Followers

Monday, February 23, 2015

Bapak-bapak berhentilah tebuk kapal, kami pening!

1. Apa yang nyata hari ini para ahli PAS di bawah ini semakin hari semakin pening. Mereka pening kerana mungkin terus 'mabuk laut' dek kerana para pemimpin atasan nun di atas sana berpesan kepada mereka yang di bawah jangan tebuk kapal!

2. Tertanya-tanya kami di bawah ini, "bila pula kita tebuk kapal ni?".

3. Apa yang kami nampak dan yang disaksikan kepada kami, para pemimpin di atas sana yang sedang bertingkah lengan berusaha menebuk kapal. Yang sebelah kanan sedang menebuk di sebelah kanan manakala yang sebelahh kiri pula sedang menebuk di sebelah kiri!

4. Maka itu kenapa pula kami yang di seru jangan menebuk kapal? Sepatutnya kami yang menyeru kepada 'bapak-bapak' di atas sana janganlah zalimkan kami dengan menebuk kapal kesayangan kami ini. Tolonglah!!!!

5. Kalau "bapak-bapak" yang di sebelah kanan dan yang disebelah kiri kami tak boleh harap lagi untuk berhenti daripada menebuk kapal, kami nak harap kepada siapa lagi? 

6.Tidak rasa berdosakah "bapak-bapak" semua kerana di waktu ini dah ada yang di bawah ini dah mula nak terjun kapal atau "bapak-bapak' sebenarnya memang suka mereka terjun? 

7. Atau kerana tingkah-laku "bapak-bapak" semua, kami akan turut karam dengan terpecahnya kapal ini pada sekitar bulan Jun nanti?


Monday, February 09, 2015

Mekanisma mencampak 'lawan' ke laut sedang berlangsung dalam PAS sekarang!

Nampaknya semakin dekat dengan Muktamar Agung PAS dalam bulan Jun nanti keadaan dalam parti PAS semakin gawat dan kecoh. Kekecohan di atas telah merebak ke bawah dengan perpecahan yang merupakan retak menunggu belah. Pemimpin di atas bergaduh dan sindir menyindir begitu juga ahli-ahli di bawah cuma hanya belum bersingsing lengan sahaja lagi. Mungkin sedikit lagi akan begitu kot? Keadaan dalam PAS pada masa ini memang sungguh tidak terkawal. Pagi tadi sahaja aku terpaksa 'menghentikan' perbalahan whatasp antara AJK kawasan dalam kawasan ini. Adoi pening sungguh PAS kalau begini!

Masalahnya sekarang pemimpin atasan kata mereka terpaksa memberhentikan pelayaran kapal PAS seketika yang sedang dilambung ombak dan badai untuk menenangkan keadaan tetapi mengapa para pemimpin PAS tidak mengusahakan bersungguh-sungguh menghentikan atau menyelesaikan perbalahan dalam PAS yang semakin kritikal dan kian 'brutal' kini?

Perdebatan dan perbalahan telah penuh dengan maki hamun kasar, gelar menggelar, sindir menyindir, cop mengecop, tepuk meja, jika dirasakan tersalah bagi pandangan akan dihalau keluar dari parti ini dan sebagainya menjadikan semakin hilang akhlaq ahli dan para pemimpin parti  Islam ini. Malu sungguh aku rasanya. Mana tak malu bila ku baca dan dengar makian, jebon, kepala bungkus serban, zionis, munafik haraki, babi, binatang, yahudi,haramjadah, laknat telah menjadi ratib puak-puak yang asyik bertengkar dan bertaki sesama sendiri mempertahankan puak-puak masing-masing! 

Hilang tarbiyah parti, hilang akhlaq berparti, hilang rukun jemaah ajaran, hilang kasih sayang berparti...telah hilang semua itu kini! Sedih sangat rasanya!

Hingga kini para pemimpin tidak pun mengambil langkah perdamaian cuma hanya membiarkan anak-anak buah mereka turut berkelahi sakan di atas kapal yang sedang diberlabuh dalam badai. Agaknya mereka mengharap kuncu-kuncu masing akan berusaha gigih membuang atau mencampak puak-puak yang bertentangan dengan mereka ke laut. Nampaknya itulah jalan penyelesaian yang dibuat oleh para pemimpin atasan PAS kini.

Jadi mana-mana pihak dalam PAS bersedialah untuk dicampak ke laut bila-bila masa mulai sekarang kerana itulah mekanisma penyelesaian kemelut dalam PAS yang sedang diusahakan pada masa ini!

 

Monday, December 15, 2014

Nampaknya keadaan semakin sakit.

