Followers

Saturday, February 05, 2011

Ingatkan Zahid Hamidi cerdik, rupanya.......!


Huhuhu….Zahid Hamidi merungut konon pihak Pembangkang (tak diberi tahu pembangkang yang mana satu) mempolitikkan usaha kerajaan menyelamatkan para pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir.


Antara rungutannya ialah pihak pembangkang menghasut pelajar Malaysia melalui maya. Menghasut tentang apa tak tahulah. Agaknya ada para pelajar di Mesir yang mengkritik cara menyelamatkan pelajar Malaysia di sana!


Oleh kerana geram sangat agaknya, Zahid telah membebel, kalau pembangkang pandai sangat, ambil-alihlah usaha menyelamatkan rakyat Malaysia di Mesir itu!


Aku dengar dan lihat rungutan dan bebelan Zahid itu, terasa geli hati juga. Geli hati kerana seorang yang bergelar Menteri boleh bercakap macam Pengerusi JKKK.


Taraf seorang Menteri sewajar memahami apa itu kritikan dan mampu menyerap sebarang kritikan yang dilontarkan. Pembangkang juga rakyat, maka itu rakyat berhak mengritik dan menegur jika rakyat rasa ada kekurangan dalam setiap usaha kerajaan. Biasalah…kan kata negara ini demokrasinya hebat! Kebebasan bersuaranya masya Allah!


Seorang Menteri yang agak senior boleh hanya terfikir bahawa setiap teguran pembangkang semuanya politik! Betulkah begitu? Kalau begitu hapuskan pembangkang. Jangan ada pembangkang langsung di Malaysia ini. Wujudkanlah pemerintahan satu parti sahaja! Kan senang untuk UMNO/BN, kalau begitu!


Rakyat mengkritik mungkin kerana proses menyelamatkan rakyat Malaysia pada awalnya agak lewat. Mungkin kerana kedutaan Malaysia di Mesir tidak cakna dan tidak proaktif atau gagal membaca implikasi bahaya krisis Mesir kepada rakyat Malaysia. Itulah yang kelihatan bentatnya! Sekarang setelah usaha menyelamat telah dijalankan, semua orang faham bahawa banyak masalah antara negara yang perlu diselesaikan!


Kalau pula ada pelajar di sana yang mengkritik kerajaan Malaysia di atas usaha menyelamat yang dilakukan, mungkin kerana pelajar-pelajar berkenaan yang berada dalam realiti kecuh itu nampak kesan yang sebenar terhadap meraka. Kecemasan yang mereka rasai tidak patut disalahkan. Sebab itulah mereka bising ! Eh....soal keselamatan beb...jauh pula dari mak ayah!


Lagipun apa salahnya pelajar mengkritik kerajaannya! Alah .... kritikan orang muda yang beremosipun menyebabkan seorang menteri kanan turut hilang keseimbangan emosinya? Tak kan hanya kritikan budak-budak telah terus dicop sebagai penyokong pembangkang? Koman sungguh Menteri Malaysia ini !


Lagi kelakar apabila Zahir merungut kalau pembangkang hebat sangat sila ambil alih usaha menyelamat rakyat Malaysia itu. Menteri senior boleh cakap begitu? Bunyinya macam cerdik tapi hakikatnya bodoh!


Kalau pembangkang itu yang dimaksudkan Pakatan Rakyat, bukan usaha menyelamat itu yang hendak diambil-alih. Itu sememangnya tugas dan tangungjawab mana–mana kerajaan yang memerintah menyelamatkan rakyatnya di luar negara. Lebih utama Pakatan Rakyat nak ambil alih ialah kuasa di Putrajaya tu! Maka itu adalah lebih praktikal kalau Zahid nak cadangkan Pakatan Rakyat ambil alih ialah ambil alih kuasa di Putrajaya!


Amacam Dato Seri Zahid ? Bleh ? Bleh jumpa Rosmah-Najib untuk cadangan itu?


Kesimpulannya, dalam isu pindah rakyat Malaysia dari Mesir ini, siapa bermain politik sebenarnya ?

2 comments:

Anonymous said...

yang politikkan isu ni kau lah.. suka2 je ckp semua bodoh.. itu bodoh ini bodoh.. kau ingat kau pandai sangat..

remorer said...

hang kutuk2 umno/bn,umno/bn kutuk2 pas/pkr..
ang ni pun sama bodo la ngn dorg
klu ang jd ahli politik pun rosak gak semuanya..
klu ang i penyokong PAS, makanya perlulah byk kn beristifar supaya kurangkan dosa2 hang.
lg satu penggunaan "mashaAllah" adalah utk kebaikan apabila melihat keindahan Allah ciptakan bukannya tentang keburukan.klu keburukan istifar yea.
As Salam.