Followers

Tuesday, May 31, 2011

Jom kita naikkan lagi harga....kita naikkan lagi...kita naikkan!

Jom kita naikkan lagi harga yang boleh dinaikkan, rakyat tak marah pun...rakyat Malaysia bukan pandai marah!!

  1. Perjanjian berat sebelah antara syarikat Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) dengan Tenaga Nasional Berhad tak perlu dirombak kerana rakyat tidak faham apa itu berat sebelah! Biarkan!

  1. Perjanjian itu menguntungkan ahli-ahli perniagaan yang rapat dengan pemimpin kerajaan Umno/Bn sedangkan rakyat menanggung beban kenaikan tarif elektrik... biarkanlah, itu pun nak kecoh ke? Kalau rakyat tidak tanggung beban, siapa lagi yang nak tanggung? Apa salah berikan keuntungan kepada ahli-ahli perniagaan itu kerana mereka semua orang susah, rakyat semua ke hulu ke hilir berkerja dengan senang lenang!

  1. Kerajaan yang terlalu menjaga kebajikan rakyat ini tidak perlu semak semula harga yang dikenakan IPP ke atas TNB termasuk elemen harga tetap kerana kalau semak semula susah IPP nak bagi duit kepada Umno/Bn! Kan PRU ke 13 dah dekat ni! Tak sporting langsung...cheh!

  1. Perjanjian itu direka bagi memastikan 26 syarikat IPP kroni itu dilindungi dari risiko kenaikan harga bahan api seperti gas, disel dan arang batu, okay lah tu! Apa salahnya mengelakkan IPP rugi kerana IPP hanya ada 26 syarikat. Eloklah rakyat yang rugi sedikit kerana kenaiikan harga barang sebab harga minyak dan tarif elektrik naik kerana rakyat ada 25 juta! Ini sifir yang bijak!

  1. Di Thailand tarif eletrik jauh lebih rendah dari di Malaysia walaupun negara jiran itu membeli gas asli pada kadar harga semasa kerana para pemimpin Thailand tidak cerdik dan tidak prihatin rakyat, kalau nak dibandingkan dengan para pemimpin Malaysia di bawah pimpinan Najib! Perbezaan tarif elektrik antara Malaysia yang cerdik memerintah dan Thailand yang tidak cerdik memerintah : Untuk pengguna Thailand – 25 sen per kWh (kilowatt hour manakala untuk pengguna Malaysia – 37 sen per kWh (perbezaan harga 48%).

  1. Kerajaan Umno/Bn menarik subsidi gula bernilai RM116 juta tetapi mengekalkan peruntukan RM19 bilion setahun kepada Syarikat IPP seperti YTL Corporation, Malakoff dan Gentin Sanyen kerana mengikut perkiraan matematik kurikulum baru Kementrian Pelajaran Malaysia di bawah pimpinan dan idea bernas para pemimpin Umno/Bn, RM116 juta lebih besar dari RM19 bilion! Itu pun tak tahu?

  1. RM22 bilion subsidi gas (RM19 bilion pada 1999) yang diberikan kepada IPP tidak memberi makna kepada rakyat, tidak mengapaaa....kerana kalau tidak silap yang terlibat dengan kenaikan tarif elektrik hanya para penyokong pembangkang (Padan muka penyokong pembangkang!). Para penyokong Umno/Bn okay apa! Jual Malaysia pun tak kisah...janji masa PRU ke 13 nanti dapat kain pelekat cap semut, beras hancur 5kg, minyak masak kitar semula satu botol besar, sebuah basikal kecik, wang RM200 untuk makan 5 tahun dan zinc untuk bumbung dapur...okay lah tu! Hidup 1 Malaysia!

  1. Kerajaan menyediakan peruntukan sebanyak RM65 juta untuk pengubahsuaian kediaman rasmi Perdana Menteri Seri Perdana di Putrajaya. Pakatan Rakyat kata peruntukan yang begitu tinggi itu amat tidak wajar hanya untuk mengubahsuai kediaman yang masih dalam keadaan baik! Alah....respectlah sikit kan ada yang perasan FLOM kat dalam tu, kalau tak ubah suai FLOM tak boleh tidur, gatal-gatal badan....miang!!

Sesungguhnya itulah UMNO kita = Untuk Melayu NO! Untuk rakyat apatah lagi! Habis itu Umno untuk siapa? Kah...kah...kah...kah...buat tak tahu konon!

No comments: