Followers

Thursday, June 11, 2015

Selepas Mesyuarat JKPP pertama, kepimpinan baru PAS dilihat bersikap tidak cakna ...

1. Pada pandangan penulis, lambat bertindak dalam merungkai permasalahan isu usul Dewan Ulama sedikit sebanyak memberi kesan negatif kepada PAS sebagai sebuah parti politik Islam yang berprinsip pada mata rakyat umum. Pelbagai intrepretasi yang mampu menserabutkan lagi imej PAS yang cantik selama ini pada pandangan umum, pasti akan berlaku.

2. Kelewatan ini juga memberi kesan yang tidak baik kepada imej para Ulama dalam bidang politik. Ia memberi persepsi negatif dalam kalangan rakyat bahawa golongan ulama lembab, lemah dan tidak cakna dan tidak berfakta dalam perkiraan dan percaturan politik sehingga dengan sendirinya bagaikan rela andaian yang bukan-bukan, sangkaan yang buruk dan fitnah terus berleluasa terhadap PAS berlaku di depan mata. Sepatutnya para ulama PAS menghalang perkara ini, bukan hanya sekadar dengan memberi nasihat 'sabar', malah sepatutnya bertindak tegas dan segera.

3. Pada pandangan penulis, PAS tidak perlu mengambil masa yang lama dalam menyelesaikan kehangatan isu usul Dewan Ulama yang mantap dan lengkap itu, oleh kerana ia telah diterima tanpa bahas dalam muktamar dan usul itu pula memang daripada para ulama yang faqeh, untuk MSU dan JKPP untuk mengesahkannya. Apakah sukar benar untuk membuat pengesahan sahaja tanpa perlu lagi MSU membuang masa untuk bersidang?

4. Mengapa MSU perlu membuat pengesahan? Ini adalah kerana bagi penulis jika MSU membuat U-Turn dengan membatalkan usul tersebut, ia pasti akan MEMALUKAN Dewan Ulama PAS yang katanya faqeh belaka itu. Dewan Ulama PAS akan dilihat oleh rakyat, main-main melontar usul di Muktamar penuh kerana sebahagian besar mereka yang berada dalam Dewan Ulama adalah juga merupakan ahli MSU! Apabila dikatakan Dewan Ulama main-main atau usul Dewan Ulama ditolak begitu sahaja oleh sebahagian orang yang sama, ia pasti memalukan! Rakyat umum pasti akan memperlekehkan tindakan itu. Di mana PAS hendak sorok muka?

5. Kelewatan ini juga akan memberi andaian kepimpinan baru yang katanya pro ulama masih sayang akan jawatan-jawatan yang dipegang oleh ahli-ahli PAS dalam kerajaan Pulau Pinang dan Selangor. Ini pasti sekali lagi menjadi pandangan umum yang meliar dan sukar dikawal, yang akhirnya akan memperlihatkan kepimpinan baru PAS begitu kelam-kabut dan tidak tentu arah dalam kerja-kerja politik mereka.

6. Dan sudah pasti kelembapan tindakan politik para ulama ini akan melemahkan kerja-kerja dakwah kepada rakyat Malaysia pelbagai kaum, yang mahu dilakukan oleh parti PAS itu sendiri. Siapa lagi mahu mendengar ulama PAS dan parti PAS sendiri jika kelemahan tindakan seperti ini diperlihat kepada umum begitu mudah.

7. Apa yang perlu diberi perhatian oleh kepimpinan baru PAS sama ada mereka kisah atau tidak kisah, bahawa mereka sedang dan terus dinilai bukan sahaja oleh ahli-ahli PAS malah juga oleh rakyat Malaysia. Malah penilaian ini akan berlangsung berterusan dan dalam jangka masa panjang jika kepimpinan baru PAS terus bersikap 'buat tidak dengar' dengan kegelisahan dan rungutan ahli dan rakyat.

8. Jika perkara ini tidak dapat diselesaikan oleh para ulama dalam kepimpinan baru bagaimanakah nanti PAS mahu memerintah Malaysia yang terdiri rakyat pelbagai kaum? Kepimpinan PAS akan dilihat tidak tegas dan lemah dalam menguruskan sikap politiknya.

