Followers

Friday, December 30, 2011

Badak Air yang membaham, kambing yang ditambat!



Badak air yang mengganas, membaham di kandang, di Putrajaya dan juga di Orchard Scotts, kambing nakal di ikat kaki. Riuh 1Malaysia kambing menipu bapak badak! Agaknya macam seorang PM yang pernah kena tipu oleh seorang Menteri dahulu tu! Kena tipu!!

Kalau di sekolah, cikgu selalu berpesan kepada anak murid, jangan jadi orang tak cerdik kerana nanti kena tipu oleh orang! Orang tak cerdik atuk aku panggil 'orang bodoh'! Jadi nampaknya 1Malaysia telah dua kali dengar cerita pasal bos kena tipu!

Pertama dulu, kisah taukeh Liong Sek tipu mamak yang perasan genius lagi hebat! Hari ini pula kisah seekor kambing riang tipu keluarga badak air yang mana mak badak pernah nak selak kain seminggu dua yang lalu!

Yang menjadi isu dari kisah kena tipu ini ialah 1Malaysia yang diperintah Umno ini selalu sangat memberi harta yang berharga kepunyaan rakyat untuk dijaga oleh puak-puak bodoh!

Orang tak bagi RM250 juta kepada orang bodoh, kerana tengoklah, akhirnya kena tipu walaupun orang bodoh sebenarnya telah menipu lebih besar daripada orang yang menipunya. Dalam kes ini, kena tipu pun bodoh, menipupun bodoh, kerana kes lembu ini membabitkan wang rakyat RM250 juta....kata orang, bodoh macam lembu!

Alangkah bodohnya badak air dan tuan-tuannya kerana cuba tutup isu besar dengan mendendangkan drama kena tipu. Apakah badak air dan tuan-tuannya yang berkaitan dengannya sangka bahawa rakyat begitu bodoh untuk ditipu macam mereka, untuk mempercayai bahawa isu lebih besar ialah kambing tipu badak air, bukan badak air dan tuan-tuannya yang penipu? Cheh!!


Thursday, December 29, 2011

Umno yang serba lengkap, dari 'belasah' thunya , lembu hingga ke zakat!

Ikut ngkolah labuuu!!!!!!

sEMENTARA HIDUPPPP!!! BELASAH!! TAK YAH KIRA DOSA KE, PAHALA KE, JAHIL MURAKAB KE ENGKO, USTAZ KE ENGKO, SAPUU!! SATU UNTUK NGKO, SATU UNTUK AKU, SATU LAGI UNTUK NGKO, TIGA UNTUK AKU!!!! YEAHH...KITA AMENO, APA TAKUT...KITA ADA PERKASA AND PEKIDAS!!!!

Mana suara mufti zakat biayai guaman

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) meminta para ulama dan Mufti di negara ini bersuara dengan memberikan pandangan terhadap isu penggunaan duit zakat untuk tujuan membayar kos guaman Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Timbalan Ketuanya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata pandangan segera para ulama dan Mufti penting bagi mengelakkan timbulnya pelbagai persepsi negatif dari umat Islam di negara ini terhadap institusi zakat dan pemimpin yang berkuasa menjaga institusi tersebut.

Katanya, isu sama ada duit tersebut telah dikembalikan tidak timbul kerana persoalan pokok yang perlu dijawab adalah bolehkah duit zakat digunakan untuk kepentingan peribadi pemimpin.

"Sebagai pemimpin yang berkuasa dalam urusan hal ehwal umat Islam di negara ini, sepatutnya beliau memegang amanah ini sebaiknya.

"Wang zakat perlu diuruskan dengan betul dan disalurkan ke tempat yang sewajarnya. Wang zakat tidak boleh sewenang-wenangnya dikeluarkan selain dari urusan yang selayaknya," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, tindakan Datuk Seri Jamil Khir mengeluarkan wang zakat bagi membiayai kos guaman beliau dan orang bawahannya amat dikesali seluruh umat Islam yang membayar zakat di negara ini, khususnya di Wilayah Persekutuan.

Tindakan tersebut ujarnya, boleh menimbulkan prejudis dikalangan umat Islam dengan persoalan adakah wang zakat disalurkan ke tempat yang sepatutnya ataupun ianya digunakan untuk tujuan-tujuan tertentu.

"DPPWP mengharapkan agar para ulama dan Mufti di negara ini bersuara dengan menyatakan pandangan mereka.

"Sekiranya tindakan ini salah dan melanggari syariat Islam, teguran secara terbuka perlu dibuat terhadap Datuk Seri Jamil Khir dengan ingatan dan amaran keras," ujarnya lagi.

Tambahnya lagi, kemungkaran yang dilakukan perlu dicegah terutama melibatkan pemimpin besar negara kerana mereka perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada masyarakat.

Selain itu, Datuk Seri Jamil Khir juga jelasnya perlu memohon maaf atas tindakan beliau dan menyerahkan kepada pihak polis atau yang berkaitan untuk menyiasat dan mengambil tindakan lanjut.

"Beliau perlu bersedia menghadapi sebarang tindakan dan hukuman jika terbukti jelas telah melakukan kesalahan," tegasnya.

Sunday, December 25, 2011

FGVH ke Bursa Saham: Felda bakal hanyut, peneroka bakal karam?

Selamatkan Felda, PM perlu bertanggungjawab

Eikhwan Ali

Memikirkan nasib 112,635 orang peneroka seluruh negara di 317 Skim Penempatan Felda dengan keluasan 905,448 hektar, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) mendesak supaya YAB Perdana Menteri membatalkan penyenaraian Felda Global Ventures Holding Snd. Bhd. (FGVH) di Bursa Malaysia.

GAMIS berpendirian tindakan tersebut adalah suatu tindakan yang sangat merugikan. Hal ini bakal berlaku melalui perjanjian pajakan 99 tahun antara Felda Holding Berhad (FHB) dan FGVHB kerana FHB telah bersedia untuk memajak tanahnya seluas 360,000 hektar kepada FGVHB sedangkan syarikat itu tiada hak ke atas tanah tersebut dan 500,000 hektar tanah yang dimiliki oleh peneroka.

Dalam rekod, FGVH hanya memiliki 42 ribu hektar tanah dan penyenaraian ini akan menyaksikan penyusutan saham Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Berhad (KPF) dalam anak-anak syarikat FHB susut kepada 30% sahaja dan baki 70% lagi akan didagangkan kepada pelabur luar. Di samping itu, ahli-ahli KPF bakal kehilangan majoriti 55% dalam saham FHB selain pendapatan RM 2 billion FELDA bakal menjunam kepada RM508 juta.

GAMIS membantah penyenaraian tersebut kerana :

FGVH yang mempunyai rekod prestasi buruk (mengalami kerugian dan menanggung hutang) sudah pasti tidak mampu memberikan pulangan yang lebih baik kepada peneroka.

Penyenaraian tersebut yang akan membuka ruang kepada orang luar (bukan bumiputera) menjadi pemegang saham akan menjejaskan kepentingan hak Melayu ke atas Felda.

GAMIS juga berpandangan, penyenaraian di Bursa Malaysia yang kononya bertujuan untuk menarik pelabur bagi menambah modal adalah tidak tepat pada keadaan ekonomi sekarang yang berkemungkinan besar akan mengorbankan kepentingan peneroka. ‘Durian runtuh’ yang ditawarkan kepada peneroka adalah keuntungan yang bersifat jangka pendek. Isu jangka panjang yang lebih besar ialah kemampuan FGVH untuk bersaing dengan syarikat gergasi yang lebih senior di peringkat global.

Berkenaan dengan isu yang melanda KPF pula, GAMIS menuntut daripada Perdana Menteri atau Menteri Di Jabatan Perdana Menteri beberapa penjelasan berikut :

KENAPA Tan Sri Isa Samad yang bukan peneroka FELDA atau keluarga peneroka atau kakitangan FELDA dan juga belum genap dua (2) tahun menjadi ahli KPF dilantik sebagi Pengerusi KPF sedangkan ia bertentangan dengan Undang-Undang Kecil KPF dan Seksyen 43 Akta Koperasi 1993.

KENAPA Mesyuarat Khas Lembaga Pengarah FELDA untuk membincangkan perlantikan Tan Sri Isa Samad diadakan pada (25 Ogos 2011) ketika ketiadaan Dato’ Zulkifli Abd. Wahab yang sedang menunaikan umrah.

KENAPA Dato’ Zulkifli Abd. Wahab disingkirkan sebagai Pengerusi KPF sedangkan beliau dilantik secara sah melalui Mesyuarat Agung KPF 2011.

KENAPA Dato’ Zulkifli Abd. Wahab diarah bercuti dalam tempoh 6 hingga 9 bulan bermula 25 November 2011 yang lalu.

KENAPA Perdana Menteri campur tangan dalam hal ehwal dalam KPF yang mempunyai undang-undangnya sendiri dan tertakluk kepada Akta Koperasi dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

Persoalan-persoalan di atas memperlihatkan seolah-olah terdapat konspirasi tertentu yang dirancang oleh pihak-pihak tertentu. Keadaan ini sekiranya tiada penjelasan dan tidak diselesaikan segera akan menyebabkan keadaan bertambah buruk jika penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia diteruskan.

GAMIS menuntut supaya :

Mahkamah menghalang Mesyuarat Agong Khas KPF yang dijadualkan akan berlangsung pada 5 Januari 2012 daripada diadakan bagi menyekat pelupusan pegangan saham ahli KPF kepada FGVH dilakukan.

YAB Perdana Menteri membatalkan penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia.

Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menentukan status sebenar Tan Sri Isa Samad dalam KPF.

Sekiranya tiada penjelasan diberikan dan tuntutan tidak dilayan, GAMIS akan menggerakan mahasiswa, khususnya dikalangan anak-anak FELDA, untuk bertindak sebagai third force dengan menterjemahkan bantahan dan kekecewaan mereka terhadap kerajaan melalui kertas undi dalam Piliharaya Umum yang akan datang.

Eikhwan Ali
Naib Presiden GAMIS
Bahagian Koporat dan Antarabangsa

Thursday, December 22, 2011

Sudahlah...cukuplah.,..bertindaklah segera demi perjuangan ini!

Sudahlah...cukuplah...
.......jangan lagi menjirus minyak ke api
.......jangan lagi marahkan nyamuk kelambu dibakarkan
.......janganlah dikacak betis sudah bak betis, dikacak lengan sudah bak lengan
.......jangan lagi dikunyah patah gigi, ditelan sembelit
.......jangan bagaikan dilambai tak nampak, diseru buat pekak badak
.......jangan biarkan kudis menjadi tokak
.......jangan tak kawal rasa pedih cuoing telinga
.......jangan sebab pulut santan binasa
.......jangan digaru luka lama
.......jangan menggetil puncak kedal orang
.......janganlah kuning oleh kunyit, hitam oleh umno
....... dan yang penting berhentilah menjadi bodoh sombong...seorang diri sampai bila-bilapun tak lebih baik dari jemaah
.......akhirnya jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran....kelak terkulat-kulat biji mata pandir ketongongan, sebab dah nak sampai ke mulut terlanggar batang hidung sendiri berterabur ke bumi!
Akhirnya penasan Datuk Tuan ini cukup cantik: ‘apa yang ada ialah hari ini, yang lepas tidak akan datang kembali, yang depan tidak menentu lagi.' Oleh itu jangan buat tak reti!!!

Hasan, Nasha dan Saari dipanggil beri penjelasan

Harakahdaily

KUALALUMPUR, 22 Dis: PAS hari ini memutuskan untuk memanggil bekas Pesuruhjaya Selangor, Datuk Dr Hasan Ali, bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungip untuk memberikan penjelasan berhubung beberapa isu berbangkit mutakhir ini yang dilihat membazir masa parti.

“Penjelasan ini mesti dilakukan, supaya parti tidak lagi perlu membazir masa melayan pertikaian yang timbul akibat kecil hati terhadap sesuatu kesilapan yang kecil, ego berlebihan dan keengganan sesetengah pihak menerima keputusan parti dan jamaah,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam satu kenyataan hari ini.

Melihat situasi pilihanraya umum yang semakin hampir, PAS kata Tuan Ibrahim tidak akan bertolak ansur dalam sebarang sabotaj sama ada dari dalam mahupun luar yang mengganggu persiapan akhir parti.

“Semua ahli mesti memainkan peranan sebagai team player untuk memastikan jamaah bergerak dalam keadaan baik dan harmoni.

Seluruh tumpuan kerja mesti difokus kepada persiapan akhir ini daripada melayan karenah-karenah segelintir pemimpin yang ada berbeza pandangan terhadap dasar parti yang dijamin arahnya oleh Majlis Syura,” tegas Pesuruhjaya PAS Pahang itu dipercayai membalas kenyataan Hasan yang mempertikai dasar-dasar parti yang diputuskan muktamar dan Majlis Syura.

Menggunakan media lawan milik Umno, Utusan Malaysia, Hasan, yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat mempertikaikan dasar "Membangun Negara Berkebajikan" yang menjadi tema PAS sekarang ini.

Bagi Hasan, PAS sepatutnya kekal dengan dasar negara Islam yang telah menjadi perjuangan asal PAS.

Membalas hujah Hasan, Tuan Ibrahim menerangkan bahawa PAS ialah sebuah parti jamaah yang berdemokrasi, segala keputusan bukanlah keputusan individu tapi keputusan jamaah.

“Apabila keputusan telah dibuat, dan Majlis Syura telah mengesahkan bahawa keputusan tersebut selari dengan dasar Islam, setiap ahli PAS perlu bergerak pada arah yang sama untuk membawa parti mencapai matlamat yang disasarkan dan memenangkan Islam,” tegas beliau.

Dalam kenyataannya itu, Tuan Ibrahim turut mengingatkan ahli-ahli PAS kepada ungkapan ‘apa yang ada ialah hari ini, yang lepas tidak akan datang kembali, yang depan tidak menentu lagi.

“Oleh itu, pendamkan dendam, buangkan kekecilan hati, ketepikan kepentingan individu dan kembalikan fokus dan bergerak ke depan untuk memenangkan parti,” nasihat beliau.

Sumber:harakahdaily

Tuesday, December 20, 2011

Wahai para pemimpin ku, kenapa kecoh dan dibiarkan kecoh ni?

Sama ada ia memberi kesan besar atau kecil kepada PAS menjelang PRU ke 13, pertembungan antara Hasan Ali, Nasaruddin Mat Isa, Saari Sungip, Mustafa Ali, Mahfuz dan terkini Nik Abdul semakin parah.

Inilah akibatnya jika semua nak tunjukkan pandai, hilang wala kepada keputusan parti, tarbiyah parti di pandang enteng dan semua merasakan diri pemimpin hebat. Arahkan ahli-ahli bawahan wala kepada jemaah tetapi pemimpin atasan yang hebat-hebat bercakaran macam tidak ada otak hilang nilai-nilai kecendiakawanan Islam.

Bermula dengan Hasaan Ali dan Nasha yang cuba membawa agenda sendiri dalam jemaah keadaan terus menjadi celaru. Kami di bawah diajar, bersetuju atau tidak, apabila jemaah telah membuat keputusan semua ahli mesti akur dan terus buat kerja untuk jemaah sehinggalah jemaah membuat keputusan sebaliknya. Dan kami sebagai ahli juga diajar setiap kekalahan yang kami terima, kami perlu redha dengan kekalahan tersebut. Soalnya dengan kekecohan yang berlaku apakah ahli-ahli bawahan sahaja ahli PAS, para pemimpin seperti Hassan dan Nasa, bukan ahli PAS yang tidak perlu mengamalkan kepatuhan kepada keputusan jemaah? Di sinilah silap dan tidak sabar serta gelojohnya Hassan dan Nasa dalam politik jemaah.

Buat Saari Sungip, mentang-mentang menjadi Ketua Penerangan Selangor tak kan lah tak tahu isu apa dalam parti yang boleh menimbulkan kekecohan sesama sendiri apabila dilantangkan secara membabi buta tanpa memikirkan bahawa orang lain ada perasaan yang boleh tersentuh kecuali Saari Sungip memang berniat mahu terang-terang 'tendang' Hasan. Soalnya, kalau pun ya, cerdikkah cara polotik Saari Sungip itu? Aku rasa bodoh kerana kami di bawah bukan sayangkan Hasan Ali atau Saari tetapi sayangkan jemaah ini.

Paling memaranjatkan adalah kenyataan Datuk Mustafa Ali. Aku hairan bagaimana Tok Pa boleh menyerang Hassan dan Nasa cara begitu kalau pun Tok Pa adalah alasan dan bukti kukuh. Kenyataan Tok Pa ini menunjukkan betapa lemahnya kepimpinan PAS berbanding DAP dalam menyelesaikan konflik dalaman. Isu 'liarnya' Hassan Ali dan Nasa ini sudah lama, tak kan tak ada mekanisma selesaikan masalah ini selama ini, sekurang-kurangnya jika liar benar kedua-dua mereka itu, gunakanlah Jawatankuasa Disiplin parti untuk selesaikan. Kenapa dibuarkan berlarutan hingga hari ini? Sesungguhnya kenyataan Tok pa itu walaupun benar begitu tetapi tidak menyelesaikan kekecohan secara segera sebaliknya terus menjirus minyak ke dalam api untuk terus memanaskan keadaan bagi terdedah kepada tekanan dan serangan musuh! Atau memang PAS suka begitu! Memanglah, apalah sangat Hassan Ali dan Nasa itu tetapi PAS tetap tercedera!

Mari pulak Nik Abduh, hentam pulak Harakah dan Tok Pa melalui media terbuka. Bukan salah teguran Nik Abduh itu tetapi sekali lagi para pemimpin PAS gemar benar bertengkar sesama sendiri ditepi-tepi jalan atau dikaki-kaki lima untuk dipertontonkan oleh orang lain! Bukan salah bertengkar ditepi-tepi jalan, tapi ingatlah sedikit, kitakan parti Islam, takkanlah mahu bertengkar, bertempik, menjerit, menggelar, memerli dan menghina sesama sendiri depan batang hidung khalayak! Apa sudah hilangkah saluran-saluran penyelesaian berhemah dalam parti ? Atau para pemimpin PAS hari ini degil-degil belaka?

Entahlah keadaan nampaknya semakin parah dan merebak. Penyelesaian hanya boleh tercapai dengan hanya jiwa besar yang dimiliki oleh para pemimpin terbabit dalam keadaan di sana sini ada yang tercalar dan terluka!

Memang ahli-ahli bawahan terus berkerja keras di bawah ini semampu mungkin untuk memenangkan jemaah Islam PAS tetapi kami tak suka apa yang berlaku hari ini!





Menghina yang lemah tidak sukar bagi Umno yang lemah

Memang, menghina orang yang lemah tidak payah bagi Umno yang lemah. Kes novel interlock menjadi contoh. Tidak pasal-pasal kerana Umno, novel Interlok karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Husain yang tidak berdosa diubah beberapa perkataan di sana sini.


Namun setelah banyak peruntukan wang rakyat dikeluarkan untuk mengubah beberapa perkara dalam novel interlok kerana tekanan perkauman sempit MIC, salah sebuah anggota komponen BN, hasilnya novel itu tidak jadi menjadi salah sebuah novel dalam mata pelajaran sastera Melayu di sekolah. Itulah jasa Umno dan para pemimpinnya kepada kesusasteraan Melayu! Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain yang lemah dan uzur terus terkulai lesu kerana tingkah laku Umno yang lemah dan hilang punca itu.


Sesungguhnya contoh yang berlaku kepada Interlok ini, menjadi bukti bahawa Umno inilah yang akan ‘membela’ kesusateraan Melayu agar ‘tetap utuh’ dipersada kemegahannya!!!!! Benarkah begitu? Maka sesungguhnya, hanya orang mabuk sahaja yang percaya ini akan berlaku kerana Umno yang lemah, demi nyawa politiknya yang tinggal secebis itu akan berbuat apa sahaja walaupun terpaksa menconteng jatidiri hasil sastera Melayu seperti mana Umno ‘merendam-reput’ bahasa Melayu demi PPSMI seorang mamak!!


Nampaknya orang yang masih mahukan Umno dalam PRU ke 13 nanti adalah bagaikan ‘simpulan bahasa’ baru, orang yang membuat kek berupa taik untuk diberi kepada orang ramai dan akhirnya kek berupa taik itu dipakat-pakat makan sendiri sesama mereka!


Umno lemah hadapi ugutan komponen BN

Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 19 Dis: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan kerajaan yang diteraju Umno berada dalam keadaan lemah sehingga sesuatu keputusan menjadi berubah-ubah apabila diugut oleh beberapa pihak.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu mendakwa, ini terbukti dalam isu novel Interlok di mana akhirnya kerajaan mengalah dengan tidak lagi menggunakan buku tersebut mulai tahun hadapan hanya kerana mahukan undi kaum India.

Katanya, novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu sepatutnya tidak mencetuskan kontroversi jika kerajaan mengambil kira semua aspek sejak daripada mula.

“Namun begitu perkembangan terbaru seperti diumumkan oleh Presiden MIC Datuk G. Palanivel, kabinet memutuskan untuk menarik balik novel Interlok daripada silibus sastera tingkatan lima kerana dibantah parti komponen BN itu menunjukkan kelemahan Umno sendiri.

“Apa faedahnya kerajaan berbelanja sehingga berjuta untuk mencetak, kemudian menampal beberapa perkataan yang dianggap menghina masyarakat India tetapi akhirnya ditarik balik selepas novel sudah dirosakkan,” katanya.

Tambahnya, keputusan berubah-ubah itu turut melibatkan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang pada mulanya setuju dimansuh tetapi kemudiannya ditangguh apabila dibantah sesetengah pihak.

“Jadi secara jelas sikap flip-flop ini menunjukkan betapa lemahnya Umno,” kata Tuan Ibrahim ketika berucap merasmikan Seminar Penerangan PAS Pahang di Darul Amin Sungai Gau, dekat sini hari ini.

Kira-kira 300 peserta hadir. Turut membentangkan kertas kerja Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, Pegawai Penerangan Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Anuar Hashim dan Ketua Penerangan PAS Pahang, Suhaimi Saad.

Mengenai pilihan raya umum (PRU) kali ini, Tuan Ibrahim berkata ia merupakan yang paling sengit sehingga diakui dalam Perhimpunan Agung Umno yang baru-baru ini sebagai PRU menentukan hidup mati Umno.

Tambahnya, selepas PRU 2008 yang menimbulkan kejutan, sudah ada mood rakyat untuk melakukan perubahan.

“Pemerhati meramalkan jika tsunami dulu berpusat di Kedah sehingga membuatkan negeri di utara Semenanjung jatuh ke tangan PR, kali ini dijangka berpusat di Negeri Sembilan di mana akan menjatuhkan negeri-negeri di selatan tanah air pula,” katanya.

Mengenai Pahang, beliau berkata pergantungan kepada pengundi Felda menjadi penentu kerana di negeri ini terdapat 27 kerusi Dun melibatkan kawasan Felda daripada 42 kesemuanya.

Tambahnya, dengan perkembangan terbaru isu-isu Felda PR mungkin menerima lonjakan undi luar biasa asalkan kerja-kerja penerangan dilakukan secara berterusan.

Serentak itu, beliau mahu saluran maklumat melalui dunia internet dipergunakan semaksimum mungkin dalam penyebaran maklumat termasuk melalui portal berita, blog, facebook dan twitter.

Sumber:harakahdaily