Followers

Monday, August 10, 2015

Siapa gagahi Najib?

1. Kalau diibaratkan fizikal manusia, Najib PM sebenarnya bagaikan telah tidak ada 'tulang belakang' yang seharusnya sudah tidak mampu berdiri lagi. Keadaan beliau diwaktu ini amat kronik dan parah sekali. Namun beliau kelihatan masih mampu ke sana ke mari walaupun keadaan politiknya kelihatan amat keuzururan.

2. Kenapa Najib masih mampu ke sana kemari menjual ubat tidak lakunya? Apa yang menggagahkannya untuk terus menjual ubatnya itu?

3. Kalau direnung secara logiknya, beliau masih mampu ke sana ke mari kerana masih ada yang menggagahkan beliau, yang sanggup menjadi tulang belakang beliau. Soalnya siapakah yang sedang menggagahkan Najib PM hingga kini. Dan sampai bila Najib sanggup digagahi begitu? Najib perlu sedar segera  peranan tulang belakang yang menongkat Najib kini bukannya dari jenis kuat dan kukuh sangat pun. Bila-bila masa boleh patah dan serpih! Kalau tulang belakang itu takdirnya patah dan serpih seminggu dua ini, orang yang paling menderita sakit ialah Najib sendiri.

4. Oleh yang demikian Najib seeloknya berhentilah daripada terus menjual ubat ke serata tempat.Makin dipromosi makin 'getik' teman melihatnya.

4. Bukan sahaja di Malaysia seluruh dunia telah serabut dengan jual ubat yang Najib lakukan kerana ubat yang Najib jual bukan sahaja rakyat umum tak mahu beli, ahli Umno pun pandang tak lalu. Mereka tahu kini apa yang Najib syur pun pasal ubat dia tetap tak jalan kerana mungkin dah banyak terbukti ubat yang dijual adalah ubat palsu semata-mata. Semalam orang itu dah kata 'bullshit', dah nak laku macam mana ubat Najib.

5. Nampaknya sudah sampai masa Najib buat keputusan sendiri dan jangan harap lagi kepada orang yang menggagahinya itu terus mampu menggagahkan beliau. Lebih baik buat keputusan pergi berjumpa dan jaga cucu daripada terus mengelentong berbagai!

6. Cukuplah Najib membiarkan dunia mentertawakan Malaysia. Malu rakyat Malaysia, hilang kemaluan habis dibuatnya!

Saturday, August 08, 2015

Tuah penerima derma yang kudus!

1. Apa yang sedang berlaku dalam negara kita hari ini bukan sahaja menjadi perbualan rakyat jelata malah seluruh masyarakat dunia memerhati dan menilai.

2. Isu skandal RM2.6 bilion adalah isu besar yang menarik perhatian dan komen seluruh manusia yang waras dan  berintegriti. Ia merupakan sesuatu yang amat memalukan Malaysia.

3. Tiada orang waras akan mengatakan isu RM2.6 bilion itu isu biasa yang tidak perlu dipolitikkan atau sebagai berita biasa yang hanya wajar didengar bagai angin lalu sahaja. Tiada! Ia sesungguh sesuatu isu yang mengejutkan dan sangat besar padahnya kepada negara dari semua segi dan perspektif.

4. Ditambah pula dengan pelbagai isu ketidak-amanahan yang lain yang membabitkan 1MDB baik di Malaysia mahupun di mana sahaja.

5. Tidak keterlaluan kalaulah ada rakyat Malaysia yang rasa malu menjadi rakyat Malaysia pada waktu ini kerana krisis integriti dan amanah ini amat kritikan dan begitu parah sekali berbanding apa yang berlaku di negara-negara lain dalam dunia.

6. Kenyataan yang berbelit-belit dari pelbagai jenis balaci untuk menyelamatkan seorang manusia penerima derma 'bilion-nan' bertaburan di merata-rata bagaikan orang cirit birit mulut. Kejap tak ada wang masuk. Lepas itu ada pula tapi derma.

7. Tak cukup dengan kenyataan berbelit untuk merasionalkan tindakan, penyiasat yang berintegriti pula yang di'kepung', di'henyak' dan di 'tendang' keluar dari ruang penyiasatan. Bimbang sungguh rasanya kalau-kalau ada lagi penyiasat yang 'terpaksa' terjun-tingkap lagi! Diambang menjelang 2020 ini semua kejadian tidak menjadi pelik kerana semua kemungkinan boleh berlaku.

9. Apa dah jadi dengan negaraku Malaysia ini. Sungguh memalukan kerana para pemimpin pilihan rakyat bukan lagi bekerja untuk rakyat terbanyak tetapi setiap hari sibuk mempertahankan seorang penerima derma yang kudus! Tuah kamu!

Tuesday, July 28, 2015

Najib masih dipuncak. Alahai....

1. Hari ini berlaku satu lagi peristiwa yang menggemparkan arena politik tanah air.

2. Berita gempar yang telah dijangka tetapi tidak diduga ini adalah berita pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yasin selaku Timbalan Perdana Menteri bersama beberapa orang menteri yang lain .

3. Kenapa gempar tapi tidak diduga? Kerana kelihatannya PM Najib begitu tangkas, cepat dan berani bertindak terhadap Muhyiddin Yasin dari Johor dan Shafie Apdal dari Sabah.

4. Apakah Najib tidak berfikir panjang dalam tindakan yang diambil itu? Tidak mungkin, kerana Najib tidak akan berani bertindak sedemikian jika sekiranya beliau tidak mempunyai beberapa biji peluru yang ampuh dalam melancarkan 'serangannya' kepada Muhyiddin Yasin.

5. Sebenarnya Najib telah melancarkan strategi untuk merehatkan Muhyiddin Yassin, jika perlu, dilakukan sejak sekian lama dan semakin jelas apabila usaha menangguhkan Persidangan dan Pemilihan pucuk pimpinan Umno diusahakan dengan jayanya.

6. Hari ini Najib berjaya melakukannya. Muhyiddin Yasin hanya terpaksa redha dengan apa yang berlaku ke atasnya setakat waktu ini.

7. Namun demikian, apa yang menarik selepas ini ialah 'musuh' Najib semakin bertambah. 'Pertempuran' antara Najib dan 'musuh-musuh' nya tidak akan terhenti setakat hari ini. Kelihatannya keadaan akan benar menjadikan, Najib akan benar-benar bertemu buku dengan ruas!

8. Pakatan 2.0 yang fokus berentap dengan Umno/Bn akan terbentuk, Team Tun M rasanya akan bergabung dengan Muhyiddin dan Shafie, manakala PAS juga tidak akan membiarkan peluang berlaku begitu sahaja dalam kemelut yang berlaku dalam politik tanah air ini. Kelincahan semua pihak ini akan dapat diperhatikan sedikit waktu lagi.

9. Yang jelas dan ketara rakyat marhaen akan melopong dan tercengang-cengang dengan nilai RM yang kian jatuh, pengangguran lulusan IPT yang meningkat, kos hidup yaang melonjak, kadar jenayah membimbangkan dan macam-macam lagi.

10. Najib dan Rusmah terus nun di puncak, sambil rakyat terus diarah berkubu nun di bawah. Alahai...sampai bila harus begini?

Saturday, July 18, 2015

Ahli-ahli bawahan PAS sedang rancak berbincang HARAPAN BARU mereka

1. Ramai ahli PAS kini sedang menunggu pelancaran parti Islam baru yang bakal ditubuhkan tidak berapa lama lagi. Mereka berminat untuk mengetahui lebih terperinci tentang parti baru ini sebelum membuat keputusan muktamat kedudukan mereka dalam PAS.

2. Tinjauan di peringkat akar umbi yang dibuat menunjukkan mereka tidak ambil peduli dan kisan sangat tentang hukum-hukum dan label-label yang dihamburkan oleh para pemimpin baru PAS tentang hasrat mereka jika terpaksa keluar dari parti PAS. 

3.Bagi mereka, hukumlah nak hukum apa pun, labellah nak lebel apapun kerana perangai tersebut bagi mereka sudah menjadi tabiat yang sukar dipisahkan dari mulut para pemimpin sesi baru PAS pusat.

4. Inilah akibatnya kalau mulut sedap melontar kata kepada lawan sesedap rasa. Nasihat-nasihat yang diberikan telah menjadi tawar kerana diperlecehkan oleh ramai ahli.

5. Di sinilah kesilapan para pemimpin sesi baru PAS yang melihat diri sendiri terlalu cerdik dan orang lain bagaikan tiada mampu berfikir rasional. 

6. Pemimpin baru PAS perlu sedar orang zaman sekarang semakin kuat berfikir dan semakin sukar untuk dicucuk hidung tanpa hujah yang munasabah dek akal. Pendekatan hikmah sama ada suka atau tidak, WAJIB menjadi pegangan para pemimpin baru PAS jika hendak bermain politik. 

7. Perangai suka tunjuk pandai walaupun memang betul-betul pandai perlu digunakan dengan secermat mungkin jika mahu orang ikut dan patuh. Jika tidak segala nasihat dan pandangan akan hanya masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Kalau begitu keadaannya tak payah jadi parti politik, cukup sekadar menjadi badan dakwah yang tidak perlu berlawan dalam pilihanraya.

8. Bila masuk pilihanraya maknanya perlu menarik dan menawan hati orang ramai. Kalau dah barua sana, tolol sini, syaitan sana, munafik sini, kurang ajar sana, pengikhianat sini, siapalah agaknya yang nak datang dekat?

9. Akibatnya, tengoklah nanti bila Parti Islam Baru dilancarkan nanti, PAS diharap tidak terkebil-kebil keserabutan kerana di bawah ini ahli-ahli PAS sendiri sedang rancak bercakap dan berbincang HARAPAN BARU mereka.
 

Tuesday, July 14, 2015

Kerana GHB, PAS makin senak perut.

1. Nampaknya PAS semakin kelihatan serabut sebaik GHB dilancarkan kelmarin. Pelbagai nasihat, teguran kepada ahli-ahli PAS dilontarkan agar tidak meninggalkan parti.

2. Pada waktu yang sama perangai melabel tetap memjadi 'pulut' kegemaran beberapa orang pemimpin baru PAS. Islam Progresiflah, Islam ala-Amerikalah, makan dek 'babi'lah dan macam-macam.

3. Kepada pemimpin PAS yang baru menang ni, bawalah bertenang. Sebagai parti yang meraikan demokrasi biarkanlah mereka yang tewas dan penyokong-penyokong mereka nak buat parti Islam baru. Rasanya tak perlu PAS nak risaukan sangat sebab TGHH dah kata mereka yang buat baru akan gagal. So biarkanlah mereka dan penyokong-penyokong mereka nak buat apapun.

4. Lebih baik kepimpinan PAS yang baru, pecat terus mereka serta-merta daripada membuang masa memberi publisiti percuma kepada GHB.

5. Dan lebih baik juga kepimpinan baru bersiap-sedia menghadapi kemungkinan apakah nasib PAS dalam kerajaan Selangor daripada menceceh mempersendakan GHB.

6. Perangai suka memaki, melabel dan menghukum oleh segelintir para pemimpin PAS itu perlulah dihentikan sebelum semakin ramai ahli dan penyokong naik menyampah!

7. Kepada Dr Zuhdi dah-dah cirit birit mulut kerana dibimbangi akan semakin memberi busuk kepada PAS!

Thursday, June 11, 2015

Selepas Mesyuarat JKPP pertama, kepimpinan baru PAS dilihat bersikap tidak cakna ...

1. Pada pandangan penulis, lambat bertindak dalam merungkai permasalahan isu usul Dewan Ulama sedikit sebanyak memberi kesan negatif kepada PAS sebagai sebuah parti politik Islam yang berprinsip pada mata rakyat umum. Pelbagai intrepretasi yang mampu menserabutkan lagi imej PAS yang cantik selama ini pada pandangan umum, pasti akan berlaku.

2. Kelewatan ini juga memberi kesan yang tidak baik kepada imej para Ulama dalam bidang politik. Ia memberi persepsi negatif dalam kalangan rakyat bahawa golongan ulama lembab, lemah dan tidak cakna dan tidak berfakta dalam perkiraan dan percaturan politik sehingga dengan sendirinya bagaikan rela andaian yang bukan-bukan, sangkaan yang buruk dan fitnah terus berleluasa terhadap PAS berlaku di depan mata. Sepatutnya para ulama PAS menghalang perkara ini, bukan hanya sekadar dengan memberi nasihat 'sabar', malah sepatutnya bertindak tegas dan segera.

