Followers

Tuesday, January 26, 2010

Aduka Taruna: Blogger bodoh sombong !

Tanpa mempertikai apa juga ideologi dan pendirian politik atau pendirian apapun Aduka Taruna, saya tetap menganggap cara Aduka Taruna menulis di blognya seperti orang bodoh sombong. Saya kata begitu bukan berniat untuk menambah tekanan jiwa (jika ada) pada Aduka Taruna ketika ini tetapi atas asas, Aduka Taruna cuba menunjuk cerdik tetapi dengan cara yang galak dan bodoh serta bersikap sombong sewaktu memaki-maki orang lain.

Saya tidak kisah orang mengkritik di zaman orang meraikan kepelbagaian pendapat ini. Tetapi saya sangat kecewa dengan cara menulis Aduka Taruna yang memaki-hamun ulama seolah-olah fikirannya dan akhlaknya lebih baik dari ulama. Saya berpendapat ulama tidak layak dimaki walaupun ulama itu boleh dikritik sebebas-bebasnya.

Aduka Taruna sibuk mempertikai akhlak politik dan menegur orang lain ke arah penghayatan politik baru tetapi Aduka Taruna sendiri gagal menunjukkan akhlak yang terpuji selaras dengan 'perjuangannya', apabila dia memaki perkataan mampos kepada orang yang telah meninggal dunia tak kira orang itu raja atau siapa. Kalau saya menjadi anak kepada orang yang dimaki seperti itu, saya pasti akan terasa hati dan sangat kecewa. Bayangkan kalau digunakan kepada ayah Aduka Taruna perkataan yang sekasar itu.....apa perasaan Aduka ?

Saya berharap selepas ini Aduka Taruna perlu mengambil pengajaran serius dari apa yang berlaku ke atasnya kini. Berjuanglah dengan kata-kata teguran yang kritis lagi beradab sopan bukan dengan kata-kata yang biadap, kurang ajar dan bodoh sombong terhadap orang-orang yang mulia seperti ulama atau sesiapa sahaja yang menjadi sasarannya.

Saya yakin jika apa yang berlaku ke atas dirinya ini dijadikan ikhtibar, sudah pasti selepas ini Aduka Taruna akan tampil lebih mantap dan lebih bergaya dalam 'perjuangannya'. Jika tidak Aduka Taruna adalah bogger yang 'bodoh sombong' !

No comments: