Followers

Saturday, June 13, 2009

Mahmoud Ahmadinejad menang di Iran

PENYOKONG Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad meraikan kemenangan selepas berjaya mengekalkan kedudukannya. Mahmoud kekal sebagai Presiden republik Islam itu dengan mendapat 62.63 peratus undi.


Tahniah Tuan Presiden

Gelaknye diee !!

Amboi...amboi....gelaknye diee!
Gelak saje die sekarang ni !!
Gelak....gelak...gelaaakk !

Kerajaan Perpaduan bagi UMNO

Kerajaan Perpaduan dari sudut PAS, tak mahu ulas sebab tak faham lagi kerana semua orang masih belum jelas.

Tetapi Kerajaan Perpaduan bagi UMNO tak payah terang, semua orang sudah boleh agak. Kerana UMNO tetap UMNO dan selama-lamanya akan UMNO kecuali UMNO itu musnah.

Walaupun Datuk Najib kata dia bersikap terbuka terhadap cadangan Kerajaan Perpaduan idea PAS tetapi yang pasti Kerajaan Perpaduan bagi UMNO adalah:

1. PAS mesti menyertai Barisan Nasional. Mesti ! Kalau PAS tidak mahu menyertai BN, PAS mesti menyokong BN pada setiap masa dan ketika sebagai bukti perpaduan. Jika PAS cuba menentang UMNO, PAS akan dianggap menentang orang Melayu. Menentang orang Melayu silap-silap haribulan boleh dituduh menentang Raja-raja Melayu !


2. Dalam pilihanraya kerusi PAS tidak boleh melebihi UMNO kerana UMNO mesti diiktiraf sebagai parti tulang belakang BN oleh PAS. Tak kan parti tulang belakang dapat kerusi kurang dari PAS.

3. PAS tidak boleh memegang jawatan Perdana Menteri kerana jawatan itu hak UMNO sebagai ketua BN, Sebagai ganjaran untuk PAS jawatan Timbalan Perdana Menteri ke 2, boleh.


4. PAS hanya boleh memegang jawatan Menteri Besar di negeri-negeri tertentu sahaja, itupun sewaktu UMNO sedang lemah, tetapi sewaktu UMNO kembali kuat PAS tidak boleh menuntut sebarang jawatan atau kerusi. Kalau PAS tidak setuju dengan UMNO pada waktu itu, PAS boleh keluar BN atau akan tiada lagi apa yang dipanggil Kerajaan Perpaduan. UMNO tidak hairan PAS keuar kerana Kerajaan BN akan kembali menguasai.


5. Dalam menjayakan Kerajaan Perpaduan, PAS perlu memutuskan hubungan politik dengan PKR kerana Anwar Ibrahim adalah penderhaka UMNO nombor wahid. Putuskan hubungan dengan DAP kerana Malaysian Malaysia DAP, perkauman !


6. Dalam Kerajaan Perpaduan Ketua Pemuda PAS perlu menerima Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda BN atau kalau tak masuk BN, Ustaz Nasharudin Hassan kena terima Khairy sebagai Ketua Pemuda Kerajaan Perpaduan yang menentang SIS diharamkan.

7. Apabila terbentuk Kerajaan Perpaduan, antaranya PAS mestilah bersetuju kenaikan harga minyak kerana kenaikan itu untuk memulihkan ekonomi negara dan jangan ungkit-ungkit kes Althantuya. Lagi pun semangat setiakawan sebagai anggota Kerajaan Perpaduan wajib dijaga.


8. Sebagai anggota Kerajaan Perpaduan, PAS jangan cakap dan jangan terlibat soal memansuhkan ISA. UMNO mana yang bersetuju ISA dimansuhkan ? Lambat lagi! Dan ingat semangat setiakawan perlu dijaga jika tidak Kerajaan Perpaduan akan retak.

9. Dan macam-macam lagi yang UMNO akan buat untuk mengubah PAS agar menjadi seperti UMNO.

Memang itulah Kerajaan Perpaduan bagi UMNO. Dengan mengenali UMNO dan para pemimpinnya yang ada pada saat ini, UMNO tidak akan tidak buat 9 perkara di atas.

Doh guane ? Pakatan Rakyat puuun longgor-longgor lagi !

Friday, June 12, 2009

Nasiblah NGO India !


WOI....Khairy menantu Abdullah Badawi akan mewujudkan rangkaian NGO Melayu-Cina. Katanya Pemuda UMNO akan mengadakan majlis dialog dengan lapan NGO Cina (banyak tu!) untuk mendengar dan mendapat pandangan mereka mengenai konsep '1 Malaysia Najib'. Tapi Khairy tidak menyebut pula nama NGO yang terbabit. Ada ke NGO Cina hendak berbincang dengan Khairy. Rasanya mereka kenal sangat siapa Khairy !

Yang kesiannya NGO India, anak buah Samy Vellu, Karveas dan Murugiah. Khairy tak terfikir pun hendak wujud rangkaian NGO Melayu- India ! Kena tinggal lagi....kesian !

Lemah bahasa Inggeris...lemah bahasa Inggeris !

Macam-macam dicadangkan untuk membolehkan orang-orang Malaysia terutama orang Melayu menguasai dengan fasih Bahasa Inggeris. Maka terlaksanalah KBSR dan KBSM dengan Bahasa Inggeris komunikasinya. Terlaksana juga PPSMI yang menjadi kecoh dan semakin mengharu biru segala.

Dan sekarang ini kerana pentingnya Bahasa Inggeris dan lemahnya penguasaan Bahasa Inggeris yang boleh mengakibatkan Malaysia semakin menjadi tidak canggih, cadangan baru dikemukakan iaitu menjadikan mata pelajaran Bahasa Inggeris sebagai wajib lulus SPM. Ada yang setuju ada yang tidak bersetuju.

Yang bersetuju sudah tentu dianggap sebagai golongan yang bersikap positif dan pro-aktif. Yang tidak bersetuju pula sudah pasti dianggap pemalas, kolot dan sentiasa bersikap negatif malah mungkin jumud! Begitulah adanya.

Tiada manusia yang mahu menafikan bahawa semua bahasa penting, bahasa kuman pun penting. Masalah bagi kita di Malaysia ialah kita mahu semua rakyat Malaysia menjadi pakar dan fasih berbahasa Inggeris. Inilah masalah kita. Sedangkan untuk melahirkan pakar Bahasa Inggeris tidak perlu semua rakyat. Tetapi di negara kita telah menjadi begitu kerana pemimpin kita mahu begitu sebagai piawai majunya negara kita. Betulkah begitu ?

Kita menjadikan bahasa Inggeris itu penting untuk semua rakyat maka kita bersusah payah untuk memastikan semua rakyat fasih berbahasa Inggeris. Sehingga kini kita kelihatannya tidak berapa berjaya untuk mencapai matlamat itu.

Persoalannya, apakah tiada yang tidak kena dengan sukatan pelajaran atau sistem pengajaran pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah? Dari tadika 5 tahun masuk ke Tahun 1 sampai ke Tahun 6, pergi pula ke sekolah menengah sampai ke Tingkatan 5. Selama 13 tahun, tamat SPM kekal tidak boleh bercakap Bahasa Inggeris. Itu tak campur lagi Tingkatan 6 Bawah dan 6 Atas. Alangkah "bodohnya" anak-anak Malaysia selama 13 tahun belajar bahasa Inggeris masih tidak boleh berbahasa Inggeris ? Rasanya paling bodoh dalam dunia! Orang lain belajar bahasa rasanya setahun dah cukup. Kalau tidak percaya tanya orang Mynmar dan Bangladesh !

Oleh yang demikian saya tetap yakin sistem pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah di Malaysia adalah salah, bukan untuk pelajar pandai berkomunikasi fasih dalam bahasa Inggeris tetapi hanya untuk pelajar mendapat markah yang baik dalam peperiksaan awam secara bertulis dan kadang kala boleh meniru. Itu sahaja ! Kadang-kadang ternampak juga kaedah pengajaran pembelajaran Bahasa Inggeris di negara kita lebih kepada nilai komersil dari nilai keberkesanan penguasaan bahasa.

Dan lagi sistem pembelajaran pengajaran Bahasa Inggeris di Malaysia terhadap orang Melayu juga, gagal memahami dan mengkaji latar belakang sosial, sikap dan psikologi orang Melayu itu sendiri.

Pada pandangan saya sebagai bapa yang bukan pakar, sepatutnya dari Tahun Satu hingga ke Tingkatan 3, selama 9 tahun penekanan pengajaran dan pembelajaran serta penilaian Bahasa Inggeris mestilah kepada komunikasi lisan bukan bertulis. Sepatutnya 80% komunikasi lisan, 20% sahaja bertulis. Ujian mestilah dalam bentuk pertuturan melalui aktiviti teater, bacaan puisi, koir, public speaking, debates dan lain-lain mengikut keupayaan dan latar belakang sosial budaya setempat pelajar.

Apabila para pelajar sudah menduduki Tingkatan 4 barulah mulai dengan pengajaran pembejaran seperti sekarang.

Selagi pakar-pakar di atas sana terus dengan idea pengajaran yang canggih-canggih hasil meniru daripada negara orang lain, 20 tahun akan datang pun kita akan tetap pening memikirkan kelemahan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar kita, maka akan terdengar lagilah cadangan yang bukan-bukan. Tak percaya, panjang umur tengoklah nanti....lemah Bahasa Inggeris....lemah bahasa Inggeris !

Thursday, June 11, 2009

Anwar kata Pakatan tak retak tapi....

Anwar kata BN tidak akan berjaya retakkan Pakatan Rakyat.

Tapi masalahnya sekarang bukan dengan Pakatan Rakyat tapi dengan PAS. Macam mana ? Tok Guru Nik Aziz terus berang, Tok Guru Haji Hadi buat tak peduli je ! Cikgu Pa kata tutup mulut dulu. Tok Guru Nik Aziz kata, mana boleh tutup mulut !

Marah sungguh Tok Guru, tentu ada sebab. Kalau tak ada sebab tak kan Tok Guru marah ! Tak kan nak kata Tok Guru nyanyuk.

Nampaknya Pakatan Rakyat tak retak tapi PAS yang macam nak retak. Na'uzubillah !

Di bawah ahli-ahli PAS bertelagah sesama sendiri; aku sokong Tok Guru Haji Hadi, aku sokong Tok Guru Nik Aziz ! Berpihak..... siapa boleh halang ?

Jika benar-benar memesongkan aqidah, sokong SIS diharamkan

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir berkata gesaan PAS supaya SIS diharam jika didapati oleh Majlis Fatwa Kebangsaan bercanggah dengan Islam, adalah terlalu keras. Itulah Tun Dr Mahathir yang sangat mudah terasa keras orang apabila diri sendiri sudah tidak boleh hendak berkeras lagi.

Seorang bekas Perdana Menteri gagal memahami ayat usul yang diluluskan oleh Muktamar PAS. Usul perwakilan PAS itu bukan bermakna SIS telah pun menjadi haram. Usul itu memohon Majlis Fatwa membuat kajian jika sekiranya SIS itu melanggar hukum dan aqidah Islam, maka pada waktu itu Majlis Fatwa, fatwakanlah bahawa SIS itu adalah haram. Jika sebaliknya pula terpulanglah kepada Majlis Fatwa.

Bagi Tun Dr Mahathir, gesaan agar SIS diharamkan, yang belumpun menjadi haram, adalah keras. ISA kan orang tanpa bicara dan pisahkan mereka dari anak isteri, tidak keras.!Berlaku pembunuhan dalam Peristiwa Memali, tidak keras!

Tun berpendapat lagi, gesaan mengharamkan SIS itu menggambarkan begitulah nanti kerasnya pemerintahan PAS. Tun sekali lagi cuba memperbodohkan orang awam. PAS sudah perintah Kelantan lebih 15 tahun tiada pun Tuan Guru Nik Aziz mengharamkan itu ini di Kelantan. PAS yang memerintah Kedah tidak pula mengharamkan Tun pergi ke Kedah walaupun Tun dulu kuat menentang pelaksanaan hukum hudud.

Nampaknya walaupun Tun kuat menentang konsep Islam Hadhari, tanpa Tun sedari dia sebenarnya meneruskan konsep Islam Hadhari tersebut.

Nampaknya sayang benar Tun kepada SIS yang memang pun patut diharamkan jika benar-benar memesongkan aqidah umat Islam itu !

Kami sedang perhatikan tuan-tuan

Segala riak-riak percanggahan yang mampu membawa kepada perpecahan parti perlu diselesaikan segera. Mesyuarat Dewan Harian yang terdiri dari ahli-ahli yang baru dipilih dalam muktamar baru-baru ini dijangka berlangsung pada hari ini. Apa yang diharapkan mesyuarat tersebut akan dapat menyelesaikan banyak kekusutan dan keserabutan yang melanda parti sehari dua ini.

Isu yang paling utama yang perlu diselesaikan ialah isu Kerajaan Perpaduan. Isu ini perlu dimuktamadkan berada di ranking nombor berapa dalam keutamaan parti atau ia bukan isu utama parti lagi. Keputusan terhadap isu ini perlu dimuktamadkan berdasarkan pandangan dan pendapat semua pemimpin PAS yang berselisih pendapat dalam soal Kerajaan Perpaduan.

Jika masih mahu dijadikan antara keutamaan parti, isu Kerajaan Perpaduan ini harus ditaklimatkan secara detail, apakah ianya dan bagaimanakah bentuknya Kerajaan Perpaduan supaya semua faham dan boleh menerima. Jika sekiranya difikirkan sukar untuk memberi faham kepada umum terutama ahli dan penyokong PAS, lebih baik isu ini, jangan disebut-sebut lagi kerana ianya terlalu sensitif.

Pada masa ini pihak UMNO sedang memainkan isu ini seolah-olah isu Kerajaan Perpaduan ini adalah antara UMNO dengan PAS sahaja. Jangan suruh ahli-ahli dan penyokong tutup telinga dari mendengar propaganda UMNO kerana media UMNO ada merata-rata dan terlalu hampir dengan telinga ahli dan penyokong. Walaupun ahli dan penyokong tidak termakan dengan propaganda mereka tetapi tetap serabut kerana betapa lemahnya pemimpin kita bermain politik seolah-olah kita sedang memberi bola tanggung !

Apa yang penting dari mesyuarat yang berlangsung hari ini seluruh kepimpinan sama ada yang menang mahupun yang kalah jangan lagi sindir menyindir, kias berkias, rapatkan segera pakatan kepimpinan ke arah mencapai matlamat "PAS for All". Ahli-ahli di bawah sedang memerhati tuan-tuan semua !

Wednesday, June 10, 2009

Tidak habis-habis menyanjung bahasa Inggeris, Melayu tetap mundur !

Bangsa Melayu memang tidak ada jati diri. Tidak seperti bangsa Cina dan India. Sifat rendah diri bangsa Melayu terlalu menebal. Bangsa Melayu kelihatannya lagi punah jahanam jika tiada pengetahuan dan pegangan agama Islam yang kukuh sebagai budaya hidup dan jati diri mereka. Itulah bangsa Melayu yang penuh dengan sikap rendah diri.

Dari dulu sampai sekarang bangsa Melayu tidak habis-habis bersibuk dengan Bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris penting berbanding bahasa Melayu jika mahu maju! Bahasa Inggeris bahasa ilmu bukan bahasa Melayu! Jika mahu kuasai dunia, bangsa Melayu perlu kuasai bahasa Inggeris! Anak-anak Melayu mundur kerana tidak fasih bahasa Inggeris!

Macam-macam bebelan bangsa Melayu. Masalahnya bukan orang bangsa lain yang kata begitu tetapi bangsa Melayu yang membebel begitu. Begitulah rendah dirinya bangsa Melayu. Begitulah kecilnya jiwa bangsa Melayu.

Sudah terbukti di serata ceruk dunia, banyak bangsa samada di Eropah mahu pun di Asia, yang maju dan mampu menyaingi kuasa dunia walaupun ramai rakyatnya yang tidak pandai dan tidak fasih berbahasa Inggeris. Paling sengkek Korea Utara, agaknya berapa ekorlah rakyat Korea Utara yang mampu berbahasa Inggeris tetapi mampu mencipta peluru-peluru berpandu yang mampu mengancam kuasa-kuasa dunia. Tak usahlah diambil contoh Korea Selatan, Rusia, Jepun, Perancis, Jerman dan lain-lain, ambil contoh Korea Utara yang dikepung dunia itu cukuplah !

Tetapi malangnya pemimpin bangsa Melayu terus bersikap rendah diri. Tidak habis-habis dan tidak selesai-selesai bersibuk dengan Bahasa Inggeris, PPSMI lah, wajib lulus Bahasa Inggeris dalam SPMlah. Macam-macam ! Semua hendak cari masalah dan hendak menyusahkan atas alasan demi mengejar kemajuan. Betulkah perlu begitu ?

Kalau Jepun boleh kuasai dunia dengan bahasa Jepun, Cina dengan Mandarin, apa (?) tidak bolehkah bangsa Melayu ini maju dan kuasai dunia dengan bahasa Melayu ? Sengkek benar Bahasa Melayu !

Betapa canggihnya idea seorang Timbalan Perdana Menteri

Pelik ! Macam tak ada isu lain yang lebih besar untuk ummah terutama umat Melayu yang serba mundur ini. PPSMI belum lagi dapat dimansuhkan, idea bukan-bukan pulak terkeluar dari benak fikiran Menteri Pelajaran baru yang juga Timbalan Perdana Menteri.

Takkanlah Timbalan Perdana Menteri hanya mampu memikirkan, hadkan ambil SPM 10 mata pelajaran sahaja dan jadikan Bahasa Inggeris sebagai wajib lulus dalam SPM ? Apalah...tak ada isu pendidikan lain ke yang lebih besar dan penting ke arah keutuhan ummah ?

Had kan 10 mata pelajaran sahaja untuk diambil dalam SPM, adakah satu isu besar ? Yang ambil sampai 16, 19, 20 atau 21 mata pelajaran dalam SPM itu berapa orang ? Bukannya ramai, hanya bagaikan isi dihujung kuku. Itupun keputusan calon dan keluarga mereka sendiri bukan ada sesiapa yang paksa. Kesanggupan sendiri...biarkan lah, mereka mampu !

Dan peliknya Kementerian tidak fikirkah kesan penghadan 10 ini kepada calon aliran agama ? Fikirlah sikit peluang mereka.

Satu lagi hal, bolehke Menteri Pelajaran terfikir hendak wajibkan Bahasa Inggeris sebagai syarat lulus SPM. Agaknya Menteri Pelajaran ini bukan orang melayu. Dia agaknya tidak tahu langsung keupayaan anak-anak Melayu di luar bandar. Inilah susahnya kalau Menteri asyik tahu hal bandar sahaja. Tidak terfikirke menteri, akan nanti ramai anak Melayu yang tidak lulus SPM kerana tidak lulus Bahasa Inggeris? Atau untuk membuktikan dasar mewajib lulus BI berjaya, menteri akan arahkan markah lulus menjadi 10/100 atau 05/100 ! Bagus...bagus.... teruskan !

Tan Seri Menteri tak usahlah fikirkan isu-isu yang bukan isu itu. Mengarut ! Selesaikan dulu PPSMI segera....segera !!

Tuesday, June 09, 2009

Kerajaan Perpaduan bersama UMNO lebih penting bagi kita !

Jika kita terus bercakap tentang Kerajaan Perpaduan, kita harus berani berdiri sendiri. Pedulikan DAP dan PKR yang tidak bersetuju dengan konsep Kerajaan Perpaduan. Kita teruskan usaha berbicang dengan UMNO kerana kita yakin UMNO akan begitu mudah faham dan terima konsep Kerajaan Perpaduan cadangan kita itu berbanding PKR dan DAP. Kita harus yakin yang kita boleh memerintah Malaysia dengan berkawan politik dengan UMNO/BN lebih baik dari apa yang kita dapat dari Pakatan Rakyat!


Kita harus berani menegur Lim Kit Siang yang mengatakan, buat pertama kali Pakatan Rakyat telah menghadapi krisis keyakinan kerana konsep Kerajaan Perpaduan yang PAS cadangkan itu. Kita harus berani menegur sikap Lim Kit Siang kerana kita adalah parti yang mampu berdiri sendiri. Apalah pentingnya parti Lim Kit Siang dalam Kerajaan Perpaduan berbanding Najib seorang Perdana Menteri ! Kita pun sudah menyampah dengan Anwar Ibrahim yang hanya tahu membuat janji berbanding Najib seorang Perdana Menteri !


Kita harus berani mengatakan bahawa Kerajaan Perpaduan yang kita cadangkan itu sebenarnya turut dipersetujui oleh semua ahli, Dewan-dewan terutama Dewan Muslimat dan juga Kelab Penyokong PAS atau kita harus berani mengatakan pedulikan sikap mereka yang menentang dan tidak bersetuju kerana mereka dasar ahli yang tidak setia jemaah. Mereka itu tidak penting berbanding konsep Kerajaan Perpaduan yang dicadangkan oleh kita.


Kita harus berani mengatakan segera kepada mereka yang menentang konsep Kerajaan Perpaduan bahawa kita sanggup mengambil apa juga risiko politik kerana mempertahankan cadangan Kerajaan Perpaduan kita itu. Yang penting bagi kita sekarang ialah Kerajaan Perpaduan bersama UMNO yang banyak melukakan kita berbanding Kerajaan Pakatan Rakyat yang hanya memberi kita Kedah dan Kelantan. Kita perlu mendapat lebih banyak dari itu melalui Kerajaan Perpaduan dan kita yakin kita akan berjaya berdiri seiring sebelah UMNO! Pedulikan mereka yang menentang, mereka keras kepala..... mereka itu sudah tidak penting lagi !!

Monday, June 08, 2009

Rakyat terus dibingungkan oleh para pemimpin.

Nampaknya isu Kerajaan Perpaduan menjadi hangat kembali sebaik selesai Muktamar PAS ke 55. Sehari dua ini akhbar arus perdana yang dimiliki oleh BN khususnya UMNO begitu sibuk dan riuh-rendah memperkatakannya. Ruang senyum kambingpun mengharapkan ianya menjadi kenyataan.

Sebagai ahli PAS peringkat bawahan (grass root) saya risau dengan pelbagai ulasan yang dipaparkan di media-media yang dinyatakan tadi. Nampaknya UMNO sedang mempergunakan seluruh kekuatan media yang mereka kuasai untuk menguasai pemikiran rakyat umum khususnya di luar bandar bagi membentuk satu "public opinion" yang menguntungkan UMNO/BN mengenai isu Kerajaan Perpaduan ini.

Jika pihak UMNO/BN berjaya dengan usaha mereka ini, tidakkah PAS menambah lagi satu kesusahan dalam usaha PAS untuk menguasai politik negara. Jika para pemimpin PAS tidak berhati-hati dan bermain-main dengan politik oportunis dan politik rakus UMNO ini, PAS sebenarnya sedang dipimpin ke arah memasuki perangkap UMNO/BN.

Pada masa ini UMNO sedang memaparkan Kerajaan Perpaduan seperti yang mereka mahu dan fikirkan bukan seperti yang dimaksudkan oleh Presiden PAS. Kita bimbang dengan menggunakan pengaruh media mereka yang masih kuat dan menguasai, pandangan dan isi perut UMNO ini akan termakan oleh minda rakyat untuk akhirnya menyalahkan PAS jika penubuhan apa yang dikatakan Kerajaan Perpaduan ini gagal. Apabila rakyat menyalahkan PAS maka PAS akan berada di dalam keadaan yang sukar, hanya berjuang sepanjang masa tanpa mencapai kemenangan politik walaupun PAS sebuah parti politik.

Sudah sampai masanya pemimpin tertinggi parti menggariskan dengan teliti kepada umum apakah bentuk (format) Kerajaan Perpaduan yang dicadangkan. Jelaskan dengan terang kepada umum, mengenai perkara-perkara berikut:

1. Apakah Perdana Menteri Malaysia dari PAS atau hanya Timbalan Perdana Menteri?
2. Apakah kerusi PAS dan UMNO sama banyak atau PAS lebih banyak?
3. Apakah menteri-menteri kanan kerajaan Persekutuan akan diserah kepada PAS ?
4. Apakah boleh para pendakwah PAS berkhutbah dan mengajar di masjid-masjid ?
5. Apakah kes Altanthuya akan dibicarakan semula atau akan tutup kes ?
6. Apakah Dr Zambry Kadir akan terus menjadi Menteri Besar Perak?
7. Apakah UMNO perlu tinggalkan Barisan Nasional ?
8. Dimanakah kedudukan Datuk Seri Najib dalam Kerajaan Perpaduan?
9. Dimanakah kedudukan Anwar Ibrahim (PKR) dan Lim Kit Siang (DAP) ?
10.Apakah Ali Rustam perlu meletak jawatan Ketua Menteri Melaka atau boleh teruskan?

Dan banyak lagi apakah...apakah yang perlu dijelaskan. Jika tidak UMNO akan terus memberitahu bahawa PAS perlu tinggalkan Pakatan Rakyat dan masuk Barisan Nasional. Jika PAS tidak mahu berbuat demikian kerana perjuangan Islamnya, sudah pasti UMNO akan berkata PAS hipokrit dan tak jujur ! Hal ini akan ditanam dalam minda rakyat untuk bosan dengan apa yang dikatakan sebagai sikap PAS.

Pemimpin PAS perlu renung kembali apakah yang telah dilakukan oleh UMNO melalui Ibrahim Ali sewaktu menjatuhkan Kerajaan Kelantan di zaman Hussein Onn dahulu.

Dan ingat balik putar belit Najib dalam mempertahankan kerajaan haram Perak. Najib sering mengulang-ulang peristiwa usaha Anwar Ibrahim mahu menukar kerajaan pada Sepetember tahun lalu dengan berkata "siapa mula dahulu". Sedangkan semua tahu Anwar melakukannya dengan "perbincangan dan meyakinkan pendapatnya" mengikut prosedur undang-undang kepada Wakil-wakit Rakyat BN bukan secara culik dan ugut ! Kerana usaha Anwar melalui "perbincangan dan memberi keyakinan itu", umum mengetahui akhirnya beliau gagal. Habis setakat itu dan di situ usaha Anwar.

Jika Kerajaan Perpaduan mahu ditubuhkan persoalan-persoalan di atas sudah pasti menjadi isu perbincangan yang perlu diselesaikan kerana PAS sudah pasti tidak mahu Najib yang disebut dalam kes Altanthuya menjadi Perdana Menteri. Dan apakah Najib akan semudah itu meletak jawatan untuk diganti dengan Mahyuddin Yasin atau Tuan Guru Haji Hadi sebagai Perdana menteri ?

Sudah beberapa kali UMNO mempermain-mainkan PAS, dan apakah mungkin dengan orang-orang jenis yang memimpin UMNO pada hari ini, akan menerima PAS sebagai rakan yang dominan untuk bersama atau memimpin mereka semudah itu ? Dan hari ini UMNO terus menyebut Kerajaan Perpaduan kepada rakyat mengikut versi mereka sedangkan versi PAS, pihak yang melontar idea ini masih kabur dan jauh dari pemahaman rakyat ! Nampaknya rakyat terus dibingungkan.