Selepas tamat Muktamar di Batu Pahat tempoh hari aku terhenti menulis di blog ini. Bukan apa, cuma tersentak sedikit dengan apa yang berlaku semasa majlis penutupan muktamar tempoh hari. Tambah-tambah lagi terkejut apabila melihat keadaan ahli-ahli bawahan di cawangan-cawangan riuh rendah dengan pelbagai ulasan yang pro dan kon terhadap apa yang berlaku pada waktu itu. 

Senak juga kepala apabila aku sebagai pemimpin kecil cawangan mendengar pelbagai rungutan ahli-ahli bawahan yang kadang-kadang tak sanggup untuk didengar dek telinga nipis aku ini. Akhirnya keputusan yang aku ambil membungkamkan mulut dan memekakkan telinga sambil tidak mampu menahan susah hati mengenangkan musibah yang menimpa parti yang aku cintai ini.

Sehingga hari ini, ahli-ahli bawahan masih lagi dengan pelbagai kerenah yang sukar dipujuk dan sukar disuap dengan pelbagai alasan. Telah ramai yang mengundur diri, mendiamkan diri dan menjauhkan diri.

Di kedai-kedai kopi ahli-ahli parti 'berperang' sesama sendiri sambil menyerang para pemimpin-pemimpin PAS yang mereka tidak setuju angin. Keadaan dan pertempuran sesama ahli semakin parah dalam whatsasp sesama mereka. Hal ini bukan sahaja membabitkan ahli yang tidak gemarkan tarbiyyah malah ahli-ahli veteran dan yang tegar tarbiyyah pun sama berkelakuan pelik iaitu semakin memencilkan diri dan merajuk berbagai. Kadang-kadang aku berkata-kata sendirian, yang tidak gemar tarbiyyah tak peliklah berkelakuan begitu tapi penyakit maki hamun, memencil dan merajuk dengan tugas parti juga menyerang mereka yang tegar tarbiyyah. Apa dah jadi dengan tarbiyyah ni? Adohai...pening aku dengan keadaan parti hari ini!

Hari ini ahli-ahli bawahan baik yang gemar atau yang tidak gemar tarbiyyah cukup sukar untuk diajak ke program tarbiyah dan cukup sukar untuk diajak bekerja untuk parti. Alasan yang mereka berikan PAS semakin sukar untuk menang piliharaya!

Kerja-kerja parti mencurah-curah turun dari atas, itu dan ini namun akhirnya aku dan dua tiga orang 'sikerdil' jugalah yang terpaksa membuat semua kerja dan tindakan parti tersebut. Kalau untuk PRU 14, untuk PRU 14 lah...... nampaknya sah memang sukar untuk untuk kurangkan majoriti apatah lagi untuk menang. Umno semakin ketawa dan gelak sakan melihat dua tiga orang PAS terhegeh-hegeh tanpa dipedulikan orang berkerja di kampung-kampung! Huhuhu....! Apa sahajalah!

Sunday, October 12, 2014

Mengintai lubuk perbelanjaan mewah (?) - di mana tu?

Dengan perbelanjaan besar diperuntukan kepada JPM yang termasuk di dalamnya program anak emas (anak emas siapa- tak tahu!) - PERMATA, apakah masalah yang membelenggu kehidupan rakyat seperti kesan berantai daripada kenaikan harga minyak, harga rumah yang mahal, kos pendidikan yang tinggi, kos perubatan berkualiti mesti berbayar, kos tambang pengangkutan awam yang meningkat, masalah ketelusan dan integriti dalam pelaksanaan projek-projek kerajaan dan macam-macam lagi akan SELESAI? 

Untuk mengatakan segala masalah itu dapat dikurangkan, amat tidak meyakinkan, inikah pula untuk melihat ianya SELESAI! Sebaik habis gula-gula one-off, rakyat akan terus menanggung beban kos hidup tinggi, tanpa mereka mampu dan sempat untuk mengubah kedudukan taraf sosial-ekonomi mereka masing-masing.

Sesungguhnya, taburan bajet di atas kertas nampak macam menarik buat rakyat, namun realiti pelaksanaannya belum tentu kerana tidak jelas mekanisme kawalan ketelusan dalam pembentangan baiet tersebut. Proses kawalan, 'kemutan' dan pilih kasih bajet untuk golongaan rakyat tertentu, sukar dilihat untuk diberhentikan!

Rencana dipetik dari Malaysiakini:


Belanja JPM terus meningkat bawah Najib



Perbelanjaan di Jabatan Perdana Menteri (JPM) terus meningkat di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan jumlah perbelanjaan yang lebih tinggi berbanding semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pada 2003, perbelanjaan yang diperuntukkan untuk JPM hanya RM3.6 bilion. Jumlah itu meningkat lebih empat kali ganda dalam Bajet 2015.

