Followers

Monday, October 27, 2008

Semua tunjuk berjurus.

Meluat itulah nada yang boleh kita luah kepada UMNO. Semenjak proses pencalonan jawatan-jawatan UMNO yang sedang berlangsung ini, UMNO sebenarnya tidak bekerja untuk rakyat. Hari-hari apa yang mereka perkatakan ialah tentang perebutan kuasa di antara mereka. Seolah-olah urusan UMNO itu adalah urusan hidup mati semua rakyat.

Ulasan-ulasan para pemimpin UMNO kelihatan berjurus berlaka; tak baik rasuah politik, rasuah politik tidak bermoral, jangan ugut sms kerana ia suatu yang tidak dapat diterima langsung, marilah kita berdebat kerana debat dapat menyampaikan visi dan misi perjuangan, tak perlu berdebat belum sampai masa lagi, jangan sekat ahli berjumpa pemimpin dan macam-macam ulasan.

Pak Lah marah, Dato Najib pun marah. Dr Rais lagilah berdengung, Shahidan marah rasuah politik, Syed Hamid kata dia tidak berkenan langsung, Ali Rustam pun marah, Mat Taib marah. Pendek kata semua yang bertanding tu marah politik wang termasuk Khairy, Mukhriz dan Khir Toyo.
Dalam berita TV 3 sebentar tadi Datuk Shahril Samad berdengung dapat sms ugutan agar bahagian mencalonkan gandingan tertentu bagi jawatan tertinggi UMNO kalau tidak..... Dato Najib tegur, Rais yatim minta BPR masuk siasat...alahai, Adnan Mansor bagi nasihat jangan ugut-ugut. Pendek kata kalau tanya semua calon timbalan presiden, calon naib presiden dan calon MT semuanya marah dan minta dibuat laporan kepada Jawatankuasa Dsiplin UMNO yang rongak itu. Inilah UMNO ! Mereka buat kerja tidak beretika mereka juga yang sibuk tunjuk berjurus sungguh.

Sedarkah mereka itu mereka sebenarnya kata kepada siapa ? Kerana yang bertanding itu adalah mereka itulah juga. Kalau mereka tidak buat itu semua tentulah pengikut mereka yang buat. Pengikut mereka buat atas arahan siapa ?

Kadang-kadang kita tak tahu kata-kata siapakah yang jujur dan yang boleh dipakai di antara mereka. Yang dapat pencalonan banyak, marah rasuah politik, yang dapat pencalonan sedikitpun marah juga dan yang tidak dapat langsung lagilah marah ! Mereka ini marah kepada siapa ? Adakah dalam pertandingan UMNO ini, pemimpin PKR, DAP atau PAS yang melakukan rasuah politik ? Pandir benar kelihatannya !

Sebab itulah pada pandangan saya bagi orang yang berfikiran rasional dan ikhlas, para pemimpin UMNO ini memang sudah tidak layak menjadi pemimpin. Mereka semakin merapu sama ada dalam percakapan atau tindakan. Tidak malukah mereka tuduh menuduh sesama sendiri akan perangai buruk masing-masing di khalayak ramai atau mereka sebenarnya sudah tidak ada kemaluan lagi !
Boleh percaya jugalah kata-kata Musa Hitam; UMNO dah tua !!

No comments: