Followers

Sunday, April 17, 2016

Janganlah anggap rakyat pun sama dengan pemakan dedak!

1. Zahid Hamidi menggesa semua pihak menerima penjelasan Menteri Luar Arab Saudi mengenai derma RM2.6 bilion dan menjadikan isu itu satu titik noktah!

2. Inilah Malaysia yang konon mahu menjadi negara maju yang berfikiran kelas pertama, mempunyai penyelasaian mudah cara pemimpin Malaysia, mengenai isu yang membabitkan berbilion wang yang masuk ke akaun peribadi yang membabit orang besar negara!

3. Saya tetap berpendapat bahawa cara mudah penyelesaian yang diminta oleh Zahid Hamidi ini tidak sedikit pun menaikan imej dan maruah Malaysia dalam kalangan rakyat yang berinformasi apatah lagi di mata dunia. Kalau pun ada pihak yang makan 'dedak' mudah menerimanya, apakah pihak yang lebih waras dan yang bersikap yang telus, mudah menerima begitu sahaja tanpa melalui penyelasaian yang berintegriti dan bukan penyelesaian secara diplomasi politik seperti itu.

4. Walau apa pun yang disebut dan diakui oleh Menteri Luar itu, isu 2.6 bilion ini mesti melalui satu proses inquiri yang berintegriti lagi telus bukan dengan 'sebiji kenyataan bodoh-bodoh' begitu sahaja!

5. Setakat ini proses inquiri memang berjalan namun ianya bukan sahaja tidak telus malah langsung tidak kelihatan telus dan meyakinkan. Malah semakin banyak persoalan berbangkit daripadanya.

6. Contoh kenyataan daripada Arab Saudi itu sendiri kelihatan tidak konsisten kerana dulu berbunyi lain (derma untuk pelaburan ?) dan terbaru di Turki berbunyi lain (derma yang tidak harap balasan ?). Hendak memastikan kenyataan mana yang lebih betul itu pun memerlukan satu proses penyiasatan yang telus.

7. Dengan sebab itu isu 2.6 bilion ini tetap mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan kerana ia bagaikan ayam mengais  taik dalam dedak! Oleh itu tidak perlu Zahid Hamidi mengharapkan lebih ramai rakyat bersikap seperti pemakan dedak kerana ia busuk lagi membusukkan!

Dipetik dari Malaysiakini:



Terima penjelasan isu derma RM2.6b, kata Zahid

Bernama     Hari ini, 4:00 petang     Hari ini, 4:09 petang
 
Semua pihak perlu menerima penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dan menjadikan isu itu satu titik noktah, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata selain menerima penjelasan Menteri Luar Arab Saudi Adel Al-Jubeir bahawa derma itu datang daripada negaranya, pihak yang telah memutarbelitkan isu berkenaan juga perlu menterjemahkannya dalam bentuk tindakan.

"Saya fikir, mesti berjiwa besar untuk menerima hakikat dan penjelasan ini ... siapapun, mantan perdana menteri sekalipun terimalah hakikat bahawa penjelasan ini adalah satu titik noktah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan 'Expo Outreach Dana Bumiputera @ Perak anjuran Pemuda UMNO Malaysia di Ipoh hari ini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata isu derma tersebut telah dipolemikkan oleh pihak tertentu dengan pelbagai tujuan sehingga menyebabkan rasa menyampah rakyat mengatasi realiti sebenar.

Pada Jumaat, Al-Jubeir ketika ditemui pemberita selepas pertemuan dua hala dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di luar Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) ke-13 di Istanbul, Turki mengaku bahawa sumbangan RM2.6 bilion kepada Najib memang datang daripada Riyadh.

-Bernama

Thursday, April 07, 2016

Padan muka Mahathir, rupanya Najib yang betul! Hahha...



Dr M: Najib betul......

Bekas perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib adalah 'betul' dan beliau salah berkenaan hutang RM42 bilion yang ditanggung 1MDB.

"Laporan itu (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) kata ia bukan hanya RM42 bilion tapi RM50 bilion. Lebih dari itu.

"Jadi saya salah kerana sebut angka lebih kecil dan saya rasa RM50 bilion juga tidak betul, boleh jadi lebih lagi," kata Mahathir kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini.

Terdahulu Najib hari ini berkata laporan PAC membuktikan Dr Mahathir membuat tuduhan palsu bahawa RM42 bilion hilang dari 1MDB.

Saturday, March 19, 2016

Aku nak gelak kuat-kuat, KAHKAHKAHKAHKAH!!!! Piirah!!

Dia kata, " Saya bukan pencuri harta rakyat".


Ini berita tentang dia yang dipetik di sini: http://www.malaysiakini.com/news/334422:


"....... berkata beliau bukanlah seorang pencuri harta rakyat seperti yang digambarkan oleh pihak yang ingin menjatuhkannya, yang disifatkannya sebagai sengaja dilakukan untuk memburukkan imej beliau sebagai pemimpin nombor satu negara.

"Tuan-tuan dah kenal saya. Saya ini bukanlah (seperti) apa yang dikatakan oleh orang belah sana (yang ingin menjatuhkannya). Saya bukanlah macam itu. Saya telah jaga Pahang (dan negara) dengan sebaik-baiknya.

"Kalau saya nak rompak dah lama saya rompak hutan (balak) sini (Pahang). Saya tidak ambil seinci pun, sebatang pokok pun saya tidak ambil, saya tidak ambil lombong bauksit, saya tidak ambil apa-apa.

"Bila saya jadi perdana menteri saya tidak ubah pendirian saya, saya tidak akan ambil harta rakyat, jangan ingat saya penyangak, jangan ingat saya mencuri harta rakyat, saya perdana menteri untuk rakyat," katanya ..........."

Friday, March 18, 2016

Wahai parti itu, cukuplah... jangan terlalu teruja menari dengan wajah ketat kamu!

1. Selepas perhimpunan chai di suatu daerah dalam negeri Selangor dahulu, parti itu begitu tegar dengan pencak silatnya agar khalayak melihat ianya masih gagah dan kental. Namun kini langkah silat yang dipulas dan diputar itu kelihatannya bercampur baur dengan langkah tarian yang bagaikan tidak berapa kena aturnya. Kadang-kadang masih dengan langkah bagai bersilat pulut, namun kadang-kadang kelihatan bagai tarian zapin yang tunggang-langgang, kaki melangkah ke mana, tangan di hayun ke mana entah, sedang muziknya tenggelam timbul. Kecoh jadinya!

2. Dalam isu hudud yang dilagukan sejak dari dulu, berbagai rentak dan langkah tarian yang dipulasnya. Dulu hudud menjadi nyawa yang perlu segera diterjahkan ke Parlimen dengan tidak menyempat-nyempat untuk dibincangkan dengan kawan-kawan persefahaman. Konon ada 'puak-puak besar' akan sokong. Tak tahu sebenarnya 'puak-puak besar' itu hanya malaun yang suka menabur janji tapi cukup hebat membuli!

3. Dulu sudah ada 'anak beranak' kamu sendiri yang menasihati, hudud itu sabar dulu, buat secara tersusun dan tertib mengikut strategi yang diatur, bincang dengan kawan-kawan dengan lumat dan akhirnya serah kepada rakyat, bukan tergesa-gesa. (Eh kamu ini, jebon yang cuba menentang hudud dan mengajar ulama iya? Ches....kan kuchaikan kamu!)

4. Kini....tok-tok alim itu kata hudud boleh pula ditangguhkan dulu...oh bukan....dikemudiankan! (Tidakkah serupa) Kita dulukan yang umum-umum dulu! Kita perkasakan dulu mahkamah syariah! (Laaaa.....yang dulu-dulu itu yang saudara kamu yang kamu jebonkan dulu itu, tidakkah mereka bagi pandang dan aturkan begitu? Kamu tidak dengarkah? Atau kamu memang ......?)

5. Kerana pandangan saudara-saudara yang kamu jebon dan munafik haraki kan duhulu, lebih dahulu memberi pandangan begitu, maka kamu halau mereka. Kamu tuduh mereka mahu bocorkankan kapal! Kamu tuduh mereka mahu menjadi nahkhoda kapal secara gelojoh, hingga anak-anak didik kamu tidak tertahan-tahan lagi keluar beramai-ramai kerna mahu 'terkencing berjemaah' sewaktu Timbalan Presiden parti kamu waktu itu, sedang berucap! Adoh...kamu ini bagaimana?

6. Hari ini sebiji apa yang menjadi hujah mereka yang kamu jebon dan munafik haraki kan dahulu, kamu gunakan dan pakai semula. Boleh pula kamu guna alasan itu? Rupanya buat mereka yang kamu benci tidak boleh guna alasan begitu, terus dichop anti hudud. Buat kamu, boleh, kerna kamu golongan sesuci embun pagi kononnya!? Begitu?

7. Nampaknya memang tarian kamu semakin rancak, namun sering sering langkah kamu sumbang amat. Tambah-tambah lagi bila kamu mulai sedang mengepalai blok ke 3

8. Tak kiralag blok berapa pun kamu berada kerana itu hak demokrasi namun hati-hatilah mengayakan langkah kaki kamu, jangan terlalu teruja menari rancak,  bimbang nanti tersepak kaki sendiri, kamu tersungkur ke lantai kalau tidak pun tertimpa 'batu blok' dalam PRU 14 nanti terutamanya di negeri Cik Siti itu!

8. Cukuplah kamu berdolak-dalik dan 'mempermainkan' isu hudud untuk kepentingan politik kerana kamu tiada lesen soheh untuk mempermainkan isu hudud yang maha suci itu! Realistiklah dalam perjuangan hudud yang maha suci, kerana jika tidak, kamu akan sentiasa kelihatan hodoh dan ketat! Jangan ketat sangat wajah kamu itu ok!
 

Tuesday, March 15, 2016

Padan kena bodoh lagilah orang Felda...



Tanda sayang dia kepada Felda, kini Felda mahu dijadikan sebuah badan kuasa politik pula. Nampaknya makin sedap lagi membalun segala yang ada di Felda selepas ini. Minta sisih!

Pengerusi yang patut ditukar, hanya CEO yang hendak ditukar! Chait apara!

Petikan dari Malaysiakini:

Najib: 'Selamatkan Malaysia' tak sayang Felda
Alyaa Azhar  (Malaysiakini) 14 Mac 2016, 6:13 petang

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini secara terbuka membidas mereka yang memeterai Deklarasi Rakyat bagi ‘Selamatkan Malaysia’ sebagai pemimpin dan golongan yang langsung tidak mengambil berat tentang peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda).

Bercakap pada majlis pelancaran Pertubuhan Kami Anak Felda (KAF), di Menara Felda di Kuala Lumpur, katanya, adalah hasrat kerajaan bukan sahaja menjadikannya sebagai sebuah badan kuasa ekonomi terunggul tetapi menjadikan Felda sebagai sebuah badan kuasa politik.

Felda, katanya, tidak akan wujud tanpa kuasa politik.

"Kalau puak-puak yang hari tu, dua, tiga hari lalu buat deklarasi (rakyat). Tuan-tuan ingat dia sayang Felda, tuan-tuan ingat dia ada hati yang baik nak buat Felda?
 
“Haram kejadah dia nak buat Felda, tak ada... Tak ada nak buat Felda. Yang buat Felda, kami ini, anak Umno, pemimpin Umno yang buat Felda,” katanya sambil disambut tepukan daripada hadirin.

Sambil mengingatkan para hadirin yang rata-rata mereka adalah peneroka Felda dan ahli keluarga mereka, Najib berkata pelbagai bantuan telah diberi dan lebih banyak lagi akan diedarkan kepada mereka.

“Nak bagi lagi ni, tapi nak asas. Asas kita, berilah sokongan kepada pemerintah yang ada pada hari ni kerana kita nak teruskan perjuangan kita,” katanya.

KAF adalah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diwujudkan sebagai wadah baru kepada generasi Felda yang berumur 35 tahun ke atas.

Wednesday, March 09, 2016

Gerhana melanda Malaysia

1. Pagi ini ramai di kebanyakan masjid dan rumah menunggu untuk menunaikan solat sunat gerhana matahari. Semoga Allah memberkati kita semua.

2. Dalam Pas, hampir-hampir berlaku 'gerhana' seketika, apabila Dato Husam (ahli PAS) mencadangkan TGHH diganti oleh DTIM. Kecoh dalam group-group Whatasp sama ada menyokong atau 'membelasah' Husam Musa.

3. Ramai juga yang berpendapat ada munasabahnya cadangan Husam itu memandangkan pelbagai kenyataan berbeza dan bertentangan antara satu sama lain dalam kalangan pemimpin.

4. Satu lagi 'gerhana' politik yang hampir-hampir menggugat sebuah kerajaan telah berlaku di Trengganu. Tidak disangka-sangka Dato Ahmad Said ( Ahli Umnu) mantan MB mengusulkan undi tidak percaya kepada kerajaan Umnu Bn pimpinan Razif. Kerana gerhana politik yang cuba dicetuskan oleh Mat Said, pucat juga muka speaker Dun Trengganu!

5. Begitulah negaraku Banglasia ini. Banyak gerhana menduga yg berpunca dari gerhana desakan Najib Letak Jawatan!

Semoga Allah memberkati kita semua untuk Malaysia yang lebih baik tanpa pemimpin rasuah dan zalim, walaupun ditakdirkan melalui pelbagai gerhana politik dan gerhana matahari sebenar.

Sunday, March 06, 2016

Parti lidah keras!

Keupayaan untuk berbeza pandangan dan pendapat adalah masalah besar di Malaysia hari ini. Walaupun negara ini dikatakan kononnya akan mencapai tahap negara maju tidak berapa lama sahaja lagi, namun minda rakyat yang terbanyak dalam membincangkan isu-isu politik dan negara amat selekeh TERUTAMA dalam kalangan orang-orang Melayu.

Berbeza pandangan, kritikan kepada idola atau orang yang ditaksubi mampu mengundang maki hamun, celaan, kutukan dan sumpah seranah yang cukup menggerun dan menggelikan.

Yang paling sedih apabila parti yang selama ini dikatakan parti yang memperjuangkan Islam hampir-hampir menjadi juara memaki hamun kepada lawan yang berbeza pandangan dan mereka yang memberi kritikan. Walaupun mereka berwajah agama namun tahap kesabaran mereka amat ciput dan  nil sekali. Boleh mengkritik orang lain tapi jangan mengkritik pemimpin taksuban aku!!

Mereka yang paling teruk menjadi mangsa setakat ini adalah Mat Sabu dan Razifi Ramli. Tidak kurang hebat dimaki, dilabel, dikutuk malah sehingga dihukum dengan 'dalil-dalil' hadis dan nas Quran, adalah ahli-ahli Parti Amanah Negara ( AMANAH). 

Parti Amanah negara yang telah sah menjadi parti politik dan telah diiktiraf oleh pihak berwajib seperti SPR sebagai AMANAH pun masih sukar untuk melembutkan lidah pemimpin dan pendokong parti Islam sehingga mereka begitu keras lidah untuk menyebut AMANAH sebaliknya dengan penuh kebenakan hanya mampu menyebut PAN sahaja! Tak apalah nak buat macam mana, lidah mereka sudah bagaikan lidah orang makan sireh...keras!

Jika beginilah keadaan dan rupanya parti Islam apakah ia mampu menyerlahkan Islam yang sebenarnya? Entahlah! Insaflah!