Followers

Wednesday, January 12, 2011

Sakit-sakit...orang ajak debat ekonomi, nak debat APCO pulak dah !

Nazri Aziz kata "Jangan jadi pengecut. Suruh dia jawab isu APCO dulu dan debat dengan saya dulu". Itulah cabaran Nazri Aziz kepada Anwar Ibrahim.

Aku pelik juga dulu Anwar mahu membela diri soal APCO dalam parlimen, digantungnya Anwar. Sepatutnya masa itulah ambil peluang berdebat dengan Anwar pasal itu tapi rupanya baru sekarang ini tersedar nak ajak Anwar berdebat pasal APCO.

Okaylah aku rasa eloklah juga perdebatan soal APCO antara Nazri-Anwar diadakan seperti mana debat Anwar-Sabry Cheek dulu. Dulu bersembur-sembur air liur Sabry. Tetapi oleh kerana Anwar dulu yang mencabar Najib, eloklah perdebatan isu ekonomi yang lebih penting itu didebatkan dulu. IsuEkonomi kan penting !! Lagi pun isu APCO, Anwar telah pun digantung!

Eloknya adakan dahulu perdebatan antara PM dengan bakal PM (kalau PR menang) diadakan dulu. Dengan Nazri tak payah, siapa dia tu? Kalau bakal TPM tak apa juga tapi tak ada apapun, harap menjadi ayam sabung je. Berkokok tak habis-habis!

So amacam Najib? Boleh sahut cabaran ?

Yang lain janganlah kacau. Rais Yatim kenapa pula sibuk? Nampaknya sejak akhir-akhir ni awal-awal membela Najib?

"Sementara itu, Menteri Penerangan Datuk Seri Rais Yatim berkata tindakan Anwar mencabar PM hanyalah gimik lama dan hanya mahukan publisiti.

"Saya tidak fikir PM akan jatuh dalam perangkap ini. Anwar dalam keadaan tersepit akan mengambil apa sahaja peluang untuk menyanggah data dan informasi ataupun usaha Perdana Menteri dalam apa-apa hal.

"PM melahirkan hujah yang menyakinkan dalam apa yang dilaksanakannya dalam tempoh setahun lebih. Kita sudah yakin bahawa informasi itu boleh dipertahankan," katanya kepada pemberita selepas bertemu petugas Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) di Kuala Lumpur, semalam."

Rais kata cabaran Anwar kepada Najib gimik lama dan mahu publisiti ! Laa... gimik apa pula? Kalau Najib sahut cabaran maka jadilah debat itu realiti, gimik apanya? Debat akan menjadi gimik jika Najib tidak sahut cabaran debat...ha itu barulah jadi gimik!!! Soalnya sekarang Najib!

Publisiti ? Ya kah Anwar mahu publisiti? Pemimpin macam Anwar perlu publisiti lagi kah? Anwar datang ceramah di mana-mana, orang ramai tanpa bas percuma, makan percuma , parking berkilometer, berpuluh ribu datang mendengar dan melihat Anwar! Nak publisiti apa lagi? Yang menjadi masalah sekarang ialah Anwar belum bercakap, polis sudah stop ceramah. Yang dulu tentang isu wikileaks, polis stop ceramah Anwar kerana orang semakin ramai! So dari realiti yang boleh dilihat dengan mata kepala rasanya Anwar tak perlu publisiti kalau Najib mungkin!!

Yang paling bangang ulasan raja katak. Adakah memberi ulasan macam ni? Macam manalah UMNo nak ambik balik masuk UMNO?

"Ahli parlimen Bebas Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali pula berkata Najib tidak perlu melayan kehendak Anwar kerana Anwar bukan seorang pakar ekonomi atau pakar kewangan, malah tidak ada pengalaman dan juga kelulusan.

"Tak perlu PM masuk perangkap politik Anwar. Anwar hanya berlagak pandai dan dia adalah pakar putar alam," dakwanya."

Kalau ikut sifir bangang ini, ramai yang tak layak jadi menteri kewangan, jadi PM pun tak layak! Ada lagi spesis tak cerdik macam ni.

Ini seorang lagi, katanya Prof. Sebagai Prof bagilah ulasan yang munasabah. Adakah kerana rakyat lebih suka dengar forum maka debat tak payah. Kalau macam tu batal ajelah debat sekolah-sekolah tu!

"Sementara itu Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Datuk Shamsul Amri Baharudin berkata cabaran Anwar untuk berdebat dengan Najib mengenai polisi ekonomi, dilihat sebagai satu usaha terdesak.

Katanya, Anwar tidak perlu untuk berdebat memandangkan rakyat kini lebih cenderung menonton majlis yang berbentuk forum perdana."

Sakit Malaysia ada orang yang konon katanya cerdik, kalau beginilah cara memberi pendapat! Heh...tak cerdik langsung! Mengampu!


No comments: