Followers

Wednesday, November 19, 2008

Cukuplah ikut si Luncai tu...

Bila kita kata UMNO ialah parti yang sedang menuju kepada kehancuran, ramai ahli-ahli UMNO marah. Mereka kata kita busy body. Itulah pemikiran orang UMNO. Bagi mereka, apa yang mereka hendak lakukan orang lain terutama orang yang di luar UMNO jangan masuk campur. Itu urusan mereka, kata mereka.
Ya, benar itu urusan mereka. Tidak ada siapa yang teringin hendak masuk campur urusan UMNO. Dan tidak ada siapa yang hendak kisah apa yang hendak terjadi kepada UMNO. Kita boleh kata dan akan kata, lantak engkau nak jadi apa pun. Persoalannya....
Persoalannya, apa yang UMNO lakukan sejak dari dulu sampai sekarang sama ada dalam pengurusan kerajaan Malaysia mahupun dalam urusan diri dia sendiri terlalu banyak menyusahkan rakyat. Dalam ertikata yang lebih mantap dan tepat, banyak yang UMNO buat sekarang bukan membantu rakyat malah sebaliknya merusakkan budaya rakyat, merusak integriti, merusakkan kredibiliti dan macam-macam lagi yang rusak. Ini tuduhan !
Bukan, ini bukan tuduhan. Ini realiti rupa wajah dan kelakuan UMNO yang ada pada hari ini.
UMNO mana ada integriti. UMNO mana ada kredibilti. UMNO mana berjuang di atas dasar perjuangan! Contoh, Khairy mahu debat terbuka untuk calon-calon yang bertanding Ketua Pemuda UMNO. Selepas Khairy memberi cadangan maka berjujuklah pandangan pro dan kon dari pelbagai peringkat pemimpin UMNO. Eh, kita nak tanya, puak-puak UMNO berdebat tu untuk apa ? Cuba jawab.
Oo...berdebat untuk menyatakan wawasan calon, visi dan misi serta dasar perjuangan kononnya. Maka dengan itu akan memudahkan perwakilan memilih calon yang bertanding nanti. Nak tergelak pula kita. Betulkah begitu ?
Sekarang kita nak tanya pula. Perwakilan UMNO mana ni yang memilih calon kerana wawasan, dasar perjuangan , visi dan misi ? Perwakilan UMNO mana ? Itu, yang Lembaga Disiplin UMNO duduk pening kepala tu kenapa ? Pasukan Tengku Ahmad Rethaudeen tu pening kepala bukan kerana wawasan, visi, misi dan dasar perjuangan calon tetapi kerana dasar tabur FULUS. Calon UMNO yang bertanding pasti akan kalah jika kerana hanya tempikkan wawasannya, visinya, misinya dan dasar perjuangannya. Pasti akan kalah. Tengok apa berlaku pada Ku Li, hanya dapat satu pencalonan itupun calon sendiri.
Perwakilan UMNO yang mengundi nanti, tak tengoknya kepada wawasan calon, visi calon, misi calon dan dasar perjuangan calon ! Bohong je ! So apa yang perwakilan UMNO tengok ? Siapa banyak tabur fulus pasti orang itu akan menang. Sebab itu kita kata cadangan Khairy tu hanya retorik politik sahaja.
Inilah sebabnya kita semua bising pasal UMNO. Bukan kita busy body. Apa yang UMNO buat ni memalukan orang Melayu. Boleh meruntuhkan tamadun bangsa dan negara. Memalukan Islam kerana majoriti Melayu adalah Islam. Merusakkan Islam memang dah lama UMNO lakukan. Engkau ni menuduh ! Menuduh apa...tu yang Islam hadhari itu apa? Tak ingatkah ada seorang mufti suruh bertaubat pasal buat Islam Hadhari ?
Kalau UMNO sahaja yang runtuh tak apa tapi masalahnya negara boleh bangkrap, ekonomi boleh punah. Mana tidak bangkrap, mana tidak punah, duit yang ditabur dalam rasuah politik itu duit siapa ? Contoh kita dengan cerita sahabat di Pahang, katanya ada ladang-ladang sawit anak-anak syarikat kerajaan negeri di jual terutamanya di kawasan Rompin. Siapa yang jual ?Untuk apa dijual ? Untuk taburlah, untuk apa lagi! Jadi patut atau tidak patut kita bising? Kalau ladang-ladang itu hak UMNO tak apa tapi hak kita semua digunanya untuk rasuah politik.
Sebab itu kita katakan, semua orang tak kira siapa terutama orang-orang UMNO yang baik-baik tu yang ada kesedaran marilah bersama, kita tentang UMNO yang ada ini, kerana UMNO yang ada hari ini membawa penyakit yang membarah yang boleh meruntuhkan negara kita yang kita cintai ini. Cukuplah...jangan ikut si Luncai dengan labu-labunya !

1 comment:

semut merah said...

sebenarnya isu debat tu hanyalah gimik politik shj. KJ tu kan lulusan "oxford". agaknya perasan genius kot. Satu lg Budaya UMNO bila slm Cium tangan, tak kira halal haram.