Followers

Monday, July 08, 2019

PEMBANGKANG TERUS MENGHASUT, KERAJAAN PH TERUS MABUK INKLUSIF!

1. Semakin hari penyokong Pakatan Harapan (PH) terus dilanda kerisauan, kerana pihak pembangkang khususnya dua parti; parti Totok dan parti Lebai terus menggunakan segala kesempatan dan peluang yang ada untuk menghasut rakyat khususnya orang Melayu di luar bandar membenci kerajaan PH dengan mencipta persepsi negatif yang tidak berasas. Dakwaan yang tidak berasas diulang-ulang berkali-kali di mana-mana sahaja sekarang, baik di padang, dalam dewan mahupun dalam masjid-masjid dan surau-surau melalui ceramah-ceramah politik dan kuliah-kuliah agama termasuk khutbah Jumaat.

2. Kalau di zaman pemerintahan Umno/Bn dahulu, pemimpin-pemimpin politik pembangkang tidak dibenarkan memberi kuliah, malah masuk ke masjid untuk memberi sumbangan pun, kecoh, apatah lagi berceramah mengkritik kerajaan Umno/Bn. 

3. Sebaliknya hari ini, di zaman pemerintahan PH, para pemimpin pembangkang (ahli parlimen dan adun) bebas berkuliah dalam masjid dan surau terutama di Kelantan, Trengganu, Pahang dan beberapa tempat di negeri-negeri lain. Zaman di mana pemimpin parti Totok dan Lebai kata, sebagai zaman "Islam dan Melayu kian terancam!', mereka bebas menghasut!

4.  Semua ini kini kian membentuk pandangan umum yang semakin kritikal kepada kerajaan PH yang cuba membawa perubahan positif dan berusaha keras mencuci segala najis 'Cash Is King'. Malah hasil gelombang negatif yang dicipta pembangkang ini, disambut pula oleh reaksi negatif yang dapat dilihat dan dikesan dari 'deep state' yang mula bergerak dan mengancam kerajaan PH dari dalam.

5. Apakah para pemimpin PH dan kabinet PH tidak tahu hal ini? Adalah diyakini mereka sedar dan tahu  tetapi sehingga kini sikap 'konon' kudus dan inklusif yang tidak bertempat, sedang membuai keempukan mereka di pejabat-pejabat berhawa dingin, di tempat masing-masing! Mereka berlagak smart konon persepsi negatif yang sedang diukir oleh pembangkang totok dan lebai secara meluas ini, mereka mampu selesaikan semudah 'sekali jari dipetik' sahaja! Hah!

6. Sudah begitu banyak rungutan dan teguran daripada penyokong dan ahli tulen kerana bimbang nasi menjadi bubur. Namun setiap rungutan dan teguran ikhlas penyokong dan ahli tulen, kian tidak laku malah jauh sekali hendak dilayan. Contoh, supaya reaksi negatif 'deep state' perlu dibersihkan dengan melantik penyokong dan ahli tulen, akan dijawab dengan  sergahan "jangan sibuk hendak mengejar jawatan. Kita mesti inklusif!". Ya lah!

7. Sesungguhnya kemabukan inklusif para pemimpin PH ini ibarat sedang menunggu 'mata kapak' jatuh ke kepala mereka sahaja untuk menjadikan kerajaan ini benar-benar kerajaan sepenggal! Selepas jatuh nanti (sekiranya berlaku), apa yang hendak mereka susahkan kerana penyokong dan ahli-ahli tulen, mesti bersedia dengan tulang empat kerat, wang ringgit dari poket masing-masing dan hartaa benda yang ada untuk kembali meletakkan mereka di tempat empuk itu pada PRU 16 nanti! Kan...semudah sekali jari dipetik!

Kita tunggu dan lihat siapa yang kena!

Saturday, July 06, 2019

ISYTIHAR HARTA DARI IDEA KOMUNIS DAN SOSIALIS? AIYOO!

1. Baru-baru ini pemimpin utama parti yang sentiasa menganggap Islamnya sahaja yang betul, telah dilaporkan berkata "Isytihar harta umumnya dari teori Komunis dan Sosialis"? Pandangan ini berbunyi agak aneh dalam suasana politik Malaysia hari ini. 

2. Bagaimana boleh terkeluar pandangan seumpama itu, kita tidak pasti, atau mungkin kerana kebencian yang melampau kepada DAP yang dianggap "komunis" dengan berkebetulan Menteri Kewangan yang menguruskan pendapat dari hasil pelbagai pengisytiharan hasil dan cukai adalah dari parti DAP?

3. Dahulu sewaktu UMNO/BN masih memerintah, pernah timbul cadangan serupa, agar ahli-ahli parlimen mengisytihar harta. Dengar ceritanya, orang yang hari ini mengatakan pengisytihatan harta dari teori komunis dan sosialis, pernah mengatakan jika pengiytiharan harta hendak diwajibkan pada waktu itu, beliaulah orang pertama yang akan bersetuju dan menyokong? Alih-alih hari ini, cadangan yang beliau orang pertama akan sokong dahulu, telah menjadi idea dari komunis dan sosialis hari ini!

4. Pendirian daripada orang politik berimej Islam yang bercelaru seumpama ini tidak membantu meningkatkan imej Islam, sebalik menimbulkan salah faham yang teruk kepada konsep Islam berkaitan pengiytiharan harta itu sendiri!  Apakah Syaidina Umar Al-Khattab tatkala memeriksa harta pegawainya sebelum dilantik ke suatu jawatan penting mengambil idea komunis dan sosialis? Ada komunis Karl Marx, Lenin atau Mao Tze Tong kah pada waktu itu?

5. Pandangan tokoh tersebut yang mengatakan 'ada kemungkinan" idea pengiytiharan harta diceduk dari pemikiran sosialis yang dibawa oleh parti DAP, adalah gambaran sikap perkauman yang teruk dalam pemikiran tokoh tersebut! Apakah semua dari pemikiran DAP itu mahu dikaitkan dengan sosialis walaupun banyak perkara dalam dunia ini mempunyai pandangan-pandangan yang bersifat universal? Apakah tokoh tersebut berhasrat mengatakan semua dari pemikiran PAS itu bersifat Islam yang sebenar sedangkan ada dalam kalangan 'ulama"nya menggunakan hadis palsu sebagai landasan hujah? Apakah sikap Islam sebenar apabila ada dalam kalangan yang dikatakan 'ulama' parti tersebut yang tiba-tiba mencabar sanggup berdebat DENGAN SESIAPA SAHAJA, tiba mengubah pendirian dengan berpusing-pusing 360 darjah seperti orang pening?

 6. Tokoh tersebut mengatakan, "Isytihar harta ni, ada wajib, ada masa haram, ada masa sunat, bukan secara mutlak. Tengok keadaan, kalau isytihar harta tu kepada orang yang kita tahu akan menyebabkan rasuah dan penyelewengan itu wajib". Ya lah....kerana kita tahu ada orang yang boleh disyakki...disyakki....bukan tuduh, boleh dirasuah atau melakukan penyelewengan dari bukti zahir contohnya, tiba-tiba ada Q7, ada mers besar, motor besar atau masuk ke akaun dari syak penggubahan wang haram. Bila dirasakan ada unsur-unsur begitu, maka tidak salah untuk pemerintah mencadangkan agar harta mereka ini diiystiharkan! Wajiblah tu hukumnya! Apa ahli-ahli parlimen nak takut istihar harta, kaki tangan kerajaan yang tidak banyak harta sudah lama diminta isytihar harta dari idea komunis dan sosialis ini. Tak ada apa-apa pun....tak jadi komunis pun!

7. Bila dikatakan awak tunggang agama, awak marah tapi tengoklah apa yang awak cakap, berbelit-belit. Apa yang awak mahu sebenarnya ni? Atau memang ada benda yang pakat-pakat sama kamu yang hendak disembunyikan? Memalukan Islamlah kalau begini!

8. Tidakkah pelik, kerajaan memerintah mahu laksanakan pengisytiharan harta kabinet dan ahli-ahli parlimen, pembangkang pula tidak mahu? Aiyoo...hanya pembangkang di Malaysia!

