Followers

Monday, September 20, 2010

Membunuh diri: Trend baru zaman Najib untuk selesai masalah?

Ulasan ini adalah berdasarkan dari apa yang dilaporkan oleh media dan media baru setakat hari ini. Seorang lagi pengasas kosmetik kecantikan jenama eveer, Puan Sarina telah meninggal dunia. Meninggal dunia kerana membunuh diri!

Berita mati membunuh diri seumpama tidak langsung membuat aku terkejut dalam zaman kebendaan ini. Cumanya aku terasa sayu hati mengenangkan nasib umat Islam di negara yang dipimpin oleh PM Najib dari UMNO/BN ini. Nampaknya macam-macam boleh berlaku di zaman ini. Mati ditembak, mati dipukul, mati didera, mati disamun dan sudahlah mati ada lagi perbuatan zalim yang dibuat kepada yang telah mati itu- diletup, dibakar, dirogol dan macam-macam.

Apakah sekarang ini menjadi trend baru orang Islam yang umumnya orang melayu sanggup mati membunuh diri ? Membunuh diri bersama kekasih di dalam kereta, membunuh diri dengan mengelar tangan dan menggantung diri dalam bilik. Apakah makna semuanya ini?

Apakah boleh aku katakan alangkah jahilnya sebahagian umat Islam di negara ini tentang hukum membunuh diri sehingga sanggup melakukannya? Walau frust menonggeng macam mana sekalipun apakah Melayu baru 1Malaysia jahil sangat cara-cara menghadapinya atau mengatasinya mengikut kaedah Islam yang sebenar selain membunuh diri? Agaknya begitu ramai umat Melayu Islam di zaman PM Najib ini yang tidak yakin (tidak beriman) akan adanya hidup sesudah mati untuk menghadapi hari perbicaraan agung di Padang Mahsyar dan adanya siksaan neraka?

Malangnya dengan keimanan umat Islam yang begitu tipis malah ada yang tidak beriman langsung, kerajaan UMNO/BN tidak berbunyi mulut untuk membuat sesuatu bagi mengatasi masalah ini. UMNO terus-terusan sibuk dengan isu perkauman, PERKASA yang tidak berguna sesen itu, perpaduan ala 1Malaysia yang tidak ada aura langsung dan macam-macam lagi program yang tidak mambantu membentuk manusia yang beragama dan beriman. Nampaknya UMNO dan para pemimpinnya telah 'buta' dari nampak akan masalah iman dan taqwa rakyat yang diperintahnya!

Alangkah bangangnya pemerintahan UMNO yang hanya menyediakan Sekolah Hamil tetapi tidak buat apa-apapun untuk menghalang remaja dari hamil. Program-program yang mendorong remaja hamil semakin bersepah di merata tempat terutama di Melaka.

Bila aku menyalahkan UMNO yang memerintah Malaysia hari ini, ada pengagum yang taik UMNO yang memaki hamun aku dalam komennya di blog ini. Memang begitu pengagum UMNO yang bertaraf taik tidak tahu berfikir secara cerdik dan berwawasan Islami malahnya mampu menjilat taik UMNO secara membuta tuli secara gelojohnya.

Buka minda anda, ikhlaskan diri anda, selamatkah umat Melayu jika tanpa Islam yang di sana ada iman dan taqwa? Orang melayu tanpa iman dan taqwa seperti anda yang berkenaan, segelintir kecil penyokong UMNO yang jahil hanya akan menjadi lembu kepada UMNO. Hati anda terus tidak terusik atau tersentuh rasa gundah apabila mendengar saudara seagama anda menyelesaikan kekecewaan dunia yang hampas ini hanya dengan membunuh diri. Jangan cakap ini masalah individu kerana pemerintah mempunyai tanggungjawab dunia dan akhirat untuk mendidik dan mengajak rakyat jelata ke syurga bukan ke neraka.

No comments: