Followers

Saturday, December 18, 2010

Kisah 'Ketuanan Melayu' yang cuba MEMANDIRKAN orang Melayu dan ada segelintir orang Melayu yang menjadi PANDIR sungguh!

Sebahagian Pengkhianatan UMNO Terhadap Tanah Rizab Melayu.

UMNO menghilangkan 3 juta hektar tanah rizab Melayu pada 1957 kepada 1.7 juta hektar pada tahun 1995, bermakna 44 peratus tanah rizab tinggalan penjajah susut pada kadar 1.2 peratus setahun.

1. 22,000 ekar tanah kerajaan digadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.

2. 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjong (kini YTL) di Padang Rengas, Kuala Kangsar, asalnya ialah tanah rizab Melayu.

3. 9,000 hektar tanah rizab Melayu di Selangor ditukar status kepada bukan rizab Melayu. Hanya 1/3 bersamaan 3,000 hektar sahaja diganti.

4. Pada 1990, seramai 80 penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang menetap di tanah rizab Melayu, dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.

5. Pada 1990, sebanyak 930 hektar tanah rizab Melayu Kampung Mambau, Negeri Sembilan yang didiami 600 penduduk, dijadikan projek Seremban 2.

6. 26,000 hektar tanah rizab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Piai Johor diambil alih untuk membangunkan New Township dan diusahakan Kuok Brother Collaboration UEM.

7. 300 ekar tanah rizab Melayu di Pulau Redang, Trengganu diserah kepada Vincent Tan untuk projek pelancongan.

8. Pada 1993, 1,000 ekar tanah rizab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.

9. Permohonan penduduk Kota Tinggi selama 20 tahun untuk mendapat tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor, ditolak tetapi diberikan kepada syarikat bukan bumiputera.

10. Sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi di kampung Chu Badak, Sentul Kuala Lumpur dijadikan pembangunan mega hingga menyebabkan 160 keluarga dihalau.

11. Tanah rizab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun dikorbankan untuk melaksanakan projek Penchala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.

12. Sebanyak 840 hektar tanah rizab Melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor Ekonomi Pantai Timur) dilaksanakan.

13. Tanah seluas 2,500 ekar ladang kelapa sawit di Jalong Tinggi Sungai Siput Perak dijual kepada rakyat Singapura.

(Dipetik dari Warkah Keadilan 8 Disember dari sumber: Penerangan PAS Pusat)

Tambahan aku:

14. Berekar-ekar tanah-tanah orang Melayu miskin di kampung-kampung tradisional dan pinggir bandar serta pekan, termasuk tanah pusaka dijual murah-murah kepada golongan kapitalis bukan bumiputra yang berwang untuk taukeh-taukeh tersebut menjayakan projek-projek pembangunan hartanah, pertanian dan projek sarang burung walid. Orang-orang Melayu di kampung-kampung sentiasa perlukan wang demi menyara kehidupan yang tidak berharta dan papa kedana walaupun dikatakan sudah merdeka 53 tahun di bawah apa yang dipanggil 'Ketuanan Melayu". Wang jual tanah pusaka itu digunakan untuk membiayai pembelajaran anak-anak di sekolah-sekolah dan di IPT dan ada juga yang mengguna wang itu untuk kahwinkan anak dan membayar hutang pinjaman kerana kehidupan mereka memang 'diprogramkan' gerombolan agar berselirat dengan hutang. Lebih 'membanggakan' ada di kalangan broker tanah yang menjual tanah-tanah orang melayu kepada bukan Melayu adalah dari kalangan orang kuat parti 'Ketuanan Melayu" itu sendiri.

Demikianlah kisah 'Ketuanan Melayu' taik kucing !

Friday, December 17, 2010

Betoi ka FELDA tak bankrap ? Boleh percaya ka ? Atau peneroka memang dah kena tipu ?

Felda bankrap bukan main2 tapi inilah realiti

"Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang di bawah YAB Sdra. Lim Guan Eng telah menyahut cabaran untuk mendedahkan perincian tender yang diberi kepada kontrator Bumiputra di negeri itu. Sekarang kita ingin melihat samada kerajaan Umno/BN berani atau bacul untuk menyahut cabaran Datuk Dr Tan Kee Kwong.

