Followers

Monday, February 23, 2009

Semakin sakit Perak kalau tidak dibuat pilihanraya - Malaysiakini

Keadaan di Perak semakin sakit. Kenapalah pihak yang boleh selesaikan kemelut di Perak ini membiarkan begitu sahaja keadaan itu begitu!

Bermula dengan satu keputusan yang tidak mengikut semangat perlembagaan dan undang-undang tubuh negeri Perak, konflik perundangan menjadi semakin banyak dan semakin merumitkan. Kekusutan semakin ketat dan sukar dileraikan. Hakim yang ingin membuat keputusan pun menjadi sukar kerana ia akan pasti menjadi rujukan pada masa akan datang. Pasti ada pihak akan menggunakan peristiwa ini sebagai rujukan keputusan di masa-masa akan datang. Maka perlembagaan akan menjadi tidak luhur lagi!

Sepatutnya, mudah sahaja hendak di selesaikan konflik di Perak ini . Suruh sahaja mana-mana Menteri Besar Perak yang diyakini, bubar DUN Perak buat pilihanraya semula. Segala apa yang sudah difailkan di mahkamah arah tarik balik dan batalkan segera. Serahkan kepada rakyat Perak pilih antara kerajaan Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional dalam pilihanraya negeri Perak. Siapa yang hendak sokong Pakatan Rakyat berkempenlah untuk Pakatan. Sesiapa yang hendak sokong Barisan Nasional/UMNO yang memiliki sayap-sayapnya yang mantap seperti Pemuda, Wanita, Putra, Putri, SPRM, PDRM, SPR, Kementerian Penerangan dan seumpamanya berkempenlah sungguh-sungguh. Aslkan biar rakyat yang pilih.

Tak usah biarkan keadaan yang ada ini berlarutan tanpa buat sesuatu. Nanti ini akan memalukan Malaysia dan semua institusinya. Buat apa sampai hendak mengadap QC di London. Itu semua bukan percuma, membazir! Masalah tidak selesai juga.

Speaker Sivakumar sudah 'gantung' MB Zamry dengan exco-exco nya bermakna BN sudah hilang majoriti dalam DUN. Kalau ditunggu lagi lah malu. Lebih baik Dr Zamry mengadap Paduka Sultan mohon DUN dibubarkan. Hari ini mengadap Paduka Sultan - bubar DUN, esok terus selesai masalah.

Bayangkan kalau ada pilihanraya, Dr Zamry telah membantu rakyat Perak menambah punca pendapatan melalui perniagaan kerana sudah pasti ramai yang akan ke Perak sama ada dari dalam dan luar negeri untuk berkempen dan menyaksi suasana kempen. Dengan membantu meransang ekonomi sewaktu pilhanraya, tidakkah ini memudahkan BN untuk menang ! Untung BN kalau dibuat pilihanraya, rugi BN kalau keadaan dibiarkan begini !

No comments: