Followers

Saturday, November 08, 2008

Teruklah kalau macam ni...

Apabila kita telah hilang kredibiliti, atau integriti kita di persoalkan, kita sepatutnya berusaha untuk memulihkan kembali kredibiliti dan integriti kita. Ini merupakan tugas utama yang perlu menjadi fokus. Sudah pasti untuk mendapat kedua-duanya itu kembali kita mesti bersikap telus dan terbuka kepada sebarang kritikan dan pandangan. Bukan bersikap bodoh sombong, ego tidak bertempat dan menutup semua itu.
Apa yang dapat kita perhatikan secara jujur, kerajaan yang di perintah oleh BN/UMNO telah banyak melakukan kesipalan teknikal, perundangan dan dan semangat perundangan itu sendiri. Apa yang berlaku dan dilakukan ini jika terus menjadi amalan kerajaan BN/UMNO sudah pasti akan merusakkan sistem pemerintahan dan pentadbiran.
Kita lihat baru-baru ini pembentangan pakej ransangan ekonomi sebanyak RM7 bilion yang dibentang oleh, yang dikatakan bakal Perdana Menteri, menjadi tidak ada apa-apa dan tidak bermakna kerana tidak mengikut peraturan membuat pindaan seperti yang dinyatakan dalam perkara 66(15) yang menyatakan pindaan dikehendaki diberitahu sekurang-kurangnya dua hari dan ada usul diedarkan.
Peruntukan 2009 perlu diluluskan untuk mengurus ekonomi. Tetapi yang sah dibincangkan di parlimen ialah belanjawan Pak Lah yang telah lari jauh keupayaan untuk menangani krisis ekonomi yang dijangkakan lebih teruk pada tahun 2009 nanti. Nampaknya angka belanjawan Pak Lah menjadi asas peruntukan 2009 yang diperdebatkan untuk dluluskan dalam persidangan parlimen sekarang. Habis angka RM 7 billion tu untuk apa dibacakan dengan begitu bersemangat pada hari itu ?
Sebab itu dikatakan tadi, jangan biarkan ego mengheret kepada permasalahan, prosedur dan peraturan dilanggar begitu sahaja. Ini jelas mengajar rakyat agar buat kerja tidak ikut prosedur atau peraturan. Rakyat nampak perkara ini, kamu sedang berusaha memulihkan kredibiliti dan integriti kamu dalam pelbagai hal, sebaliknya apa yang berlaku kamu dengan sengaja terus merusakkan kredibiliti dan integriti kamu! Mampukah pulihkan itu semua kalau macam ini gayanya ??
Satu lagi masalah hakim-hakim yang di,bayar ex-gratia itu. Dulu kata pecat dan heboh diuar-urakan pecat sampai tubuh Suruhanjaya Diraja, tapi hari ini, Nazri kata mereka diminta bersara awal!
Tak kiralah pecat ke atau bersara awal tapi biarlah betul-betul. Pecat, pecat. Bersara awal, bersara awal. Biar jelas jangan berputar-putar ! Ikut prosedur dan peraturan dari mula tindakan sampai ke akhirnya.
Apa yang rakyat nampak sekarang, pemerintah yang ada hari ini sombong dan main langgar ikut dan sahaja. Kini sudah ramai rakyat yang berkata undang-undang di tangan dia, dia boleh buat apa sahaja ikut suka dia. Apa makna itu ? Maknanya memang sudah tidak berkredibiliti dan berintegriti langsung.

Thursday, November 06, 2008

Ke manakah Ku Li selepas ini atau akan masih di situ ?

Sebagai orang luar, saya berpendapat tokoh yang sebenar-benarnya mampu mengembalikan era kemegahan UMNO ialah Ku Li. Beliau seorang tokoh UMNO yang terbuka dan penuh pengalaman. Begitu hebatnya kebangkitan Petronas di zaman beliau. Dan beliau merupakan antara Menteri Kewangan Malaysia yang hebat.

Tetapi saya pelik tokoh yang seperti ini ditolak oleh UMNO. Beliau hanya memperolehi satu pencalonan setakat ini untuk jawatan Presiden UMNO. Jika kita mengambil jalan dan perkiraan yang jujur, kita tidak faham atas asas apa, orang-orang UMNO menolak tokoh yang sebenar-benarnya mampu mengembalikan UMNO kepada perjuangan asal yang relevan dengan tuntutan poltik semasa.

Beberapa hari lepas orang kuat Ku Li, Dato' Kamal Hijaz menyatakan bahawa Ku Li tidak mendapat pencalonan kerana Ku Li enggan melayan tuntutan pelobi kempen UMNO untuk memberi wang sogokan agar beliau mendapat pencalonan. Boleh kita katakan betapa mulianya prinsip perjuangan tokoh ini untuk memanjat tangga hiraki kepimpinan UMNO beliau menolak politik wang. Tetapi sekali lagi saya katakan dalam orang-orang UMNO mengatakan perjuangan UMNO adalah tulus, akar umbi UMNO tetap menolak Ku Li ?

Apa maksud semuanya ini?

Bagi saya, semua ini memberi maksud, beradanya Ku Li dalam UMNO tidak akan lagi berada di arus perdana kepimpinan tetapi akan mulai didorong masuk ke dalam kategori tokoh-tokoh seumpama Teng ku Ahmad Rethaudeen, Dato Aziz Tapa, Aishah Ghani dan lain-lain. Saya tidak terkejut jika selepas ini Ku Li mungkin akan dilantik menjadi Pengerusi Jawatan Kuasa Disiplin UMNO bagi mengganti Tengku Ahmad Rethaudeen pula. Apakah Ku Li akan rasa bahagia untuk berada dalam kategori ini di waktu Ku Li sebenarnya masih dituntut keupayaannya berpolitik untuk bangsa, agama dan negara secara lebih berkesan dan menonjol di peringkat perdana?
Jika itu yang Ku Li pilih maka itulah yang akan terjadi !

Atau selepas ini Ku Li akan membuat perkiraan politik baru yang lebih memberi ruang kepadanya untuk beraksi di arus perdana gerakan rakyat ? Sama-sama kita saksikan.

Tuesday, November 04, 2008

Ikhlas ke perjuangan ketuanan melayu UMNO ?

Dalam surat khabar sehari dua ini sibuk dan riuh pasal konsep ketuanan Melayu. Ramai yang merasakan mereka itu 'pendekar-pendekar Melayu' menunjukkan silat pulut masing-masing yang akhirnya selepas berbunga-bunga bersilat, tetap suap pulut ke mulut sendiri juga. Orang Melayu yang menonton, terus putih mata ( beleh biji matalah). Inilah perjuangan Melayu selepas era Tun Hussein. Semasa era Tun Razak dan Tun Hussein dulu, nampaklah juga perjuangan untuk memartabatkan tamadun Melayu.

