Followers

Wednesday, September 17, 2014

Tarbiyah baru daripada segelintir Pemuda PAS!

1. Hari ini segelintir anak muda PAS keluar dewan mesyuarat kerana protes perbezaan pandangan dengan Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS!

2.Rupanya perangai budak tak empuk berlaku jugak dalam kalangan segelintir anak muda PAS! 

3. Ini tiru siapa ni? Bila tidak bersetuju, keluar dewan persidangan! Alahai....kesian rasanya kat mereka ini.

4. Aku rasa agak pelik kenapa anak muda yang dikatakan memperjuangkan Islam yang syumul membuat tindakan tidak matang dan kurang sopan sebagai cara melayani perbezaan pandangan dan pendapat? Dewan muktamar PAS bukannya sidang parlimen !

5.  Kalau ya pun hendak protes Mat Sabu, gunakanlah medan perbahasan. Luahkan isi perut kamu sewaktu perbahasan muktamar pemuda. Bukan memperlihatkan 'kesamsengan' sewaktu Timbalan Presiden hendak memberi ucapan. Pemuda Umno pun tak buat macam tu terhadap Timbalan Presiden mereka! Orang perati weh awak....tak elok!

6. Hendak banding dengan Mat Sabu dalam perjuangan PAS ini siapalah segelintir awak tu?

7. Ok fine, awak tidak bersetuju dengan Mat Sabu, tak perlu protes cara tidak sesuai itu, keluar dewan mesyuarat macam tu, tahun depan kan ada pemilihan dalam muktamar, gunakan plarform itu untuk pilih orang lain yang bukan Mat sabu. Kenapa pulak perlu tiru MIC, keluar dewan mesyuaratlah konon! 

8. Awak dah ajar orang buat protes seperti itu maka nanti jangan marah kalau orang lain belajar dari awak cara itu! Jangan kata apa-apalah kalau orang lain tiru awak!

9. Anak muda boleh berjuang dan protes cara apa sekali pun termasuk cara aggresif tapi biarlah kena pada isu dan sasarannya! Ini hanya tidak bersetuju dengan Timbalan Presiden sendiri dah tunjuk cara gedebe begitu. 

10. Sepatutnya tak perlulah tunjuk protes cara gedebe begitu kepada Timbalan Presiden PAS itu. Sabar je sikit lagi, bukan lama dah, tahun depan je! Nanti kalau ada yang kepala biul buat begitu kepada Presiden PAS macam mana? Malu parti kita.

11. Nampaknya parti ku semakin nak menjadi hodoh! Kita tengok pulak dalam Muktamar Agung esok lusa, apa pula 'tarbiyah' yang kita dapat?


Saturday, September 06, 2014

Segolongan yang berpendidikan agama dalam PAS harus berjiwa besar!

1. Nampaknya keadaan 'kesihatan' Parti Islam SeMalaysia (PAS) semakin hari semakin tidak menentu sehingga hari ini. Suhu badan semakin meningkat, kepala semakin pening malah bagaikan menghampiri migrain pulak dah rasanya. Stress terus mencengkam emosi dan akal. Segala-gala menjadi haru yang kian membiru! Adoi PAS parti kesayanganku....apa dah jadi dengan para pemimpin mu?

2. Terbaru halau-menghalau antara satu sama lain bukan lagi bisik-bisik, kuis-kuis malah lebih teruk dah mula tengking-menengking, bertempikan antara satu sama lain! Semuanya sudah mulai menggila!

3. Untuk melihat PAS menjadi semakin tenang dan aman nampaknya bagaikan mengharap kucing tumbuh tanduk! Apa yang bakal berlaku sedikit masa lagi sudah mula boleh dijangka. Sedih sangat rasanya!

4.Kian jelas berkecemuknya PAS hari ini sebenarnya bukan sebab isu MB Selangor sangat...bukan! Isu MB Selangor hanyalah penyebab kepada retak yang menunggu belah sahaja lagi.

5. Kerana perangai dan kerenah para pemimpin dari Tuan Presiden hingga ke pelbagai peringkat kepimpinan tertinggi dalam pelbagai Majlis dan dewan-dewan, ahli-ahli PAS tunggu sajalah PAS akan terbelah dan semuanya kena bersiap sedia untuk menghadapinya....udah tak lama lagi kerana keadaan kian tidak terkawal. Kaki yang nak menyepak sudah mula bertonjet, tangan yang mahu menampar telah mula diasah-asah, buku lima yang hendak dihantuk ke dahi telah mula dihentak ke tapak tangan...hanya tunggu masa untuk melakukannya! Tak percaya? Tengoklah sekejap lagi! Sebagai kuli batak parti di bawah ini aku sedih dengan apa yang berlaku! Adoi!!

6. Aku ulang lagi sekali, PAS kian musnah hanya kerana berkesannya musuh parti menggunakan 'senjata kimia' dengan menyemarakkan isu lama konon persaingan ULAMA dengan PROFESIONAL dalam PAS. Kedua-dua pihak ini 'diarah' tuduh menuduh antara satu sama lain. 

7. Hari ini  racun kimia ini benar-benar berkesan memudaratkan PAS dan hanya tunggu masa, PAS akan terkulai layu dalam persaingannya menentang Umno sekular! Umno amat gembira dengan longlainya PAS nanti.

8. Persaingan Ulama VS Profesional kini mencapai kemuncak tertinggi. Pertembungan kian jelas dan terang.

9. Hari ini kebencian terhadap golongan profesional Islamik yang dinamik semakin disemarakkan kerana bimbang mereka akan kuasai parti. Lantas pelbagai lebel dicipta terhadap mereka.

10. Apakah yang akan berlaku kepada PAS selepas ini? Adakah akan tenang kembali? Sukar...selagi segolongan yang berpendidikan agama tidak berjiwa besar dan terus menganggap PAS hanya hak mereka sahaja!

Tuesday, September 02, 2014

PAS hari ini

Hari ini dalam PAS macam-macam ada!

1. Paling kecoh, katanya ada golongan ulama, ada golongan profesional. Dua puak ini katanya terus-terusan berlawan hinggakan ramai ahli-ahli bawahan dah mula naik menyampah! Bercakap pandai, ke sana sini konon memberi nasihat tapi sindir menyindir, kecam kutuk, menjadi 'makanan' sejak akhir-akhir ini.

2. Sudah mula ada dua mengenai Pakatan Rakyat dalam PAS. Ada yang kata, keluar sahaja Pakatan Rakyat kerana itu lebih baik kepada PAS. Dan ada juga yang kata jangan keluar Pakatan, kalau keluar PAS seolah-olah undur ke belakang 10 tahun! Maknanya dalam PAS hari ini telah ada dua kumpulan;kumpulan keluar Pakatan Rakyat dan kumpulan jangan keluar Pakatan! Tengoklah dua puak ini bakal bertembung dalam muktamar nanti sehingga muktamar pemilihan tahun 2015!!

3. Dalam PAS  ada yang kata sesiapa sahaja boleh jadi Presiden PAS asalkan beragama Islam dan memahami serta menghayati Islam dan ada juga yang kata Tuan Presiden hanya untuk golongan yang berpendidikan agama Islam sahaja yang lain tidak boleh dan tidak layak!

4. Dalam PAS ada yang setuju Khalid Ibrahim ditukar dan ada juga yang tidak setuju beliau ditukar.

5. Dalam PAS  hari ini ada yang kata kemenangan pilihanraya tidak penting yang penting kemenangan di akhirat, ada yang kata kemenangan dalam PRu penting kerana ia memberi kuasa kepada orang Islam untuk menegakkan dakwah Islam secara dekat dengan rakyat.

6. Dalam PAS hari ini dah ada yang mula cakap berbelit-belit dan ada yang bercakap lurus bendul.

7. Dalam PAS hari ini ada yang bersedia hendak terus 'berperang' dengan UMNO kerana merasakan Umno jahat dan ada yang bersedia nak ber-UG dengan Umno!

8. Dalam PAS hari ini ada yang sibuk mengajak orang masuk PAS dan ada juga yang dah mula halau ahli sendiri keluar PAS!

9. Dalam PAS hari ini dah ada yang tidak bertegur antara satu sama lain (masam muka) dan ada juga yang sentiasa tersenyum meraikan!

10. Dalam PAS  hari ini ada yang dah pandai 'memecak', dan ada yang masih sabar membisu seribu bahasa.

11. Dalam PAS hari ini ada yang sudah mula gedebe dan mula buka langkah dan ada yang terus steady.

12. Dalam PAS hari ini sesungguhnya macam-macam ada!


Wednesday, August 20, 2014

Berhentilah bersikap gatal mulut dan tangan!

1. Nampaknya masih terdapat para pemimpin PAS yang bertaraf para pemimpin dan cerdik pandai peringkat tinggi yang bersikap bodoh sombong!

2. Aku mengatakan mereka bersikap bodoh sombong kerana pelbagai ulasan, analisis konon dan kritikan yang dihamburkan terhadap keputusan mesyuarat jawatankuasa pusat PAS pada 17 Ogos yang lalu. 

3. Apa yang hendak dianalisis, dikritik dan dihentam lagi, kerana bagaimana pun keputusan yang dibuat pada hari itu adalah keputusan yang diputuskan secara berjemaah.

4. Mengapa harus ada sindirian konon ada pemimpin tertentu yang menguasai mesyuarat atau konon TGHH dikuasai oleh golongan tertentu? Ulasan seumpama ini sebiji bunyinya macam ulasan yang dibuat oleh Umno musuh politik yang banyak menindas PAS!

5. Apa yang sepatutnya berlaku dengan keputusan yang dibuat oleh PAS itu semua pihak harus memberi sokongan dan yakin dengan alasan-alasan ikhlas yang diberikan oleh para pemimpin PAS yang bermesyuarat. Mengapa masih ada para pemimpin lain yang diluar jawatankuasa pusat yang hendak tunjuk pandai?

6. Kita telah serah mandat kepada jawatankuasa pusat untuk buat keputusan yang telah difikirkan dengan merujuk kepada panduan yang syarie, terima sahaja keputusan itu.

7. Janganlah meneruskan ulasan dan komen-komen ke arah perpecahan di dalam parti kerana yang akhirnya bukan Islam yang rugi tetapi parti PAS yang mahu memperjuangkan Islam itu sendiri yang rugi!

8. Bagi aku walaupun dikatakan keputusan PAS itu lambat atau lembab namun ia adalah keputusan yang penuh berhikmah, berakhlak dan bertanggung-jawab. Sebagai parti Islam, PAS tidak perlu gopoh seperti mana parti lain. PAS tidak perlu mengikut rentak parti lain. PAS ada cara bertindak sendiri yang parti lain wajib tahu apabila mereka mahu melakukan sesuatu.

9. Tindakan TGHH menyokong TSKI sebelum dipecat PKR adalah betul. Tindakan TGHH bersama jawatankuasa pusat tidak menyokong TSKI selepas dipecat oleh PKR adalah juga betul. Tindakan TGHH bersama jawatankuasa pusat untuk terus bersama PR pun betul. TGHH dan jawatankuasanya tidak perlu hipokrit dalam menyatakan pandangannya sebagai orang yang memimpin PAS.

10. Yang menjadi masalahnya kini ada dalam kalangan para cerdik pandai PAS sendiri yang masih gatal mulut, gatal tangan tunjuk cerdik seorang diri, untuk meneruskan polimik terhadap keputusan yang telah dibuat dengan menggunakan media musuh dan media sosial!

11. Kalau mereka ini tidak bersetuju sangat dengan apa yang ada dan berlaku dalam PAS hari ini kerana menyertai Pakatan Rakyat gunakan saluran muktamar dengan mengemukakan alasan kukuh, kontrik dan syarie buat usul agar PAS keluar dari Pakatan Rakyat dan buang segala aliran-aliran yang konon sedang menguasai PAS, serta pecat seberapa ramai ayam sabung yang dikatakan menguasai PAS bukan menceceh dalam media sosial dan media musuh! Kenapa orang cerdik mesti menjadi bagaikan orang bodoh dalam membuat tindakan?

12. Aku dan kawan-kawan sebagai orang bawahan hari ini sedang bertungkus lumus mengajak rakyat menyokong perjuangan PAS, melaksanakan tarbiyah, latihan buat para ahli bawahan, melakukan kerja-kerja persediaan pilhanraya dan macam-macam lagi tanpa mengenal putus asa, orang-orang di atas yang boleh dikatakan cerdik dan bijak belaka, asyik menghasut dan menghuru-harakan fikrah ahli dengan pelbagai komen dan analisis (konon) yang mengarut!!!

13. Sudah-sudahlah bersikap pandai tidak bertempat itu dan gatal mulut dan tangan dengan komentar yang mampu memecah belahkan jemaah. Akurlah dengan keputusan yang dibuat oleh kepimpinan TGHH hari ini. Apa yang perlu dilakukan kini perkasa peranan PAS dalam Pakatan Rakyat dengan melahirkan ramai para pemimpin PAS yang bertaraf kebangsaan yang boleh diterima oleh semua kaum dan  persetankan sebarang provokasi agen-agen Umno/Bn atau kalau masing-masing nak tunjuk cerdik sangat terjunlah dari bahtera ini! Terjunlah tengok!


Sunday, August 17, 2014

Aku bersama pemimpin jemaahku.

Apa sahaja keputusan mereka aku akan sertamerta akur dengan keputusan itu  kerana sju yakin keputusan yang dikeluarkan itu adalsh keputusan jemaah.

Jom kita terus bekerja untuk tingkatkan pencapaian politik dan dakwah PAS dalam masyarakat berbilang kaum dalam negara ini.

Friday, August 15, 2014

Tinggal lebih kurang satu hari setengah sahaja lagi -bersedialah kita untuk melihat Abu atau Arang!

1. Sama ada kerajaan Pakatan Rakyat akan terus timbul atau tenggelam di Selangor masih belum jelas. Yang jelas nampaknya keadaan kelam-kabut terus menguasai keadaan.

2. Dalam media sosial pelbagai ulasan dan analisis dikemukakan. Ada yang sayangkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan berharap ianya tidak ghuyup. Malah ada juga yang tak kisah kalau ghuyup pun...lantaklah! Yang lebih bahaya ada yang sedang memerhati, macam relek je tetapi mata tidak berkelip sambil menunggu masa untuk "Ngap!".

3. PAS sebuah parti Islam akan hanya memutuskan pendiriannya pada 17hb iaitu Ahad ini. Inilah adegan yang membuat keadaan semakin suspen dan mencetus penasaran dalam kalangan ramai orang dari PKR, DAP, malah ADUN, AJK dan ahli-ahli PAS sendiri.

4. Yang sering diseru aialah sabar....sabar...sabar!! Yang akur terus diam membisu, yang tidak berapa nak boleh bersabar udah mula mahu menghayun langkah sambil mengetap-ngetap bibir. 

5. Yang pasti akibat dari suasana ini ada yang sabar dan ada sudah mula hilang sabar. Yang pasti lagi soheh dari suasana ini, akan pastilah ada yang bakal menjadi mangsa...mangsa keadaan sama ada diambil tindakan atau mengambil tindakan.

6. Maknanya 'huru-hara' akan terus berlaku. Macam aku cakap dahulu aku tak kisah sangat huru-hara dalam PR walapun masih merasakan PAS perlu sangat berada dalam PR buat masa ini walau apa pun keadaan, tetapi yang lebih gerun dan berpanjangan huru-haranya ialah huru-hara dalam PAS itu sendiri, yang aku rasa inilah yang paling menyakitkan nanti! 

