Followers

Saturday, December 27, 2008

Inilah contoh Malaysian Malaysia yang sepatutnya DAP miliki

Jika benarlah seperti yang dilaporkan oleh Harakahdaily, maka inilah contoh Malaysian Malaysia yang sepatutnya DAP miliki.


Petikan dari harakahdaily:


KUALA LUMPUR, 25 Dis (Hrkh) -Masyarakat bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas dengan pelaksanaan hukum hudud.

Menurut Naib Pengerusi DAP, M Kulasegaran, beliau menghormati pendirian PAS dalam pelaksanaan hukum hudud dan yakin bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas kehidupan mereka jika ia dilaksanakan.

Pada saya Yang Berhormat M Kulasegaran telah memberi contoh yang terbaik. Memberi reaksi yang berupa Malaysian Malaysia yang sebenarnya yang sepatutnya DAP miliki. Pendirian yang menghurmati dasar perjuangan PAS dan memahami kerangka dan reality politik hari ini adalah pendirian yang rasional dan tidak emosional dalam memberi reaksi terhadap isu hudud.

Menurut Yang Berhormat M Kulasegaran lagi:

"Perkara ini telah didebat banyak kali.Tiada yang baru,"katanya kepada wartawan selepas perasmian pusat khidmat masyarakat Adun Jelapang (DAP),Hee Yit Foong.

Tambahnya, dia menghormati pendirian PAS untuk melaksanakan hudud dan ia merupakan inspirasi parti tersebut.

"Ia masih memerlukan perubahan perlembagaan persekutuan,"jelasnya sambil menegaskan PAS akan sukar mendapat majoriti untuk melakukannya.

Pandangan Yang Berhomat M Kulasegaran ini seharusnya juga menjadi pegangan YB-YB DAP yang lain khususnya YB Karpal dan YB Lim Kit Siang dan anaknya itu. Faham hakikat politik yang ada dan jangan bising-bising apabila setiap kali PAS menyatakan hasratnya mengimplimentasikan hukum Hudud itu.

Sudah berkali-kali PAS menyatakan pendiriannya bahawa perjuangan untuk menegakkan hukum hudud di Malaysia ini adalah mengikut kerangka system yang ada pada hari ini yang mana kerangka ini juga yang didukung oleh DAP. Yang boleh saya fahami, ini bermaksud jika sekiranya akan berlaku, saya ulang jika akan berlaku, pindaan perlembagaan adalah jelas juga melalui system dan kerangka yang ada. Atas prinsip itulah saya rasa, YB Kulasegaran sangat rasional dalam mengulas persoalan hudud ini.

Apa yang berlaku hari ini, setiap kali Pas menyatakan hasrat mahu melaksanakan hudud, DAP memberi reaksi seolah-olah esuk lusa PAS akan laksanakan hudud dan macam begitu mudah sekali untuk PAS untuk melakukannya. Jika begitu mudah, hari ini sudah pasti kerajaan Kelantan telah melaksanakannya. Siapa yang mengugut kerajaan Kelantan jika melaksanakan hudud ? DAP kah ? Sebelum berdepan dengan DAP, PAS terpaksa berdepan dengan UMNO dahulu. Sesudah matinya UMNO barulah PAS akan berdepan dengan DAP. Perjalanan PAS dalam memacak hudud dalam undang-undang Malaysia masih jauh. Dan bukan semudah seperti PAS menyatakannya. Namun tidak wajar sama sekali untuk memberhentikan PAS dari menyatakan dan memberi penerangan tentang hasrat dan antara dasar perjuangan partinya.

Apa yang pemimpin-pemimpin PAS cakapkan seperti yang Dato Husam katakan tempoh hari amatlah malang jika dilihat oleh sesetengah pihak sebagai terjerat atau terperangkap. Terperangkap dengan Khairy pula tu ! Siapa Khairy ? Saya tidak tahu bagaimana cara berfikir Islam orang yang mengatakan terperangkap itu ?Menyatakan secara ikhlas dan beriltizam untuk mahu menegakkan hukum Allah itu, dianggap terperangkap atau termasuk jerat !? Masya Allah!! Itu ada proses dakwah dan tarbiyyah dari para pemimpin PAS. Bagi saya Dato Husam telah berjaya membentangkan hudud untuk sekali lagi dihadhamkan oleh masyarakat umum berbilang kaum di Malaysia.

Saya amat yakin dengan memperkatakan hudud…hudud…hudud …di mana-mana, telah semakin ramai rakyat Malaysia berbilang kaum memahaminya. Contohnya YB Kulasegaran, masyarakat Cina di kelantan, masyarakat Cina di Kuala Trengganu serta juga ahli-ahli Kelab Penyokong PAS. Dengan itu saya merasakan akan menjadi silap besarlah UMNO jika membawa isu hudud di PRK Parlimen Kuala Trengganu nanti sebagaimana silapnya UMNO membawa isu sumpah laknat di Permatang Pauh.

Kulasegaran yang juga merupakan Ahli Parlimen Ipoh Barat menegaskan,seandainya hukum hudud dilaksanakan gaya hidup masyarakat bukan Islam tidak akan mendapat kesan.

"Ia adalah pendirian PAS. Saya hormati pendirian mereka.Itu merupakan urusan mereka,"tegasnya. - mks. _

Syabas Yang Berhurmat Kulasegaran kerana memahami apa hukum hudud itu sebenarnya. Semoga Yang Berhurmat yang rasional ini dapat menjelaskan kepada segelintir mereka yang kelihatan begitu trauma apabila sahaja disebut hudud bahawa hudud tidak akan mengganggu pemakan khinzir, hudud tidak akan mengganggu orang seperti Chua Soi Lek (bangsa Cina dan bangsa-bangsa lain yang bukan Islam jika mereka enggan berhakim dengannya) . Hudud tidak akan mengganggu Swee Lan atau Kumari dengan pakaiannya ke tempat kerja. Hudud hanya untuk orang Islam sahaja.

Kita benar-benar berharap DAP akan melahirkan ramai lagi yang benar-benar Malaysian Malaysia seperti YB Kulasegaran !

Wednesday, December 24, 2008

Satu usaha tambah baik IJN atau tambah mahal ?

Boleh percaya ke anak Pak Hitam ni ? Apakah tidak nanti bila selesai usaha tambah baik IJN maka harga rawatan akan meningkat maka akan mati kataklah pesakit jantung kat rumah tanpa mendapat pembelaan dan rawatan.

Anak Pak Hitam kata:

cadangan pengambilalihan tersebut tidak akan menjejaskan nasib golongan pesara, kakitangan kerajaan dan mereka yang berpendapatan rendah untuk mendapatkan rawatan di pusat jantung itu.

‘‘Sebagai contoh, Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) yang dimiliki kumpulan Sime Darby telah memperuntukkan sebanyak RM3 juta setahun untuk memberi rawatan jantung dan penyakit lain kepada golongan berkenaan.

Ramaikah orang-orang misikin dan berpendapatan rendah mendapat rawatan dekat Pusat Perubatan Subang Jaya ? Yang biasa dengar golongan berpendapatan rendah sering mendapat rawatan dekat IJN...IJN....IJN !!! Sampai seluruh ceruk kampung kenal IJN. SJMC orang kampung tak kenal pun!

Sudahlah anak Pak Hitam, jaga dulu betul-betul Wilayah Iskandar tu, nanti jadi macam Batu Putih lagi.

Radio Televisyen Mengarut (RTM)

Radio Televisyen Malaysia (RTM) yang bermenterikan Subree Cheek berkata RTM akan hanya lulus lagu berunsur nilai moral.


Rasa hendak tergelak mendengar kenyataan itu. Melaksanakan dasar pakaian artis pun kelam-kabut. Sekejap tidak boleh, sekejap dibenarkan. Membiar diri digunakan sebebas-bebasnya sebagai alat kempen parti UMNO adalah satu tindakan yang bermoral pada RTM. Dan kini yang menjadi mangsa nilai tara RTM sebagai tidak mempunyai nilai moral ialah lirik lagu puisi Bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainali Abidin, "Aku Bukan Musuh Harta".

Hasil karya seorang bekas mufti yang dikagumi ramai keilmuannya dinilai oleh Jawatankuasa Panel Penilaian Lagu-lagu RTM sebagai menghasikan sesuatu yang tiada nilai moral. Hanya kerana lirik ini "Ya telah kaya para pendusta, syarat mereka lupakan Yang Esa, harta rakyat semua disebat, harta awam semua dibekam, hukum syaitan mereka bertuhan," lirik dan lagu Dr Asri menjadi tidak bermoral.

Mengatakan ada orang yang kuat berbohong menjadi kaya, mengatakan ada orang yang suka berbohong lupa Tuhan dan sapu harta rakyat dan harta awam, mengatakan ada orang yang suka berbohong menggunakan hukum syaitan dalam kehidupan berbohongnya - hasil karya Dr Asri terus menjadi tidak bermoral. Betulkah begitu? Saya rasa budak sekolah rendah yang mendengar alasan ini pun akan rasa pelik. Mereka akan tertanya-tanya "eh..eh...kenapa pulak jadi begitu ?".

Itulah RTM, Radio Televisyen Malaysia yang menjadi Radio Televisyen Mengarut, RTM jugak !!

Seperti yang dilaporkan oleh mStar Online:

[SEMASA] KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) hanya meluluskan lagu berunsurkan nilai moral dan kesantunan bahasa di samping aspek teknikal yang dipersetujui oleh Jawatankuasa panel penilai.

"Lagu-lagu yang dihantar ke RTM sama ada individu atau syarikat rakaman adalah tertakluk kepada Jawatankuasa Panel Penilaian Lagu-Lagu RTM," kata RTM dalam satu kenyataan semalam.

Kenyataan itu menjelaskan mengapa lagu puisi 'Aku Bukan Musuh Harta' karya bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin dianggap tidak sesuai untuk siaran. Berita pengharaman lagu Dr Asri heboh diperkatakan minggu lepas apabila RTM membuat keputusan mengharamkan penyiaran lagu Aku Bukan Musuh Harta.

Sebelum ini ketika mengulas tindakan yang diambil oleh RTM itu, Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar, berkata lagu nyanyian kumpulan Kopratasa itu tidak diluluskan kerana liriknya tidak sesuai.

"Kita tidak luluskan lagu ini kerana liriknya kasar," katanya.

"Aku Bukan Musuh Harta' adalah satu daripada lapan lagu puisi Dr Asri yang dimuatkan di dalam album Yang Benar Tetap Benar nyanyian Kopratasa, Aishah dan kumpulan baru Algebra.

Namun stesen radio dan televisyen swasta yang lain tidak mengharamkan lagu ini.

Antara lain lirik lagu yang tiba-tiba jadi kontroversi ini menyebut "Ya telah kaya para pendusta, syarat mereka lupakan Yang Esa, harta rakyat semua disebat, harta awam semua dibekam, hukum syaitan mereka bertuhan."

Tuesday, December 23, 2008

Bercakap menegakkan hudud jika PAS berkuasa - tidak perlu rasa tersilap taktik

Sudah pasti isu hudud antara isu yang akan dimainkan oleh UMNO/BN untuk mengkucar-kacirkan Pakatan Rakyat terutamanya PAS dalam PRK Parlimen Kuala Trengganu. Apa yang jelas, jika sekiranya isu ini dimainkan sudah pasti UMNO akan masuk dalam perangkap yang dipasangnya sendiri..

Perangkap pertama yang akan mengena kepada UMNO ialah UMNO akan kalah dalam PRK Parlimen Kuala Trengganu. Orang Islam walau sejahil mana mereka, mereka tetap akan tahu menilai siapa yang mempermain dan mempersendakan hukum Allah. Sudah pasti Allah akan menghukum pihak yang mempermainkan hukum Allah ini melalui tangan-tangan pengundi.

Yang kedua UMNO dan penyokongnya yang ghairah menjolok isu hudud ini akan terperangkap dalam persoalan aqidah yang mampu menyebabkan mereka terbatal aqidah jika terlalu ghairah mencabar dan mempersendakan hasrat pihak yang ikhlas menegakkan hukum Allah. Berhati-hati .

Bagi PAS walaupun ditakdirkan kalah apatah lagi kalau menang, PAS tidak akan rugi apa-apa kerana memang pun hasrat PAS jika berkuasa akan melaksanakan hudud. Hal ini semua orang tahu. Malah DAP pun tahu. Kenyataan Dato Husam adalah jelas, jika PAS berkuasa.

Realiti hari ini apabila PAS berkuasa bermakna PAS menguasai dua pertiga Parlimen yang membolehkannya meminda Perlembagaan Persekutuan. Tetapi jika takdirnya Pakatan Rakyat memerintah, jika PAS tiba-tiba membawa cadangan pelaksanaan hukum hudud dan qisas dan tiba-tiba juga cadangan PAS itu mendapat sokongan dua pertiga apa pula hendak dibisingkan? Semua jenis parti politik ada di Parlimen dan mendapat sokongan dua pertiga pula ! Dalam system demokrasi salahkah PAS membawa usul tersebut? Sokong, jalan. Tak sokong sudahlah !

Tetapi dalam struktur politik hari ini secara munasabahnya bolehkah agaknya PAS dapat sokongan dua pertiga? Bilakah agaknya PAS boleh dapat sokongan dua pertiga. Dan yang paling penting bilakah agaknya PAS akan dapat menguasai dua pertiga Parlimen?

DAP tahu dan sedar kerana DAP mempunyai ramai pakar undang-undang, bahawa dalam keadaan struktur politik sekarang PAS tidak akan boleh melaksanakan hukum hudud tanpa sokongan dua pertiga walaupun PAS bertempik dan menjerit untuk melaksanakannya. Hendak melaksanakannya di Kelantan yang majoritinya Islam pun tidak mampu selagi tidak mendapat kebenaran Kerajaan Pusat. Ini DAP sangat tahu.

Perkara yang sebenarnya DAP takut hasrat PAS yang ikhlas ini, akan menarik minat masyarakat berbilang kaum dan akhirnya faham dan sedar kebaikan hukum hudud dan menyokongnya. Itu sahaja kerisauan DAP. Sebenarnya penentangan DAP terhadap pelaksanaan hukum hudud lebih kepada persaingan politik bukan penentangan kemanusiaan.

Dari aspek lain pula kita tidak nampak munasabahnya DAP menentang pelaksanaan hukum hudud ini kerana PAS sentiasa memaklumkan bahawa pelaksanaan hukum hudud dan qisas ini hanya kepada mereka yang berugama Islam. Kepada yang bukan beragama Islam mereka boleh memilih. Pilihlah mana-mana hukuman yang dirasakan boleh menguntungkan mereka , apa susahnya?

PAS tidak akan kacau orang bukan Islam, dan tidak pernah niat PAS untuk begitu, jika mereka mahu undang-undang konvensional seperti yang diperjuangkan oleh DAP. Rasanya PAS menghurmati tanggungjawab DAP tu. Tetapi adilkah DAP, jika PAS yang mahu membela umat Islam (PAS bukan parti Melayu , PAS parti Islam) di Malaysia untuk kebaikan di dunia dan akhirat ditegah pula oleh DAP ?

Sesungguhnya adalah zalim untuk menutup mulut PAS dalam menyatakan hasrat suci perjuangannya semata-mata kerana PAS sedang berkongsi kuasa dalam Pakatan Rakyat. Dan semua faham dalam keadaan sekarang, yang mana PAS sedang berkongsi kuasa, PAS tak mampu untuk laksanakan hudud kerana tidak akan disokong oleh DAP. Adakah kerana PAS sedang berkongsi kuasa dengan DAP dan PKR, maka PAS tidak boleh menyata dan mempertegaskan cita-cita perjuangannya yang menguntungkan semua jenis manusia dan mesti berubah ? Ini tidak adil, sebagaimana tidak adilnya PAS melarang DAP dengan Malaysian Malaysianya.

PAS sebenarnya tidak boleh bercakap untuk melaksanakan hukum hudud kerana akan menyinggung perasaan parti-parti Pakatan Rakyat. Jika begitu nampaknya biarlah PAS yang tersinggung asalkan sahabat-sahabatnya tidak tersinggung. Adilkah itu ?

Cara yang paling elok dan baik, YB Karpal dan YB Lim Kit Siang bersemuka dengan Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi untuk mendapat penjelasan kenapa mesti hudud dilaksanakan kepada orang Islam . Itu adalah lebih baik.

Bagi PAS, parti itu tidak perlu rasa bersalah untuk menyatakan dan mempertegaskan hasratnya mengenai pelaksanaan hukum hudud pada bila-bila masa dan keadaan sekali pun. Pelaksanaan hukum hudud bukan isu politik tetapi tanggungjawab terhadap perintah Allah. Sesungguhnya jika hukum hudud dan qisas ini benar-benar difahami oleh seluruh rakyat berbilang kaum sudah pasti orang Cina yang paling awal akan memberi sokongan kerana hudud dan qisas mampu menjaga keselamatan harta mereka yang banyak dan nyawa mereka.

Monday, December 22, 2008

Tahniah GAPENA !

Selama ini kelihatan begitu tegar menentang dasar PPSMI adalah Parti Islam SeMalaysia (PAS), Parti Keadilan Rakyat dan Individu-individu berwibawa serta NGO-NGO bukan Melayu yang mempertahankan bahasa Ibunda mereka . Pihak-pihak lain hanya menentang secara senyap-senyap dan belakang-belakang sahaja.

Sejak akhir-akhir ini dengan tiba-tiba GAPENA bersuara. Tahniah GAPENA kerana kelihatan begitu tegas dan keras dalam pendirian menentang sebarang pelanjutan Dasar PPSMI di sekolah-sekolah demi memartabatkan kembali Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Amaran GAPENA akan menyaman kerajaan jika meneruskan PPSMI seperti yang dinyatakan oleh Ketua Satu GAPENA amat di sokong oleh seluruh pencinta bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan.

Nampaknya GAPENA begitu garang sehingga memberi kata dua kepada Menteri Pelajaran Malaysia yang tidak perihatin dan tidak boleh diharap untuk menjaga dan mendaulatkan kembali bahasa Melayu itu.

Persoalannya, tanpa mengenepi keikhlasan GAPENA, kita yang benar-benar meletakkan harapan yang tinggi kepada GAPENA, tertanya-tanya sejauh manakah GAPENA akan bertahan dan konsisten dengan kegarangannya itu ? Perjuangan GAPENA dalam menghapuskan dasar PPSMI demi mendaulatkan kembali bahasa Melayu bukan mudah, malah ia baru bermula. GAPENA kelihatan mula membuat ancaman demi ancaman. Dan bagaimana pula sekiranya selepas ini, GAPENA berada di dalam situasi menerima ancaman demi ancaman. Berani dan bersediakah GAPENA ?

Siapakah calon PAS PRK Parlimen Kuala Trengganu ?

Siapakah calon PAS bagi PRK Parlimen Kuala Trengganu pada 17 Januari 2009 nanti ? Seperti orang lain saya juga tertanya-tanya dan teragak-agak. Dalam soal ini, saya juga seperti ahli-ahli jemaah lain akur dengan sebarang keputusan kepimpinan parti.

Namun demikian saya juga agak kecewa dengan beberapa kenyataan yang masih kedengaran mengenai persoalan 'calon luar'. Tidak terfikir dibenak fikiran saya, pemimpin atasan parti khususnya dari kalangan pemuda masih berfikiran seperti pemimpin dan ahli cawangan yang mungkin tidak berapa canggih dan global berpolitik. Kami di cawangan dan bahagian sering dinasihati oleh para pemimpin supaya akur dengan calon yang diputuskan oleh parti dan sebagai parti Islam kita jangan sekali-kali bersibuk dengan isu 'calon luar'. Itulah yang sering diingatkan kepada kami. Malang dalam PRK Kuala Trengganu nampaknya kita bersibuk dengan 'isu calon luar' yang menggambarkan betapa jemaah kita belum berfikiran global sebagaimana universalnya Islam itu sendiri. Dan lebih malang isu ini mula dicetuskan secara terbuka oleh orang nombor tiga pemuda.

Bayangkan jika Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan orang-orang Kelantan bersibuk dengan isu calon-calon luar, mampukah kita menghantar Ketua Pemuda kita yang terbukti sebagai salah seorang Ahli Parlimen terpuji dan berkualiti kita ke Parlimen Malaysia. Mampukah kita menghantar pejuang seperti Dr Hatta? Mampukah kita meletakkan Timbalan Presiden kita di Parlimen ? Untuk bersikap jujur dan ikhlas, contohilah kepimpinan dan ahli jemaah kita di Kelantan.

Ustaz Azman Sapawi seorang yang sangat berbakat dalam kepimpinan Pemuda. Bayangkan jika Ustaz Azman di lahirkan di Johor. Bagaimanakah caranya untuk kita membawa Ustaz Azman yang berbakat dan berkesan tu ke Parlimen bagi memperjuangkan Islam dan nasib rakyat jika kita masih berfikiran sempit dan menyempitkan fikiran kita dengan isu 'dia calon luar'? Fikirkan lah, sesungguhnya kita bukan UMNO, kita Jemaah Islamiah PAS !