Followers

Sunday, October 12, 2014

Mengintai lubuk perbelanjaan mewah (?) - di mana tu?

Dengan perbelanjaan besar diperuntukan kepada JPM yang termasuk di dalamnya program anak emas (anak emas siapa- tak tahu!) - PERMATA, apakah masalah yang membelenggu kehidupan rakyat seperti kesan berantai daripada kenaikan harga minyak, harga rumah yang mahal, kos pendidikan yang tinggi, kos perubatan berkualiti mesti berbayar, kos tambang pengangkutan awam yang meningkat, masalah ketelusan dan integriti dalam pelaksanaan projek-projek kerajaan dan macam-macam lagi akan SELESAI? 

Untuk mengatakan segala masalah itu dapat dikurangkan, amat tidak meyakinkan, inikah pula untuk melihat ianya SELESAI! Sebaik habis gula-gula one-off, rakyat akan terus menanggung beban kos hidup tinggi, tanpa mereka mampu dan sempat untuk mengubah kedudukan taraf sosial-ekonomi mereka masing-masing.

Sesungguhnya, taburan bajet di atas kertas nampak macam menarik buat rakyat, namun realiti pelaksanaannya belum tentu kerana tidak jelas mekanisme kawalan ketelusan dalam pembentangan baiet tersebut. Proses kawalan, 'kemutan' dan pilih kasih bajet untuk golongaan rakyat tertentu, sukar dilihat untuk diberhentikan!

Rencana dipetik dari Malaysiakini:


Belanja JPM terus meningkat bawah Najib



Perbelanjaan di Jabatan Perdana Menteri (JPM) terus meningkat di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan jumlah perbelanjaan yang lebih tinggi berbanding semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pada 2003, perbelanjaan yang diperuntukkan untuk JPM hanya RM3.6 bilion. Jumlah itu meningkat lebih empat kali ganda dalam Bajet 2015.

Menurut anggaran daripada Kementerian Kewangan, JPM dijangka akan membelanjakan sejumlah RM19.1 bilion pada 2015 berbanding RM16.5 bilion pada tahun ini.

Jumlah ini merupakan kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan perbelanjaan kerajaan untuk tahun ini.

Peruntukan itu meliputi bidang yang luas, termasuk latihan badan kehakiman, sekolah tadika, keselamatan negara, tenaga nuklear, hak asasi manusia (Suhakam), perancangan ekonomi, serta stesen televisyen.

Selari dengan itu, sebanyak RM1.24 bilion diperuntukkan untuk membiaya gaji ribuan kakitangannya pada tahun ini.

Pecahan paling besar dari peruntukannya disalurkan untuk perkhidmatan dan perolehan, melibatkan kos RM2.85 bilion pada tahun ini.

Untuk 2015, perkara yang menjadi tumpuan utama ialah “projek khas” dengan peruntukan khusus RM1.6 bilion.

Jumlah itu berlipat kali ganda lebih besar berbanding hanya RM180 juta untuk tujuan sama pada 2014.

Antara program dan agensi bawah JPM adalah program PERMATA – program pendidikan awal dinaungi isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor – dan juga program indoktrinasi Biro Tatanegara.

Menjelang penghujung 2014, unit PERMATA dijangka akan membelanjakan RM42.8 juta, dengan seramai 40,000 kanak-kanak yang mengikuti programnya. Bagaimanapun, peruntukannya pada tahun depan akan dikurangkan kepada RM30.1 juta.

PERMATA tidak membiaya sekolah berkenaan secara langsung, namun menyediakan “pengurusan, operasi, pemantauan dan sokongan” untuk melaksana program berkenaan.

Sementara itu, unit propaganda kerajaan, BTN dijangka membelanjakan RM64.9 juta pada 2014, dan mendapat peruntukan RM58.6 juta untuk dibelanjakan pada tahun depan.



Friday, October 03, 2014

Di Petrol Station lahirnya sebuah cinta dari Najib buat kita!

1. Kalau rakyat marah apabila kerajaan Umno/Bn menaikkan harga minyak, sesungguhnya kemarahan rakyat itu wajar!

2. Walaupun pada zahirnya rakyat merata-rata dalam negara nampak relek, namun pada hakikat sebenarnya rakyat Malaysia kian tertekan dengan kenaikan harga barang apatah lagi apabila naiknya harga minyak, bertambahlah tertekan.

3. Namun yang sedih dan menyakitkan hati Menteri kerajaan Umno/Bn di bawah pimpinan Najib Razak Bapa Barang Naik Malaysia, masih nak bagi pelbagai alasan yang kadang-kadang memang sah alasan itu sekadar mahu memperbodohkan rakyat.

4. Kenapa begitu keras hati untuk kerajaan Najib untuk memikirkan masalah dan bebanan  yang rakyat tanggung hari ini dengan hutang rumah yang mahal, potongan ANGKASA yang bertimbun bagi kakitangan kerajaan, hutang bank yang besar yang mana pinjaman terpaksa dibuat di sana-sini demi untuk mengumpul sedikit harta, kos hidup yang tinggi di bandar dan juga kini semakin menular ke luar bandar, kos belajar dan pendidkan anak-anak yang MAHAL kos kahwin yang menggunung, dan macam-macam lagi!

5. Sedang pada waktu yang sama para pemimpin dan keluarga tidak nampak mahu berjimat pun. 

6. Apakah yang perlu berjimat hanya rakyat yang berpendapatan sederhana dan rendah sahaja?

7. Kenaikan harga minyak begitu menyakitkan hati rakyat. Namun kerajaan Umno/Bn pimpinan Najib Bapa Naik Minyak 20sen, hanya buat pekak telinga sambil terus berlagak alim mencipta pelbagai alasan bodoh yang terpacul dari mulut Hasan Malik.

8. Tak payahlah menteri memberi pelbagai alasan kerana alasan yang diberi itu sangat menyakitkan hati. Mana tidak sakit hati kalau kerajaan Umno/Bn terus boros, membazir, membutakan mata kepada ketirisan, tidak tegas dengan rasuah para jerung, tidak memberhentikan budaya kerja makan kominsyen dalam setiap projek kerajaan hingga sesuatu projek boleh mencecah harga yang tidak munasabah. 

9. Semua itulah yang menyebabkan negara ini mungkin kekurangan wang dalam pengurusan dan pembangunan maka itu naikkan pelbagai harga barang, saman dan cukai termasuk harga minyak? 

10. Apa lagi yang akan naik selepas ini? Oh Malaysiaku di bawah pimpinan Najib-Rosma....Di sini lahirnya sebuah cinta...! Rupanya inilah cintanya, naik harga minyak! Cheh!


Sunday, September 28, 2014

Untuk lebih bermaruah, PAS perlu buat keputusan segera, antara kekal dan keluar! Bukan membiarkan keadaan seperti waktu ini.

1. Aku rasa semakin kecewa cara pemimpin utama PAS menguruskan parti pada waktu ini, terutama selepas muktamar.

2. Nampak gaya semuanya bagaikan 'tersentak' atau terkejut beruk dengan ucapan penggulungan Presiden tempoh hari, terus bagaikan membiarkan parti kuntang-kanteng dilanda gelombang berterusan.

3. Kenapa parti itu dibiarkan dengan terlalu ramai juru cakap? Semuanya nak bercakap, yang akhirnya percakapan masing-masing berlawanan antara satu sama lain atau mudah dimanupulasi oleh para musuh parti. Yang melopong kehairanan ahli-ahli bawahan parti!. 

4. Lagi sekali, nampaknya para pemimpin utama PAS di bawah kepimpinan TGHH ini memang tak tahu nak mengurus krisis! Huru-hara dan kelam-kabut. Contohnya dalam menerima perlantikan Exco Selangor. Ada yang kata tidak diberi tahu, ada yang kata telah dimaklumkan terlebih dahulu...macam-macam! Para pemimpin atasan hanya mendiamkan diri...senyap macam orang bisu! Cikgu Pa berbunyi pun pemimpin PAS di Selangor tak layan! Apa dah jadi ni?

5. Sepatutnya kalau kita dah tidak pelahap jawatan, maka tak perlulah kita melahirkan rasa kecewa kerana tidak dibincang dululah konon, tak ada semangat Pakatan, oleh MB baru! Kita terima je lah! Kemudian terus berkerja kuat untuk kita menang semua kerusi yang kita bertanding di Selangor...senang kita terus boleh jadi MB dan boleh lantik sebanyak exco kita yang kita mahu!! Alahai jangan ikut dan dengar sangat hasutan 'Umno' tu!!!

6. Para pemimpin utama PAS sepatutnya mengeluarkan kenyataan bersama untuk membuktikan mereka bersatu-hati selepas muktamar bukan membiarkan anak buah sendiri yang bercakap bagai-bagai!

7. Tolonglah wahai para pemimpin PAS, parti ini kini dalam krisis sebenarnya...uruskan krisis ini dengan baik, bukan membiarkan apa yang berlaku hingga memudaratkan PAS itu sendiri.

8. Buatlah keputusan muktamat segera. Kalau nak duduk dalam Pakatan buat cara duduk dalam Pakatan. Kalau nak keluar, buat keputusan segera keluar daripada Pakatan agar ahl-ahli parti pun jelas dengan pendirian masing-masing!


Sunday, September 21, 2014

Selepas muktamar, pertembungan dalam PAS semakin membarah?

1. Setelah pulang dari memerhati muktamar ke 60 itu, sebagai ahli kerdil di bawah sana, ada beberapa kesimpulan yang boleh aku buat.

2. Nampaknya kemelut persaingan dan pertembungan dalam PAS tidak akan selesai dengan mudah sebaik tamatnya muktamar itu.

3. Apa yang jelas, perbezaan pandangan bukan semakin mengecil namun sayup-sayup dihati kecil ini, aku dapat rasanya ianya semakin menjarak dan membarah.

4. Dapat dirasakan, kedua-dua pihak yang bertembung dalam PAS kini, bagaikan boleh berpatah arang berkerat rotan! Inilah 'gelombang' yang aku dapat rasakan....Cuba kita perhatikan sedikit masa lagi, betul atau tidak? Semoga apa yang aku rasa ini tidak menjadi kenyataan.

5. Aku menjangka jugak dalam minggu ini atau penghujung minggu ini, keadaan retak dalam PAS ini akan semakin menampakkan belahnya. Mengapa? Entahlah...Semoga tidak!

6. Bagi aku ucapan penggulungan Tuan Guru Presiden macam tidak menyelesaikan masalah perbezaan dan pertembungan dalam PAS kecuali semakin menjarak dan merenggangkan. Semoga tidak.... dan...

7. Cuma sedikit harapan yang amat tipis yang tinggal, semoga semua ahli dan para pemimpin, dapat menyerap segala ketidakpuasan hati selama yang boleh dan agar dapat terus menahan kesabaran! 

8. Masalahnya, sejauh mana perkara itu dapat dilunaskan? Terpulang kepada masing-masing! Jika tidak...yang berkemungkinan besar terus terjadi, parti ini akan terus berantakan sebelum pecah dihempap badai!

Wednesday, September 17, 2014

Tarbiyah baru daripada segelintir Pemuda PAS!

1. Hari ini segelintir anak muda PAS keluar dewan mesyuarat kerana protes perbezaan pandangan dengan Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS!

2.Rupanya perangai budak tak empuk berlaku jugak dalam kalangan segelintir anak muda PAS! 

3. Ini tiru siapa ni? Bila tidak bersetuju, keluar dewan persidangan! Alahai....kesian rasanya kat mereka ini.

4. Aku rasa agak pelik kenapa anak muda yang dikatakan memperjuangkan Islam yang syumul membuat tindakan tidak matang dan kurang sopan sebagai cara melayani perbezaan pandangan dan pendapat? Dewan muktamar PAS bukannya sidang parlimen !

5.  Kalau ya pun hendak protes Mat Sabu, gunakanlah medan perbahasan. Luahkan isi perut kamu sewaktu perbahasan muktamar pemuda. Bukan memperlihatkan 'kesamsengan' sewaktu Timbalan Presiden hendak memberi ucapan. Pemuda Umno pun tak buat macam tu terhadap Timbalan Presiden mereka! Orang perati weh awak....tak elok!

6. Hendak banding dengan Mat Sabu dalam perjuangan PAS ini siapalah segelintir awak tu?

7. Ok fine, awak tidak bersetuju dengan Mat Sabu, tak perlu protes cara tidak sesuai itu, keluar dewan mesyuarat macam tu, tahun depan kan ada pemilihan dalam muktamar, gunakan plarform itu untuk pilih orang lain yang bukan Mat sabu. Kenapa pulak perlu tiru MIC dulu-dulu, yang sekarang dah ok, keluar dewan mesyuaratlah konon! 

8. Awak dah ajar orang buat protes seperti itu maka nanti jangan marah kalau orang lain belajar dari awak cara itu! Jangan kata apa-apalah kalau orang lain tiru awak!

9. Anak muda boleh berjuang dan protes cara apa sekali pun termasuk cara aggresif tapi biarlah kena pada isu dan sasarannya! Ini hanya tidak bersetuju dengan Timbalan Presiden sendiri dah tunjuk cara gedebe begitu. 

10. Sepatutnya tak perlulah tunjuk protes cara gedebe begitu kepada Timbalan Presiden PAS itu. Sabar je sikit lagi, bukan lama dah, tahun depan je! Nanti kalau ada yang kepala biul buat begitu kepada Presiden PAS macam mana? Malu parti kita.

11. Nampaknya parti ku semakin nak menjadi hodoh! Kita tengok pulak dalam Muktamar Agung esok lusa, apa pula 'tarbiyah' yang kita dapat?


Saturday, September 06, 2014

Segolongan yang berpendidikan agama dalam PAS harus berjiwa besar!

1. Nampaknya keadaan 'kesihatan' Parti Islam SeMalaysia (PAS) semakin hari semakin tidak menentu sehingga hari ini. Suhu badan semakin meningkat, kepala semakin pening malah bagaikan menghampiri migrain pulak dah rasanya. Stress terus mencengkam emosi dan akal. Segala-gala menjadi haru yang kian membiru! Adoi PAS parti kesayanganku....apa dah jadi dengan para pemimpin mu?

2. Terbaru halau-menghalau antara satu sama lain bukan lagi bisik-bisik, kuis-kuis malah lebih teruk dah mula tengking-menengking, bertempikan antara satu sama lain! Semuanya sudah mulai menggila!

3. Untuk melihat PAS menjadi semakin tenang dan aman nampaknya bagaikan mengharap kucing tumbuh tanduk! Apa yang bakal berlaku sedikit masa lagi sudah mula boleh dijangka. Sedih sangat rasanya!

4.Kian jelas berkecemuknya PAS hari ini sebenarnya bukan sebab isu MB Selangor sangat...bukan! Isu MB Selangor hanyalah penyebab kepada retak yang menunggu belah sahaja lagi.

5. Kerana perangai dan kerenah para pemimpin dari Tuan Presiden hingga ke pelbagai peringkat kepimpinan tertinggi dalam pelbagai Majlis dan dewan-dewan, ahli-ahli PAS tunggu sajalah PAS akan terbelah dan semuanya kena bersiap sedia untuk menghadapinya....udah tak lama lagi kerana keadaan kian tidak terkawal. Kaki yang nak menyepak sudah mula bertonjet, tangan yang mahu menampar telah mula diasah-asah, buku lima yang hendak dihantuk ke dahi telah mula dihentak ke tapak tangan...hanya tunggu masa untuk melakukannya! Tak percaya? Tengoklah sekejap lagi! Sebagai kuli batak parti di bawah ini aku sedih dengan apa yang berlaku! Adoi!!

6. Aku ulang lagi sekali, PAS kian musnah hanya kerana berkesannya musuh parti menggunakan 'senjata kimia' dengan menyemarakkan isu lama konon persaingan ULAMA dengan PROFESIONAL dalam PAS. Kedua-dua pihak ini 'diarah' tuduh menuduh antara satu sama lain. 

7. Hari ini  racun kimia ini benar-benar berkesan memudaratkan PAS dan hanya tunggu masa, PAS akan terkulai layu dalam persaingannya menentang Umno sekular! Umno amat gembira dengan longlainya PAS nanti.

8. Persaingan Ulama VS Profesional kini mencapai kemuncak tertinggi. Pertembungan kian jelas dan terang.

9. Hari ini kebencian terhadap golongan profesional Islamik yang dinamik semakin disemarakkan kerana bimbang mereka akan kuasai parti. Lantas pelbagai lebel dicipta terhadap mereka.

10. Apakah yang akan berlaku kepada PAS selepas ini? Adakah akan tenang kembali? Sukar...selagi segolongan yang berpendidikan agama tidak berjiwa besar dan terus menganggap PAS hanya hak mereka sahaja!

Tuesday, September 02, 2014

PAS hari ini

Hari ini dalam PAS macam-macam ada!

1. Paling kecoh, katanya ada golongan ulama, ada golongan profesional. Dua puak ini katanya terus-terusan berlawan hinggakan ramai ahli-ahli bawahan dah mula naik menyampah! Bercakap pandai, ke sana sini konon memberi nasihat tapi sindir menyindir, kecam kutuk, menjadi 'makanan' sejak akhir-akhir ini.

2. Sudah mula ada dua mengenai Pakatan Rakyat dalam PAS. Ada yang kata, keluar sahaja Pakatan Rakyat kerana itu lebih baik kepada PAS. Dan ada juga yang kata jangan keluar Pakatan, kalau keluar PAS seolah-olah undur ke belakang 10 tahun! Maknanya dalam PAS hari ini telah ada dua kumpulan;kumpulan keluar Pakatan Rakyat dan kumpulan jangan keluar Pakatan! Tengoklah dua puak ini bakal bertembung dalam muktamar nanti sehingga muktamar pemilihan tahun 2015!!

3. Dalam PAS  ada yang kata sesiapa sahaja boleh jadi Presiden PAS asalkan beragama Islam dan memahami serta menghayati Islam dan ada juga yang kata Tuan Presiden hanya untuk golongan yang berpendidikan agama Islam sahaja yang lain tidak boleh dan tidak layak!

4. Dalam PAS ada yang setuju Khalid Ibrahim ditukar dan ada juga yang tidak setuju beliau ditukar.

5. Dalam PAS  hari ini ada yang kata kemenangan pilihanraya tidak penting yang penting kemenangan di akhirat, ada yang kata kemenangan dalam PRu penting kerana ia memberi kuasa kepada orang Islam untuk menegakkan dakwah Islam secara dekat dengan rakyat.

6. Dalam PAS hari ini dah ada yang mula cakap berbelit-belit dan ada yang bercakap lurus bendul.

7. Dalam PAS hari ini ada yang bersedia hendak terus 'berperang' dengan UMNO kerana merasakan Umno jahat dan ada yang bersedia nak ber-UG dengan Umno!

8. Dalam PAS hari ini ada yang sibuk mengajak orang masuk PAS dan ada juga yang dah mula halau ahli sendiri keluar PAS!

9. Dalam PAS hari ini dah ada yang tidak bertegur antara satu sama lain (masam muka) dan ada juga yang sentiasa tersenyum meraikan!

10. Dalam PAS  hari ini ada yang dah pandai 'memecak', dan ada yang masih sabar membisu seribu bahasa.

11. Dalam PAS hari ini ada yang sudah mula gedebe dan mula buka langkah dan ada yang terus steady.

12. Dalam PAS hari ini sesungguhnya macam-macam ada!