Followers

Monday, December 22, 2008

Siapakah calon PAS PRK Parlimen Kuala Trengganu ?

Siapakah calon PAS bagi PRK Parlimen Kuala Trengganu pada 17 Januari 2009 nanti ? Seperti orang lain saya juga tertanya-tanya dan teragak-agak. Dalam soal ini, saya juga seperti ahli-ahli jemaah lain akur dengan sebarang keputusan kepimpinan parti.

Namun demikian saya juga agak kecewa dengan beberapa kenyataan yang masih kedengaran mengenai persoalan 'calon luar'. Tidak terfikir dibenak fikiran saya, pemimpin atasan parti khususnya dari kalangan pemuda masih berfikiran seperti pemimpin dan ahli cawangan yang mungkin tidak berapa canggih dan global berpolitik. Kami di cawangan dan bahagian sering dinasihati oleh para pemimpin supaya akur dengan calon yang diputuskan oleh parti dan sebagai parti Islam kita jangan sekali-kali bersibuk dengan isu 'calon luar'. Itulah yang sering diingatkan kepada kami. Malang dalam PRK Kuala Trengganu nampaknya kita bersibuk dengan 'isu calon luar' yang menggambarkan betapa jemaah kita belum berfikiran global sebagaimana universalnya Islam itu sendiri. Dan lebih malang isu ini mula dicetuskan secara terbuka oleh orang nombor tiga pemuda.

Bayangkan jika Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan orang-orang Kelantan bersibuk dengan isu calon-calon luar, mampukah kita menghantar Ketua Pemuda kita yang terbukti sebagai salah seorang Ahli Parlimen terpuji dan berkualiti kita ke Parlimen Malaysia. Mampukah kita menghantar pejuang seperti Dr Hatta? Mampukah kita meletakkan Timbalan Presiden kita di Parlimen ? Untuk bersikap jujur dan ikhlas, contohilah kepimpinan dan ahli jemaah kita di Kelantan.

Ustaz Azman Sapawi seorang yang sangat berbakat dalam kepimpinan Pemuda. Bayangkan jika Ustaz Azman di lahirkan di Johor. Bagaimanakah caranya untuk kita membawa Ustaz Azman yang berbakat dan berkesan tu ke Parlimen bagi memperjuangkan Islam dan nasib rakyat jika kita masih berfikiran sempit dan menyempitkan fikiran kita dengan isu 'dia calon luar'? Fikirkan lah, sesungguhnya kita bukan UMNO, kita Jemaah Islamiah PAS !

No comments: