Followers

Sunday, April 13, 2014

Antara dua darjat: Tawaduk dan Nyanyuk!

TGNA: 

“Maafkan segala kesilapan saya selama saya pimpin Kelantan... Ni sakit saya mungkin Allah nak kifarat dosa saya atas apa kesalahan saya buat selama saya pimpin Kelantan.”

Dilaporkan tatkala berucap, air mata bergenang membasahi pipi Tuan Guru Nik Aziz menzahirkan keikhlasan hati beliau ketika membuat permintaan itu.

ORANG TUA ITU:

Apabila ditanya pendedahan Tun Musa bahawa ORANG TUA ITU ada di Kuala Lumpur sewaktu peristiwa memali, ORANG TUA ITU selamba berkata, tak ingat sama ada ada ka atau tak ada. Nampaknya makin tua usianya, ORANG TUA ITU sering dilanda "sindrom tak ingat".

Dan selamba je  tuduh mangsa yang terkorban di Memali sebagai Penjenayah! Tua dia...kita nak kata apa kalau bukan NYA.....!

TGNA nampaknya penuh keinsafan dan tawaduk, ORANG TUA ITU? Tak nampak jalan.....




Permintaan maaf Tok Guru & Mahathir yang asyik lupa

12 April 2014.

AHMAD TAJDID

TIDAK semena-mena ucapan ringkas Tuan Guru Nik Abdul Aziz di satu Subuh hening sebaik selesai solat berjemaah di masjid bersebelahan rumahnya di Pulau Melaka, Pengkalan Chepa, Kelantan menarik perhatian para pemimpin Umno.

Mursyidul Am PAS itu tidak memberi komen tentang politik, sebaliknya dengan nada sayu semasa menyampaikan kuliah Subuh, memohon maaf kepada rakyat Kelantan jika melakukan sebarang kesilapan tatkala mengetuai kerajaan negeri.

“Maafkan segala kesilapan saya selama saya pimpin Kelantan... Ni sakit saya mungkin Allah nak kifarat dosa saya atas apa kesalahan saya buat selama saya pimpin Kelantan,” ujar bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Dilaporkan tatkala berucap, air mata bergenang membasahi pipi Tuan Guru Nik Aziz menzahirkan keikhlasan hati beliau ketika membuat permintaan itu.

Memohon maaf atas kelemahan dan kesilapan diri adalah sifat terpuji muslim, malah ia adalah sunnah Rasulullah s.a.w.

Diberitakan ketika Rasulullah s.a.w. gering setelah peristiwa pembebasan Kota Makkah (fathul Makkah), baginda yang sudah beberapa hari tidak mengimamkan solat meminta para sahabat membawanya ke masjid.

Subuh itu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya aku akan pergi bertemu Tuhan dan sebelum aku pergi, aku ingin selesaikan segala urusan dengan manusia. Maka aku ingin bertanya kepada kamu semua, siapakah di kalangan kamu yang aku ada hutang dengannya... aku ingin selesaikan hutang tersebut. Kerana aku tidak mahu bertemu Tuhan dalam keadaan ada hutang dengan manusia."
Seorang sahabat bernama Akashah lantas bangun menyatakan beliau pernah terkena cemeti Rasulullah s.a.w. sewaktu perang Uhud yang mencederakan dadanya.

Sahabat itu bertanya adakah itu juga dikira hutang dan beliau mahu membalas perbuatan tidak sengaja yang dilakukan Rasulullah s.a.w. Walaupun dibantah oleh para sahabat yang hadir Rasulullah s.a.w. mengizinkan qisas dilakukan terhadap diri baginda yang tanpa berlengah meminta Bilal memberikan cemeti kepada Akashah.

Bagaimanapun setelah Rasulullah s.a.w. membuka bajunya kerana Akashah mendakwa beliau tidak berbaju ketika cemeti Rasulullah singgah ditubuhnya, sahabat Rasullah s.a.w. itu terus memeluk dan mencium tubuh baginda diikuti para sahabat yang lain.

Begitulah kemuliaan akhlak Rasulullah s.a.w. yang maksum tetapi masih mahu memohon maaf kepada para sahabat di penghujung hayat baginda.

Khalifah Abdul Malik Marwan pernah mengungkapkan mutiara kata: “Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.”

Justeru apakah peliknya bagi Tuan Guru Nik Aziz untuk memohon maaf kepada rakyat Kelantan atas kelemahan dan kesilapannya sewaktu menerajui negeri sehingga dijadikan modal politik pemimpin Umno?

Tidakkah para pemimpin Umno menyedari bahawa permohonan maaf Tuan Guru Nik Aziz itu melambangkan keperibadian sebenar beliau sebagai seorang ulama dan pentadbir.

Mungkin sikap mulia meminta maaf ini dianggap sebagai 'satu kelemahan' kepada para pemimpin Umno sehingga dijadikan modal politik.

Tidak hairanlah sepanjang hampir enam dekad mentadbir negara, jarang kedengaran para pemimpin Umno memohon maaf kepada rakyat walaupun banyak kelemahan dan kesilapan yang dilakukan mereka sepanjang mentadbir negara.

Oleh kerana sibuk menghitung dan menunjuk kelemahan lawan politik, pemimpin Umno langsung tidak berkesempatan melihat 'sampah sejarah' yang ditinggalkan mereka.

Sebagai contoh ketika Ketua Pergerakan Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkunjung ke Kelantan, beliau dilapor menggesa Tuan Guru Nik Aziz memohon maaf kepada rakyat Kelantan kerana kononnya gagal mentadbir negeri itu.

Rosnah berkata, Kerajaan PAS Kelantan yang mentadbir negeri ini sejak tahun 1990 lalu gagal menyediakan kemudahan asas terbaik kepada rakyat, terutama bekalan air bersih.

Begitulah hebatnya pemimpin Umno mengkritik pentadbiran Tuan Guru Nik Aziz. Bagaikan ayam jantan, kokok berderai-derai tapi ekor bergelumang najis.

Tidakkah Rosnah menyedari bahawa sepanjang dua dekad pentadbiran Kelantan diterajui PAS, negeri itu selamanya menjadi mangsa diskriminasi politik pusat? Sebagai contoh dari tahun 1990 hingga 2008 sejumlah lebih 100 projek kerajaan Pusat membabitkan infrastruktur dan kemudahan awam tidak dilaksanakan di negeri itu walaupun urusan berkaitan tanah telah disempurnakan kerajaan negeri.

Dalam isu bekalan air bersih pula, Kelantan dinafikan geran Capex (perbelanjaan modal) yang diterima semua kerajaan negeri ditadbir BN. Malah pinjaman untuk melaksanakan Projek Bekalan Air Kelantan Utara (Baku) dibekukan hampir 10 tahun selepas diluluskan mengakibatkan projek infrastruktur itu tertangguh.

Semua ini berlaku di saat tiada satupun negeri di Malaysia mampu menaik taraf infrastruktur bekalan air tanpa bantuan Pusat.

Bukankah ini satu contoh kecil 'dosa' kerajaan BN pusat kepada Kelantan? Pernahkah kita mendengar pemimpin Umno pusat dan negeri tampil ke hadapan memohon maaf atas 'jenayah politik' yang mereka lakukan terhadap Kelantan.

Bagaimana pula dengan masalah geran perkapita yang seringkali lewat diserahkan, projek infrastruktur penting seperti pembesaran lapangan terbang yang dinafikan, lebuh raya Kuala Krai-Kota Bahru yang baru kini dilaksanakan, royalti minyak yang dinafikan dan pelbagai lagi bentuk diskriminasi yang tidak larat untuk disenaraikan.

Isu terkini yang mendedahkan lagi wajah hodoh dan angkuh pemimpin Umno adalah kemunculan semula tragedi Memali.

Lihat sahajalah keangkuhan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad yang secara konsisten menganggap Almarhum Ustaz Ibrahim Mahmud dan 13 orang kampung yang terkorban dalam tragedi Memali sebagai 'pengganas'; sedangkan sehari selepas tarikh tragedi, beliau secara tidak bertanggung jawab berlepas ke China dan berkampung selama lapan hari di negara tersebut walaupun dinasihatkan Timbalannya ketika itu, Tun Musa Hitam untuk membatalkan lawatan.

Sehingga kini bekas Presiden Umno itu tidak memohon maaf kepada keluarga mangsa tragedi Memali sedangkan Mahkamah Tinggi memutuskan kerajaan BN melakukan kesilapan dalam tragedi itu dan mengarahkan pampasan diberikan kepada keluarga mangsa.

Sehubungan itu eloklah Rosnah dan para pemimpin Umno belajar-belajar memohon maaf dan tidak menyifatkan amalan itu sebagai satu kelemahan.

Tidak salah untuk pemimpin Umno mencontohi ketinggian budi Mursyidul Am PAS untuk memohon maaf kepada rakyat daripada menuruti tabiat Dr Mahathir yang asyik-asyik lupa.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/27102-permintaan-maaf-tok-guru-mahathir-yang-asyik-lupa

Thursday, April 03, 2014

Idea mengarut sekali lagi dari Trengganu!


Bas amfibia boleh guna pindah mangsa banjir - Exco
 
Apr 03 2014.


HARAKAHDAILY


KUALA TERENGGANU: Proses pembelian dua buah bas ‘amphicoach’ (bas amfibia) yang boleh bergerak di atas air masih dalam peringkat rundingan untuk menetapkan harga dan spesifikasi mengikut kehendak kerajaan negeri, kata Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Mohd Jidin Shafee. 

"Pada dasarnya, memang kita bersetuju dengan pembelian ini kerana kenderaan ini mempunyai pelbagai fungsi yang boleh dimanfaatkan untuk rakyat.
  
"Selain untuk tujuan pelancongan, ia juga akan digerakkan pada musim tengkujuh kerana biasanya pengangkutan darat yang lain mengalami kesukaran kerana laluan terputus hubungan akibat banjir besar seperti yang berlaku di Kemaman tahun lalu," katanya pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu di sini hari ini.
  
Sehingga kini hanya terdapat 12 amphicoach di seluruh dunia kerana kilang kenderaan buatan Malta ini tidak bersifat komersil sebaliknya hanya menyiapkan amphicoach berdasarkan tempahan khas.
  
 Beliau berkata kenderaan yang berharga 650,000 euro atau kira-kira RM3 juta (harga kilang) setiap satu itu akan melonjakkan lagi sektor pelancongan Terengganu di mata dunia kerana ia menampilkan keunikan tersendiri buat pelancong terutama di Asia Tenggara.
  
"Setakat ini, kita mahu amphicoach itu memuatkan 50 penumpang dengan kelajuan lapan knot di dalam air. Apabila kita sudah membuat pengesahan tempahan, ia dijangka siap dalam tempoh lapan bulan.
    
"Ia dijangka boleh digunakan bermula musim tengkujuh tahun depan bagi kemudahan memindahkan mangsa banjir di negeri ini setiap kali bencana melanda," kata Mohd Jidin.
    
Mengikut perancangan awal, amphicoach akan digunakan untuk membawa pelancong ke beberapa tempat menarik sekitar bandar sebelum menyelusuri Sungai Terengganu. - Bernama

Tuesday, April 01, 2014

Hai, dah berapa hari dah ni...tak ingat-ingat lagi?




Mahathir yang mudah lupa atau Mahathir dah mula lupa?



Kalau Mahathir mudah lupa maknanya Mahathir tak usahlah nak hina orang melayu kununnya orang melayu mudah lupa, kerana rupanya Mahathir lebih teruk daripada orang Melayu yang dihinanya. Peristiwa Memali yang sebesar itu senang-senang je dia jadi pelupa!



Kalau Mahathir dah mula lupa sejak akhir-akhir ini maka kita faham-faham jelah. Usia pun dah terlalu lebih! Dalam keadaan dah mula lupa begitu agaknya kalau berak pun boleh jadi dia akan kata ‘ taak...aku tak beraklah!’



Dah berapa hari dah ni masih lagi tak ingat-ingat di Malaysia atau di Cina? Kesiannya! Namun sepatah kata Hisham, "sejarah akan menilai..."

Dipetik dari Malaysia kini:



Memali: Dr M tak ingat sama ada berada di KL



Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau 'tidak ingat' sama ada beliau ada di negara ini ketika peristiwa Memali berlaku pada 1985.

Katanya, beliau perlu mengkaji kembali perkara tersebut.

"Saya sedang kaji kebenaran tentang apa yang disebut oleh beliau (Tun Musa Hitam).

"Pasal ini berlaku sudah begitu lama saya kena semak baliklah apa yang dia kata betul ataupun tidak," kata Dr Mahathir ketika ditemui pemberita di sesi minum petang bersama Alumni Universiti Utara Malaysia (UUM) di Hotel Istana hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Musa Hitam mendakwa Dr Mahathir berada di ibunegara ketika kereta perisai menuju ke kampung terpencil di Baling, Kedah itu untuk melumpuhkan satu kumpulan agama yang diketuai oleh Ibrahim Mahmud, yang lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya.

Malah, Musa dilaporkan memberitahu satu forum di Kota Bharu semalam dan petikannya dimuat naik di Youtube, bahawa Dr Mahathir masih berada di Kuala Lumpur pada hari kedua, ketiga dan keempat selepas peristiwa tersebut.

Peristiwa bersarah Memali berlaku apabila kira-kira 400 anggota polis menyerbu kampung itu pada 19 November 1985 selepas berdepan dengan penduduk kampung yang enggan menyerahkan seorang pendakwah, Ibrahim Libya kepada pihak berkuasa yang menuduhnya sesat.

Serbuan itu mengakibatkan 14 penduduk kampung dan empat anggota polis terbunuh.

Monday, March 24, 2014

PAS tenggelam punca di luar bandar

1. PR melalui PKR telah menang dalam PRK Kajang. Walau apa pun punca terjadinya PRK itu namun pengundi Kajang dalam apa juga tekanan dan strategi tidak adil dari SPR dan BN, sekali lagi mahukan PKR (PR) mewakili mereka dalam DUN Selangor.

2. Walaupun PR memenangi undi popular, tidak dapat dinafikan dalam PRU ke 13 dan PRK Kajang memperlihatkan ada perkara yang 'tidak kena' dalam gabungan PR kini. Ketidak-puasan hati nampaknya banyak membelit hubungan parti-parti dalam PR terutama PAS dalam kalangan ahli-ahli PAS dari golongan agamawan. Perkara ini perlu diselesaikan segera!

3. Kalau tidak diselesaikan masalah pendirian golongan agamawan dalam PAS itu, perkara ini pasti akan menjadi masalah berlarutan yang kronik terhadap dominasi PAS menjelang PRU 14 nanti. Penyakit hati konon Profesional Vs Ulamak dan sebaliknya semakin menebal dalam PAS malah ia bagai api dalam sekam! Para pemimpin PAS tidak boleh menafikan hal ini.

4. Para pemimpin PAS terutama Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang perlu selesaikan segera perkara seumpama ini. Jangan peduli permainan politik parti lain kerana parti lain adalah parti politik yang dengan jelas MENGUTAMAKAN POLITIK sebagai  prinsip perjuangan yang mereka pegang.

5. PAS tidak berhak menyentuh prinsip parti lain begitulah juga sebaliknya. Akurlah! Namun PAS tetap menerima kancah pilihanraya sebagai medan 'peperangan' penting lagi utama bagi melaksanakan perjuangan untuk menuntut pemerintahan Islam terlaksana di dalam negara ini.

5. Maksudnya ialah dalam berjuang melalui pilihanraya, PAS perlu membuat keputusan jelas sama ada PAS perlu menjadikan parti politik yang utama atau jemaah dakwah yang utama, jika mahu terus relevan apatah lagi jika mahu mengetuai Pakatan Rakyat?

6. Jika PAS pilih menjadi jemaah dakwah tanpa mengusahakan kemenangan politik berstrategi melalui PRU 14 maka sukar bagi PAS menjadi ketua dalam PR dan pada waktu itu PAS perlu membuat keputusan segera untuk berada bersendirian pada PRU 14 nanti. Jika terus berada dalam PR maka konflik akan berlaku bukan sahaja antara PAS dengan parti-parti PR malah dalam kalangan ahli-ahli PAS sendiri.

7. Parti PKR dan DAP meletak target PRU 14 sekali lagi untuk menguasai Putrajaya dengan memulakannya dengan apa yang dipanggil Langkah Kajang tempoh hari. Kalau PAS tidak berminat dengan sratergi dan target seumpama itu yang boleh berlaku lagi di masa-masa akan datang, maka PAS juga perlu membuat keputusan untuk bersendirian atau boleh bersama dengan pihak lain yang boleh membawa PAS lebih mudah ke Putrajaya tanpa mengganggu PAS sebagai jemaah dakwah! Apa guna kita berada dalam PR jika kita hanya terus berbalah semasa sendiri dan tidak puas hati dengan sikap orang lain yang tidak secocok dengan sikap kita dalam mengurus parti dan perjuangan parti mereka!

8. Sama ada melalui PR mahu pun bersendirian, hari ini kita perlu akui PAS masih belum buat apa-apa yang berkesan dan berimpak besar dari segi gerak kerja politik untuk menguasai kawasan-kawasan Umno di luar-luar bandar dan FELDA malah cawangan-cawangan PAS di luar bandar masih banyak yang 'tidak ada orang' dan berada dalam keadaan 'huru-hara'.

9. Sama ada bersama PR atau bersendirian, bagaimanakah keadaan kita dalam mengharapkan peluang dalam PRU 14 nanti atau kerana  kita jemaah yang mengutamakan dakwah maka kita tidak perlu mengharapkan yang terlalu tinggi dan aggresif...sekadar berdakwah dalaman dan biasa-biasa sahaja cukuplah?

10. Politik pilihanraya adalah menarik minat orang kepada kita. Apakah kita telah berjaya dengan impak yang besar untuk menarik minat semua golongan orang kepada kita? Atau tak apa sebagai jemaah dakwah kita tahu bahawa kita payah nak menang PRU, maka berjuang seperti biasa sahajalah kita!

Wednesday, March 19, 2014

Ada badak berkubang di Putrajaya?

Rumah Najib Rosmah: Bil eletrik RM2.2 juta. Bil air RM221,000 sepanjang 2013.

Rumah anak Yasin: Bil eletrik RM855,000. Bil air RM112,000 sepanjang 2013.

Inilah pemimpin kebanggaan orang Melayu Felda dan luar bandar yang terpaksa membayar tarif eletrik yang mahal dan bil tinggi kerana bacaan meter pakai congak dan terpaksa guna air berjimat!

Pemimpin kebanggaan dengan bini macam badak berkubang menggunakan air! 

Tak sensitif langsung dengan nasib rakyat!!

Rencana dipetik:



Bil eletrik Sri Perdana RM2.2 juta

Mar 19, 2014.

HARAKAHDAILY

KUALA LUMPUR:  Ahli Parlimen DAP Seremban, Anthony Loke Siew Fook sekali lagi mempertikai kos perbelanjaan elektrik kediaman rasmi Perdana Menteri di Kompleks Seri Perdana yang mencecah RM2.2 juta sepanjang 2013.

Dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menyatakan bil elektrik kediaman rasmi Datuk Seri Najib Razak sepanjang 2013 adalah RM2.2 juta dan air RM221,000.

“Memang daripada segi jumlah keseluruhan terdapat pengurangan berbanding tahun sebelumnya namun pengurangan ini terlalu sedikit.

"Jadi ini menunjukkan bahawa Najib tidak benar-benar serius untuk berjimat sedangkan dalam waktu yang sama menyarankan penjawat atau kakitangan awam berjimat. Lagi pun Kompleks Seri Perdana bukannya digunakan sepanjang tahun.

"Najib suruh rakyat berjimat tapi beliau sendiri masih mengamalkan pembaziran,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen bersama Ahli Parlimen PAS Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dan Ahli Parlimen PKR Sungai Petani, Datuk Johari Abdul semalam.

Shahidan dalam jawapan bertulisnya kepada pertanyaan Anthony Loke turut mendedahkan bahawa kerajaan juga membelanjakan sebanyak RM855,000 dan RM112,000 untuk bil elektrik dan air kediaman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kompleks Sri Satria sepanjang 2013.

Anthony Loke yang juga Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan turut mempertikaikan penggunaan Kompleks Seri Perdana untuk bermesyuarat sedangkan Najib sudah memiliki Kompleks Jabatan Perdana Menteri.

"Penggunaan kediaman untuk melakukan mesyuarat adalah tidak wajar, mengapa perlu ada ruang pejabat di dalamnya. Tidakkah ini juga menggalakkan pembaziran?," soalnya dipetik Roketkini.