Followers

Sunday, November 08, 2009

Tolak persepsi, Primitif

Itulah dua istilah yang sering terbaca sejak Sabtu lalu. Kedua-dua istilah tersebut dinasihatkan kepada PAS dan orang PAS. Yang menasihatkan PAS dan orang PAS itu ahli akademik, Prof lagi, yang berkolar baju John Travolta dan berbingkai cermin mata ranggi!

Tak pertikaipun, gaya dia dan pandangan dia, cuma saja nak fikir-fikir "tolak persepsi, primitif"?

Persepsi mungkin datang dari banyak pihak dan pastilah macam-macam persepsi yang ditimbul. Nampaknya kalau menolak persepsi, primitif, maka orang yang menolak persepsi yang mengatakan 'Tuan Guru Haji Hadi pro UMNO', primitif!

Nampaknya dari segi akademik agaknya termasuklah saya menjadi primitif kerana saya tak percaya Tuan Guru Presiden PAS pro UMNO. Bukan saya kata tidak boleh berlaku tetapi saya tak percaya! Kalau semata-mata hendak buat persepsi saya pun boleh buat persepsi Tok Guru Nik Aziz pro Najib bila Tok Guru berpegang-pegang kambing dengan Najib di Pekan. Kalau hendak buat persepsi! Tapi saya tak percaya persepsi itu kerana saya tahu Tok Guru Nik Aziz begitu juga dsaya tahu Tok Guru Haji Hadi ! Kalau Hassan Ali mungkin kerana sejarah Hassan Ali dalam kerjayanya tapi saya tak kata betul.

Kalau persepsi PAS menurun sedikit selepas Hassan Ali mengkritik Selcat saya mungkin boleh terima tetapi kalau Bagan Pinang dijadikan asas persepsi PAS telah merudum saya tak setuju. Saya pula setuju bahawa persepsi PAS sedikit jatuh apabila PAS menang tipis di Manik Urai dulu!

Namun demikian, saya setuju dengan pandang Prof itu bahawa para pemimpin PAS mesti menerima pandangan Dr Abdul Aziz Bari malah bukan pandangan beliau seorang sahaja, pandangan mana-mana pihak sekali pun, sebagai maklumat yang perlu dikaji dan diambil tindakan sewajarnya.

Dr Aziz Bari 'macam' agen UMNO. Persepsi ?

Tolak persepsi, primitif ?

No comments: