh, jika sebuah kerajaan tidak nampak dan tidak mendengar nasib rakyat yang tertekan dengan kos hidup tinggi dan kadar pengangguran belia yang tinggi, maknanya kerajaan itu memang sudah buta dan tuli. Nak kata apa lagi?

  1. Dalam rakyat riuh rendah berarak kerana mahukan pilihan raya BERSIH yang jelas selama ini penuh dengan kekotoran dan banyak bukti penyelewengan terbongkar setiap hari, akan kerja-kerja haramjadah dan khianat di JPN dan di SPR, kerajaan Umno/Bn yang dikuasai Rosmah dan Najib terus buat tak kesah sahaja seperti mahu layan tak nak layan. Rakyat mahu yang lebih telus, murah ia itu dakwat kekal, dia nak membazir, nak buang duit lagi nak guna biometrik yang berkos tinggi! Kalau begitu sikapnya, tidakkah itu bongkak, zalim dan khianat? Kalau dalam riuh rendah rakyat ini, kerajaan itu masih tidak nampak dan tidak dengar bantahan dan rintihan, tidakkah itu namanya buta reluh dan pekak badak?

  1. Kerajaan Umno/Bn yang dikuasai Najib-Rosmah sering melaungkan mereka adalah kerajaan yang sensitif dengan perjuangan, rungutan dan nasib rakyat. Hakikatnya itu semua bohong dan tipu belaka. Buktinya dalam umat Islam gigih menyokong perjuangan Palestin dan pembebasan Masjidil Aqsa, selamba sahaja kerajaan Najib-Rosmah melantik penasihat yang ada hubungan dengan rejim haram ganas Israel iaitu APCO. Akibatnya para penasihat telah menjadi liar bagaikan haiwan haina yang tak terkawal. Lebih dahsyat lagi penasihat-penasihat yang tidak terkawal memberi idea 'bernas' kepada orang yang pendengaran tidak lawas dan penglihatan kabur serta otak lembap ialah apabila kerajaan Umno/Bn Najib Rosmah buat duit syiling baru ada lambang yahudi! Bukan sahaja Yahudi mudah masuk ke JPM tetapi telahpun menjadi lambang duit syiling baru Malaysia yang akan berada dalam setiap kocek orang Malaysia. Apa kejadahnya ni, sudah hilang ceriakah bunga raya, sudah patahkah bintang 14 hingga lambang yahudi digunakan? Sengaja atau tidak sengaja itu tidak penting, kemalangan besar telah berlaku kepada rakyat Malaysia yang mencintai perdamaian dan keadilan! Sudah butakah untuk melihat bahawa umat Islam negara ini menentang kerja-kerja jahat Yahudi Israel selama ini? Sudah pekak atau tulikah untuk mendengar tentangan rakyat terhadap rejim haram itu? Apa sudah jadi dengan kerajaan Umno/Bn pimpinan Najib-Rosmah hari ini, semakin mengarut, ego dan bodoh sombong ATAU dalam diam-diam memang sudah terlalu banyak ‘buat maksiat’ dengan kerajaan haram rejim haram itu?

Umno/Bn kian punah, semakin punah di bawah pimpinan Najib. Seluruh ahli Umno yang masih sayangkan Umno seharusnya memberi pengajaran yang tegas walaupun pahit kepada Umno dalam PRU ke13 nanti agar Umno dapat disedarkan jika ahli-ahli Umno tidak mahu Umno mati dan hilang di persada politik tanah air. Jika tidak Umno yang semakin banyak penyakit itu akan menuju ke tahap nazak yang sukar untuk disembuhkan. Ahli-ahi Umno dan orang-orang Melayu di kampung-kampung dan Felda buatlah pilihan sama ada mahu talqinkan Umno juga atau mahu sembuhkan Umno sebagai sebuah parti yang berintegriti, berdaya saing dan amanah!


Bagi kami tak kisah, jika Umno yang ada pada hari ini,; daripada ada, lebih baik mati sebab kesihan sangat tengoknya! Makin menjadi-jadi keuzurannya hingga semakin hilang fokus dan jati diri.


Monday, August 08, 2011

Akhbar 'gengster' memandulkan Revolusi Mental orang Melayu di luar bandar dan Felda



Akhbar jadi 'gengster' tanpa media alternatif

KUALA LUMPUR, 8 Ogos: Rakyat khususnya golongan muda diseru menyokong sumbangan media alternatif yang memberikan gambaran sebenar mengenai situasi di negara ini.

Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said berkata, kewujudan media alternatif dapat menjadi pengekang kepada media arus perdana yang semakin 'samseng'.

"Saya fikir sumbangan akhbar alternatif ini mesti disokong kerana hanya melalui akhbar alternatif kita mendapat gambaran yang lebih berimbang, memungkinkan kita untuk menentukan apa sikap kita.

