Followers

Tuesday, November 09, 2010

Kerana kononnya prinsip perjuangan jom pakat robohkan parti...

Kelakar juga aku dengar apabila Zaid kata, Anwar dan Azmin punca masalah dalam PKR lalu menggesa mereka meletak jawatan. Aku bukan penyokong Anwar dan Azmin tetapi aku paling tak setuju politik merajuk dan mengungkit. Bilalah parti yang dianggotai nak maju dan kuat kalau macam itu dan jika perasan kita sahaja yang betul.

Kenapa Zaid marah sangat kat Anwar? Salahkah apa yang Anwar buat. Aku rasa kalau Anwar membantu kempen Azmin, tak salah. Sebab...kan Zaid yang kata jawatan Ketua Umum tidak ada dalam perlembagaan parti. Zaid kata Anwar hanya seorang ahli biasa PKR. So kalau Zaid anggap Anwar ahli biasa, apa salahnya sebagai ahli biasa Anwar menzahirkan sokongannya kepada Azmin dan membantu kempen Azmin. Malah kalau Anwar jadi Pengurus kempen Azmin pun tak salah. Sekali lagi...kan Anwar ahli biasa PKR pada pandangan dan anggapan Zaid! Lantaklah dia nak berkempen untuk siapapun kerana dia menggunakan haknya sebagai ahli biasa!

Yang salahnya kalau Wan Azizah berkempen untuk Azmin. Itu menjolok mata jugaklah kerana Wan Azizah kan Presiden PKR! Begitu juga salahnya kalau Azmin berkempen guna politik wang...kalau ada politik wang lah. Kalau tak ada....setakat berbalas kenyataan dan telefon sana telefon sini...apa masalahnya, Zaid telefon juga lah.

Aku cukup menyampah sikit-sikit merajuk letak jawatan yang tidak menyumbang kepada PKR langsung. Apa... sudah tertutupkah jalan dalam Jawatankuasa Tertinggi PKR untuk membuat teguran dan pembetulan buat amalan pemilihan akan datang?

Kadang-kadang aku tidak faham cara orang berpolitik ini, nampak macam banyak pengalaman tapi tak sabar langsung! Kalau Anwar antara punca masalah dalam PKR, bubarlah PKR tu.! Dan bagi seorang ahli politik seperti Anwar Ibrahim, kalau bubar PKR pun dia akan berpolitik juga, dia akan tubuh parti atau join parti politik jugak kerana itu hak dia ! Dan akan ada juga orang yang akan join dan masuk parti dia jugak...silap-silap Zaid pun akan itu masuk sama apabila kena gayanya!

Zaid suruh Anwar berundur, macam budak-budak. Sekali lagi kalau Anwar keluar parti PKR atau dipaksa berundur, apakah Zaid mengharap Anwar duduk diam di rumah tanpa bergiat aktif dalam politik. Siapa Zaid nak minta Anwar berundur dan berehat berpoltiik dalam keadaan Anwar masih mampu berpolitik dan masih begitu ramai pengikut dan penyokong. Cadangan ini macam cadangan Pak Pandir yang hanya membuang masa. Aku rasa antara Anwar Ibrahim dengan Zaid lebih ramai orang suka Zaid yang berundur ! Ini bukan kerana taksubkan Anwar tetapi kerana kehebatan politik Anwar untuk menguasai Putrajaya lebih meyakinkan dari politik Zaid jauh.

Padan begitulah...buat parti, lepas tu pakat pecahkan parti. Tubuh parti, bubar parti. UMNO terus gelak sakan, ahli PKR juga yang bodoh diperbodohkan kerana kononnya prinsip perjuangan !

2 comments:

otaklunyai said...

Takkan sampai macam tu. Belajar2 lah menghargai sumbangan dan pengorbanan orang lain. Kalau disusur kembali sejarah tertubuhnya PKR dari sekeping kertas pendaftaran sehingga mendapat sokongan berjuta rakyat.. janganlah rosakkan.

Kalau diri sendiri nak berundur, berundurlah. Jangan pula mencemoh orang lain. Bukan nak menyokong sesiapa tetapi kalau begilah kata2 yang keluar dari mulut zaid... ini tak baguslah.

Kalau sama2 duduk berunding tak boleh ke... masing2 ada aspirasi, ada ilmu, ada pengalaman dan ada matlamat dalam perjuangan. Takkan nak rosakkan semuanya disebabkan perkara yang boleh dirundingkan... mana letak keikhlasan dan akal-budi.

Demokrasi2 jugaklah tapi janganlah sampai mengenepikan sumbangan orang lain...

Kata melayu jugak... mana sifat hormat-menghormati... atau ada agenda lain.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
tabik spring gua setuju