Followers

Friday, February 19, 2010

Jangan robohkan doktrin wala', taat thiqah dalam PAS

Idris Ahmad (Harakahdaily)

Wala’, taat, thiqah adalah kalimah yang begitu popular dalam gerakan Islam seperti Pas. Doktrin inilah yang menjadikan asas dan tiang kepada perjuangan Pas sehingga mampu bertahan sampai hari ini. Setiap ahli Pas sudah berbai’ah ketika mengisi borang ahli Pas. Walaupun ada pemimpin yang cabut lari, ahli tetap bersama dengan roda putaran Pas. Mereka tetap dengan Pas, kerana mereka taat selagi pemimpin tidak menyelewing dengan menyertai pihak musuh.

Mereka sudah diajar oleh baginda nabi SAW ketika melakukan Baiat al-Aqabah yang terkenal sebelum baginda berhijrah. Rasulullah s.a.w bersabda Maksudnya,

“Berbaiahlah kepadaku di atas ketaatan dan mendengar (perintah) di atas cergas dan malas, bersedia bernafkah (memberi sumbangan harta benda) di masa susah dan senang, menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, bangun untuk menegakkan agama Allah swt tanpa mengendahkan celaan orang yang mencela, dan kamu berbaiah untuk menolongku apabila aku tiba ke negeri kamu dan mempertahankan aku apa yang kamu lakukan untuk mempertahankan diri kamu sendiri, isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu, jadi untuk kamu ialah balasan syurga”.

Hebat macam mana seorang pemimpin kalau ia telah keluar dari Pas ia tidak akan ditaati. Contoh yang boleh kita lihat Datuk Asri haji Muda orang yang hebat ketika itu dengan kelicikan berpolitik dan seorang pidato yang ulung di negara ini. Tetapi apabila beliau keluar daripada Pas maka ia menjadi melukut di tepi gantang.

Apakah kita hendak kata bodoh kepada ahli Pas yang wala’ kepada arahan pimpinan apabila calon yang bertanding di kawasan itu bukan calon Pas. Walaupun peringkat jentera parti bermatian mahu calon Pas yang bertanding. Tetapi kepimpinan tetap juga hendak meletakkan calon di kalangan rakan Pakatan Rakyat (dulunya Barisan Alternatif).

Walaupun peringkat akar umbi tahu bahawa kekuatan jentera dan ahli di tangan Pas. Tetapi apabila keputusan sudah dibuat maka ia dipatuhi oleh ahli Pas. Mereka bertungkus lumus untuk memastikan calon rakan menang. Semuanya ini adalah contoh wala dan thiqah kepada pemimpin.

Dalam berjamaah mana ada keputusan yang diputuskan oleh jamaah semuanya ahli bersetuju. Kalau hendak tunggu semuanya bersetuju maka tidak akan bertemu keputusan.

Sama seperti dalam syarikat mana ada keputusan yang 100% di setujui oleh ahli mesyuarat. Hatta di zaman nabi SAW pun apabila keputusan diputuskan oleh nabi SAW ada yang tidak berpuas hati contohnya, peristiwa pembahagian ghanimah selepas daripada peperangan Hunaian.

Rasulullah saw telah berkenan untuk menyerahkan ghanimah kepada orang Quraisy yang baru memeluk Islam. Tindakan ini telah menyebabkan kaum Ansar kurang senang dan ada antara mereka mengatakan;

“Semoga Allah mengampuni Rasul-Nya, dia memberi Quraisy dan membiarkan kita padahal pedang-pedang kita masih menitiskan darah mereka”

Rasulullah saw mendengar berita tersebut dan baginda mengumpul kaum Ansar dan bersabda;

“Hai kaum Ansar, aku telah mendengar perkataan kamu! Bukankah ketika aku datang kamu masih dalam keadaan sesat kemudian Allah memberikan hidayah kepada kamu dengan perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu saling bermusuhan kemudian Allah menyatukan hati kamu dengan perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu masih hidup menderita kemudian Allah mencukupkan kamu dengan perantaraan aku?”

Setiap kali Rasulullah saw bertanya, mereka menjawab,

“Benar! Sesungguhnya Allah dan RasulNya lebih pemurah dan utama”.