Dr Tan Cabar Kewangan 43 Anak Syarikat Felda Diaudit Badan Bebas

Bekas Timbalan Menteri Kemajuan Tanah dan Koperasi Datuk Dr Tan Kee Kwong mencabar Lembaga Pembangunan tanah Persekutuan (Felda) menjalankan siasatan audit oleh badan bebas ke atas ke semua 43 anak syarikat agensi itu dan mendedahkannya untuk tatapan rakyat.

Kata Dr Tan langkah ini perlu bagi membersihkan imej 'bankrap' yang didakwa dihadapi Felda setelah rezab tunainya menjunam kepada RM1.2 bilion walaupun harga pasaran antarabangsa minyal sawit mentah berada pada paras tinggi sejak tiga tahun berturut-turut.

Beliau berkata demikian sebagai respons kepada kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Ahad lalu di Putrajaya yang mengatakan pihak yang mendakwa Felda bankrap adalahpengkhianat.

"Malangnya apa andalah (Najib) yang menjadi petualang sebenar yang telah merompak wang simpanan kepunyaan golongan peneroka. Saya yakin pada pilihan raya umum ke-13 nanti rakyat akan menentukan nasib 60 kerusi parlimen yang berada di dalam tanah-tanah rancangan Fekda di seluruh negara.

"Daripada maklum balas lawatan saya ke beberapa kawasan Felda, para peneroka kini amat marah dengan dengan kerajaan kerana mereka telah dieksploitasi dan dipergunakan oleh Felda. Mengapa kini secara tiba-tiba mahu beri wang tunai kepada peneroka setelah isu bankrap di bongkar?" kata Dr Tan dalam kenyataannya.

Seterusnya Dr Tan menyenaraikan beberapa isu bersangkutan Felda yang perlu dijawab oleh agensi itu:


1. Pada tahun 2001, rizab tunai Felda adalah RM4.5 bilion TANPA sebarang bebanan hutang. Baru-baru ini seorang Timbalan Menteri mengatakan rizab tunainya telah menjunam kepada RM1.2 bilion. Berdasarkan harga tinggi minyak kelapa sawit mentah sejak tiga tahun lalu Felda sepatutnya mempunyai rizab tunai sekurabg-kurangnya sebanyak RM8 bilion.


2. Ibu pejabat baru Felda di KLCC dikatakan berharga RM662 juta. Jelaskan bagaimana bangunan bertaraf enam bintang inbi akan membantu peneroka Fekda yang muiskin yang hanya berpendapatan bersih kira-kira RM500 sebulan. Mengapa wang pendahuluan sebanyak RM235 juta dibayar kepada pemaju sebelum pembinaan bermula? Mengapa keputusan pembinaan ibu pejabat baru dibuat secara rahsia di pejabat Timbalan Perdana Menteri tanpa pengetahuan Lembaga Pengarah Felda?


Baru-baru ini Datuk Ahmad Maslan berkata pembinaan itu merupakan keputusan pelaburan yang bijak kerana telah memperolehi keuntungan atas kertas sebanyak RM300 juta. Bagaimana beliau boleh membuat rumusan itu apabila bangunan itu masih dalam pembinaan dan masih belum dijual.


3. Felda telah melabur sekurang-kurangnya RM3 bilion dalam projek Felda Global Ventures dan sehingga kini telah mengalami kerugian sebanyak RM300 juta. Ini termasuk pelaburan dalam Twin Rivers Project di Amerika Syarikat sebanyak RM500 juta serta projek membela lembu RM600 juta million.


Sekiranya Felda telus dedahkan apa sebenarnya terjadi kepada projek ini.


Malah peneroka Felda Keratong berhampiran Segamat ketawa besar apabila lembu yang diimpot bagi tujuan projet itu terpaksa di tempatkan di dalam kandang berhawa dingin 24 sehari!


4. Mengapa Felda perlu buat pinjaman dari Tabung Simpanan Pekerja (EPF) untuk projek di bawah Felda Global Ventures? Felda tidak pernah sebelum ini meminjam dari EPF. Adakah pinjaman ini selamat? Kepada semua pencarum EPF perlu diingatkan wang anda telah digunakan untuk membiayai semua projek yang dimulakan oleh Najib dan kini dipertikaikan.


5. Saya melawat satu skim felda dekat Kemaman pada Ogis lalu dan bercakap dengan beberapa peneroka yang mahu menyaman Felda berhubung Tabung Tanam Semula. Setiap daripada mereka telah menyumbang kepada tabung tersebut sejak 17 tahun dan kini berjumlah RM17,000. Apabila mereka menanam semula, wang peribadi digunakan tanpa menyentuh simpanan dalam tabung itu. Sudah tiga tahun mereka menunggu tetapi masih dinafikan oleh pengurusan Felda.