9. Percayalah kelewatan mengesahkan usul Dewan Ulama memberi kesan negatif yang sangat mendalam kepada parti PAS dalam lanskap politik negara ini dalam jangka panjang. Bila kita sering bercakap soal prinsip, integriti dan kredibiliti maka itulah juga yang dilihat rakyat terhadap batang tubuh dan tindak tanduk kita, walau siapa pun kita.

10. Setakat selesai mesyuarat pertama JKPP malam kelmarin, kepimpinan baru PAS terus dilihat tidak serius, tidak fokus kepada isu-isu rakyat,  seperti main-main atau bersikap tidak cakna, lemah dan gagal oleh rakyat Malaysia!

Tuesday, June 09, 2015

Kepimpinan baru PAS: Permulaan yang kelam-kabut, lambat - tidak menarik!


Aku kembali menulis dalam blog ini setelah memerhati pelbagai keletah dan perangai dalam PAS beberapa ketika dalam tempoh sebelum Muktamar ke 61 di Kuala Selangor bermula. 

Kini muktamar telah pun selesai namun nampaknya isu dan pertelingkahan akibat muktamar tidak menampakkan penyelesaian yang baik terhadap kerjasama dalam PR dan sebaliknya mengundang pelbagai tafsiran dan persepsi yang berkecamuk terhadap PAS. 

Maknanya sebaik selesai muktamar, kepimpinan baru PAS dilihat telah gagal mendapat markah yang tinggi dalam kaca mata sebahagian besar ahli PAS sendiri dan apatah lagi rakyat Malaysia amnya (?). 

Sepatutnya dengan kepimpinan baru, PAS serta-merta muncul dengan lebih segar dan bergaya dalam persada politik tanah air dengan tindakan-tindakan dan tektikal pengurusan politik terkini yang sangat "convincing" tetapi kelihatannya, seperti tidak begitu! 

Isu pemilihan melalui arahan ‘cai’ yang berlaku secara terang-terangan tanpa ada rasa malu, yang rasanya tidak pernah berlaku dalam mana-mana parti politik di Malaysia, yang pastinya telah banyak merobek integriti dan mengakibatkan persepsi yang sangat negative  terhadap PAS sebagai sebuah parti Islam, timbul pula tindakan kelam-kabut dari usul ‘drastik’ Dewan Ulama.

Semua ini, sehari dua ini memberi gambaran bahawa PAS sebuah parti politik yang lebih kurang sama sahaja dengan parti-parti politik lain, malah dalam hal-hal tertentu boleh ditanggapi umum sebagai tidak faham dan tidak bijak, mengurus politik di bawah kepimpinan baru ini.

Isu Dewan Ulama yang “sedap” bunyinya, berjaya dibentang oleh seorang “ulama yang garang”, telah benar-benar menguji kepimpinan baru PAS untuk benar-benar menggunakan tektikal dan strategi "siku dan lutut" dalam medan politik Malaysia yang sukar diduga. 

Setakat hari ini dalam menangani usul Dewan Ulama ini kelihatan kepimpinan baru bagaikan agak terkaget dan tergagap-gagap. Berbagai pandangan dan idea yang tidak konsisten terbit dari mulut kepimpinan baru. Kenyataan-kenyataan tersebut tidak meredakan keadaan malah sebaliknya menimbul beberapa persoalan-persoalan baru yang mampu memberi tanggapan negatif umum terhadap PAS sendiri.

Usul Dewan Ulama dari Dewan Ulama yang dominan kini dibawa dalam Muktamar penuh lantas DITERIMA TANPA BAHAS.  Dengan usul tersebut Mat Sabu terus membuat pengumuman melepas semua jawatan lantikan kerajaan PR di Pulau Pinang dengan segera sebagai tanda akur dengan desakan DUP. LGE pula serta-merta memberi respon balas agar “semua wakil PAS dalam kerajaan PP letak jawatan segera dan akan diterima dengan segera tanpa soal”.