Menurut anggaran daripada Kementerian Kewangan, JPM dijangka akan membelanjakan sejumlah RM19.1 bilion pada 2015 berbanding RM16.5 bilion pada tahun ini.

Jumlah ini merupakan kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan perbelanjaan kerajaan untuk tahun ini.

Peruntukan itu meliputi bidang yang luas, termasuk latihan badan kehakiman, sekolah tadika, keselamatan negara, tenaga nuklear, hak asasi manusia (Suhakam), perancangan ekonomi, serta stesen televisyen.

Selari dengan itu, sebanyak RM1.24 bilion diperuntukkan untuk membiaya gaji ribuan kakitangannya pada tahun ini.

Pecahan paling besar dari peruntukannya disalurkan untuk perkhidmatan dan perolehan, melibatkan kos RM2.85 bilion pada tahun ini.

Untuk 2015, perkara yang menjadi tumpuan utama ialah “projek khas” dengan peruntukan khusus RM1.6 bilion.

Jumlah itu berlipat kali ganda lebih besar berbanding hanya RM180 juta untuk tujuan sama pada 2014.

Antara program dan agensi bawah JPM adalah program PERMATA – program pendidikan awal dinaungi isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor – dan juga program indoktrinasi Biro Tatanegara.

Menjelang penghujung 2014, unit PERMATA dijangka akan membelanjakan RM42.8 juta, dengan seramai 40,000 kanak-kanak yang mengikuti programnya. Bagaimanapun, peruntukannya pada tahun depan akan dikurangkan kepada RM30.1 juta.

PERMATA tidak membiaya sekolah berkenaan secara langsung, namun menyediakan “pengurusan, operasi, pemantauan dan sokongan” untuk melaksana program berkenaan.

Sementara itu, unit propaganda kerajaan, BTN dijangka membelanjakan RM64.9 juta pada 2014, dan mendapat peruntukan RM58.6 juta untuk dibelanjakan pada tahun depan.



Friday, October 03, 2014

Di Petrol Station lahirnya sebuah cinta dari Najib buat kita!

1. Kalau rakyat marah apabila kerajaan Umno/Bn menaikkan harga minyak, sesungguhnya kemarahan rakyat itu wajar!

2. Walaupun pada zahirnya rakyat merata-rata dalam negara nampak relek, namun pada hakikat sebenarnya rakyat Malaysia kian tertekan dengan kenaikan harga barang apatah lagi apabila naiknya harga minyak, bertambahlah tertekan.

3. Namun yang sedih dan menyakitkan hati Menteri kerajaan Umno/Bn di bawah pimpinan Najib Razak Bapa Barang Naik Malaysia, masih nak bagi pelbagai alasan yang kadang-kadang memang sah alasan itu sekadar mahu memperbodohkan rakyat.

4. Kenapa begitu keras hati untuk kerajaan Najib untuk memikirkan masalah dan bebanan  yang rakyat tanggung hari ini dengan hutang rumah yang mahal, potongan ANGKASA yang bertimbun bagi kakitangan kerajaan, hutang bank yang besar yang mana pinjaman terpaksa dibuat di sana-sini demi untuk mengumpul sedikit harta, kos hidup yang tinggi di bandar dan juga kini semakin menular ke luar bandar, kos belajar dan pendidkan anak-anak yang MAHAL kos kahwin yang menggunung, dan macam-macam lagi!

5. Sedang pada waktu yang sama para pemimpin dan keluarga tidak nampak mahu berjimat pun. 

6. Apakah yang perlu berjimat hanya rakyat yang berpendapatan sederhana dan rendah sahaja?

7. Kenaikan harga minyak begitu menyakitkan hati rakyat. Namun kerajaan Umno/Bn pimpinan Najib Bapa Naik Minyak 20sen, hanya buat pekak telinga sambil terus berlagak alim mencipta pelbagai alasan bodoh yang terpacul dari mulut Hasan Malik.

8. Tak payahlah menteri memberi pelbagai alasan kerana alasan yang diberi itu sangat menyakitkan hati. Mana tidak sakit hati kalau kerajaan Umno/Bn terus boros, membazir, membutakan mata kepada ketirisan, tidak tegas dengan rasuah para jerung, tidak memberhentikan budaya kerja makan kominsyen dalam setiap projek kerajaan hingga sesuatu projek boleh mencecah harga yang tidak munasabah. 

9. Semua itulah yang menyebabkan negara ini mungkin kekurangan wang dalam pengurusan dan pembangunan maka itu naikkan pelbagai harga barang, saman dan cukai termasuk harga minyak? 

10. Apa lagi yang akan naik selepas ini? Oh Malaysiaku di bawah pimpinan Najib-Rosma....Di sini lahirnya sebuah cinta...! Rupanya inilah cintanya, naik harga minyak! Cheh!


Sunday, September 28, 2014

Untuk lebih bermaruah, PAS perlu buat keputusan segera, antara kekal dan keluar! Bukan membiarkan keadaan seperti waktu ini.

1. Aku rasa semakin kecewa cara pemimpin utama PAS menguruskan parti pada waktu ini, terutama selepas muktamar.

2. Nampak gaya semuanya bagaikan 'tersentak' atau terkejut beruk dengan ucapan penggulungan Presiden tempoh hari, terus bagaikan membiarkan parti kuntang-kanteng dilanda gelombang berterusan.

3. Kenapa parti itu dibiarkan dengan terlalu ramai juru cakap? Semuanya nak bercakap, yang akhirnya percakapan masing-masing berlawanan antara satu sama lain atau mudah dimanupulasi oleh para musuh parti. Yang melopong kehairanan ahli-ahli bawahan parti!. 

4. Lagi sekali, nampaknya para pemimpin utama PAS di bawah kepimpinan TGHH ini memang tak tahu nak mengurus krisis! Huru-hara dan kelam-kabut. Contohnya dalam menerima perlantikan Exco Selangor. Ada yang kata tidak diberi tahu, ada yang kata telah dimaklumkan terlebih dahulu...macam-macam! Para pemimpin atasan hanya mendiamkan diri...senyap macam orang bisu! Cikgu Pa berbunyi pun pemimpin PAS di Selangor tak layan! Apa dah jadi ni?

5. Sepatutnya kalau kita dah tidak pelahap jawatan, maka tak perlulah kita melahirkan rasa kecewa kerana tidak dibincang dululah konon, tak ada semangat Pakatan, oleh MB baru! Kita terima je lah! Kemudian terus berkerja kuat untuk kita menang semua kerusi yang kita bertanding di Selangor...senang kita terus boleh jadi MB dan boleh lantik sebanyak exco kita yang kita mahu!! Alahai jangan ikut dan dengar sangat hasutan 'Umno' tu!!!

6. Para pemimpin utama PAS sepatutnya mengeluarkan kenyataan bersama untuk membuktikan mereka bersatu-hati selepas muktamar bukan membiarkan anak buah sendiri yang bercakap bagai-bagai!

7. Tolonglah wahai para pemimpin PAS, parti ini kini dalam krisis sebenarnya...uruskan krisis ini dengan baik, bukan membiarkan apa yang berlaku hingga memudaratkan PAS itu sendiri.

8. Buatlah keputusan muktamat segera. Kalau nak duduk dalam Pakatan buat cara duduk dalam Pakatan. Kalau nak keluar, buat keputusan segera keluar daripada Pakatan agar ahl-ahli parti pun jelas dengan pendirian masing-masing!


Sunday, September 21, 2014

Selepas muktamar, pertembungan dalam PAS semakin membarah?

1. Setelah pulang dari memerhati muktamar ke 60 itu, sebagai ahli kerdil di bawah sana, ada beberapa kesimpulan yang boleh aku buat.

2. Nampaknya kemelut persaingan dan pertembungan dalam PAS tidak akan selesai dengan mudah sebaik tamatnya muktamar itu.

3. Apa yang jelas, perbezaan pandangan bukan semakin mengecil namun sayup-sayup dihati kecil ini, aku dapat rasanya ianya semakin menjarak dan membarah.

4. Dapat dirasakan, kedua-dua pihak yang bertembung dalam PAS kini, bagaikan boleh berpatah arang berkerat rotan! Inilah 'gelombang' yang aku dapat rasakan....Cuba kita perhatikan sedikit masa lagi, betul atau tidak? Semoga apa yang aku rasa ini tidak menjadi kenyataan.

5. Aku menjangka jugak dalam minggu ini atau penghujung minggu ini, keadaan retak dalam PAS ini akan semakin menampakkan belahnya. Mengapa? Entahlah...Semoga tidak!

6. Bagi aku ucapan penggulungan Tuan Guru Presiden macam tidak menyelesaikan masalah perbezaan dan pertembungan dalam PAS kecuali semakin menjarak dan merenggangkan. Semoga tidak.... dan...

7. Cuma sedikit harapan yang amat tipis yang tinggal, semoga semua ahli dan para pemimpin, dapat menyerap segala ketidakpuasan hati selama yang boleh dan agar dapat terus menahan kesabaran! 

8. Masalahnya, sejauh mana perkara itu dapat dilunaskan? Terpulang kepada masing-masing! Jika tidak...yang berkemungkinan besar terus terjadi, parti ini akan terus berantakan sebelum pecah dihempap badai!