Dalam pertembungan konsep ketuanan Melayu ini, saya tidak menyokong mana-mana pihak sama ada pihak zaid mahupun pihak pendekar-pendekar mustar UMNO tu, tetapi kalau difikir rasanya zaid lebih ikhlas dalam memperkatakan hal ini. Ada betul juga kata-kata zaid tu. Ini adalah kerana peluang sudah lama diperolehi oleh UMNO untuk bekerja demi Melayunya tetapi bangsa Melayu yang UMNO pimpin semakin lemah. Apa bukti semakin lemah ? Banyak buktinya kalau kita bersikap ikhlas menilainya.
Dari segi ekonomi, di mana hendak dibanggakan akan pencapaian orang Melayu ? Tunjukkan mana ada hypermarket Melayu ? Di bandar-bandar besar dan kecil, papan tanda premis perniagaan yang banyak ternampak tulisan berbentuk halia. Ladang-ladang dan kebun-kebun komersial ramai dimiliki oleh saudagar-saudagar cina. Ekuiti ekonomi Melayu, nak bercakap pun naik menyampah .
Dalam bidang sosial, di mana hendak dibanggakan pencapaian Melayu kalau setiap hari dalam surat khabar hanya tersembul berita-berita penceraian pasangan suami isteri Melayu, satu remaja Melayu di rogol beramai-ramai oleh remaja lelaki Melayu, warga emas Melayu gila kepada bini orang Melayu, dan macam-macam cerita yang tidak seronok untuk diceritakan. Kalau kitakan juga nanti, marah dek orang pula...apa ni asyik kutuk Melayu je ni ? Awak tu tak Melayu ke ?
Betullah aku Melayu tetapi aku hendak cakap kalau selama ini ketuanan Melayu yang ada ini berjaya melahirkan Melayu yang seperti aku sebutkan kat atas tu, baik tak payah !!
Dalam politik apa yang hendak dibanggakan. Buat pilihanraya guna pengundi hantu. Media dia pulun semua. Berkempen guna duit, jentera kerajaan dan kakitangan kerajaan. Dulu kawasan pilihanraya benar-benar menggambarkan kuasa politik Melayu. Tapi apa sudah terjadi kepada kuasa politik Melayu selepas pilihanraya 1999 ? Kerana itu semua, sekarang kuasa politik Melayu ibarat telur dihujung tanduk. Dalam pada begitu tu, dengan rasa tidak malunya bercakap lagi pasal ketuanan Melayu. Aparah !!
Jangan marahlah kalau aku tetap sokong apa yang Tuan Guru Haji Hadi katakan. Melayu ke, apa ke, Islam tetap perlu dipastikan dominan di negara ini. Kalau tidak, hancur Melayu. Tengoklah setakat hari ni semenjak UMNO tolak Islam yang syumul apa jadi pada Melayu ? Dah lah tembak, letupnya lagi !! Lepas tu semua tak mengaku.
Ingatlah kita semua, Islam tidak berhajat kepada Melayu tetapi Melayu tu yang sangat-sangat berhajat kepada Islam kerana Islam lah jati diri Melayu bukan baju Melayu dan lagu-lagu Melayu ! Kalau tak faham konsep ini jadilah macam Pak Lawak dari Utagha...kutuk konsep ketuanan Melayu, kena bertaubat ! Buat Islam had hari dan sembah tugu negara, tak payah disuruh taubat ! Pandir !

Monday, November 03, 2008

Pak Lawak dari utagha !!

Seperti yang dilaporkan oleh Utusan Online:

KANGAR 2 Nov. - Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis, Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim menyifatkan kenyataan Senator Datuk Zaid Ibrahim mengenai ketuanan Melayu, sebagai keterlaluan.
"Zaid perlu bertaubat. Jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu," kata Shahidan yang juga anggota Majlis Tertinggi UMNO.
Shahidan berkata, jika bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu terus mempertikai konsep ketuanan Melayu, beliau tidak seharusnya menjadi Melayu lagi kerana sebagai bangsa Melayu, Zaid seharusnya membela Melayu, bukan memburukkan Melayu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Haaaa.....ha....ha.....ha... ! Hee....he.....he....he.... !! Lawak juga anak Pak Kasim ni.....zaid perlu bertaubaat !!!

Yang letak kalungan bunga kat tugu negara tu macam mana pulak ?

Yang buat Islam had hari tu macam pulak ?

Yang nak hapuskan DEB tak perlu taubat ke Dato ?

Yang kata Melayu mudah lupa lagilah menghina dato' - tak perlu taubat ke ?

Yang suruh saiful sumpah laknat dulu tu agak-agaknya perlu tak bertaubat Tok ?



Bakhil....bakhil !!

Turun harga beras sebanyak 20 sen adalah tindakan tidak ikhlas. Bukan tidak bersyukur, tetapi apa alasan lagi, hinggakan tidak boleh turunkan harga beras lebih besar dari itu ? Rakyat bukan beli beras setiap hari. Jadi dimanakah rakyat hendak merasai yang harga beras semakin murah ? Sebenarnya tidak terasa apa pun. Sebab itu saya kata tidak ikhlas.
Beras adalah makanan utama rakyat. Apa salahnya turunkan harga beras dengan penurunan yang menampakkan harga beras memang sudah menjadi murah. Kalau harga gandum turun 20 sen okaylah juga. Ini beras makanan asasi semua akyat Malaysia. Begitu juga kalau harga ayam mahal, pastikanlah harga ikan murah atau sebaliknya. Ini bermakna, rakyat ada pilihan. Ikan mahal beli ayam. Ayam mahal beli ikan. Gandum mahal beli beras. Beras mahal, gandum mestilah benar-benar murah ! Ini tidak semuanya mahal belaka.
Yang peliknya Pak Lah cukup bangga dengan dasar pertaniannya sewaktu berucap di Sabah kelmarin tetapi harga beras zaman Pak Lah lah paling mahal. Logiknya harga beras dalam zaman dasar pertanian diutamakan haruslah murah. Rupa-rupanya tidak, semakin mahal ! Begitulah bakhilnya Tok Pa.
Dato' Shahril pula umumkan hypermarket setuju turunkan harga barang. Baguslah tu, kat kampung saya ada sepuluh buah hypermarket ! Makcik pakcik dekat kampung saya setiap hari membeli dekat hypermarket! Terima kasih Dato Shahril !

