Followers

Tuesday, December 20, 2011

Dia tahu ludah dia aje! Ludah orang?

Pelbagai pihak dalam parti tua Umno yang mengecam siswa Adam Adli sebagai tidak matang, biadap dan kurang ajar. Soalnya betulkah Adam Adli begitu kerana hanya turunkan bendera Najib di PWTC?

Adam Adli turtunkan bendera itu dengan baik, tidak koyakkannya, tidak membakarnya, tidak pijak pun bendera itu, meludah bendera Najib itu jauh sekali! Kemudian selepas itu Adam Adli membiarkan pula bendera itu dinaikkan kembali oleh para pegawal keselamatan di PWTC! Tidak pula dia berebut-rebut dengan yang menaikkan kembali bendera itu untuk dihumban dalam sungai yang berdekatan!

Bagi Adam Adli dan rakan-rakannya yang cerdik pandai itu, tekanan yang diterima oleh mereka sebagai pelajar Universiti oleh akta-akta begitu dahsyat dan mengongkong kebebasan bersuara mereka. Pendek kata Adam Adli dan rakan-rakannya merasakan mereka sebagai pelajar universiti di sebuah negara yang konon bakal menjadi negara maju, masih belum merdeka!

Oleh kerana itu mereka perlu ada keberanian jika mahu tuntutan BEBAS mereka berjaya dari terus dikuasai oleh parti yang memerintah negara ini yang cukup stubborn, lantas mereka simbolikkan kemerdekaan yang mereka tuntut. Biasalah orang mahu merdeka akan berusaha turunkan bendera penjajah untuk digantikan dengan panji-panji perjuangan mereka seperti mana bendera Union Jack diturunkan!

Jelas perjuangan Adam Adli dengan rakan-rakannya penuh kematangan dan kebijaksanaan yang tidak dikuasai oleh emosi yang menyala-nyala. Berbanding dengan selonggok pemuda Umno yang marahkana adam adli, gaya, kelakuan dan emosi mereka macam bota geragas kalau pun tidak kurang dari hantu jerangkung. Bukankah hanya bota yang suka meludah muka orang, suka menampar dan membuli orang? Bukankah mata yang merah menyala marah itu saling tidak tumpah macam jin afrid atau putaranggah?

Oleh yang demikian hakikat yang sebenarnya Adam Adli dan rakan-rakan lebih matang dan bijaksana berbanding pemuda umno yang macam cerdik tetapi rupanya betul-betul bodoh dan sikit otak serta 'beremo' tak tentu pasal!!! Dia tahu ludah dia aje, ludah orang?

2 comments:

Anonymous said...

berani si Adam tu...syabas.
Kalau minta maaf sekali pun, rakyat tetap kagum dgn keberanian dia.

drp rakyat 1malaysia

Anonymous said...

NI BUKAN BERANI..NI PELAJAR MELAYU YANG BODOH...........SIBUK NAK BERPOLITIK..BELAJAR LAH DULU SAMPAI TAMAT...KALU DAH HABIS NANTI NAK POLITIK POLITIKLAH..ORG PUN TAK MARAH...CONTOHILAH PELAJAR PELAJAR CINA..MEREKA LEBIH CERDIK