Rasulullah saw meneruskan,

“Hai kaum Ansar, apakah kerana kamu marah kerana tidak menerima sampah dunia yang tiada nilainya? Dengan “sampah” itu aku hendak menjinakkan suatu kaum yang baru sahaja memeluk Islam sedangkan kamu semua telah lama Islam. Hai kaum Ansar, apakah kamu tidak puas melihat orang membawa pulang kambing dan unta sedangkan kamu pulang membawa Rasulullah saw? Demi Allah, apa yang kamu bawa pulang adalah lebih baik dari apa yang mereka bawa.”

Ini berlaku di zaman nabi SAW yang masih menjadi contoh yang hjidup pada ketika itu. Maka apalah sangat di zaman kini yang semakin jauih daripada contoh nabi SAW.

Kerana itulah perjuangan Pas memastikan keimanan sentiasa menjadi tulang belakang dalam perjuangan Pas yang dapat membentuk jiwa dan roh yang hidup dengan sinar islam. Kerana dalam perjuangan yang panjang dan jauh pasti akan hanya mendatangkan keletihan bagi jiwa-jiwa yang tidur dan lemah, kosong daripada nilai keimanan.

Namun diyakini, jiwa yang hidup dan tersinar darinya pancaran Islam yang tidak putus pasti akan dapat mendatangkan kekuatan yang akan memastikan setiap ahli itu akan terus berada di dalam jalan juang yang panjang dan jauh ini. Dalam medan pertempuran kita menghadapi musuh, kita memerlukan persiapan dari pelbagai segi: bilangan yang cukup, keperluan yang lengkap dan kesediaan fizikal yang mantap. Namun jangan kita lupa akan persiapan dasar yang paling utama iaitu ketaqwaan dan keimanan.

Maka jangan kita abaikan bekalan paling utama dalam perjuangan kita iaitu tarbiyah ketuhanan. Kerana ini adalah pendorong yang dijanjikan jaminan kejayaan oleh Allah sebagaimana firmannya:

“Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa dan orang-orang yang berbuat kebajikan” (An-Nahl:128)

“Katakanlah: Semuanya (datang) adalah dari sisi Allah” (An-Nisaa:78)

Kalau pemimpin tidak ikhlas mereka akan lari, kerana Pas bukan sesuai untuk orang jahat. Jangan pula kita menuduh bahawa wala’ , thiqah ini candu dalam Pas untuk membolehkan pemimpin melalikan pengikut.

Ini satu tuduhan yang berat. Perlu disedari kebanyakan ahli Pas ini mereka juga pemimpin, sekurang-kurangnya pemimpin di peringkat cawangan atau lajnah Kalau kita tidak taat nanti orang pula tidak taat kepada kita, akhirnya yang hancur ialah Pas, yang ketawa ialah umno BN Walaupun kita marah kepada pemimpin tetapi jangan kita merobohkan “Intitusi” wala’ taat dan thiqah.

Kita boleh melahirkan rasa tidak puas hati kepada jamaah di majlis yang sepatutnya, tetapi bukan dalam blog. Menceritakan keaiban parti dalam blog sama seperti mendedahkan keaiban suami isteri kepada musuh dan musuh akan adu domba supaya ia menceraikan isteri dan dia akan berkahwin dengan bekas jandanya.

Faedah Taat, wala’ dan thiqah -Ahli dapat menunai tugas mengikut arahan parti supaya tidak menyalahi strategi parti

* Pas mampu mengerahkan ahli untuk turun demo yang besar seperti BERSIH, Mansuh ISA, PPSMI
* Pas mampu mengerahkan tenaga dalam setiap kali pilihanraya tanpa diupah -Supaya tidak timbul jamaah dalam jamaah.
* Dapat bertindak secara jama’i bukan individu. -Supaya kesannya terasa kepada jamaah dan masyarakat kerana ia dilakukan oleh parti.
* Seandainya berlaku kegagalan ia tanggung oleh jamaah bukan oleh individu.
* Dapat mengimbangkan di antara sikap yang berbagai-bagai di dalam parti, kerana ada orang yang keterlaluan, ada orang yang lambat dan ada yang sederhana.

Sejarah membuktikan mereka tidak taat, wala’ dan thiqah kepada jamaah akhirnya menyertai umno. Teringatkah kita tokoh-tokoh seperti ustaz Mohd Nor Idris, ustaz Mustafa Taib, Wan Ismail Machang yang lantang mengkritik Pas dan pemimpin kerana bertahalluf dengan Parti Semangat 46 kerana parti ini adalah warisan umno. Akhirnya mereka bersama dengan umno apabila Pas berpisah dengan parti Semangat 46.