7. Dari isu MB Selangor ini aku dapat rasakan, 'huru-hara' dalam PAS nanti akan lebih berpanjangan dan melarat-larat hinga ke muktamar pusat tahun depan dengan senjata lama dihunuskan kembali...'ulama vs profesional' yang kerana inilah sebenarnya PAS hari ini menjadi begini..!!

8. Sebab apa huru-hara ini berlaku? Inilah yang susah nak cakap apabila berada di dalam PAS pada waktu ini (waktu isu ulama vs pro ini) kerana kadang-kala berbeza pendapat dan pandangan boleh dianggap tidak wala, malah ada yang kata 'haram'! Sesuatu yang menggerunkan! Ya tak ye diam dulu dan tengoklah dahulu siapa yang jadi abu dan yang mana bakal menjadi arang!

9. Jom kita tengok...sapa yang kena !!(kata berahim pendek!). Jangan aku yang kena sudah....


Tuesday, July 29, 2014

Parti PAS bakal bersepai sedikit masa lagi!

Nampaknya isu yang membabitkan kedudukan MB Selangor TSKI ini bukan sahaja 'menggigit' PKR dan Pakatan Rakyat malah tak semena-mena ianya juga sudah mula 'menggigit' PAS. Jika PAS tidak mengelak diri dari turut tergigit dengan isu ini PAS berkemungkinan besar bakal kecundang dalam PRU ke 14 nanti. Okaylah PAS tidak bimbang kalah PRU 14, apalah sangat menang PRU tu, tapi para pemimpin PAS perlu ingat isu ini mungkin mampu menjadikan PAS  tidak akan diyakini lagi sebagai gerakan dakwah yang berwibawa dalam tanah air!

Apa yang jelas semakin hari semakin banyak kenyataan-kenyatan yang dikeluarkan oleh para pemimpin atasan PAS yang menggambarkan bahawa betapa PAS bagaikan membiarkan dirinya  dalam keadaan kusut sesama sendiri kerana terus menjadi mangsa gigitan isu ini.

Aku tidak risau kapal Pakatan Rakyat  jika takdirnya berkecai, yang aku risau silap-silap hari bulan kapal PAS sendiri yang bakal bersepai. Mungkin ada di antara para pemimpin yang akan berkata biasalah berkecai dan bersepai kerana itu adalah 'sunnah' dalam perjuangan. Namun aku pelik kalau takdirnya ia  berkecai begitu kerana mengapa harus berkecai dengan cara yang tidak bijak! Mengapa kerana masalah PKR, PAS patut bersepai dan terajang menerajang sesama sendiri? 

Aku tidak faham mengapa para pemimpin atasan yang sepatutnya bijak berpolitik sering mengeluarkan kenyataan yang tidak perlu, malah bercanggah sesama sendiri, di mana-mana, dalam dunia yang penuh dengan fitnah dan mehnah ini. Kalau dah tidak sabar sangat hendak keluarkan kenyataan tidak bolehkah panggil mesyuarat tergempar untuk memberi pandangan PAS yang rasmi, kalaupun tidak boleh tunggu tarikh 10 Ogos nanti!

Aku bukan risau kenyataan mengenai keluar dari PR atau apa sahaja kenyataan sekali pun, tapi aku nampak tidak cerdik langsung para pemimpin atasan dan golongan think-tank PAS saling keluarkan kenyataan yang mendedahkan kelemahan PAS dan ada yang bagai saling memburu dan mengetuk sesama sendiri. Inikah akhlak Islam yang diajar kepada kami? Astaghfirullah!

Atau sebenarnya para pemimpin PAS di atas sana memang sedang bercakaran  dan bersiku sesama sendiri dalam keadaan meminta ahli bawahan bersatu padu?