"Saya dapati bahawasanya tanpa media alternatif, akhbar arus perdana akan menjadi gengster," kata beliau sewaktu berucap merasmikan pelancaran kempen 'Jom Baca Media Alternatif' di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dekat sini, petang semalam.

Kempen ini dianjurkan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang terdiri daripada gabungan beberapa pertubuhan mahasiswa bertemakan 'baca dan banding'.

A. Samad yang lebih senang dipanggil Pak Samad, 76, juga berkata, media alternatif sangat sesuai untuk anak-anak muda yang mempunyai semangat juang yang tinggi untuk menyampaikan maklumat yang tepat kepada masyarakat.

"Saya fikir media alternatif ini lebih untuk anak-anak muda, rakan-rakan kita yang lebih berilmu.

"Memang benar ia belum sampai ke desa-desa tapi saya fikir yang diperlukan ialah kelompok anak muda yang berilmu pengetahuan dan anak-anak muda inilah nanti yang akan berlegar, akan sampai ke ceruk-ceruk untuk memperjelas apa yang berlaku di negara ini," katanya di hadapan kira-kira 50 anak muda, majoritinya mahasiswa kampus sekitar Lembah Kelang.

Ujarnya, tidak menjadi suatu kerugian jika tidak membaca media arus perdana kerana laporannya hanya menyokong kerajaan dan mengakui sudah hampir satu tahun beliau tidak membaca akhbar arus perdana.

"Untuk pengetahuan anda sudah hampir satu tahun saya langsung tidak membaca akhbar arus perdana.

"Biarpun ada benda yang mungkin saya terlepas kerana tidak membaca akhbar arus perdana tapi saya rasa dengan tidak membacanya pun saya sudah tahu, jadi tidak rugi.

"Kita lihat adalah kalau yang memerintah sentiasa betul, yang membangkang sentiasa salah. Ini yang harus dibetulkan," katanya disambut tepukan gemuruh anak muda.

Beliau turut menyatakan pendirian yang meyokong pihak pembangkang.

"Saya memang gemar untuk datang dan mendengar daripada mereka yang oposisi. Saya langsung tidak gemar mendengar orang yang sokong (kerajaan).

"Saya memang gemar apabila ada yang membangkang dan minat saya membaca akhbar alternatif kerana saya dapat melihat benda-benda yang tidak dapat kita lihat dalam akhbar arus perdana," katanya yang mula menjadi ikon anak muda selepas lantang menyatakan sikap tidak bersetuju dengan kerajaan antaranya dalam isu pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dan terbaru, Bersih 2.0.

Selain itu, Pak Samad menyeru anak muda agar berani melakukan perubahan dengan menukar kerajaan BN yang sudah lama dibiarkan bermaharajalela di negara ini.

"Banyak hal lain juga boleh dilakukan anak muda yang cendekia antaranya ialah merubah maksudnya sudah tiba masanya kita adakan regime chance.

"Kita sudah memberi masa kepada orang memerintah ini selama 54 tahun dan kita sudah tidak harus lagi memberikannya lebih dari itu.

"Kalau selama 54 tahun kita membenarkan ini berterusan yang salah ialah kita juga.

Tambahnya, kuasa banyak terletak di tangan anak muda jika mereka berani.

"Oleh itu saya mengharapkan golongan anak-anak muda mengadakan satu tindakan yang berani untuk mengubahnya dan saya percaya hanya di tangan anak muda sahaja regime chance itu mungkin (berlaku)," katanya memberi semangat kepada anak muda.

Sementara itu, SMM menganjurkan kepen ini bagi menyeru rakyat menjadikan media alternatif di seluruh Malaysia sebagai sumber media yang kukuh dan dekat di hati rakyat.

Sabtu lalu, SMM memulakan kempen dengan bertemu masyarakat Kuala Lumpur sambil memakai baju khas kempen yang tertera alamat laman sesawang media alternatif di Malaysia termasuk Harakahdaily serta melakukan edaran risalah serta buah tangan kepada warga kota.

Sebelum majlis pelancaran semalam, berlangsungnya forum mengenai Lynas di dewan yang sama.

SMM merupakan gabungan beberapa pertubuhan mahasiswa di seluruh Malaysia seperti Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Kelab Rakan Islah Malaysia (KARISMA), Pro Mahasiswa Nasional (PRO M), Kumpulan Anak Muda Independen (KAMI) & Malaysian Student & Youth Democratic Movement (DEMA).


Sumber: Harakahdaily

Sunday, August 07, 2011

Betapa lemahnya pengurusan zakat dalam negara 1Malaysia ini

Mengenai isu 12 orang Islam yang disiasat JAIS kerana satu jamuan makan malam atau apa yang dikatakan majlis berbuka puasa di sebuah gereja di Damansara, ia sepatutnta telah mampu memberi beberapa ikhtibar dan pengajaran penting kepada semua pihak sama ada dari Majlis Raja-raja Melayu (Raja-raja Melayu) yang menjaga hal Ehwal Agama Islam hinggalah ke peringkat pemerintah, pihak berkuasa agama, ulama, cendikiawan Islam dan umat Islam keseluruhannya.


Jika benarlah seperti yang dilaporkan oleh beberapa akhbar yang mendapati seorang yang ditahan telah membuat pengakuan bahawa kefakiran, kemiskinan mereka dan keterbebanan hutang yang sekeliling pinggang telah menyebabkan mereka terpaksa demi sebuah kehidupan dan tangungan berat, menerima bantuan kemanusian dan kewangan yang tidak ada birokrasi langsung dari pihak agama lain, maka ini adalah satu tragedi kepada pengurusan agama Islam di negara ini.


Bukan Agama Islam itu lemah. Islam tidak pernah lemah. Islam itu tinggi dan mulia, tiada yang lebih tinggi dan mulia lebih daripada agama Islam. Tapi malang pengurusan Islam yang penuh birokrasi, penuh dengan kejumudan dan hasad, penuh dengan sikap berkira-kira dan kehilangan integriti mungkin telah mencacatkan wajah agama yang mulia ini.


Tulisan ini ingin menyentuh sedikit mengenai wang zakat. Orang yang berhak menerima zakat dari 8 asnaf itu, tidakkah antara mereka dalam kalangan FAKIR, MISKIN, MUALLAF, ORANG BERHUTANG dan MEMBEBASKAN HAMBA (jika hamba abdi telah tidaka tidak adakah hamba dari keadaan lain seperti hamba along, hamba hutang, hamba sindiket pelacuran, hamba keadaan hidup yang tertekan dan sempamanya?) ?


Pelik dan hairan setiap tahun kutipan zakat begitu banyak, tetapi mengapakah bantuan wang zakat tidak sampai kepada golongan-golongan ini secara tetap?


Pihak yang bertanggungjawab dalam hal ini, boleh bagi apa sahaja alasan dan boleh membuat apa sahaja tafsiran terhadap golongan yang penulis senaraikan di atas itu, namun bagi penulis walau apapun alasan yang diberikan, keadaan ini tetap membuktikan betapa tidak cekapnya kita semua, baik dari peringkat Majlis Raja-raja Melayu, pemerintah, pengurusan Islam dan kita semua sebagai umat Islam zaman ini, dalam menyampaikan bantuan dan pertolongan kepada golongan yang Allah wajibkan kita sampaikan.


Kita terlalu banyak berkira. Kita terlalu banyak berdengki. Kita terlalu banyak berprasangka. Kita terlalu banyak mengkaji hukum dan istilah boleh tak boleh, aula tak aula, seolah-olah masalah pemberian zakat tak pernah selesai-selesai. Kita terlalu banyak birokrasi. Kita terlalu malah gilakan publisiti apabila menyampaikan zakat.


Akhirnya pihak agama lain memberi pertolongan dan bantuan secara mudah, tanpa kecoh-kecoh dan publisiti, tanpa prasangka dalam pemilihan, penuh kemesraan dan penuh istiqamah, tidak hangat-hangat tahik ayam menyampaikan bantuan yang benar-benar diperlukan oleh mereka yang Islam dalam kalangan beberapa golongan antara 8 ansaf layak mendapat bantuan, yang benar-benar memerlukan.


Waktu ini kita mula melentingkan bagaikan cacing kepanasan namun tetap tanpa insaf dan tanpa tindakan segera pun, terus bercakaran sesama sendiri dihadapan mereka yang bukan Islam. Jelas kita bukan pemegang amanah Islam yang baik malah layak menjadi pemegang amanah yang tidak ada maruah!


Apa yang patut berlaku wang zakat yang banyak pada tahun semasa dihabiskan pada tahun itu juga, tetapi lebih malang jika wang zakat ghairah dibiarkan bertimbun untuk dibawa ke tahun-tahun berikutnya pula. Untuk apa dibawa ke tahun berikutnya? Bukankah setiap pembayar zakat mahu ibadah zakat mereka itu sampai kepada yang ditetapkan oleh Allah dengan seberapa segera? Atau apakah untuk 'dikemut 'oleh pihak-pihak tertentu bagi projek dan perbelanjaan tertentu yang tidak ada mengena dan bukan keutamaan pemberian zakat? Kalau begitu tidak peliklah jika ada umat Islam yang murtad kerana bantuan kehidupan dan kewangan tidak sampai kepada mereka dari penguasa Islam. Na’uzubillah!


Apakah peristiwa dan cerita salah seorang yang disiasat JAIS itu yang disiarkan oleh beberapa akhbar akan terus menjadi bagai angin lalu kepada pemerintah yang mengatakan mereka pemerintah Islam yang konon rakyat didahulukan prestasi diutamakan?


Wang zakat sepatutnya wajib diutamakan bagi menjaga dan menyelamatkan aqidah umat. Bukan untuk disimpan buat harta pusaka!