Adakah mampu Pas untuk melakukan demikian kalau kita cuba memusnahkan “institusi doktrin” yang sudah lama dibina. Umno gagal meroboh daripada luar, jangan pula kita sendiri yang hendak membantu merobohkan. Umno gagal hendak membina doktrin ini, mereka hanya boleh hidup dan bernafas dengan wang dan kuasa sahaja. Umno tidak ada wala’, taat dan thiqah, tetapi Pas ada perkara ini.

Wednesday, February 17, 2010

Oh...Zulkifli Nordin, 'ketiak' mu berbau UMNO yang Mahathir kata busuk sampai ke....

Arena politik Malaysia terlalu mengenali sepak terajang politik seorang yang bernama Ibrahim Ali (IA). Dia mencuba berbagai platform politik tapi semuanya tidak menjadi kerana 'ketiak busuk'nya tetap 'ketiak busuk' UMNO. Ke mana dia pergi dan di mana dia berada terlalu sukar untuknya menghilangkan bau ketiak busuk UMNO.

Kini IA boleh 'berbangga' kerana dia sudah mula berteman seorang yang semacam sama spesis dengannya, Zulkifli Nordin (ZN). Asal usul ZN ini ialah UMNO. Katanya UMNO Bukit Bintang yang entah ramai manalah orang Melayu di situ !

Nampaknya, dalam apa yang dikatakan perjuangannya, ZN mempunyai gaya dan cara perjuangan yang saling tidak tumpah macam amalan politik lapuk UMNO yang sukar ditinggalnya. ZN juga sama seperti IA, gagal membuang bau busuk 'ketiak busuk' UMNO padanya.

Sebelum terlibat dengan pengurusan pembelaan kes Anwar Ibrahim dulu, dia hebuh dengan kes murtad orang Melayu. Ceramah sana ceramah sini....baguslah tu! Lepas itu dia mulailah marah kepada Mahathir maka di kesempatan kes Anwar yang pertama, dia mulai terus berjauhan dengan UMNOnya.

Beberapa tahun selepas itu dia pernah dilihat aktif dalam perjuangan pemuda PAS. Masa inilah pemuda-pemuda PAS mulai kenal siapa Zulkifli Nordin. Pemuda PAS sudah mulai terasa kata-katanya dan tingkahlaku politiknya sukar dikawal. Ikut dan dia nak cakap apa, sampai ada yang tertanya-tanya sendirian, "iya ke dia ni ....?"

Sup sap sup sap...tiba-tiba dia muncul sebagai calon Parlimen parti Keadilan Kulim Bandar Baru.

Dari jauh saya dan kawan-kawan hanya tersenyum apabila melihat dia menjadi calon. Kami tertanya-tanya, "boleh pakai ke dia ni ?".

Kini, melihat kepada keletah dan tindakan politiknya, sah-lah sangkaan kami bahawa ZN bukan seorang yang oleh berorganisasi (kalau sebut berjemaahkan ramai pula orang marah nanti..!!).

Yakinlah kalau ZN dipecat dari PKR, sudah pasti dia tak akan masuk PAS. Isyarat mudah yang dia tidak akan masuk PAS ialah kecamannya terhadap teguran Mursyidul Am PAS Tok Guru Nik Aziz baru-baru ini kepada mereka yang keluar parti.

Parti yang akan galak dan tersenyum lebar mempelawanya nanti pastilah UMNO, parti lamanya!

Maka kalau itu berlaku, akan jadilah ZN pejuang UMNO tulin!?

Persoalannya, apakah masih ada pejuang Melayu atau pejuang Islam tulin dalam UMNO ? Dan apakah orang yang suka 'menggigit' seperti ini boleh berada dalam UMNO tanpa 'menggigit' sesiapa dalam UMNO? Kalau berlaku 'gigitan' ZN, apakah UMNO akan membiarkan ZN 'menggigitnya'? Atau 'gigi' ZN akan dirongokkan dan dia akan didiamkan seperti diamnya tikus yang jatuh ke beras atau seperti Ezam jatuh ke UMNO ?