3. Pada pandangan penulis, PAS tidak perlu mengambil masa yang lama dalam menyelesaikan kehangatan isu usul Dewan Ulama yang mantap dan lengkap itu, oleh kerana ia telah diterima tanpa bahas dalam muktamar dan usul itu pula memang daripada para ulama yang faqeh, untuk MSU dan JKPP untuk mengesahkannya. Apakah sukar benar untuk membuat pengesahan sahaja tanpa perlu lagi MSU membuang masa untuk bersidang?

4. Mengapa MSU perlu membuat pengesahan? Ini adalah kerana bagi penulis jika MSU membuat U-Turn dengan membatalkan usul tersebut, ia pasti akan MEMALUKAN Dewan Ulama PAS yang katanya faqeh belaka itu. Dewan Ulama PAS akan dilihat oleh rakyat, main-main melontar usul di Muktamar penuh kerana sebahagian besar mereka yang berada dalam Dewan Ulama adalah juga merupakan ahli MSU! Apabila dikatakan Dewan Ulama main-main atau usul Dewan Ulama ditolak begitu sahaja oleh sebahagian orang yang sama, ia pasti memalukan! Rakyat umum pasti akan memperlekehkan tindakan itu. Di mana PAS hendak sorok muka?

5. Kelewatan ini juga akan memberi andaian kepimpinan baru yang katanya pro ulama masih sayang akan jawatan-jawatan yang dipegang oleh ahli-ahli PAS dalam kerajaan Pulau Pinang dan Selangor. Ini pasti sekali lagi menjadi pandangan umum yang meliar dan sukar dikawal, yang akhirnya akan memperlihatkan kepimpinan baru PAS begitu kelam-kabut dan tidak tentu arah dalam kerja-kerja politik mereka.

6. Dan sudah pasti kelembapan tindakan politik para ulama ini akan melemahkan kerja-kerja dakwah kepada rakyat Malaysia pelbagai kaum, yang mahu dilakukan oleh parti PAS itu sendiri. Siapa lagi mahu mendengar ulama PAS dan parti PAS sendiri jika kelemahan tindakan seperti ini diperlihat kepada umum begitu mudah.

7. Apa yang perlu diberi perhatian oleh kepimpinan baru PAS sama ada mereka kisah atau tidak kisah, bahawa mereka sedang dan terus dinilai bukan sahaja oleh ahli-ahli PAS malah juga oleh rakyat Malaysia. Malah penilaian ini akan berlangsung berterusan dan dalam jangka masa panjang jika kepimpinan baru PAS terus bersikap 'buat tidak dengar' dengan kegelisahan dan rungutan ahli dan rakyat.

8. Jika perkara ini tidak dapat diselesaikan oleh para ulama dalam kepimpinan baru bagaimanakah nanti PAS mahu memerintah Malaysia yang terdiri rakyat pelbagai kaum? Kepimpinan PAS akan dilihat tidak tegas dan lemah dalam menguruskan sikap politiknya.

9. Percayalah kelewatan mengesahkan usul Dewan Ulama memberi kesan negatif yang sangat mendalam kepada parti PAS dalam lanskap politik negara ini dalam jangka panjang. Bila kita sering bercakap soal prinsip, integriti dan kredibiliti maka itulah juga yang dilihat rakyat terhadap batang tubuh dan tindak tanduk kita, walau siapa pun kita.

10. Setakat selesai mesyuarat pertama JKPP malam kelmarin, kepimpinan baru PAS terus dilihat tidak serius, tidak fokus kepada isu-isu rakyat,  seperti main-main atau bersikap tidak cakna, lemah dan gagal oleh rakyat Malaysia!

Tuesday, June 09, 2015

Kepimpinan baru PAS: Permulaan yang kelam-kabut, lambat - tidak menarik!


Aku kembali menulis dalam blog ini setelah memerhati pelbagai keletah dan perangai dalam PAS beberapa ketika dalam tempoh sebelum Muktamar ke 61 di Kuala Selangor bermula. 

Kini muktamar telah pun selesai namun nampaknya isu dan pertelingkahan akibat muktamar tidak menampakkan penyelesaian yang baik terhadap kerjasama dalam PR dan sebaliknya mengundang pelbagai tafsiran dan persepsi yang berkecamuk terhadap PAS. 

Maknanya sebaik selesai muktamar, kepimpinan baru PAS dilihat telah gagal mendapat markah yang tinggi dalam kaca mata sebahagian besar ahli PAS sendiri dan apatah lagi rakyat Malaysia amnya (?). 

Sepatutnya dengan kepimpinan baru, PAS serta-merta muncul dengan lebih segar dan bergaya dalam persada politik tanah air dengan tindakan-tindakan dan tektikal pengurusan politik terkini yang sangat "convincing" tetapi kelihatannya, seperti tidak begitu! 

Isu pemilihan melalui arahan ‘cai’ yang berlaku secara terang-terangan tanpa ada rasa malu, yang rasanya tidak pernah berlaku dalam mana-mana parti politik di Malaysia, yang pastinya telah banyak merobek integriti dan mengakibatkan persepsi yang sangat negative  terhadap PAS sebagai sebuah parti Islam, timbul pula tindakan kelam-kabut dari usul ‘drastik’ Dewan Ulama.

Semua ini, sehari dua ini memberi gambaran bahawa PAS sebuah parti politik yang lebih kurang sama sahaja dengan parti-parti politik lain, malah dalam hal-hal tertentu boleh ditanggapi umum sebagai tidak faham dan tidak bijak, mengurus politik di bawah kepimpinan baru ini.

Isu Dewan Ulama yang “sedap” bunyinya, berjaya dibentang oleh seorang “ulama yang garang”, telah benar-benar menguji kepimpinan baru PAS untuk benar-benar menggunakan tektikal dan strategi "siku dan lutut" dalam medan politik Malaysia yang sukar diduga. 

Setakat hari ini dalam menangani usul Dewan Ulama ini kelihatan kepimpinan baru bagaikan agak terkaget dan tergagap-gagap. Berbagai pandangan dan idea yang tidak konsisten terbit dari mulut kepimpinan baru. Kenyataan-kenyataan tersebut tidak meredakan keadaan malah sebaliknya menimbul beberapa persoalan-persoalan baru yang mampu memberi tanggapan negatif umum terhadap PAS sendiri.

Usul Dewan Ulama dari Dewan Ulama yang dominan kini dibawa dalam Muktamar penuh lantas DITERIMA TANPA BAHAS.  Dengan usul tersebut Mat Sabu terus membuat pengumuman melepas semua jawatan lantikan kerajaan PR di Pulau Pinang dengan segera sebagai tanda akur dengan desakan DUP. LGE pula serta-merta memberi respon balas agar “semua wakil PAS dalam kerajaan PP letak jawatan segera dan akan diterima dengan segera tanpa soal”.

Dengan tidakan balas segera LGE itu, sebelum sempat selesai muktamar semua terpana dan terkebil-kebil lantas keluar pandangan usul Dewan Ulama belum muktamad kerana belum diputuskan oleh MSU!

Kenyataan ini terus mengelirukan dalam keadaan ahli-ahli memahami dan perlembagaan PAS menggariskan bahawa muktamar kuasa tertinggi PAS, justru itu apa perlu lagi dirujuk untuk dimuktamadkan oleh MSU? Lagi pun perlu diingat, ramai yang berada dalam Dewan Ulama adalah juga anggota MSU dan apakah semasa Dewan Ulama merangka dan membincangkan usul tersebut tidak merujuk hukum-hakam  terlebih dahulu?

Kelihatan macam gabra telah berlaku dalam kepimpinan baru! 

Timbul persoalan, mengapakah takut sangat kepimpinan baru untuk SAH-kan putus hubungan dengan DAP atau keluar terus dari PR? Apa yang perlu difikir dan dikaji lagi kerana yang membawa usul itu ialah ULAMA PAS!

Terkini terdapat pula pandangan konon Muktamar Khas diperlukan untuk membuat keputusan bagi membolehkan PAS (jika mahu) meneruskan hubungan dengan DAP....pulak dahh!! Mengapa membuang masa untuk rakyat menerima perjuangan PAS bagi membela nasib mereka yang sedang dibelit dengan pelbagai isu dalam kehidupan mereka kini lantaran kegagalan Umno/Bn menguruskan negara?

Nampaknya permulaan kepimpinan baru PAS hanya cantik pada wajah namun agak "comot" sedikit dari segi tindakan politik buat permulaan ini. Permulaan yang tidak menarik!