Dengan tidakan balas segera LGE itu, sebelum sempat selesai muktamar semua terpana dan terkebil-kebil lantas keluar pandangan usul Dewan Ulama belum muktamad kerana belum diputuskan oleh MSU!

Kenyataan ini terus mengelirukan dalam keadaan ahli-ahli memahami dan perlembagaan PAS menggariskan bahawa muktamar kuasa tertinggi PAS, justru itu apa perlu lagi dirujuk untuk dimuktamadkan oleh MSU? Lagi pun perlu diingat, ramai yang berada dalam Dewan Ulama adalah juga anggota MSU dan apakah semasa Dewan Ulama merangka dan membincangkan usul tersebut tidak merujuk hukum-hakam  terlebih dahulu?

Kelihatan macam gabra telah berlaku dalam kepimpinan baru! 

Timbul persoalan, mengapakah takut sangat kepimpinan baru untuk SAH-kan putus hubungan dengan DAP atau keluar terus dari PR? Apa yang perlu difikir dan dikaji lagi kerana yang membawa usul itu ialah ULAMA PAS!

Terkini terdapat pula pandangan konon Muktamar Khas diperlukan untuk membuat keputusan bagi membolehkan PAS (jika mahu) meneruskan hubungan dengan DAP....pulak dahh!! Mengapa membuang masa untuk rakyat menerima perjuangan PAS bagi membela nasib mereka yang sedang dibelit dengan pelbagai isu dalam kehidupan mereka kini lantaran kegagalan Umno/Bn menguruskan negara?

Nampaknya permulaan kepimpinan baru PAS hanya cantik pada wajah namun agak "comot" sedikit dari segi tindakan politik buat permulaan ini. Permulaan yang tidak menarik!

Tuesday, March 17, 2015

DAP jangan terlalu 'keras' membantah pembentangan Enakmen itu.

1. Perkara dasar yang wajar diterima oleh seluruh rakyat Malaysia sama ada secara individu mahu parti politik ialah pekara yang membabitkan akhlak, akidah dan syariat Islam yang lain, hanya orang Islam sahaja yang faham bagaimana cara yang paling tuntas untuk mengatasinya. Lain daripada orang Islam sudah pasti tidak mampu memahami kaedah penyelesaian Islam menurut kehendak Allah Tuhan Yang Esa.

2. Oleh yang demikian, dalam hal Enakmen Kanun Jenayah Syariah 2 yang hanya membabitkan orang Islam rasanya tidak manis, dan pasti nampak gelojoh jika orang bukan Islam terutama parti DAP mendesak untuk tidak dibentangkan dalam DUN Kelantan.

3. Pertama, apa yang dilakukan oleh Kerajaan Kelantan adalah melalui proses demokrasi yang menjadi amalan biasa dalam negara ini sejak merdeka. Pembentangan Enakmen itu tidak menjadi perkara yang luar biasa mengikut amalan demokrasi Malaysia.

4. Keduanya, persoalan undang-undang syariah Islam itu adalah menjadi kehendak kebanyakan atau majoriti penganut Islam dalam melaksanakan tangung-jawab mereka kepada perintah Allah SWT. Ianya termasuk dalam amalan ibadah kepada Allah SWT. Tidak manis menghalang umat Islam melaksanakan pengabdiannya kepada Allah.

5. Ketiganya, sudah banyak kaedah yang dilakukan untuk mengukuhkan disiplin, akhlak, dan tingkah-laku tidak bermoral dan jenayah dalam kalangan umat Islam di Malaysia, namun semua kaedah-kaedah dan cara yang dilakukan selama ini tidak pernah mengatasi masalah-masalah yang berlaku dalam kalangan umat Islam itu. Boleh dikatakan semua undang dan peraturan hampir GAGAL. Kes rogol, zina, mencuri, rasuah dan sebagainya bersepah dan semakin meningkat kadarnya dalam kalangan umat Islam di Malaysia. Oleh yang demikian tidak salah, malah ia menjadi tuntutan untuk pihak umat Islam yang menguasai kerajaan, yang menjaga rakyat mencuba/menggunakan pula kaedah yang telah diperintahkan oleh Allah sejak dulu lagi.

6. Apabila dijamin bahawa Enakmen tersebut tidak membabitkan orang bukan Islam, kenapa pula DAP yang beria-ia bising dan protes? Apa yang DAP bimbangkan? Soal tepat atau kena masa atau tidak, itu terpulang kepada Kerajaan Kelantan memikirkannya. Sepatutnya DAP harus bersikap adil kepada umat Islam yang mahukan undang-undang Islam itu dilaksanakan dalam kalangan mereka.

7. DAP sekali-kali tidak wajar atau tidak memadai menggunakan alasan kajian Merdeka Center sebagai alasan untuk mendesak pembentangan enakmen itu ditangguhkan di DUN Kelantan malah di Parlimen, kerana kajian itu bukan satu bentuk pungutan suara yang menyeluruh sehingga ianya wajar diterima sebagai begitu sahih. 

8. Di sini nampak dengan jelas bahawa DAP yang begitu ramai para pengamal undang bagaikan tidak memahami hak asasi rakyat beragama Islam yang baik, untuk mengamalkan ajaran Islam yang sebenarnya. Sikap mereka yang seolah-olah menghalang umat Islam yang baik, untuk mengamal ajaran agama yang sahih adalah agak keterlaluan dan tidak adil.

9. Sepatutnya dalam hal ini, selagi Kerajaan Kelantan membawa  proses ini melalui sistem demokrasi yang sedang diamalkan dalam negara ini, DAP hanya wajar memberi pandangan dan memohon jaminan agar ianya tidak dilaksanakan kepada bukan Islam bukan membantah keras hasrat itu.

10. Akhirnya pelaksanaan Enakmen tersebut adalah agenda lama dan berterusan PAS, dan jika Pakatan Rakyat (DAP dan PKR) menganggap ianya bukan dasar Pakatan Rakyat, maka biarkanlah PAS menentukan nasibnya dalam menguruskan hal Enakmen itu bersendirian. Kalau PAS berjaya,berjayalah. Kalau gagal, gagallah! Jadi apa yang menyebabkan DAP begitu sakit?

11. Adalah amat diharapkan agar DAP bersikap lebih rasional dan bertimbang rasa dalam hal ini. Ingatlah, komuniti Islam yang baik, berakhlaq dan berkualiti (tiada jenayah) hasil daripada akur kepada ajaran Islam PASTI menyumbang kebaikan yang banyak kepada negara dan rakyat pelbagai kaum dalam negara ini. Takkan itu DAP tidak mahu!?  Semoga Pakatan Rakyat terus fokus untuk rakyat.


Monday, March 16, 2015

Bukan kami di bawah yang kurang tarbiyyah tapi.....

Dalam menyambut ketibaan Muktamar Agung PAS di Selangor sekitar Jun 2015 nanti:

1. Gendang, tabuh, beduk dan gong telah lama dipalu. Sekali-sekala 'dipalunya' juga kepala orang itu dan orang ini yang kono katanya geng ulama dan gen profesional.

2. Yang terus terlopong buntu dan pilu puak-puak aku di ceruk cawangan-cawangan di bawah ini. Mereka di atas berkelahi ketuk mengetuk, aku dan geng-geng cawangan diarah teruskan  kerja untuk hadapi PRU 14, di arah buat itu dan ini, rancang itu dan ini, cula itu dan ini. Kamu di atas keluarkan berbagai jenis dan macam-macam peluru berpandu berperang sesama sendiri.

3. Hingga hari ini serabutnya PAS masih belum selesai-selasai lagi. Ada yang menyeru itu ini, ada yang diharap berkata sesuatu terus membisu macam kayu. Ada yang rancak melontar kata-kata kasar dan sindir sana-sini. Pendek kata yang pro dah tak macam pro manakala yang ustaz dah mula kelihatan tak macam ustaz, macam budak muda ditepian jalan melalak-melolong dengan bergaia kata yang tidak mampu dinilai lagi. Itulah PAS hari ini.

4. Aku dan geng-geng cawangan di bawah ini bertempek supaya orang di atasa berhenti bertaki itu dan ini, cepat-cepat akan dicap dengan gelaran berbagai...tak pasal-pasal aku dan geng-geng cawangan ini dapat jebon, PASMA, UG dan GU. Punya GAGALnya tarbiyyah PAS selama ini. Di sana-sini bercakap dah tak ada akhlak. Berbeza pendapat sedikit..kena!

5. Tempoh ini, penamaan calon untuk Jawatan Pusat baru dan sedang giat di sana-sini. Ada yang bakal dicalon dan ada yang dah dicalon untuk jawatan-jawatan. Ada yang dicalon tapi belum menjawab apa-apa manakala ada yang belumpun dicalon dah jawab sudi! Begitulah PAS hari ini.

6. Apa dah nak jadi dengan parti Islam ini? Entah...tengoklah sikit lagi! Yang aku tahu tidak pernah dalam sejarah PAS, kami gigih bekerja denganserba kekurangan dibawah ini yang rosakkan PAS, tapi hakikatnya kamu yang katanya alim warak, bijak pandai dan pro belaka yang merosakkan parti!! Teruskanlah kerja buat kamu!

7. Nampaknya bukan kami yang di bawah ini yang kurang tarbiyyah tapi .......


Saturday, March 07, 2015

Prasangka di sana-sini dan keadaan semakin menjadi tidak seronok.

1. Parti ini (PAS) harus ditenangkan kembali dengan seberapa segera. Maka itu para pemimpin atasan perlu membuat tindakan untuk menenangkannya.

2. Semakin dekat dengan musim Mesyuarat Agung Kawasan , keadaan di bawah ini juga hiruk-pikuk dengan pelbagai tuduhan, prasangka, cop dan gelar-menggelar.

3. Apa yang membimbangkan bukan sahaja pemimpin atasan yang cirit-birit mulut malah para pemimpin dalam kawasan pun telah mula dikesan ramai yang cirit-birit mulut. Bimbang dalam keadaan cirit-birit mulut yang berjangkit dari atas ini, akhirnya nanti akan mencetuskan pula keadaan berlengan dan bersiku sesama sendiri. Potensi ke arag itu nampaknya cerah untuk terjadi.

4. Di bawah ini tidak boleh tersalah cakap sikit, tidak boleh tersilap arah sedikit, maka akan ada yang menjadi batu api untuk membuat analisis prasangka yang bukan-bukan. Keadaan ini seolah-olah memberi natijah hanya inilah kejayaan tarbiyyah PAS selama ini. Sedih!

5. Hari ini bukan lagi isu pelaksanaan hudud, GST, keadilan undang-undang, harga barang dan minyak yang diperbincangkan tetapi sebaliknya yang menjadi isu hanya di sana-sini adalah isu Jebon, JIM, PAS asli, PAS tidak asli, tolak ulama, tolak profesional, syiah, kurang ajar, pengkhianat, kemenangan PRU tidak penting dan macam-macam lagi yang cukup menserabutkan kepala otak.

6. Hasil dari semua itu menguruskan Mesyuarat Kawasan semakin menjadi sukar dan menakutkan. Silap-silap hari bulan jika kurang kesabaran akan nanti dapatlah didengari berita kerusi meja melayang ikut atas kepala. Mudah-mudahan tidak!

7. Suasana tegang ini semakin aku rasai di bawah ini. Entahlah keadaan semakin menjadi tidak seronok.

Monday, February 23, 2015

Bapak-bapak berhentilah tebuk kapal, kami pening!

1. Apa yang nyata hari ini para ahli PAS di bawah ini semakin hari semakin pening. Mereka pening kerana mungkin terus 'mabuk laut' dek kerana para pemimpin atasan nun di atas sana berpesan kepada mereka yang di bawah jangan tebuk kapal!

2. Tertanya-tanya kami di bawah ini, "bila pula kita tebuk kapal ni?".

3. Apa yang kami nampak dan yang disaksikan kepada kami, para pemimpin di atas sana yang sedang bertingkah lengan berusaha menebuk kapal. Yang sebelah kanan sedang menebuk di sebelah kanan manakala yang sebelahh kiri pula sedang menebuk di sebelah kiri!

4. Maka itu kenapa pula kami yang di seru jangan menebuk kapal? Sepatutnya kami yang menyeru kepada 'bapak-bapak' di atas sana janganlah zalimkan kami dengan menebuk kapal kesayangan kami ini. Tolonglah!!!!

5. Kalau "bapak-bapak" yang di sebelah kanan dan yang disebelah kiri kami tak boleh harap lagi untuk berhenti daripada menebuk kapal, kami nak harap kepada siapa lagi? 

6.Tidak rasa berdosakah "bapak-bapak" semua kerana di waktu ini dah ada yang di bawah ini dah mula nak terjun kapal atau "bapak-bapak' sebenarnya memang suka mereka terjun? 

7. Atau kerana tingkah-laku "bapak-bapak" semua, kami akan turut karam dengan terpecahnya kapal ini pada sekitar bulan Jun nanti?


Monday, February 09, 2015

Mekanisma mencampak 'lawan' ke laut sedang berlangsung dalam PAS sekarang!

Nampaknya semakin dekat dengan Muktamar Agung PAS dalam bulan Jun nanti keadaan dalam parti PAS semakin gawat dan kecoh. Kekecohan di atas telah merebak ke bawah dengan perpecahan yang merupakan retak menunggu belah. Pemimpin di atas bergaduh dan sindir menyindir begitu juga ahli-ahli di bawah cuma hanya belum bersingsing lengan sahaja lagi. Mungkin sedikit lagi akan begitu kot? Keadaan dalam PAS pada masa ini memang sungguh tidak terkawal. Pagi tadi sahaja aku terpaksa 'menghentikan' perbalahan whatasp antara AJK kawasan dalam kawasan ini. Adoi pening sungguh PAS kalau begini!

Masalahnya sekarang pemimpin atasan kata mereka terpaksa memberhentikan pelayaran kapal PAS seketika yang sedang dilambung ombak dan badai untuk menenangkan keadaan tetapi mengapa para pemimpin PAS tidak mengusahakan bersungguh-sungguh menghentikan atau menyelesaikan perbalahan dalam PAS yang semakin kritikal dan kian 'brutal' kini?

Perdebatan dan perbalahan telah penuh dengan maki hamun kasar, gelar menggelar, sindir menyindir, cop mengecop, tepuk meja, jika dirasakan tersalah bagi pandangan akan dihalau keluar dari parti ini dan sebagainya menjadikan semakin hilang akhlaq ahli dan para pemimpin parti  Islam ini. Malu sungguh aku rasanya. Mana tak malu bila ku baca dan dengar makian, jebon, kepala bungkus serban, zionis, munafik haraki, babi, binatang, yahudi,haramjadah, laknat telah menjadi ratib puak-puak yang asyik bertengkar dan bertaki sesama sendiri mempertahankan puak-puak masing-masing! 

Hilang tarbiyah parti, hilang akhlaq berparti, hilang rukun jemaah ajaran, hilang kasih sayang berparti...telah hilang semua itu kini! Sedih sangat rasanya!

Hingga kini para pemimpin tidak pun mengambil langkah perdamaian cuma hanya membiarkan anak-anak buah mereka turut berkelahi sakan di atas kapal yang sedang diberlabuh dalam badai. Agaknya mereka mengharap kuncu-kuncu masing akan berusaha gigih membuang atau mencampak puak-puak yang bertentangan dengan mereka ke laut. Nampaknya itulah jalan penyelesaian yang dibuat oleh para pemimpin atasan PAS kini.

Jadi mana-mana pihak dalam PAS bersedialah untuk dicampak ke laut bila-bila masa mulai sekarang kerana itulah mekanisma penyelesaian kemelut dalam PAS yang sedang diusahakan pada masa ini!