Boleh jadi juga ZN akan terus menjadi Ahli Parlimen bebas kerana itulah organisasi atau jemaah yang sesuai untuk poli-tikus sepertinya. Kalau begitu 'panjangkah lagi umur politik" ZN selepas ini, tanpa berpaut kepada dahan rapuh UMNO?.

Kalau pula ZN berpakat dengan IA menubuhkan parti baru, siapakah yang akan menjadi presiden-nya? Kerana kedua-duanya, nampaknya, rasanya, gayanya tidak mampu atau tidak mahu menjadi pengikut ....!?

Tuesday, February 16, 2010

Untung jadi bos !!

Sesungguhnya 1Malaysia boleh. Boleh berlaku apa sahaja yang pada orang ramai pelik tetapi sebenarnya dalam konteks 1Malaysia yang ada ini, tidak pelik pun!

Kalau dulu seorang MB yang katanya tak pandai berbahasa Inggeris ditahan di Australia dengan wang berguni, kini seorang Setiausaha yang memang kerjanya sentiasa setia kepada bos telah diserkup dengan longgokan wang 2 juta.

Wang siapa ? Wang setiausaha atau wang bos ? Dalam konteks 1 Malaysia, Setiausaha yang pegang so boleh jadi wang setiausaha-lah !?

Apakah hukuman kepada sang setiausaha ? Letak jawatan ! Bos yang mempunyai setiausaha itu, boleh terus berkerja dan cari setiausaha lain.

Untung jadi bos !!

Monday, February 15, 2010

'Ikatlah' wakil rakyat mu wahai PKR !

'Bercelaru' sungguh Parti Keadilan Rakyat waktu ini. Sibuk ketua mereka di mahkamah, sibuk pula wakil rakyat berkira-kira nak keluar parti. Inilah dia yang selalu bermain di mulut pengikut kepada pemimpin, " Teruskan perjuangan tuan, kami bersama tuan, kami sentiasa di belakang tuan !!" Belakang sungguh lepas tu cabut lari...tinggallah tuan seorang diri !!

Apabila ditakdirkan Allah, tuan berjaya melepasi halangan itu dan berjaya dalam perjuangannya, maka datang golongan-golongan 'haramjadah' yang sanggup buat apa sahaja untuk tuan ! Masa ini biar tuan 'mampos' seorang diri kalau takdirnya 'mampos' lah !

Desas-desus kononnya ada empat lima orang lagi Ahli Parlimen PKR akan ikut Si Zahrain bertiup kencang hinggakan MB Selangor mencabar mereka ini, kalau sungguh nak keluar, keluarlah.... Kata MB Selangor yang juga Bendahari PKR itu, organisasi yang penting bukan individu.

Betul, saya bersetuju!

PKR wajar memikirkan makanisma tertentu sebelum memilih calon mereka untuk pilihanraya ke 13 nanti. Pilihlah calon yang bukan dari jenis katak atau yang tidak mempunyai ciri-ciri kekatakkan.

Sejak dua tahun ini kita berserabut dengan lompat parti atau keluar parti wakil-wakil PKR. Tengok, robohnya kerajaan Pakatan Rakyat Perak kerana dua ekor 'katak' dari PKR dan seekor dari DAP. Maknanya yang lebih ramai keluar ialah dari PKR lah berbanding DAP. Baru-baru ini ditambah pula dengan Si Zahrain, PKR juga ! Dulu kat Sarawak ada seorang keluar !

Agak-agaknya ini ujian langsung kepada Anwar yang pernah menganjurkan lompat parti untuk membentuk kerajaan Pakatan Rakyat dulu ?

Walau apa pun Anwar dan kepimpinan PKR perlu memikirkan cara bagaimana untuk mengelak wakil-wakil rakyat mereka terus melompat parti selepas pilihanraya ke 13 nanti. Kalau PAS dengan bai'ahnya. DAP dengan idealisme Malaysian Malaysianya. UMNO dengan 'fail kes' calon-calonnya ? Ha..engkau keluarlah...keluar !!.

PKR pula perlu 'ikat' wakil-wakil rakyatnya dengan sesuatu. Apa dia ? Entah... fikirlah sendiri....

Tengok PAS...agaknya kalau Khalid Samad dengan Hassan Ali duduk dalam parti lain, rasanya melompat dah kot ? Lompatlah kalau nak tahu akibatnya !! Tak berani punya !

So, PKR perlu belajar semua itu .