Kepimpinan yang penuh keegoan.

Yang dikatakan bakal Perdana Menteri, telah memenangi jawatan Presiden UMNO tanpa bertanding. Maknanya dialah bakal Presiden UMNO menjelang Perhimpunan UMNO Mac nanti. Pak Lah dah bersetuju untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada yang dikatakan bakal Perdana Menteri itu.
Dan yang dikatakan bakal Perdana Menteri itu sejak Pak Lah setuju tarikh peralihan kuasa dari 2010 ke Mac 2009, telah menunjukkan gaya yang dia adalah bakal Perdana Menteri. Dia dah mula bercakap tentang visi dan misi dia. Antaranya yang memeranjatkan ialah meniru idea Anwar Ibrahim. Anwar kata DEB dah tak relevan kerana hanya mengayakan kroni UMNO.BN sahaja, maka dia kata dian nak hapuskan unsur-unsur DEB beransur-ansur tapi dalam tempoh yang sudah tidak lama lagi. Bunyi macam tak sama tapi tetap serupa.
Masa Anwar bercakap tentang nak tukar DEB dengan dasar lain yang lebih adil, sakit perut habis penyokong pengampu UMNO membelasah Anwar sebagai agen Amerika dan Yahudi. Betapa kudusnya mereka dalam perjuangan membela nasib umat Melayu! Tetapi pelik juga apabila yang dikatakan bakal Perdana Menteri Malaysia itu nak hapuskan unsur-unsur DEB secara beransur-ansur tapi dalam tempoh yang sudah tidak lama (agen apa pula ni agaknya ), termasuk habis kepala pahlawan cangkul Melayu UMNO, bagaikan kepala kura-kura, senyap, sunyi, kelu dan bisu semuanya. Malah ada yang memuji. Apa bezanya dengan apa yang Anwar cakap? Nampak sangat mengampu pahit !
Anwar kata belanjawan yang Pak Lah bentang sudah tidak relevan dan perlu dibentangkan semula belanjawan alternatif yang lebih relevan dengan keadaan ekonomi semasa. Semuanya sergah Anwar terutama Mahyuddin Yasin. Jangan sibuk, belanjawan ada urusan kerajaan, Anwar tidak perlu menasihat kerajaan, lebih kurang begitulah sergah Mahyuddin. Yang yang dikatakan bakal Perdana Menteri nak bentang pada 4 November tu apa ? Tidakkah itu pembentangan belanjawan alternatif, sebut je lain. Macam buah tembikai dengan buah timun cina. Go tu jugok !
Dulu masa debat Anwar - Subre Chik, Anwar kata harga minyak boleh diturunkan, Subre kata tak boleh. Akhirnya Datuk Shahril turunkan juga harga minyak. Hendak turun banyak terasa macam mengikut idea Anwar maka turunkan lah sikit-sikit.
Anwar pernah memberi nasihat, belanjawan perlu dikaji semula sebagai mekanisma menghadapi kemelesetan ekonomi global dan tempatan. Yang dikatakan bakal Perdana Menteri berkata Malaysia tidak akan terjejas dengan kesan ekonomi global. Rakyat yang memahami dan prihatin kecuali rakyat yang dipelihara UMNO, sebenarnya sangat risau kerana setakat hari ini apa yang Anwar cakap banyak yang betul dan betul-betul terjadi.
Inilah gaya kepimpinan parti yang sudah berusia 61 tahun ini. Pantang ditegur. Penuh dengan keegoan. Atau dalam bahasa lain bodoh sombong .