Jika Felda mengatakan ia tidak bankrap mengapa payah sangat untuk mengembalikan wang peneroka yang jumlahnya tidak seberapa? sumber

Tujuan menyebar maklumat untuk difikirkan dari sumber: http://briged-akhdor.blogspot.com/

Bawa Speaker ke mahkamah: Speaker Perak boleh, Speaker Pandir tak boleh, kepala hotak hang!

Puak-puak UMNO/BN ni bila-bila pun perangai macam PERAON. Sedap-sedap kata kat orang bodohlah...gilalah! Tak sedar diri sendiri tu sentiasa GILA BABI !

Perlembagaan Malaysia dan undang-undang macam hak mak bapak dia. Itulah yang Malaysia ni jadi tunggang-langgang. Pelabur sentiasa takut, tak hingin dan menyampah sakan. Bukan kerana apa, kerana pemerintahan UMNO/BN ini memang GILA BABI. Addakaa....dia bawa speaker ke mahkamah boleh, orang nak hadap speaker haramjadah ke mahkamah tak boleh! Ini dah macam standard PERAON !! Aku boleh hang tak boleh !!

Menteri yang konon jaga undang-undang maki pemimpin PR bodoh dan gila. Perdana Menteri yang takut bini pula mengaku konon ahli politik yang memerintah Malaysia sekarang bijak.

Bijak apa aku tak tahu, tapi kalau bijak penipu, rasuah, menindas (macam yang berlaku di Parlimen tu) tak ada orang yang tak tahu....semut, biawak, mengkarung semua tahu!!!

'Bodoh dan gila' pemimpin Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim teguh secara terbuka membela diri dalam mahkamah. 'Bodoh dan gila' pemimpin Pakatan Rakyat, kepimpinan Tok Guru Nik Aziz di Kelantan membuka 24 jam pintu kepada SPRM dan baru-baru ini Tok Guru Nik Aziz antara pemimpin PR dan kerajaan Kelantan didapati bersih dari sebarang rasuah seperti yang tak habis-habis para pemimpin GILA BABI UMNO tuduh! 'Bodoh dan gila ' pemimpin PR Tan Sri Khalid di Selangor, berbilion pelabur mahu melabur di Selangor. 'Bodoh dan gila' pemimpin PR Lim Guan Eng di Pulau Pinang, mendapat pujian dari Audit Negara. 'Bodoh dan gila' pemimpin PR Ustaz Azizan di Kedah rakyat tak ada yang kebulur! 'Bodoh dan gila' pemimpin Pakatan Rakyat Datuk Seri Nizar di Perak, anak-anak beliau ramai yang hafal Quran. Konon yang tak bodoh dan tak gila macam Nazrii Aziz....cermin sikit anak hang macam mana !!????.

Konon tak bodoh dan tak gila pemimpin UMNO/BN, berhempas pulas takut masuk mahkamah kes Altanthuya. Takut pendedahan Anwar Ibrahim di Parlimen bahawa 1Malaysia adalah dari idea APCO sama 1 Israel. Takut nak bagi dokumen kesihatan Saiful. Takut nak dedah kepada umum wang tunai FELDA. Takut nak melalui pilihanraya tanpa bantuan SPR dan PDRM. Itulah UMNO/BN yang sering disanjung oleh ayam-ayam daging !

Mereka sibuk meminta rakyat menghafal dan mengamal RUKUN NEGARA tetapi mereka pula yang letakkan RUKUN NEGARA sebagai 'alas buntot politik' mereka. Hancur Kedaulatan Undang-undang dan Keluhuran Perlembagaan !!!!

Thursday, December 16, 2010

Antara yang PANDIR dan PANDIKAR...mana lebih busuk ?

Semua institusi negara kian mengalami kerosakan teruk. Tapi dengan segala kerosakan itu ,apa UMNO/BN peduli? Dasar mereka selama ini adalah dasar tidak tahu malu lantas mereka tidak akan peduli akan segala institusi yang dirosakkan selagi nadi kuasa mereka berdenyut. Demi memastikan kuasa itu mereka akan perkakaskan semua institusi seperti SPR, SPRM, PDRM, IPTA tertentu, Mahkamah, Pejabat Peguam Negara dan hari ini Speaker Parlimen DR !

