Followers

Sunday, July 06, 2014

Statement basi!

Konon cuba  menunjukkan integriti! Apakah integriti ini menjadi amalan kabinet R-N ini selama ini? 

Amboi...tidak adil kepada pegawai berkenaan.....konon ini berkaitan dengan keadilan....keadilan bukan hanya kepada mangsa tapi juga kepada tertuduh.....! Tahik!

Dipetik dari Malaysiakini:


Menteri: Jangan adili Rizalman di media



Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein meminta kes Pegawai Waran II Muhammad Rizalman Ismail yang didakwa melakukan pecah rumah dan serangan seksual di New Zealand tidak diadili di 'mahkamah media dan umum.'

Beliau berkata tindakan itu tidak adil kepada pegawai berkenaan dan keluarganya sebelum mahkamah membuat keputusan.

"Kes ini tiada kaitan dengan polemik, geopolitik atau hubungan dua hala.

"Ini berkaitan keadilan... keadilan bukan hanya kepada mangsa tetapi juga kepada tertuduh," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa bersama pemimpin masyarakat di Seri Bendahara hari ini.

Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron.

Hishammuddin juga berkata kerajaan akan membantu melantik peguam bagi membolehkan Muhammad Rizalman mendapat pembelaan yang adil.

"Pulangnya (Muhammad Rizalman) ke New Zealand akan bersama pegawai dari pihak Angkatan Tentera Malaysia, seorang peguam yang kita akan bantu lantik dan pegawai-pegawai dari Pejabat Peguam Negara," katanya.

Muhammad Rizalman, 38, bekas pembantu staf pertahanan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Zealand didakwa melakukan pecah rumah dan serangan seksual dengan niat untuk merogol seorang wanita 21 tahun pada 9 Mei lepas.





Sunday, June 29, 2014

Muhyiddin cerdik....

Muhyiddin bukan tidak faham wahai Rafizi! Muhyiddin cerdik...cerdik membelit! Sikap Muhyiddin itu memang telah menjadi sikap biasa semua para pemimpin Umno di pelbagai peringkat dalam mengabui mata dan membelit rakyat Melayu yang kurang mahu berfikir. 

Sikap itu lebih kepada menampakkan 'kepakaran' memutar-belit dan menipu. Ini adalah gaya berterusan para pemimpin Umno, iatu memainkan isu perkauman, memutar belit isu, bertelinga pekak badak dan kemudian memberi maklumat bohong kepada rakyat melalui media yang mereka kawal dan kuasai.

Sesungguhnya para pemimpin Umno akan terus begini dalam permainan politik mereka, selagi para pengundi berbangsa Melayu masih tidak cerdik dalam arena politik negara. 

Nampaknya sindrom bodoh politik bangsa Melayu akan berterusan dalam tempoh 20 hingga 30 tahun lagi kerana usaha mencerdikkan politik bangsa Melayu masih gagal dilaksanakan oleh PAS dan PKR! Dalam isu yang dibawa oleh Rafizi, Muhyiddin telah berjaya memutar-belitkan isu sebenar dengan selambanya!


Muhyiddin tidak faham isu yang saya bawa – Rafizi

HARAKAHDAILY | 27 Jun 2014.

KUALA LUMPUR: Rafizi Ramli rasa agak terusik dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa beliau tidak faham mengenai konsep penswastaan atau private finance initiatives (PFI).

Ini kerana menurut Muhyiddin ia banyak mendatangkan kebaikan kepada UiTM.

Malah, Muhyiddin memaklumkan bahawa kabinet telah menugaskan Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk memberi penerangan mengenai konsep PFI itu.

“Saya rasa Tan Sri Muhyiddin dan keseluruhan kabinet tidak faham dengan kritikan dan isu yang saya bawa,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pandan dalam satu kenyataan.

Jelasnya lagi, beliau bukanlah menentang bulat-bulat kaedah PFI untuk membiayai projek kerajaan jika ia dibuat secara telus dan menguntungkan rakyat.

Rafizi berkata, beliau mempertikaikan perkara-perkara berikut:

1. Kenapa penswastaan ini dibuat tanpa tender terbuka dan secara rundingan terus sehingga kesemua keenam-enam kampus UiTM diswastakan kepada syarikat milik pimpinan Umno yang kemudiannya melantik subkontraktor untuk mengendalikan projek?

2. Kenapa sewa dan bayaran tahunan yang terpaksa ditanggung oleh UiTM ini sehingga 5 kali ganda lebih mahal dari kos membina sendiri UiTM ini?

3. Berapakah margin keuntungan yang diberikan kepada syarikat pemegang konsesi?

“Oleh yang demikian, untuk memastikan saya dan rakyat kebiasaan lain faham dan boleh menilai kewajaran Barisan Nasional menswastakan kampus UiTM melalui konsep PFI ini, saya menyeru supaya Muhyiddin Yassin mendedahkan perjanjian konsesi penswastaan kampus cawangan UiTM ini kepada umum,” ujarnya lagi.

Beliau menambah, apabila perjanjian konsesi itu dapat diteliti oleh umum, barulah beliau dan rakyat boleh memastikan bahawa tidak ada unsur keuntungan berlipat kali ganda yang diberikan kepada pemegang konsesi seperti mana yang berlaku dalam perjanjian-perjanjian konsesi yang lepas melibatkan penswastaan air dan lebuhraya.

Kata Rafizi, jika Muhyiddin tidak bersedia untuk mendedahkan perjanjian konsesi itu, sampai bila-bila beliau dan rakyat tidak akan faham kenapa Kerajaan Persekutuan mengikat perjanjian yang kosnya nanti akan membebankan UiTM, sedangkan ia lebih murah untuk membina sendiri kampus-kampus itu. - HARAKAHDAILY 27/6/2014

Thursday, June 12, 2014

Apa yang berlaku kepada orang Melayu di Kg Chubadak dan di mana-mana adalah pilihan mereka sendiri...

Isu seumpama ini bukan isu baru yang melanda umat Melayu dalam negara yang parti utama kepada kerajaan memerintah hari ini berslogankan dan selalu bertempik di sana-sini, "Hidup Melayu". Dalam tempikan "Hidup Melayu" itulah satu demi satu warisan dan hak orang Melayu kian dikikis dan dirobohkan atas pelbagai alasan yang perut boroi masing-masing yang amat arif.

Inilah nasib orang Melayu yang orang Melayu itu pilih sendiri. Apabila dilarang agar jangan mudah mudah ditipu oleh slogan pejuang-pejuang palsu 'Hidup Melayu', orang Melayu yang sering kena tipu itu sendiri yang bangkit  mengatakan mereka tidak pernah ditipu dan tindas sedikit pun. 

Mereka bagaikan redha dengan apa yang berlaku sama ada ke atas diri mereka sendiri atau pun ke atas saudara sebangsa mereka sendiri walau  rumah dan kampung mereka diranap dan diroboh, asalkan mereka dan pemimpin parti itu boleh sama-sama terus meraung lagi kalimah keramat "Hidup Melayu" demi menjamin terus-terusan keboroian perut para pencentus slogan "Hidup Melayu" itu.

Sebab  itu kita tidak pelik dengan nasib yang berlaku kepada bangsa Melayu di Kg Chubadak kerana para pemimpin dan pejuang slogan "Hidup Melayu' memang sejak dari duhulu lagi pekak badak kepada rintihan dan nasib bangsa Melayu di Tanah Air sendiri. Nasiblah engkau bangsa Melayu kerana, itulah pilihan yang kamu mahu dalam banyak pilihan yang kamu ada!

Dari Harakahdaily:


Kg Chubadak: Mana NGO Melayu- Mazlan

HARAKAHDAILY |11 Jun 2014.

KUALA LUMPUR: “Mana suara-suara NGO yang kononnya jaga Melayu dan Islam,” tanya Mazlan seperti yang ditulis dalam Facebook beliau semalam.

Ulasan itu rentetan dua buah rumah dirobohkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Kampung Chubadak Tambahan, Sentul dalam suatu operasi semalam.

Kawasan ini menjadi pertelingkahan apabila pemaju mahu penduduk berpindah ke kawasan lain kerana mahu memajukan kawasan ini.

Lokasi Kampung ini yang hanya lima kilometer dari pusat bandar menjadikan kawasan tersebut umpama lubuk emas dan menjadi rebutan banyak pihak untuk membangunkannya.

Kawasan ini telah diteroka sejak tahun 1980-an lagi dan penduduk dikatakan telah memperoleh pengiktirafan milikan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 1998 - yang mengatakan bahawa ia adalah milik peneroka bandar dan mereka perlu dibayar ganti rugi sekiranya kawasan ini ingin dimajukan.

Pertelingkahan mula timbul pada tahun 1996, apabila DBKL membenarkan pemaju untuk membina beberapa blok apartmen di kawasan berkenaan.

Sejak itu, sedikit demi sedikit penduduk kampung ini dikeluarkan dan yang terbaharu membabitkan dua buah rumah.

“Kerajaan yang dipimpin oleh manusia seagama dan sebangsa tega bertindak zalim,” ulas Mazlan lagi.

Yang menyedihkan, dalam keadaan Ramadan makin hampir nasib mereka masih samar-samar di sebuah negara yang pemimpinnya Melayu dan beragama Islam.

Thursday, June 05, 2014

Mudah benor kerja DAP?

DAP tewas di PRK Teluk Intan antara sebabnya 'hudud'! Amboi! Sikap gatal mulut dan bodoh sombong seperti inilah sebenarnya yang mampu meretakkan hubungan dalam Pakatan Rakyat.

Kalau terlaksana pun hudud, hukuman itu tidak akan dikenakan kepada bukan Islam kecuali mereka (bukan Islam) memilih untuk mengguna-pakai hukuman itu. Kalau mereka tak mahu, hukuman itu hanya untuk orang Islam sahaja. 

Pelik, apa masalahnya bagi bukan Islam khususnya DAP, kalau umat Islam sendiri mahu menggunakan hukuman Islam bagi menjaga tingkah-laku mereka?

Hai...kalau umat Islam hendak menjalani ibadah puasa contohnya, takkan ada bukan Islam melarang kami berpuasa kerana bimbang kebulur? Hudud adalah urusan ibadah umat Islam!

dari Harakahdaily:


Jangan belasah kawan apabila kalah

MUHAMMAD SUFYAN ISMAIL | 05 Jun 2014. 

Amat menghairankan, tiba-tiba "hudud" dijadikan salah satu faktor kekalahan DAP dalam PRK P76 Teluk Intan.

Dalam meraikan hubungan dan semangat PR, kenyataan dan analisa "separa masak" oleh YB Gobind Singh, MP Puchong yang mengaitkan isu "hudud" sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada kekalahan calon DAP di Teluk Intan amat-amat dikesali.

Sebaliknya isu "hudud" sedikit pun tidak terkesan ke atas pengundi-pengundi bukan Melayu dalam PRK Bukit Gelugor yang berlaku hanya selang beberapa hari.

Semangat dan rasa hormat menghormati dalam PR sepatutnya berlaku secara timbal balik, bukan hanya di satu pihak sahaja.

PAS sentiasa berusaha menjaga perkara ini, malangnya DAP kerap kali selalu terlupa atau sengaja lupa akan hakikat perkara ini.

Isu hudud atau Enakmen Jenayah Syariah (II) Kelantan adalah isu di peringkat negeri Kelantan semenjak tahun 1993, sudah dibincang di pelbagai peringkat dan oleh pelbagai termasuk pimpinan DAP. Tetapi kenyataan YB Gobind tersebut, jelas menunjukkan kegagalan beliau dalam memahami isu tersebut.

Sebagaimana PAS tidak pernah mengkritik ideologi, prinsip dan strategi politik DAP secara terbuka lebih-lebih kepada media, maka sepatutnya secara bermoral DAP diharapkan dapat melakukan perkara yang sama.

Buat  ke sekian kalinya DAP perlu faham walaupun enggan terima, bahawa "hudud" adalah sebahagian daripada ajaran Islam yang menjadi dasar PAS.

Pada asasnya PAS boleh menerima sikap kontra DAP dan YB Gobind terhadap isu hudud, sebab kita semua bersetuju untuk "semua pihak berhak tidak bersetuju". Tetapi meletakkan isu tersebut sebagai faktor kekalahan adalah jauh daripada kematangan berpolitik.

Sepatutnya faktor calon, pengundi, isu setempat dan gerakerja parti bertanding yang menjadi bahan analisa.

Amat malang sebuah parti yang sudah dianggap kuat dan berpengaruh dikatakan kalah, kerana suatu isu yang tiada hubungkait dengan kawasan berlakunya pilihan raya tersebut.

Adakah ini menunjukkan parti yang bertanding gagal melaksanakan tanggungjawab penerangan kepada pengundi?

Dalam beberapa siri pilihan raya kecil yang ditandingi oleh PAS dan berakhir dengan keputusan kalah pada pihak lawan, seingat saya belum ada kenyataan-kenyataan terbuka pemimpin PAS yang meletakkan isu dan rakan sekutu sebagai salah satu daripada faktor kekalahan.

Secara peribadi kaedah membelasah kawan apabila kita kalah dalam sesuatu perlawanan adalah jauh daripada kematangan dan hanya menjarakkan lagi hubungan khasnya dalam PR.

Jangan akhirnya kita sendiri mengeluh atas tindakan-tindakan yang "kurang manis" yang kita lakukan.

Sebahagian yang terlibat mengundi YB Gobind di Puchong dan melakukan gerak kerja pilihan raya semasa PRU13 yang lepas adalah juga ahli dan penyokong PAS.

Sehubungan dengan itu, nasihat saya ialah kita masing-masing menjaga perasaan dan sensitiviti prinsip dan ideologi perjuangan parti kita.

Semoga keharmonian ini tidak tergugat dengan kenyataan-kenyataan yang melukakan, yang hanya bakal memanjangkan jangka hayat BN untuk terus berkuasa.

Penulis ialah Yang Dipertua PAS Kawasan Puchong.

Sunday, May 25, 2014

Cukuplah Melayu melomor najis busuk kepada bangsa Melayu!

1. Hari ini aku nak tulis pasal Melayu. Riuh rendah di sana-sini mengamuk berbagai konon katanya bangsa Melayu dihina!

2. Yang terbaru ada satu kenyataan bisik-bisik yang kalau tak silap bunyi " hina Umno bermakna hina Melayu!". Kejap...nak tersedak rasanya!

3. Nama U.M.N.O pun dah tak gaya Melayu, macam mana pulak nak kata Umno tu Melayu! Kelakar habis main dengan puak-puak ni.

4. Kalau parti itu berbunyi Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau PEKEMEB atau PEKEMUT (tapi PEKEMUT tu tak berapa eloklah bunyinya-tak usahlah!), munasabah jugalah gaya Melayunya! Ini United Malay National Organisation, Melayu kot mana?

5. Tapi tak apalah apa namanya pun! Yang menjadi masalahnya sekarang ialah katanya, hina Umno bermakna hina Melayu? Bagaimana kalau orang Cina terasa, hina DAP bermakna hina Cina pula? Tak ke kucalana jadinya...? Pemain-pemain Piala Thomas barangkali turut rasa terhina dengan mainan Umno ini sebab semua pemain-pemain tersebut Cina belaka, sedang mereka bersama Rashid Sidek bertungkus lumus mahu mengharumkan nama negara, kamu dalam negara sedang melomor najis perkauman dalam kalangan rakyat Malaysia. Memalukan!

6. Ini puak-puak yang mengaku Melayu yang sibuk mengamuk sana-sini yang sehingga kini belum pun diberkas dan ditahan Polis, hebat benarkah maruah dan identiti Melayu mereka? Benarkah mereka ini mewakili watak Melayu yang sebenar? Atau mereka ini hanya mengaku Melayu tapi sebenarnya perangai mengalahkan syaitan?

7. Dulu-dulu ada seorang memanda tua (yang katanya mengaku melayu jugak) berkata lebih baik sokong syaitan yang dikenali dari malaikat yang tidak dikenali. Apakah kata-kata memanda tua itu benar-benar telah merasuk dan meresap ke dalam jiwa para samseng tahik kucing yang mengamuk, yang amat kita kenali dari puak mana itu? Benar-benar nampaknya mereka ini mahu menjadi syaitan tanpa segan silu, hingga sanggup nak bakar pejabat orang, roboh papan tanda pejabat orang, tendang pintu besi pejabat orang. Apa ke gila namanya ini?

8. Kalau ya pun maruah bangsa Melayu tercemar...kalau ya, tak kan begitu bodoh dan bangang cara tindakannya. Ok kalau itulah tindakannya yang dirasakan betul oleh puak-puak itu, apa yang mereka rasa orang Melayu dapat balik? Dapatkah balik Pulau Batu Putih yang begitu mudah digadai pemimpin Umno? Dapatkah balik Pulau Singapura yang juga dilepaskan oleh pemimpin Umno? Dapatkah balik tanah di Tanjung Pagar yang tak pasal-pasal diserah kepada negara jiran itu oleh pemerintah negara yang dikuasai Umno? Dapatkah kembali tanah-tanah di Johor dan dalam negara yang banyak dijual oleh para kroni dan mereka yang katanya kebal undang-undang, kepada kapitalis asing itu? Dapatkah balik runding dengan Singapura, harga air yang merugikan itu yang dulu dirunding oleh pakar perunding kerajaan Umno? Dapatkah balik menguasai lebih 30% ekonomi negara? Alahai bodohnya!!

9. Wahai puak-puak Umno dan yang berkiatan dengannya, nak pulihkah maruah bangsa Melayu bukan pergi serang premis parti DAP dan Cina, bukan marahkan Diyana anak Melayu jadi calon DAP tetapi bicarakan dengan telus kes lembu Sharizat dan suaminya. Bicarakan secara telus dan berintegriti kes rasuah dan pecah amanah para jerung negara. Bicarakan secara telus kes Althantuya Sharibu. Bicarakan secara berintegriti kes Anwar Ibrahim. Ambil tindakan telus dalam kes komisyen kapal selam. Dan yang paling penting Umno jangan permainkan hukum hudud, ikhlas menyokong PAS dalam usaha melaksanakan hukum hudud di Kelantan dan Trengganu!

10. Hanya itu sahaja antara caranya maruah Melayu dapat dipulihkan, jika tidak, tak usah cakap soal maruah Melayu kerana kamu yang konon membela maruah Melayu dengan cara bermain api perkauman sedang melomor najis busuk kepada bangsa Melayu sendiri.



Saturday, May 17, 2014

Mudah-mudahan tidak ada orang kita yang mahu dianggap 'very clever' dengan hanya mengata rakan 'very stupid'.

Tamat adegan Pok 'Id nelang yang sejenak mencemaskan Pok Jid, tak pasal-pasal timbul isu "very stupid' dalam PAS pulak. Nampak macam kecil isu ni, tapi mengigit weh! Amboi...mudahnya nak cari sebab baloh sesama sendiri!

Tak habis-habis lagi ke anging Pro Vs Ulamak sampai buleh tubik 'very stupid' tu? Jadi-jadilah...bawok-bawok mengucap getek! Tolong tumpu kepada kerja hok sebenar yang demo kena buat, bukan duduk kerja nak hentam orang lain je! Kerja hentam orang, mengata orang stupid ke, very stupid ke, bukan kerja parti ni, tambah pula kata kepada rakan se-parti. Macam tak dapat tarbiyah pulak!

Kami ahli bawahan parti, menganggap tuan-tuan di atas sana cerdik pintar belaka. Jaga mulut dan tulisan walaupun seringkas mana tulisan itu! Profesional ke kamu, ulamak ke kamu, janganlah buat bunyi macam orang gong. Biar Pok 'Id je gong. Kita jangan! Tiru macam Ustaz Satiful PJ Trengganu, relek, senyung tapi bisa boh! Tak payah lebih-lebih nak tunjuk cerdik, orang tahu cara ustaz Satiful memang nampak cerdik dan sah cerdik. Ustaz Satiful tak payah guna 'very stupid' pun.....ke guane?

Tak kanlah dengan mengata orang 'very stupid' maka kita mengharap orang kata kita 'very clever'. Amboi..cerdik kot mana gitu?