Followers

Thursday, January 21, 2016

Apakah Pengerusi baru SPR boleh diharap?

1. Walaupun ada perubahan, namun perubahan itu bertahap kecil dan amat sedikit. Oleh itu sehingga saat ini proses pelaksanaan Pilihanraya di Malaysia masih tidak meyakinkan dari segala segi. Ianya dilihat masih condong kepada menyebelahi parti pemerintah iaitu Umno/BN.

2. Untuk mengharapkan SPR dilihat dan dirasakan adil terutama kepada parti-parti pembangkang rasanya bagaikan mengharap bulan jatuh ke riba. Sering terlihat SPR bagaikan segaja menyediakan padang yang tidak sama rata untuk 'pertempuran' politik dalam tanah air.

3. Sehingga saat  Pengerusi Pilihanraya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bersara, harapan keadilan disediakan oleh SPR bagaikan mengharap buah yang tidak gugur.

4. Kini SPR telah mendapat Pengerusi baru iaitu Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah. Apakah dengan pengerusi baru ini SPR mampu bersikap berkecuali kepada semua pihak? 

5. Melihat kepada latar belakang Pengerusi SPR yang baru, rasanya harapan bagaikan akan tinggal harapan. 

6. Apakah cabaran getir kepada parti-parti politik yang berintegriti dan ikhlas memperjuangkan nasib rakyat, dalam mengharungi medan pilihanraya di Malaysia akan berterusan?
 

Tuesday, December 22, 2015

Padan begitulah ahli-ahli bawahan PAS...

1. Dua tiga hari ini masih heboh isu PAS dikatakan akan bergabung dengan Umno jua akhirnya. Dan kata ceritanya usaha ke arah itu sedang giat dijalankan sama ada secara langsung mahu pun tidak, oleh proksi masing-masing yang bersetuju dengan 'misi' itu.

2. Desas desus penggabungan itu katanya dikuatkan lagi dengan peristiwa majlis pakaian sedondong beberapa hari yang lalu. Kedua-dua pihak kelihatan zahirnya, semakin lunak bicaranya dan senyuman kepada masing-masing antara mereka semakin melebar, kerap dan ceria.

3. Setiausaha Agung Pas pula dilaporkan oleh pelbagai media bagaikan PAS sudah boleh memaafkan kesalahan Umno terhadap PAS yang berlaku pada masa lalu walaupun kemudian dinafikan oleh SUA Pas itu sendiri.

4. Semua itu kelihatan memang menceriakan pelbagai lapisan pemimpin PAS yang seronok ke arah itu kecuali kenyataan yang sedikit berlainan daripada TITM dan Ustaz Idris Ahmad kerana bunyi agak 'cenger' kepada Umno khususnya Najib Razak dan kepada para pemimpin PAS itu sendiri yang agaknya cirit birit mulut ( pinjam istilah popular TGHH).

5. Bagi penulis, penulis tidak yakin PAS akan bergabung secara rasmi dengan UMNO atau masuk BN. PAS tidak akan membiarkan harumanis yang bersepah di setiap celah daun dan dahan, gugur disambut orang. Walaupun mahu tindakan begitu gila namanya.

6. Ia, walaupun PAS terlalu ingin berbaik dan berpakat dengan Umno namun 'bergabung' atau 'masuk' tidak akan digunakan sebagai istilah yang akan digunakan. PAS, demi menjaga harumanis dan yang bakal menjadi harumanis, akan terus menggunakan 'pil' walak sambil mencipta istilah baru untuk "bergabung" atau "jadi geng" dengan Umno. Dan rasanya istilah itu sedang dicipta.

7. Kita tunggu hasil kerja 'jawatankuasa perpaduan' antara mereka mencadangkannya nanti.

8. Bagi penulis, pergabungan Pas dan Umno sekarang hanya berlaku dalam bentuk yang tidak rasmi dan longgar. Ini yang sedang berlaku.

9. Kebanyakan pemimpin atasan PAS telah tidak minat menegur Umno di bawah kepimpinan Najib Rosmah walaupun pelbagai kes dan kecelaruan pengurusan negara berlaku begitu teruk dan memalukan negara. Kezaliman pemerintahan UMNO/Bn yang banyak menyusah dan menindas rakyat tidak lagi zalim bagi PAS. Pengurusan ekonomi yang berpalit dengan skandal rasuah dan pecah amanah yang menjahanamkan integriti negara telah menjadi bukan isu besar kepada PAS.

10. Apa yang jelas PAS hari ini kian selesa dengan Umno dan tindak-tanduk Umno bukan lagi perkara yang perlu diperbesarkan. Inilah rupa bentuk penggabungan yang berlaku antara PAS dan Umno. Dan kaedah ini akan lebih menyelamatkan PAS daripada dimarahi oleh ahli-ahli mereka yang telah ditanam awal dengan sikap walak yang tidak bertempat.

11. Nampaknya kian hari PAS kian pening. Pening bagaimana mahu menggayakan proses penggabungan agar tidak dilihat bergabung oleh ahli-ahli bawahan mereka. Padan begitulah ahli-ahli PAS....

 

Friday, December 11, 2015

Antara Umno dsn PAS

1. Kebanyakan parti politik utama Malaysia waktu ini sedang dilanda musibah. Dalam menguruskan pelbagai masalah yang melanda masing-masing menonjolkan pelbagai tektikal dan skills permainan politik.

2. Paling smart dan bergaya walau dalam keadaan hampir lemas kerana tidak cukup bekalan oksigen ialah UMNO. Di PAU salam perpaduan dihulurkan kepada PAS!

3. Melalui salam perpaduan yang berbunyi begitu kudus itu dalam diam Umno era Najib Rosmah mengharapkan bekalan oksigen dari PAS.

4. Dengan bantuan oksigen dari PAS mudah-mudahan Umno bernafas lega dalam PRU 14 nanti. Itulah harapan Najib sebenarnya dalam menjamin dominasinya. Najib lebih rela untuk undur satu tapak ke belakang untuk mara bertapak-tapak ke hadapan. Nice game from Najib!

5. Soalnya bagaimana pula permainan politik PAS dalam menghadapi tektikal UMNO ini yang telah diketahui umum akan kelicikannya.

6. Atau PAS tak kisah akan kelicikan UMNO kerana bagi PAS lebih baik ditipu dari menipu!?

7. Sehingga saat ini tektikal PAS masih kelam-kabut. Contoh tolak DAP tapi masih bersama PR. Katanya masih bertahaluf dengan PKR tapi berjanji akan bertanding di semua kerusi. Mendakwa boleh menang jika bersendirian tapi masih kekal bersama PKR. Ada pemimpin kata tidak akan kerjasama dengan UMNO, ada yang kata lebih baik bersama UMNO.

8. Begitulah PAS yang nampaknya terus-terusan memeningkan pengikut-pengikut akar umbinya hingga kini sudah bertimbun "harum manis" di dalamnya.

9. Akhirnya antara Umno dan PAS kita lihat siapa yang kena!

Tuesday, November 24, 2015

Kini yang Mahathir mampu hanya 'beleber'!

1. Apa yang aku nak kata, yang pertama, kesian Mahathir! Yang kedua, padan muka mu Mahathir!

2. Mahathir merungut dan 'beleber', pemimpin Umno kini ada yang cuba nak tutup mulut dia, tak bagi guna dewan, diugut itu ini dan macam-macam tekanan.

3. Mahathir 'beleber' lagi, ramai ahli Umno diberi amaran agar tidak membangkit isu tertentu terutama isu 1mdb dan isu 2.6 bilion dalam mesyuarat dan katanya ramai yang takut tekanan.

4. Kahkahkah...padan muka Mahathir. Apa yang Mahathir mulakan perangai 'jahat' dulu terhadap penentangnya dan parti pembangkang kini mahathir kena balik. 

5. Buat lagi kat orang sekarang awak turut merana. Ajar lagi benda yang tak elok pada 'anak-anak' si tenggang, sekarang awak di sepak je ke sana ke mari.

6. Moralnya Mahathir sebagai orang dewasa sentiasalah ajar kepada anak-anak muda ilmu dan kemahiran yang baik-baik, bukan ajar perkara kejam, menipu, memanipulasi orang yang tiada kuasa dan seumpamanya kerana hidup kita tidak sentiasa menongkat langit!

7. Kini Najib pula menjadi guru yang buruk demi kuasa, tunggulah masanya lahir si tenggang yang baru dalam parti itu!

Saturday, November 14, 2015

PAS dengan plolitik barunya yang hehehe...

1. Malam tadi Dato Husam Musa (DHM) buat kesekian kalinya mendedahkan dirinya di hadapan khalayak ramai menjawab pelbagai persoalan mengenai isu-isu yang membabitkan PAS, Kerajaan Kelantan dan dirinya sendiri. Nampaknya dengan sikap yang penuh gentleman DHM berdepan terus-terang tanpa menyorok diri disebalik nama samaran dan sebagainya.

2. Apabila bertindak demikian, DHM sebenarnya terdedah kepada jawapan balas dan sudah pasti tindakan disiplin parti dan undang-undang daripada kepimpinan partinya sendiri iaitu PAS, jika sekiranya apa yang diperkatakan oleh beliau tidak betul dan berupa fitnah.

3. Nampaknya DHM  berkali-kali mengakui bahawa beliau sedar akan hakikat itu dan redha dengan apa yang bakal diterimanya.

4. Tidak lama sebenarnya selepas DHM membuat pelbagai pendedahan semalam telah mula wujud 'serangan' tegar terhadap DHM. Hari ini awal-awal lagi DHM telah didakwa konon pernah terbabit dalam satu  kejadian yang memalukan. Namun apa yang jelas dakwaan dalam FB dan viral di whatasp itu adalah dari penama yang menggunakan nama samaran yang entah siapa. Orang ini sejak dari dulu lagi menjadi pemfitnah yang boleh dikatakan agak bacul kerana setiap masa berselindung disebalik nama samaran.

5. Kalaulah dakwaan ini benar datangnya daripada agen-agen parti DHM sendiri iaitu PAS, maka ingin penulis katakan bahawa inilah masalahnya dengan PAS hari ini. Permainan fitnah menjadi menjadi permainan politik biasa parti agama itu, dalam menghadapi perbezaan pandangan antara mereka sejak daripada muktamar di Batu Pahat berapa tahun yang lalu. Jika sekiranya  tiada para pemimpin atasan sehari dua ini menasihati puak-puak pemfitnah itu daripada bermaharajalela konon untuk membela PAS dan kepimpinan PAS dengan cara fitnah, ia sudah tentu tidak langsung akan menguntungkan parti agama itu, malah sebaliknya akan diterima oleh PAS.

6. Pemfitnah-pemfitnah seperti El-Haraki ini sebagai contoh, sebenar tidak akan mampu menaikkan imej PAS atau meningkatkan sokongan rakyat kepada PAS dengan menggunakan kaedah fitnah ini kerana rakyat dan orang ramai kini semakin jelak dan muak dengan politik pembunuhan karektor yang berupa fitnah ini.

7. Sebagai parti Islam sepatutnya PAS menunjukkan contoh yang terbaik dari pelbagai sudut apatah lagi kepada ahli partinya sendiri bukan sebaliknya menjadi juara serkap jarang, bercakap melalut dan kasar, memaki-hamun, penghukum dan terbaru melahirkan ramai pakar pembuat fitnah?

8. Sebagai parti agama PAS seharusnya bersikap rasional, berhemah dan bersikap hujah lawan hujah bukan membiarkan 'agen-agen' mereka melalut dan menunjukkan akhlak buruk di sana-sini.