Jelas bagi rakyat yang cerdik dan bermaklumat dengan sedikit keazaman untuk berfikir, akan pasti menolak segala perbuatan jahat dan diktator UMNO/BN yang demi kuasa merosakkan institusi penting negara kerana akhirnya rakyat marhaen sendiri akan menjadi mangsa.

Namun demikian, bagi segelintir rakyat yang PANDIR bertaraf ayam daging, apa yang berlaku hari ini di Bangunan Parlimen bukan perkara penting bagi mereka malah mereka tidak tahupun. Selagi tembolok mereka kenyang dan selagi mereka mampu berak setiap hari untuk akhirnya duduk dan tidur di atas taik sendiri, mereka tidak ambil tahu untuk fikirkan itu semua. Rakyat yang PANDIR ini, setiap tempoh kempen pilihanraya akan dibeli borong dan murah-murah dengan wang dari pelbagai punca seperti judi bola, pusat perjudian, rasuah projek dan sebagainya, untuk akhirnya 'disembelih' sebaik UMNO/BN menang!

Hari ini rakyat yang PANDIR, yang dulunya mengundi UMNO/BN sedang 'disembelih' dengan kenaikan harga petrol, harga barang, harga pelajaran anak-anak dan sebagainya namun mereka terus PANDIR bagaikan ayam daging yang tidak akan lari untuk disembelihkan.

Hari ini antara hari malang bagi demokrasi di Malaysia. Ingatkan rakyat yang PANDIR sudah cukup menyeksa nama baik demokrasi di Malaysia, tetapi rupanya lebih dahsyat lagi rosaknya nama baik Malaysia, apabila Parlimen Malaysia mempunyai Speaker PANDIKAR. Rupa-rupanya Speaker PANDIKAR lebih kurang sama dengan rakyat yang PANDIR malah pada hari ini lebih teruk dan haramjadah dari rakyat yang PANDIR dalam menjadi perkakas kepada UMNO/BN yang busuk kohong itu! Nampaknya walau bagaimanapun namanya PANDIKAR telah menjadi busuk dan kohong seperti mana tuannya juga.


Wikileaks: Rakyat jangan lupa harga barang naik !

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 16 Dis: Walaupun isu Wikileaks menjadi panas dalam politik Malaysia, namun PAS mengingatkan rakyat jangan pula lupa bahawa ia juga sebahagian daripada agenda media Barisan Nasional (BN) untuk mengalihkan isu kenaikan harga petrol, diesel, gas dan tepung pada 4 Disember lalu.

“Isu harga barang telah menimbulkan kemarahan rakyat, kerana mereka sudah mula terasa dengan kenaikan harga barang-barang keperluan harian,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, kerajaan BN semakin takut dengan kemarahan rakyat terhadap isu kenaikan harga barang.

Malahan, ujarnya perkara ini telah menjadi bualan di kalangan rakyat peringkat bawah termasuk di kalangan penyokong tegar Umno.

Ini, tambahnya apabila minyak naik, ia memang akan melibatkan keperluan rakyat terus meningkat kerana kebanyakan barang dibawa menggunakan minyak.

“Isu Wikileaks telah memberi peluang kepada media untuk mengalihkan isu kenaikan harga barang pada ketika ini,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Sebelumnya, kata beliau banyak jawapan pak pandir oleh pemimpin BN yang bertaraf menteri untuk dijadikan halwa telinga, supaya rakyat jangan marah, antaranya harga petrol lebih murah daripada Singapura, bukan kenaikan tetapi penyelarasan, bukan kenaikan tetapi subsidi dikurangkan, kerajaan kena naik harga minyak kerana mengelak daripada diseludup ke negara jiran.

Media pula, katanya diarahkan jangan meletakkan tajuk petrol naik, sebaliknya guna istilah penyelarasan.

Justeru, tegasnya PAS mengingatkan kepada jentera penerangan di peringat akar umbi mesti menaikkan kain rentang dan gunakan media baru seperti face book, twitter, blog untuk menaikkan amarah rakyat kepada BN yang tidak bijak menguruskan negara.

“Mesti garapkan isu ini supaya rakyat bangkit menolak kerajaan BN dalam PRU 13 akan datang,” ujarnya.


(Benar sekali. Rakyat marhaen di bawah sedang kepedihan menahan kesusahan. Susah mendapat wang. Banyak berhutang. Ayah berhutang, mak berhutang malah anak yang baru keluar U belum dapat kerja, bukan seorang pula tu juga berhutang. Ayah berhutang dengan Felda atau mungkin Bank Rakyat, Mak berhutang dengan amanah ikhtiar atau along. Anak berhutang dengan PTPTN atau Bank Rakyat juga. Makin Malaysia dikatakan makmur di bawah pemerintahan Ketuanan UMNO makin rakyat sarat dengan hutang. Belum lagi hutang makan di kedai runcit Ah Chong! Tak lama lagi nak bukan sekolah, anak bukan seorang yang perlu di tanggung, duit buku, duit alatan dan yuran asrama, keperluan kokurikulum, tambang bas dan berbagai-bagai. Siapa kisah hal ini. Pemimpin yang menerintah asyik berarak makan free di hotel-hotel, malis-majlis perasmian dan keraian. Rakyat di bawah terpaksa bergegas ke dapur sendiri melimbang itu ini mencari apa yang hendak di masak hari ini...harga barangan makan semakin mahal ! Orang kampung hanya mampu mengeluh namun bila pemimpin datang pemimpin yang kaya raya terus dijamu terutamapenyokong taik UMNO. Semakin kuat dan totok penduduk kampung sokong UMNO semakin lama kampung itu bergelap, balai raya penuh taik kambing, jalan kampung berlubang, penuh belukar...pemimin kampung berbut jadi JKKK atau Ketua Kampung, rakyat kampung terus menjadi pandir sambil melaung.."Hidup Najib...Hidup UMNO!!!" Ketuanan yang membodohkan orang Melayu.)

Wednesday, December 15, 2010

Pembunuhan karektor Anwar Ibrahim keterlaluan

Pembunuhan karektor yang cuba dilakukan terhadap Anwar Ibrahim memang keterlaluan. Satu perbuatan yang terkeluar dari amalan Islam yang mulia. Tidak ada mana-mana ahli politik di Malaysia sebelum dan selepas merdeka, yang diperlakukan seperti itu kecuali manusia yang bernama Anwar Ibrahim.

Kelihatannya beliau 'dihenyak' dari serata penjuru. Aku pelik apakah salah manusia ini, dihenyak sebegitu rupa ? Hanya sekadar Anwar DITUDUH meliwat maka Anwar Ibrahim diperlakukan begitu keterlaluan. Apakah perundangan dan perlembagaan di negara ini telah hilang kedaulatan dan keluhuran dan ahli-ahli politik yang memusuhi Anwar sudah hilang pegangan agama, nilai moral dan tamaddun ?

Ahli-ahli politik yang bermusuh dengan Anwar Ibrahim nampaknya semakin merosakkan reputasi masing-masing dan tidak layak untuk bercakap soal moral dan integriti selagi Anwar Ibrahim diperlakukan secara keterlaluan seperti itu. Gambaran ketakutan para pemimpin UMNO khususnya kepada Anwar Ibrahim begitu dahsyat sekali. Apakah sebagai Ketua Pembangkang menjadi kesalahan kepada Anwar Ibrahim membentang hujah-hujahnya kepada rakyat untuk menewaskan pemerintahanUMNO/BN? Memang kerjanya sebagai ketua pembangkang, maka membangkanglah dia dalam hal-hal yang dia rasakan merugikan rakyat. Agaknya hanya kerana itu maka Anwar Ibrahim perlu dihenyak dari serata penjuru untuk didapati bersalah ! Inilah rupa bentuk 1Malaysia.

Jika soal moral maka Anwar Ibrahim perlu dihenyak sebegitu rupa, sejak bilakah para pemimpin UMNO begitu prihatin dan cakna dalam persoalan moral dan akhlak ? Bagaimanakah dengan moral dan akhlak Najib dan Mahathir sebagai contoh ? Okay kah akhlak mereka itu?

Lagi pun bukankah Anwar Ibrahim telah didakwa di mahkamah. Sepatut proses mahkamah sudah cukup untuk meletakkan Anwar Ibrahim di mana. Tapi nampaknya para pemimpin UMNO dengan busuk hati merasakan tidak cukup Anwar Ibrahim 'dihapuskan' dengan proses mahkamah! Bagi para pemimpin UMNO ini, Anwar Ibrahim perlu 'dihapuskan' dengan APA CARA sekali pun. Masya Allah!

Soal Anwar membela dan mempertahankan dirinya di mahkamah dan di mana-mana sahaja itu telah menjadi haknya. Najib dan orang lainpun akan buat begitu jika dituduh! Salahkah juga Anwar Ibrahim jika pembelaan dirinya meyakinkan rakyat bahawa apa yang dituduh tidak dilakukan? Sepatutnya tidak salah, tapi bagi para pemimpin UMNO, rakyat yakin dengan Anwar Ibrahim adalah menjadi kesalahan kepada Anwar Ibrahim. Inilah yang peliknya dengan pemikiran para pemimpin UMNO ini. Macam berfikiran songsang atau sewel?

Contoh betapa 'sewelnya' pemikiran para pemimpin UMNO ialah apabila Anwar Ibrahim membawa kes kazaf terhadap sailful, Jamil Khir pula yang menghalang kes kazaf daripada di bawa ke Mahkamah Syariah. Adalah logik jika sailful yang menghalang tetapi apa kena mengena dengan Jamil Khir kalau tidak hanya sebagai barua politik!

Aku bukan sokong Anwar Ibrahim membabi buta kerana aku ada akal dan fikiran yang waras. Soalnya jika sesiapapun yang diperlakukan seperti Anwar Ibrahim sebagai orang Islam aku berpendapat apa yang dilakukan itu tidak Islamik dan tidak kena sama sekali. Keterlaluan !

Sepatutnya biarkan mahkamah yang adil (bukan yang dilihat tidak adil , kianat dan jahat ) menentukan nasib Anwar Ibrahim dan biarkan Anwar menggunakan segala upayanya untuk mempertahankan maruah dirinya. Tetapi itu semua nampaknya tidak berlaku. Para pemimpin UMNO terus berusaha kotor membunuh karektor Anwar Ibrahim secara tidak bermoral. Akibatnya pembicaraan di mahkamah penuh ketidakadilan, media massa tali barut musuh politik Anwar Ibrahim menjadi begitu jahat, para pemimpin utama UMNO terus menjadi kering hati dan tidak takut berdosa, Dr Mahathir dalam usia terlalu tua terus membuat fitnah, APCO terus merancang untuk menjahanamkan Anwar Ibrahim demi Najib dan Rosmah, Lee Kuan Yew yang suka Malaysia diperintah oleh pemimpin yang boleh dicucuk hidung turut masuk campur.

Dengan spa cara Anwar Ibrahim terus menjadi sasaran oleh mereka yang 'menghuni' lubuk busuk UMNO! Agaknya mereka ini tidak bertemu dengan mahkamah Allah nantinya? Masya Allah !


Tuesday, December 14, 2010

Isu pendedahan Wikileaks

Nampaknya Wikileaks menjadi medan baru pendedahan pelbagai isu sama ada isu berfakta mahupun isu yang hanya dari 'hearsay' yang tidak mempunyai sumber yang berintegriti dan juga dari sumber yang mencurigakan. Banyak negara akan semakin berkecamuk dengan timbulnya pelbagai dakwaan dari Wikileaks. Sedikit lagi apa sahaja perbuatan dalam bilik mandi sesesorang akan menjadi bahan untuk di buat pendedahan.

Pendedahan yang katanya didapati dari sumber perisikan Singapura bahawa PM Najib seorang yang lemah dan pemerintahannya terancam dengan satu kes pembunuhan disepikan oleh media tali barut UMNO/BN. Dan PM Najib sendiri tidak mengulas apa-apa. Dr Mahathir sendiri sebagai seorang pakar dalam bidang memberi ulasan tentang orang lain juga menjadi benak untuk mengulas dakwaan yang dikatakan berpunca dari perisikan Singapura itu. Begitu juga dengan kepimpinan UMNO yang lain.

Namun sebaliknya berlaku kepada Anwar Ibrahim, pendedahan perisikan Singapura yang mengatakan Lee Kuan Yew mengatakan Anwar melakukan perbuatan yang dia didakwa menjadi riuh rendah. Lee Kuan Ye naik taraf menjadi seorang yang' maksum'.

Akhbar dari media perdana melaporkan bersungguh-sungguh pendedahan Wikileaks berkaitan Anwar Ibrahim. Dr Mahathir yang 'pakar' dalam memberi ulasan dan mengata orang tidak mengambil masa yang lama untuk terus 'menindih' Anwar bertalu-talu. Nasihat Dr Mohd Nor Manuty agar Dr Mahathir taubat nasuha hanya diletak di bawah 'punggung' oleh Mahathir. Dalam keadaan rumah kata pergi kubur kata mari, Dr Mahathir tidak pernah gentar untuk membuat tuduhan 'hearsay' terhadap Anwar Ibrahim. Orang panggil ke mahkamah untuk membawa bukti dan saksi, Mahathir takut dan kecut. Itulah sang Mahathir.

