Followers

Friday, December 12, 2008

Ingatkan pemikiran seorang negarawan okay, rupanya terukk !

Konon ceritanya banyak sudah tempat dalam dunia yang dia lawati Sepanyol, Portugis, Amerika Selatan, Peru, Cuba, Jerman, Perancis, Cina, Korea, Jepun, Rusia, Siam, dan lain-lain tetapi inilah tahap pemikiran seorang negarawan. Bekas ahli UMNO nombor satu!

"Rakyat Malaysia dikhuatiri hanya akan menerima ilmu yang terhad jika tidak mempelajari bahasa Inggeris yang kini menjadi bahasa ilmu di seluruh dunia, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad."

Agaknya, sebelum Mahathir melaksanakan dasar PPSMI sesungguhnya ramai orang Melayu bodoh-bodoh belaka kerana terhad ilmu kecuali Mahathir dan kawan-kawannya yang sama kiblat dengannya !!! Bagi Mahathir, akan datang orang Melayu juga akan jadi bodoh kerana terhad ilmu sebab tidak kuasai bahasa Inggeris. Dulu orang-orang barat ambil ilmu dari tamadun Islam, tidak pun negara barat mengadakan Dasar ala-PPSMI di negara mereka yang memaksa seluruh rakyat mereka belajar bahasa Arab ! Di Jepun mana ada dasar ala-PPSMI untuk Jepun kuasai teknologi barat. Mengarut! Tun Mahathir agaknya/sebenar (?) bimbang kerana mungkin anak cucu dia tidak begitu bagus bahasa Melayu untuk belajar sains dan matematik.
"
Beliau berkata, sumber-sumber mengenai sains dan matematik dalam bahasa Inggeris terhasil begitu pantas dan masyarakat tidak mempunyai pilihan selain menggunakan bahasa itu untuk mendapatkan ilmu berkaitan kedua-dua bidang itu.
"
Kesian juga pada Tun gagal memahami konsep pembelajaran. Yang paling penting dipelajari ialah asas ilmu, konsep ilmu, teori tentang ilmu yang tidak berubah sepantas itu, yang bergerak pantas itu kerana inovasi dan kreativiti. Tak kan untuk berinovasi dan berkreativiti, dalam bahasa Inggeris sahaja yang boleh, bila dalam bahasa lain jadi buntu !?
"
Kalaupun sumber ilmu yang dikatakan itu terlalu pantas, ia tidak menghalang jika negara mempunyai penterjemah yang cukup dan cekap. Masalahnya apakah dasar negara dan sikap pemimpin UMNO/BN terhadap aktiviti dan proses penterjemahan ilmu. Apa dah jadi dengan Institut Terjemahan Negara ? Perkasakan kembali Dewan Bahasa Dan Pustaka. Perkasakan kedua-dua institut ini segera! Berikan peruntukan yang besar untuk kerja-kerja penterjemahan demi kepentingan ilmu rakyat jelata, bukan membazir wang rakyat kepada ahli keluarga dan satu dua kroni sahaja. Jangan musnahkan dan bakul sampahkan istilah-istilah sains dan teknologi yang telah bertimbun dalam khanazah bahasa Melayu itu!!
"
"Apabila kita menerima bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu di negara ini, tidak bermakna kita sebagai rakyat Malaysia tidak lagi patriotik atau hilang kerakyatan kita.

Inilah dia, kalau orang kata mengarut, dia marah. Siapa kata apabila kita menerima bahasa Inggeris kita tidak lagi patriotik atau hilang kerakyatan ? Siapa yang kata ? Tidak ada orang yang kata pun, hanya Tun yang kata. Memang kita perlukan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu tetapi bukan dengan cara yang dilakukan mengikut pemikiran dan cara Tun yang salah itu. Cara ini salah dan sangat merugikan!!! Dia akan menjadi yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.
"
"Hari ini penyelidikan dan kertas kajian dalam bidang-bidang itu dihasilkan dengan begitu pantas dan kita sudah tiada masa untuk menterjemahkannya kalau tidak kita akan ketinggalan.

Yang Tun Mahathir takut sangat ketinggalan ini, ketinggalan dari aspek mana ? Ketinggalan dari aspek kemanusiaan ? Amerika Sayarikat dan Britain orang yang paling pandai Bahasa Inggeris, paling teruk dari aspek kemanusiaan. Sering membuli negara miskin, menyerang negara Islam, menggalakkan keganasan Yahudi Israel, membunuh orang awam Islam di Iraq dan Afghanistan dan macam-macam lagi. Dan sekarang ini orang yang paling pandai bahasa Inggeris itu sedang mengalami krisis ekonomi yang teruk.

Takut ketinggalan dari aspek teknologi ? Negara yang paling pandai teknologi sekarang antaranya adalah Jepun dan Korea ? Sepatutnya sains dan matematik diajar dalam bahasa Jepun atau Korealah. Kenapa pula di ajar dalam bahasa Inggeris?
"
"Adalah tidak adil kepada generasi kita untuk menyekat mereka daripada menuntut bahasa Inggeris apabila kita sendiri sudah berjaya menuntut dan mendalaminya sebelum mereka," katanya.
"
Sekali lagi, kalau orang kata mengarut mungkin dia marah. Siapakah yang hendak sekat generasi kita daripada menuntut bahasa Inggeris ? Siapa ? Adakah dengan memansuhkan dasar PPSMI itu maknanya menyekat generasi kita daripada belajar bahasa Inggeris ? Teruknya tahap pemikiran seorang negarawan ! Semoga Hishamuddin tidak berfikir seperti Tun, terukk !
"
Seperti yang dilaporkan oleh Utusan Online:

Ilmu terhad jika tidak dalami bahasa Inggeris - Dr. M

KUALA LUMPUR 25 Nov. - Rakyat Malaysia dikhuatiri hanya akan menerima ilmu yang terhad jika tidak mempelajari bahasa Inggeris yang kini menjadi bahasa ilmu di seluruh dunia, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Katanya, keadaan yang sama akan berlaku jika pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak diteruskan di kalangan pelajar sekolah di negara ini.

Beliau berkata, sumber-sumber mengenai sains dan matematik dalam bahasa Inggeris terhasil begitu pantas dan masyarakat tidak mempunyai pilihan selain menggunakan bahasa itu untuk mendapatkan ilmu berkaitan kedua-dua bidang itu.

"Hari ini penyelidikan dan kertas kajian dalam bidang-bidang itu dihasilkan dengan begitu pantas dan kita sudah tiada masa untuk menterjemahkannya kalau tidak kita akan ketinggalan.

"Satu pilihan untuk kita tidak ditinggalkan adalah menggunakan sumber sedia ada walaupun ia dalam bahasa Inggeris. Oleh itu kita perlu memahirkan diri kita mendalami bahasa itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada ucaptama Program Bahasa Inggeris dan Asia: Persidangan Antarabangsa Pertama Bahasa dan Linguistik anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini hari ini.

Dr. Mahathir berkata, memberi penekanan terhadap mendalami bahasa Inggeris tidak bermakna masyarakat terpaksa meminggir atau melupakan bahasa Melayu.

"Apabila kita menerima bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu di negara ini, tidak bermakna kita sebagai rakyat Malaysia tidak lagi patriotik atau hilang kerakyatan kita.

"Adalah tidak adil kepada generasi kita untuk menyekat mereka daripada menuntut bahasa Inggeris apabila kita sendiri sudah berjaya menuntut dan mendalaminya sebelum mereka," katanya.

Bagaimanapun, Dr. Mahathir berkata, beliau tiada kuasa untuk menghalang sekiranya kerajaan mengambil keputusan untuk tidak meneruskan lagi PPSMI.

"Saya nak buat macam mana lagi, saya bukan berkuasa lagi. Saya sudah pertahankan (PPSMI) sebelum ini," katanya.

Thursday, December 11, 2008

Kerajaan UMNO/BN jelas tidak serius.

Pelik, bila memikirkan cara kerajaan UMNO/BN berusaha memulihkan integriti mereka. Mereka melakukannya dengan cara yang tidak bersungguh-sungguh, tidak ikhlas dan macam takut-takut.
Rang Undang-undang Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2008 yang dibaca kali pertama oleh Perdana Menteri melakarkan suatu gambaran yang sama sekali tidak telus dan tidak menunjukkan makna integriti yang sebenarnya. Berintegritikah ini apabila rang undang-undang seperti yang dibentang semalam meletakkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman berada di bawah kuasa seorang Perdana Menteri?
Fakta ini dapat dilihat berikutan suruhanjaya tersebut dianggotai Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, Presiden Mahkamah Rayuan dan Ketua Hakim Malaya dan Sabah dan Sarawak yang kesemuanya dilantik atas nasihat Perdana Perdana Menteri. Manakala ahli-ahli suruhanjaya tersebut yang turut dianggotai Hakim Mahkamah Tinggi yang dilantik Perdana Menteri dan empat ahli utama yang lain juga dilantik oleh Perdana Menteri. Ini apa ceritanya ni ?
Jika itu struktur perlantikannya apa jaminan bahawa Perdana Menteri tidak akan menggunakan pengaruhnya dalam perlantikan hakim-hakim berkenaan. Keadaan ini sudah kelihatan tidak berintegriti. Dan suruhanjaya ini sudah semestinya tidak dapat melakukan tugas dengan baik.
Sebab itu jika ada kalangan rakyat yang menuduh pembentangan Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman, Suruhanjaya Aduan Khas (Polis ) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hanya sandiwara politik, jangan marah. Ini adalah kerana rakyat yang ramai sudah cerdik dan pandai mampu menilai bahawa apa yang dilakukan oleh Pak Lah melalui kerajaan UMNO/BN nya dilihat tidak berintegriti ! Dan ini tidak akan menyelesaikan masalah Malaysia yang kian hilang integriti di kalangan rakyat dan masyarakat antarabangsa.
Bilalah UMNO/BN ni nak insafff!!!