9. Nampaknya walaupun PAS sudah berusia tua tapi masih belum matang bermain politik. Atau mungkin sejak mahu berbaik-baik dengan Umno ini, mereka semakin memahami politik marcheavelli.

10 Dan apakah DHM akan menjadi mangsa seterusnya kepada politik diktator dan marcheavelli PAS yang berwajah baru hari ini? Kita saksikan seterusnya!

Saturday, November 07, 2015

Tawaran menarik dari Trengganu tapi tak berapa ada urm!

1. Sekian lama berusaha untuk menguasai Putrajaya bersama namun hingga ke hari ini belum kesampaian maka agaknya pendekatan baru terpaksa diuasahakan.

2. Menguasai Putrajaya melalui PRU nampaknya lambat sehingga  Anwar Ibrahim sendiri terpaksa keluar masuk penjara. Hari ini Anwar masih lagi merengkok dalam penjara dan masih ada berbaki lebih kurang 4 tahun lagi akan berada di dalam. Kalau dah begitu bila boleh kuasai Putrajayanya?

3. Maka pendekatan baru perlu diusahakan. Pendekatan kuasai Putrajaya melalui PRU nampak kurang berkesan dan lambat. Pendekatan yang kelihatan mampu memberi cerah masa depan ialah pendekatan menjadi "Penasihat" kepada kerajaan Najib Rosmah (Kerajaan Umno/BN").

4. Dengan pendekatan ini silap-silap hari bulan, esok terus dapat pejabat khas sebagai Penasihat di Putrajaya! Huhuhu...kan lagi cepat dari duduk yoyayoya dengan puak-puak "gugur setandan".

5. Memang tepat sungguh langkah dan pendekatan baru kerana ... nah engkau, MB Trengganu kita telah pun tawarkan jawatan Penasihat! Kan dah kata ...cepatlah berbanding Putrajaya melalui Pakatan Rakyat ka atau Pakatan Harapan! Pakatan-pakatan ni buat habis ke beras je!

6. Cuma aloh lah...nya bagi Penasihat Peringkat negeri je...bagilah Penasihat di Putrajaya...sedap sikit duduk sebelah pejabat first lady!

7. Kini hanya tunggu  tawaran Najib sahaja lagi dan tunggu jawapan setuju Tuan Haji sahaja untuk mengesahkan segala. Sekian selamat menjadi Penasihat!

8. Cuma terbayang sedikit bagaimanakan anak buat penasihat di bawah ini nak bekerja dalam PRU 14 nanti sebagai anak buah penasihat kepada yang hendak dinasihat itu?

Monday, November 02, 2015

PAS sang Penasihat

1. Nampaknya PAS benar-benar membawa politik baru. Tak mengejar kuasa dan tak mahu berebut kuasa dengan Umno cuma mahu menjadi Penasihat kepada parti pemerintah itu. Wau!

2. PAS juga mahu menjadi parti beradab. Membawa politik beradab, pembangkang beradab dan penasihat beradab. Berjurusnyalah Pas.

3. Oleh kerana Pas berazam membawa politik barunya diharapkan harapan untuk menjadi penasihat kerajaan Umno/Bn tidak dihampakan!

4. Umno, terimalah Pas sebagai penasihat. Kalau penasihat Apco kena bayar, Pas tak payah bayar...free je!

5. Masalahnya siapa dalam PAS tu yang boleh nasihat Najib batalkan Gst, selesai isu 1mdb dan naikkan kembali nilai RM? Tantawi? Abduh? Si Din? ??? Nak nasihat kerajaan Kelantan pun salah haboh!

6. Pas akan jadi terer kalau boleh nasihat najib isu 1mdb sebab nasihat Majlis Raja-raja pun najib buat pekak sahaja!

7. Semoga PAS yang telah ditapis dan dibersihkan tidak bermimpi siang hari atau tidak menjadi bas ekpress tanpa destinasi.