Followers

Wednesday, August 11, 2010

Proses memperbodohkan orang ramai diteruskan...

Kes sepanduk sensitif di Johor. Sepanduk itu telah menimbulkan kemurkaan baginda Sultan. Memang benar sepanduk itu cuba mengheret sultan dalam kancah politik. Memang sepanduk seperti itu hanya dibuat untuk kepentingan politik dengan cara yang tidak cerdik. Tidak cerdik maknanya bodoh. Mengikut Kamus Dewan bodoh maknanya antaranya ialah bebal. Jadi, jelaslah mana-mana parti politik yang membuat sepanduk yang macam itu bebal berpolitik.

DAP pasti tahu, cara itu memang bebal dalam berpolitik di Malaysia. PAS juga tahu sepanduk seumpama itu memang cara berpolitik paling bebal. UMNO lagilah tahu sepanduk begitu jika dibuat untuk UMNO, juga bebal dan bangang. Sudah pasti PKR sebuah parti yang berketuakan Anwar Ibrahim yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan sangat dikenali dan dihurmati dunia, tahu buat sepanduk yang ada gambar sultan seperti itu untuk parti sendiri adalah cara politik yang paling bodoh dalam dunia.

Orang yang cerdik tahu bahawa cara sepanduk itu dibuat memang bangang cara berpolitik. Bila mereka tahu itu adalah cara yang paling bangang dan bebal sudah pasti bukan cara itu sepanduk untuk kempen parti sendiri.

Tetapi kenapa sepanduk sebegitu tiba-tiba timbul atas nama PKR? Adakah PKR terlalu bodoh atau Chua Jui Meng bekas menteri begitu bodoh sehingga boleh terfikir membuat sepanduk yang memang bodoh macam itu? Aku yakin PKR dan Chua yang luas pengalaman politik itu dan tahu negeri Johor itu bagaimana, tidak akan tergamak untuk menjadi bodoh begitu.

Jadi bagaimana sepanduk itu wujud? Pasti sepanduk itu wujud untuk tujuan mengena orang lain. Pasti! Kalau untuk parti sendiri memang tidak mungkin kerana bodoh dan bebal buat begitu. Namun untuk parti musuh....untuk memburukkan parti musuh ianya satu strategi yang pasti.

Adalah diyakini yang mahir membuat kerja begini ialah parti yang tua dan uzur itu kerana banyak parti Pakatan Rakyat terfitnah begini selama ini. Nizar terfitnah dengan hanya menggunakan istilah halus dan beradab "sembah derhaka". Kerajaan Selangor terfitnah dengan isu pasir yang orang lain gali lubang sedalam itu selama ini sebelum Tan Sri Khalid menjadi MB. PAS terfitnah konon tidak mahu berpadu untuk orang Melayu! Teoh Beng Hock terfitnah bunuh diri kerana hanya wang lebih kurang rm 2000! Anwar Ibrahim terfitnah melakukan 'rasuah' tanpa membabitkan wang walaupun satu sen. "Kesalahan" yang pertama seumpama itu di dunia! Kini Anwar Ibrahim mungkin akan terfitnah sekali lagi.

Betapa kuatnya parti ini berbohong dan memfitnah. Dalam setiap pilihanraya kecil pasti akan wujud bas-bas pelancong datang ke kawasan yang terbabit. Puak manalah yang gatal melancong dalam keadaan orang sibuk hendak mengundi. Bas-bas yang banyak ini juga dikatakan bas petugas. Bertugas kejadah apanya pada hari mengundi? Sepatutnya yang banyak perlu petugas semasa tempoh merayu undi bukan pada hari mengundi. Semua ini adalah untuk membodohkan orang ramai.

Kes sepanduk di Johor itu juga kes mahu memperbodohkan orang ramai. Yang bodoh akan terus diperbodohkan untuk terus menjadi bodoh tanpa mengira kasta manapun orang itu.

Jadi-jadilah memperbodohkan orang...bodoh!

2 comments:

Anonymous said...

sepanduk tu dah lama tergantung....kalau bukan pkr punya...cabut dan buang ler....tengok jer....naper.....
logiknya dia sendiri yang buat...takkan nak buang.....

Pakteh said...

Lihat paling jelas siapa dalang disebalik isu sepanduk...kerja UMNO?

http://3.bp.blogspot.com/_TWqwOnMGV78/TGOGLOslLUI/AAAAAAAAGN0/yYr6AkNQEf8/s1600/calon-mb-johor.jpg