9. Kesimpulan: Sabda Nabi SAW (bermaksud):

“Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang dan berkata: Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. Silakan dia duduk di rumah ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau tidak? Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya.” (Riwayat al-Bukhari).



Thursday, July 04, 2019

CARA BERPOLITIK MEROSAKKAN IMEJ ISLAM DITERUSKAN TANPA SEGAN SILU


1. Politik memang tidak boleh dipisahkan dengan agama. Masalah sekarang agama telah dijadikan bahan politik kegoan golongan dan parti tertentu. Mungkin kalau berpolitik secara bermaruah dan beradab, demi hujah dakwah Islamiah, mungkin tidak mengapa. Apa yang mengelirukan dan memberi imej yang buruk kepada agama Islam ialah berpolitik secara ego, sombong dan kasar dengan menggunakan alasan Islam sehingga merosakkan imej Islam itu sendiri.

2. Hari ini, parti yang menggunakan nama Islam  telah menjadi bercelaru dalam pemikiran politik Islam mereka. Sewaktu benci UMNO dahulu, pengisytiharan harta menjadi wajib. Namun kini tatkala bercinta, pengisytiharan harta telah menjadi tidak wajib pula. Sedangkan umum tahu bahawa langkah mewajibkan ahli-ahli parlimen mengisytihar harta adalah antara langkah terhampir atau langkah pertama terbaik untuk membenteras amalan rasuah. Tidakkah menghalang amalan rasuah itu adalah satu amalan yang terpuji menurut pandangan Islam?

3.  Setelah mendapat pertikaian daripada majoriti rakyat, pendirian tidak wajib mengisytihar harta kemudiannya atau keesokan harinya, menjadi wajib pula. Inilah yang dikatakan menggunakan agama sewenang-wenang untuk kepentingan politik, yang ada pihak menggunakan istilah  sebagai "penunggang agama".!

4. Sebelum muncul isu tidak wajib isytihar harta, telah lebih dahulu terpacul dari mulut seorang yang dikatakan ketua  "ulama" bahawa wajib jatuhkan kerajaan sekarang! Entah hujah dan dalil dari mana diambilnya, konon wajib jatuhkan kerajaan yang sedang memerintah hari ini. Apabila ditanya apakah dalilnya? Lantas dikatakan dengan sombong bahawa beliau sanggup berdebat dengan SESIAPA SAHAJA untuk membuktikan "fatwanya" dengan dalil-dalil kukuh.

5. Apabila ada seorang ustaz muda yang sanggup menyahut cabaran "ketua ulama" tersebut, orang itu berdalih pula, konon yang mencabarnya itu tidak mencapai level-nya. Tergamak dikatakan ustaz muda itu yang cendikiawan itu "budak jalanan" pula! Alasan apakah ini datang daripada mulut  seorang yang dikatakan "ketua ulama". Adakah ini alasan pengecut atau alasan bongkak?

6. Demi menyampaikan ilmu kepada rakyat, kamu "ketua ulama" yang sepatutnya boleh dianggap murabbi ummah seharusnya menerima cabaran ustaz muda tersebut untuk kemukakan hujah dan dalil-dalil kamu kepada umum, kepada rakyat, supaya rakyat faham. Tetapi rupanya bukan begitu sikap pendakwah dari parti islam ini. Pom pam seorang diri mencabar orang, apabila cabaran disahut terus-terusan memberi helah politik yang sangat membuang masa dan kelihatan tidak cerdik. Begitulah yang dikatakan ulama dan pendakwah parti politik Islam tersebut, semenjak pemergian tokoh ulama sejati, yang dikasihi ummah, Almarhum TGNA.

7. Apa yang jelas amalan politik sebegini bukanlah berasaskan panduan dan tertib yang diajar oleh Islam, tetapi amalan politik yang bongkak dan ego tidak bertempat. 

8. Apakah kesudahannya nanti? Apakah konon penyatuan ummah antara parti mereka dengan parti yang kian rosakkan itu akan berjaya menanam bibit keyakinan mereka, untuk dipilih rakyat dalam PRU 15 nanti. Hah jauh panggang dari api, rakyat yang ada maklumat dan mampu menilai, tidak sebodoh itu!

Saturday, August 05, 2017

Siapa Menipu? Siapa menipu yang memberi faedah untuk rakyat? PM Najib atau Tun M?

1. PM Najib nampaknya kian tertekan dengan hujah serangan mantan PM Tun Dr Mahathir terhadapnya yang menyebabkan beliau terpaksa menuduh Tun M konon menipu rakyat untuk menghapuskan GST.

2. Dalam kenyataannya sebelum itu Tun M mendakwa hutang 1MDB yang tidak dibayar akan ditanggung oleh rakyat termasuk menerusi cukai berkenaan. 

3. Melihat dan merenung dengan apa yang sedang berlaku dan yang sedang dilakukan sekarang ini nampak jelas dakwaan Tun M itu ada asas yang kukuh. Kebanyakan rakyat merasakaan mereka sependappat dengan Tun M. 

4. Semenjak pemerintahan Najib melaksanakan GST kehidupan rakyat umum bukan semakin baik malah semakin tertekan dengan kos dan bebaban hidup. Antara contoh yang semakin jelas hari ini ialah kadar pengangguran dan kadar kejadian jenayah dalam negara semakin meningkat. Peruntukan-peruntukan baru kepada agensi dan jabatan-jabatan kerajaan dipotong dengan teruk. Peruntukan baik pulih premis merosot terus sehingga telah banyak premis-premis dan aset-aset kerajaan rosak teruk.

5. Dengan isu-isu besar yang disebut itu, persoalan telah bermain dipemikiran rakyat; ke mana pergi duit GST yang sepatutnya semua rakyat dapat merasai dengan jelas akan duit itu kembali kepada mereka! Setakat ini akalu ada yang merasainya hanyalah mereka yang menjadi ayam daging dengan dedak BRIM yang hanya lekat celag gigi dan peneroka FELDA yang dapatnya tidak seberapa itu! Sebahagian besar rakyat yang lain dapat apa pulangan dari GST? Tak ada!

6. Dengan sebab itu kalau Najib kata  Tun M membohongi rakyat hanya semata-mata untuk hapuskan GST, oklah tu. Tun M buat apa sahaja untuk HAPUS kan GST! Setakat hari ini menag rakyat gembira dengan berita GST akan dihapuskan jika kerajaan baru PH menang di Putrajaya. So apa masalahnya Tun M berbohong kalaulah betul Tun M dikatakan berbohong!

7. Yang menjadi masalah sekarang tidakkah PM Najib juga "berbohong" kepada rakyat untuk terus menghidupkan GST dengan menafikan hasil GST daripada rakyat digunakan untuk bayar hutang 1MDB?

8. Memberi alasan negara-negara maju lain juga melaksanakan GST untuk merasionalkan pelaksanaan GST di Malaysia bukanlah satu hujah yang bagus. GST di negara-negara maju itu ke mana mengalirnya wang mereka kalau tidak kembali kepada rakyat. 

9. Di Malaysia sekarang? Yellek!

Monday, May 01, 2017

Pakatan Harapan mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan laju.

1. Dengan keputusan PAS memutuskan hubungan dengan PKR dan tidak 'hingin' langsung berPAKATAN dengan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan maka Pakatan Harapan ( PKR, DAP, AMANAH, PPBM ) seharusnya dengan senang hati mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan segera. Tidak perlu lagi mengenyit mata, menjilat lidah, menceceh dan menoleh-noleh ke belakang apatah lagi ke arah PAS! Mahu tak mahu, rakyat terbanyak wajib diberitahu bahawa PAS perlu diletakkan dihadapan bersama barisan kerajaan Kleptokrasi untuk dihadapi secara berdepan dalam  PRU 14 nanti.

2. Segala perancangan dan strategi serta tawaran perlu terus digubal bersama kerana rakyat umum sedang menanti pergerakan Pakatan Harapan. Rakyat sekian lama telah mencari pihak untuk diberi HARAPAN bagi menumbang dan 'membungkus' kerajaan KLEPTOKRASI yang tidak pernah ada rasa sensitif dengan nasib rakayat, yang cukup menyusah dan membosankan rakyat.

3. Sama ada berlawan satu sama satu atau tiga penjuru atau berapa penjuru sekali pun, semua itu kini mesti dihadapi dengan penuh persediaan dan berstrategi untuk menang PRU 14 nanti. YAKINlah jika perjuangan, pendedahan isu dan tawaran meyakinkan rakyat terbanyak, sesungguhnya rakyat tidak bodoh untuk menolak Pakatan Harapan sebagai kerajaan baru yang menjadi HARAPAN rakyat. Kebanyak rakyat Malaysia hari ini daripada pelbagai generasi apatah lagi generasi muda telah benar-benar faham dan sangat merasakan kerajaan UMNO/BN ini memang wajib perlu diganti.

4. Kebanyakan rakyat kini semakin amat faham akan isu pemborosan pemimpin yang berprinsip "Cash is King" itu. Rakyat telah mula mengerti akan betapa beratnya pecah amanah dan kehilangan integriti pemimpin kini. Rakyat semakin tahu skandal 1MDB, SRC, isu dedak yang disumbat ke sana-sini, isu Tabung Haji, isu KWAP yang disalah guna dan lain-lain. Yang perlu kini rakyat perlu terus diberi penjelasan.

5. Dengan gelombang yang serentak dan sinergi, In shaa Allah Pakatan Harapan akan mampu untuk mara dan 'melanggar' apa sahaja penjuru yang berada di hadapan rakyat kerana rakyat telah jemu, bosan dan menyampah dengan permainan politik Umno/BN dan PAS yang tidak habis-habis, sedang nasib rakyat terus tertekan dan akan semakin tertekan JIKA kerajaan UMNO/Bn  dan (mungkin nanti) PAS (?) terus memerintah.

6. Segera dan teruskan kemaraan anda Pakatan Harapan. Rakyat menunggu tindakan dan kemaraan kamu.

Sunday, January 01, 2017

Hari-hari mendatang pasti akan ada adegan-adegan yang lebih memegunkan! Tunggu!

1. Bukan bertujuan "busy body' tapi kadang-kadang rasa kesian kepada sahabat-sahabat ahli bawahan yang masih berada dalam parti sejarah. Selepas pertukaran kepimpinan baru di Selangor tempoh hari, ahli-ahli bawahan jadi semakin pening dan bengong memikirkan hala tuju politik parti, mengikut satu survey yang berwibawa. Kalau guna nada orang kampung, kata-kata yang sesuai, "Hendak tuju kemana entah?, ke sana tidak, ke sini tidak tapi macam nok ke sana!!". Begitulah keadaan parti sejarah itu!

2. Ahli-ahli di bawah berpuntal lidah bercakap bab menentang Umno/Bn walaupun kian tidak ada petugas parti. Tak ada benda tidak dikata kepada Najib dan Umno! Namun pemimpin di atas "bagai nak selok" berkepit dengan para pemimpin Umno ke sana ke mari!

3. Sekarang ini racun yang paling bisa dan utama ditabur kepada ahli bawahan parti sejarah ialah "musuh utama" kita, DAP! Tidak ada cerita lain, kalau mereka semakin keliru nak kutuk Najib dan Umno kerana tingkahlaku pemimpin atasan mereka, mereka beralih pula "lagu"  yang Umno selama ini dendangkan, "DAP musuh kita", "PAN kuda tunggangan DAP". Kesian sungguhlah kepada puak-puak ini. Padan pun ramai panggil mereka ini walaun!

4. Bila kita bagitahu mereka, parti awak akan 'kerjasama' dengan Umno dalam PRU 14 ini. Mati-mati mereka kita tidak! Mana boleh? Gagah benar jawapannya! Begitulah di bawah ini diperkotak-katikkan oleh para pemimpin yang opportunis disebalik "pakaian" warak mereka!

5. Para pemimpin di atas pula daripada se-pentas, se-mesyuarat senyap-senyap, se-Majlis Perundingan, se-dondong, se-kata, se-355 di London (konon) dan se-teh-tarik, se-kapal, se-Ruhingya dalam stadium,  se-irama mendendangkan "lagu-lagu" BTN dan kian banyak se-se yang lain, ahli-ahli di bawah terus tidak percaya walaupun kini kelihatan semakin terang tanpa payah bersuluh lagi! 

6.  Apa yang aku nak lihat dan tunggu, sewaktu dahulu, waktu aku membuat keputusan meninggalkan parti sejarah kerana sikap kepimpinan baru yang mengubah hala tuju politik parti sejarah, ada sahabat-sahabat lama di bawah ini kata, "enta pergilah, ana tidak akan pergi kecuali parti kerjasama dengan Umno, ana ikut enta!". Hahha...!!

7. Sama ada sebelum atau selepas PRU 14, aku akan tunggu dan aku akan cari mereka nanti! Bukan apa, cuma hanya nak melihat kesan dan bahana 'dedak' sahaja, yang boleh mereput dan melunyaikan prinsip dan kata-kata yang berdegar-degar, para pemimpin di atas pula kian kerap berkepit berlegar-legar ke sana-ke mari bersama-sama dengan penuh 'romantik'!

8. Semakin hari mendatang, panorama kemaruk cinta politik parti sejarah semakin terang dan jelas. Setelah ber-teh tarik di London, kita tengok pula esok lusa adegan-adegan yang lebih "memegunkan"! Mari kita tengok siapa yang kena!

Saturday, December 31, 2016

Teh tarik yang enak sampai ke tulang betis!

Dulu-dulu sewaktu kami dalam parti sejarah, kalau nak minum teh tarik hanya mencari warung-warung kecil tepi jalan besar. Di situlah kami berkumpul sesama sendiri pelbagai peringkat usia, dengan pelbagai isu-isu hangat politik tanah air. Selesai minum kami seluk bagi gombang masing-masing keluarkan duit untuk bayar apa yang diminum dan dimakan! Ada yang bayar dengan duit kertas seringgit, ada yang guna duit syiling! Duit selebihnya simpan untuk derma di ceramah-ceramah demi kemajuan parti!

Sudah pasti isu utama kami dalam perbincangan dan perdebatan sesama sendiri itu ialah mengenai kegelojohan dan kejahatan Umno/Bn dalam menguruskan pilihanraya dan mentadbir negara. Kadang-kadang di situ juga, sambil menghirup teh tarik kami merancang aktiviti parti dan mengeluarkan idea mencari dana. Itu dulu, sebelum politik matang dan sejahtera! Ada kalanya pemimpin-pemimpin dahulu yang datang ke tempat kami sama ada mereka minta minum di warung atau memang hanya kami mampu bawak ke warung-warung sahaja!

Hari ini semenjak kami bersama parti baru, sudah tidak nampak kawan-kawan parti sejarah minum-minum di warung-warung seperti dahulu.

Kalau pun ada seorang dua kawan-kawan lama yang nak kena teh tarik dengan kami, kini tak mampu untuk lakukan semudah dahulu, kerana takut diperhati dan dichop sebagai pengkhianat parti. Seorang ustaz veteran parti sejarah yang baik dengan aku apabila diajak kena teh tarik, hanya bersetuju untuk ke warung yang agak tersorok. Bila di tanya kenapa tak mahu kena teh tarik di bandar? 

Dia jawab, "takut orang-orang ana nampak minum dengan enta...mampus ana kena pulau". Begitu teruk sekali? Apa pun aku layanlah walau di manapun asal dapat kena teh tarik!

Hari ini minum teh tarik dengan orang Amanah amat besar bahayanya bagi ahli parti sejarah kerana akan dichop pengkhianat. Namun demikian tidak bahaya dan tidak mencolok mata langsung kalau kena teh tarik dengan orang-orang Umno Najib! 

"Fatwa" untuk ini telah kelihatan lebih jelas di London baru-baru ini apabila seorang ulama muda parti sejarah berteh-tarik di London, bro! Dengan menteri zakat lagi!  Fuh hebat!

Dengan petunjuk di London itu, sedikit masa lagi mungkin sudah tiada yang kena teh tarik di warung-warung, kerana dengan politik matang dan sejahtera tentunya mesti berteh-tarik di restauran dan kopitiam dengan kawan-kawan baru!

Fuh...teh tarik London kaw dan enak sampai ke tulang betis!