Anwar Ibrahim pula berhempas pulas menepis serangan dari pelbagai sudut. Sambil meminta bukti dan fakta dikemukakan ke atas pendedahan Wikileaks itu, Anwar Ibrahim terus menafikan pendedahan dari cakap 'heaysay' Lee Kuan Yew 'Mahathir' Singapura itu. Anwar Ibrahim menjelajah ke seluruh negara untuk membela diri di hadapan rakyat dalam keadaan dia diserang tanpa senjata (dokumen kesihatan Syafool) di mahkamah.

Itulah Malaysia di bawah pemerintahan UMNO/BN yang lemah. Begitu mudah Singapura menggegarkan Malaysia. Dan Lee Kuan Yew mana yang mahu orang cerdik memerintah Malaysia kerana hanya orang bodoh yang mudah diugut boleh menjadi perkakas kepada Singapura. Nampaknya kisah politik di Malaysia bagaikan cerita binatang dalam buku berjodol "Animal Farm" karya George Orwel pada tahun 1945.


Mana dokumen rasmi ketuanan Melayu?

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 13 Dis: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa pemimpin Umno mengemukakan dokumen rasmi mengenai 'ketuanan Melayu' kerana ianya tidak terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

Mahfuz juga meminta mana-mana pemimpin Umno memberikan definisi yang jelas mengenai maksud slogan itu yang sering dilaungkan mereka.

"Saya minta secara jujurnya kepada pemimpin Umno untuk mendifinisikan Ketuanan Melayu kerana perkara ini tidak ada dalam Perlembagaan dan hanya bergantung kepada mungkin apa yang dirasakan oleh Umno.

"Saya minta pemimpin Umno menunjukkan kepada kami (Pakatan Rakyat) satu dokumen mengenai Ketuanan Melayu untuk tatapan rakyat," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Tambahnya, pemimpin Umno khususnya Presidennya, Datuk Seri Najib Razak seboleh-bolehnya diminta mengemukakan dokumen itu pada sidang Dewan Rakyat yang akan berakhir Khamis ini.

"Kalau boleh kita minta mereka bawa isu pada sidang kali ini. Tinggal beberapa hari sahaj algi. Lepas ini dah tak ada masa," katanya.

Ujarnya lagi, Umno sering berlagak seperti mereka hero dalam isu-isu berkaitan orang Melayu termasuk menggunakan isu Felda untuk mendapat sokongan orang Melayu.

"Akhir-akhir ini Umno khususnya cuba untuk menampilkan mereka adalah hero kepada Melayu dan dalam konteks apa sekalipun isu yang berbangkit dalam negara kita ini cuba dikaitkan dengan soal Ketuanan Melayu.

"Isu Felda pun cuba digambarkan seolah-olah ada golongan pengkhianat dan sebagainya," katanya.

Sedangkan katanya, pakar sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim sendiri menegaskan ia tidak wujud dalam perlembagaan dan tidak perlu dibahaskan.

Sebaliknya Khoo berkata,dalam aspek sejarah, hanya 'Ketuanan Raja' yang termaktub dalam perlembagaan kerana rakyat perlu menunjukkan taat setia kepada raja.

Sebelum ini, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan parti itu meminta konsep ketuanan Melayu dihapuskan bagi membolehkan anak-anak membesar dengan visi 'bangsa bermaruah' atau 'Melayu bermaruah'.

Sumber: harakahdaily

Monday, December 13, 2010

Ketuk dulang paku serpih......

Maka berkatalah PM Najib di hadapan makcik dan pakcik FELDA dan dihadapan puteri-peteri yang tidak berapa cerdik , " pihak yang menuduh Felda Bankrap adalah bukan sahaja petuang tetapi pengkhianat bangsa".

Waduh...waduh...sedap mulut sungguh dia. Kalau orang yang TUDUH FELDA bangkrap itu dikatakan PENGKHIANAT BANGSA, kalau orang yang BUAT FELDA BANGKRAP sungguh ? Kita nak gelar apa? HARAMJADAH ?