Followers

Monday, October 27, 2008

Pertembungan dalam UMNO, kian sengit.

Khairy Jamaluddin mencadangkan agar calon-calon Ketua Pemuda UMNO berdebat sesama mereka. Cadangan Khairy itu adalah untuk membolehkan para calon menjelaskan pendirian masing-masing dan menyatakan visi dan misi mereka. Setakat ini ketiga-tiga calon telah layak menyertai pertandingan merebut jawatan Ketua Pemuda iaitu Mukhriz Mahathir, Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo.
Malangnya cadangan Khairy tidak mendapat layanan Mukhriz. Maknanya Mukhriz memandang sepi cadangan tersebut dan menganggap sebagai tidak perlu. Seperti dilaporkan Utusan Online hari ini, Mukhriz berkata, soal pemilihan parti itu merupakan hal ehwal keluarga UMNO dan tidak wajar dilakukan secara terbuka.

‘‘Hal dalaman UMNO mempunyai banyak perkara tersirat dan debat sebegini mampu melemahkan parti terutama ketika parti menghadapi banyak cabaran. Lagipun tak payah debat-debat kerana para perwakilan sudah kenal rapat dengan calon dan mereka cukup matang memilih yang paling layak,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Itulah calon popular Ketua Pemuda UMNO. Katanya hal dalaman UMNO mempunyai banyak yang tersirat dan debat akan melemahkan parti. Dia terlupa bagaimana pula dengan sikap ayah nya yang bukan ahli UMNO tetapi sibuk menyusun team untuk menentang orang-orang Pak Lah. Tidakkah dia banyak mendedahkan hal dalaman UMNO kepada ayahnya yang bukan orang UMNO lagi ?
Dan Mukhriz semacam sudah tahu perangkap Khairy. Khairy memang suka dan agak pandai berdebat berbanding Mukhriz yang agak lambat dalam berhujah. Bagi Mukhriz jika bersetuju bermakna memberi kelebihan kepada menantu Pak Lah itu.

‘‘Setiap calon Ketua Pemuda harus dinilai melalui track record, sifat amanah dan siapa yang dilihat sanggup berkorban untuk rakyat. Yang paling penting, secara umumnya, calon yang mengamalkan politik wang harus ditolak kerana ia akan membinasakan parti,” tegasnya.
Sindiran Mukhriz cukup berbisa apabila berkata pemuda harus menilai antaranya sifat amanah dan siapa yang sanggup berkorban untuk rakyat dan mana-mana calon yang mengamalkan politik wang harus ditolak !.
Sudah pasti Khairy terasa dengan sindiran ini dan apakah Khairy akan membiarkan dirinya dikecewakan oleh anak Mahathir? Kita tunggulah apa serang balas Khairy nanti. Pertembungan antara Mukhriz dan Khairy dalam tempoh 5 bulan yang panjang ini sudah pasti menjadikan Pemuda UMNO bagaikan retak menunggu belah ! Persoalannya apakah Abdullah akan membiarkan menantu kesayangannya tersungkur dan impian menantunya untuk menjadi PM sebelum usia 40 tahun terbantut.
Makin yakinlah saya Pakatan Rakyat akan terus mendominasi sokongan rakyat kerana UMNO kian rapuh dan akan runtuh bila-bila masa terutamanya selepas Perhimpunan Agung UMNO Mac nanti.

No comments: