Followers

Monday, May 09, 2016

Ini bukan politik matang, tapi bangang!

1. Nampaknya Azmin Ali memang jelas tidak mengiktiraf peranan Pakatan Harapan dalam membawa perubahan ke arah Malaysia yang lebih baik. Saranan Azmin agar PAS kembali bersama PKR dan DAP,  tanpa merujuk kepada Majlis Presiden PH memperlihatkan sikap tiada rasa hormat yang dimaksudkan. Dan buat masa ini kelihatannya Azmin memandang Amanah dengan sebelah mata sahaja atau mungkin tidak pandang langsung! Demikian bongkaknya Azmin!

2. Beliau kelihatan mahu menjadi abang besar yang boleh berkata apa sahaja walaupun melanggar semangat kerjasama Majlis Presiden Pakatan Harapan. Sikap seumpama ini yang ditunjukkan oleh Azmin walaupun bunyinya seperti baik dan berjurus tetapi penuh dengan muslihat yang mampu menghuru-harakan Pakatan Harapan yang sedang cuba dibina.

3. Beliau sepatutnya mempunyai cara yang lebih baik untuk membuat cadangan tersebut tetapi memilih cara yang tidak menghormati DAP dan apatah lagi Parti Amanah Negara! Sekali saya katakan ini adalah sikap bongkat yang cuba ditonjolkan oleh beliau bagi menafikan kewujudan Pakatan Harapan yang memang tidak diiktiraf (?) oleh beliau.

4. Hari ini Zuhdi seorang pegawai PAS telah membuat tawaran balas untuk PKR sebaliknya bersama PAS dan Ikatan dalam blok ketiga. 

5. Saya berpendapat cadangan ini sangat bernas. Maka itu dengan rasa besar hati saya menyeru kepada PKR terutama dari kelompok kartel Azmin agar fikirkannya secara serius dan jangan berlengah untuk 'sila belah' dengan segera ke Blok ketiga itu! 

6. Apa guna PKR kartel Azmin ada dalam Pakatan Harapan tetapi menjadi duri dalam daging kepada Pakatan Harapan rakyat

7. Sesungguhnya aku semakin menyampah dan meluat melihatkan puak-puak ini. Ini bukan politik matang tapi politik bangang! 

Sunday, May 08, 2016

Hey...jangan terus jadi politikus bangang!

1. PRN 11 Sarawak telah pun tamat dan segala keputusan telah pun juga diketahui. Memang perkara lazim, pertandingan dalam pilihanraya di Malaysia sejak dari dahulu lagi hingga PRN Sarawak yang baru tamat, parti-parti pembangkang perlu berlawan dengan lawan yang bukan sahaja pengelat malah juga pembuli yang tegar. Pembangkang diajak berlawan sambil mulut mereka dizipkan, tangan diikat, kaki dihalang melangkah, tidak boleh menggunakan alat/senjata untuk berlawan dengan mereka, sambil mereka, Umno/Bn boleh melangkah ke mana-mana sahaja, malah menggunakan apa jenis heli pun... menggunakan tangan sebebasnya, mengguna pebagai alat buat membelasah lawan dan macam-macam. Ini perkara biasa dalam pilihanraya di Malaysia! Ok lah, oleh kerana ianya memang begitu, maka cakap banyak pun tak guna, cuma gerakkan terus  BERSIH untuk pilihanraya yang lebih adil di masa akan datang!

2. Apa yang hendak diperkatakan di sini ialah parti-parti pembangkang terutama parti-parti yang kononnya wujudkan persefahaman di bawah nama Pakatan Harapan. Parti agama itu tidak perlu diperkatakan lagi di sini, kerana mereka memang sangatlah kuatnya (kalau kata tak kuat nanti, kena maki pula oleh para walaun!). Hang kuat....memang kuat....ok lah tu walau tak menang satu kerusi pun!

3. Manakala DAP, PKR dan Amanah memang mempunyai potensi untuk menyaingi rapat Umno/Bn, tetapi kerana sikap para pemimpin terutama dari DAP dan PKR yang macam kepala taik, tamak haloba dan tidak bersikap negarawan terhadap sesama sendiri, maka perkara buruk berlaku juga dalam PRN Sarawak...pertindihan kerusi dan bertanding sendiri-sendiri!

4. Tak perlu cakap siapa dan geng siapa dalam DAP dan PKR, tetapi cukuplah kita katakan pemimpin yang sebegini amat-amat mengecewakan rakyat, ini adalah pemimpin taik kucing yang busuk dengan ketamakan! Kamu boleh mengerakkan kuasa kamu dalam parti-parti kamu sementara kamu ada kuasa ini, dan jahanamkan terus harapan rakyat terhadap Pakatan Harapan semahu kamu, tapi kamu perlu ingat apabila rakyat benar-benar kecewa buatlah Pakatan apa pun, blok ke berapa pun, dan barisan apa, rakyat akan menganggap idea dan perancangan semua pemimpin politik itu mengarut, berkepentingan peribadi dan akhirnya "go to hell" lah kamu semua!

5. Sebab itu sementara ramai rakyat sudah kecewa dengan sikap pemimpin parti agama itu (lupakan parti itu) dan masih meletak harapan kepada proses politik dan majoriti rakyat masih menaruh harapan kepada Pakatan Harapan, tolonglah, baik LGE mahupun Azmin Ali, jangan terus jadi politus bangang dalam PRU 14 nanti. Pakat kerusi dari sekarang, tetapkan awal-awal, runding baik-baik dan selesai pertikaian dengan tegas, bukan bersikap talam dua muka dan baling batu sembunyi tangan, di saat-saat hampir hari penamaan calon. Kami kecewa jika kamu bersikap sedemikian!!! Jangan jadi bodoh!

6. Pakatan Harapan jika sekiranya masih mahu diwujudkan, tolonglah bertanding bersama, bekerja bersama, bantu membantu dan berlawan dengan Umno/Bn dan Blok ketiga sebagai satu pasukan. Jika tidak bubarkan Pakatan Harapan, kerana jika Pakatan Harapan yang tidak berkerja sebagai satu team, ia hanyalah menjadi Pakatan Taik Minyak sahaja!

7. Kepada Mat Sabu yang memimpin Amanah yang berusia 7 bulan itu, tolonglah, arahkan semua ahli-ahli Amanah kerja kuat, tambah ahli, tubuh cawangan dan kawasan, jangan asyik tahu bersidang di kedai-kedai kopi, berpolitik dalam whatsApp group dan buat sidang akhbar semata-mata. Kamu Amanah ada potensi yang sangat baik dan begitu cerah, dalam politik Malaysia baik di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak. Keputusan PRN Sarawak membuktikan segalanya, walaupun masih berusia 7 bulan. Tapi ingat harapkan potensi sahaja tidak akan ke mana malah akan hanya mengulang sejarah parti sejarah sahaja. Kerja kuat dan smart adalah perkara utama. Jangan abaikan potensi ini. 

8. 13 buah DUN di Sarawak itu harus terus dibina segala kekuatan Amanah di sana mulai dari tarikh penamaan calon tempoh hari sampai bila-bila. Setiap negeri Semenanjung perlu terus meng-anak-angkatkan dun-dun yang mereka telah dipertanggungjawabkan dalam PRN baru-baru ini. Jika ini berjaya dilakukan dengan aggresif dan dinamik, In shaa Allah 5 tahun lagi Amanah mempunyai harapan yang paling baik dengan Islam yang berpendekatan Rahmatanl lil alamin.

9. Proses keahlian ahli Amanah jangan terlalu lembab dan bentat, atasi segera masalah yang berbangkit. Jika boleh pagi mohon jadi ahli, petang dah boleh dapat kad keahlian, bukan seperti sekarang terhegeh-hegeh. Macam mana nak urus negara kalau begini? Dua tahun lagi PRK ke 14 akan tiba, Amanah perlu membuat pecutan dalam segala hal, bukan banyak memberi alasan begitu-begini. 

10. Akhirnya, jika Pakatan Harapan hendak ditawarkan kepada rakyat buat menentang Barisan Nasional yang banyak masalah itu, seriuslah kamu, berpakatlah wahai LGE dan Azmin Ali. Jangan kamu terus menjadi politus bangang yang menghampakan sekali lagi harapan rakyat, sebagaimana pernah pemimpin parti agama lakukan dalam PRU 13 yang lalu! Kami tidak mahu lihat lagi WALAU SATU KERUSI PUN, WALAU APA ALASAN PUN, berlaku pertindihan kerusi antara parti-parti Pakatan Harapan!!

11. Jika berlaku juga.....cukuplah buat kamu...wey, you are nonsence!!

 

Saturday, May 07, 2016

Dato Husam pula akan tubuh parti baru ?

1. Dato Husam Musa (DHM) telah dipecat dari PAS. Satu berita yang seiring hangat dengan hari pengundian di Sarawak.

2. Sekian lama sejak dari 1982, beliau bersama PAS di bawah didikan dan bimbingan tokoh kesayangan ummah TGNA, maka kini takdirnya telah ditentukan untuk tamat sudah kisah pejuangan Islamnya melalui parti itu.

3. Sejak berada di dalam PAS, DHM sentiasa berusaha gigih memberi yang terbaik kepada partinya itu.  Sehinggalah selepas tewas segugus di muktamar Kuala Selangor, beliau terus istiqamah dengan  prinsip dasar perjuangan partinya itu, walapun ramai rakannya telah menubuh parti Islam baru.

4. DHM terus berusaha melakukan yang terdaya oleh kudratnya, untuk membetulkan parti yang yang kian miring ke tengah ke tepi, bahana 'kebijaksanaan politik' geng kempimpinan baru parti beliau.

5. Namun usaha ikhlas DHM itu akhirnya memakan dirinya sendiri. Usaha menegurnya tiada yang kisah, tiada yang pandang, tiada yang peduli, tiada yang ambik pot pun, malah mungkin tiada kelas bagi golongan pentaksub yang kurang berfikir!

6. Dan kini DHM dicampak keluar dari PAS kerana keikhlasan dan keberaniannya mengkritik PAS dari dalam.

7. Selepas ini ke mana dan bagaimana DHM dengan perjuangannya? Mungkin DHM akan tubuh parti baru bagi memperjuangkan prinsip dan keyakinan perjuangannya? Sama-sama kita tunggu dan lihat.

Sunday, April 17, 2016

Janganlah anggap rakyat pun sama dengan pemakan dedak!

1. Zahid Hamidi menggesa semua pihak menerima penjelasan Menteri Luar Arab Saudi mengenai derma RM2.6 bilion dan menjadikan isu itu satu titik noktah!

2. Inilah Malaysia yang konon mahu menjadi negara maju yang berfikiran kelas pertama, mempunyai penyelasaian mudah cara pemimpin Malaysia, mengenai isu yang membabitkan berbilion wang yang masuk ke akaun peribadi yang membabit orang besar negara!

3. Saya tetap berpendapat bahawa cara mudah penyelesaian yang diminta oleh Zahid Hamidi ini tidak sedikit pun menaikan imej dan maruah Malaysia dalam kalangan rakyat yang berinformasi apatah lagi di mata dunia. Kalau pun ada pihak yang makan 'dedak' mudah menerimanya, apakah pihak yang lebih waras dan yang bersikap yang telus, mudah menerima begitu sahaja tanpa melalui penyelasaian yang berintegriti dan bukan penyelesaian secara diplomasi politik seperti itu.

4. Walau apa pun yang disebut dan diakui oleh Menteri Luar itu, isu 2.6 bilion ini mesti melalui satu proses inquiri yang berintegriti lagi telus bukan dengan 'sebiji kenyataan bodoh-bodoh' begitu sahaja!

5. Setakat ini proses inquiri memang berjalan namun ianya bukan sahaja tidak telus malah langsung tidak kelihatan telus dan meyakinkan. Malah semakin banyak persoalan berbangkit daripadanya.

6. Contoh kenyataan daripada Arab Saudi itu sendiri kelihatan tidak konsisten kerana dulu berbunyi lain (derma untuk pelaburan ?) dan terbaru di Turki berbunyi lain (derma yang tidak harap balasan ?). Hendak memastikan kenyataan mana yang lebih betul itu pun memerlukan satu proses penyiasatan yang telus.

7. Dengan sebab itu isu 2.6 bilion ini tetap mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan kerana ia bagaikan ayam mengais  taik dalam dedak! Oleh itu tidak perlu Zahid Hamidi mengharapkan lebih ramai rakyat bersikap seperti pemakan dedak kerana ia busuk lagi membusukkan!

Dipetik dari Malaysiakini:



Terima penjelasan isu derma RM2.6b, kata Zahid

Bernama     Hari ini, 4:00 petang     Hari ini, 4:09 petang
 
Semua pihak perlu menerima penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dan menjadikan isu itu satu titik noktah, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata selain menerima penjelasan Menteri Luar Arab Saudi Adel Al-Jubeir bahawa derma itu datang daripada negaranya, pihak yang telah memutarbelitkan isu berkenaan juga perlu menterjemahkannya dalam bentuk tindakan.

"Saya fikir, mesti berjiwa besar untuk menerima hakikat dan penjelasan ini ... siapapun, mantan perdana menteri sekalipun terimalah hakikat bahawa penjelasan ini adalah satu titik noktah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan 'Expo Outreach Dana Bumiputera @ Perak anjuran Pemuda UMNO Malaysia di Ipoh hari ini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata isu derma tersebut telah dipolemikkan oleh pihak tertentu dengan pelbagai tujuan sehingga menyebabkan rasa menyampah rakyat mengatasi realiti sebenar.

Pada Jumaat, Al-Jubeir ketika ditemui pemberita selepas pertemuan dua hala dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di luar Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) ke-13 di Istanbul, Turki mengaku bahawa sumbangan RM2.6 bilion kepada Najib memang datang daripada Riyadh.

-Bernama

Thursday, April 07, 2016

Padan muka Mahathir, rupanya Najib yang betul! Hahha...



Dr M: Najib betul......

Bekas perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib adalah 'betul' dan beliau salah berkenaan hutang RM42 bilion yang ditanggung 1MDB.

"Laporan itu (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) kata ia bukan hanya RM42 bilion tapi RM50 bilion. Lebih dari itu.

"Jadi saya salah kerana sebut angka lebih kecil dan saya rasa RM50 bilion juga tidak betul, boleh jadi lebih lagi," kata Mahathir kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini.

Terdahulu Najib hari ini berkata laporan PAC membuktikan Dr Mahathir membuat tuduhan palsu bahawa RM42 bilion hilang dari 1MDB.

Saturday, March 19, 2016

Aku nak gelak kuat-kuat, KAHKAHKAHKAHKAH!!!! Piirah!!

Dia kata, " Saya bukan pencuri harta rakyat".


Ini berita tentang dia yang dipetik di sini: http://www.malaysiakini.com/news/334422:


"....... berkata beliau bukanlah seorang pencuri harta rakyat seperti yang digambarkan oleh pihak yang ingin menjatuhkannya, yang disifatkannya sebagai sengaja dilakukan untuk memburukkan imej beliau sebagai pemimpin nombor satu negara.

"Tuan-tuan dah kenal saya. Saya ini bukanlah (seperti) apa yang dikatakan oleh orang belah sana (yang ingin menjatuhkannya). Saya bukanlah macam itu. Saya telah jaga Pahang (dan negara) dengan sebaik-baiknya.

"Kalau saya nak rompak dah lama saya rompak hutan (balak) sini (Pahang). Saya tidak ambil seinci pun, sebatang pokok pun saya tidak ambil, saya tidak ambil lombong bauksit, saya tidak ambil apa-apa.

"Bila saya jadi perdana menteri saya tidak ubah pendirian saya, saya tidak akan ambil harta rakyat, jangan ingat saya penyangak, jangan ingat saya mencuri harta rakyat, saya perdana menteri untuk rakyat," katanya ..........."

Friday, March 18, 2016

Wahai parti itu, cukuplah... jangan terlalu teruja menari dengan wajah ketat kamu!

1. Selepas perhimpunan chai di suatu daerah dalam negeri Selangor dahulu, parti itu begitu tegar dengan pencak silatnya agar khalayak melihat ianya masih gagah dan kental. Namun kini langkah silat yang dipulas dan diputar itu kelihatannya bercampur baur dengan langkah tarian yang bagaikan tidak berapa kena aturnya. Kadang-kadang masih dengan langkah bagai bersilat pulut, namun kadang-kadang kelihatan bagai tarian zapin yang tunggang-langgang, kaki melangkah ke mana, tangan di hayun ke mana entah, sedang muziknya tenggelam timbul. Kecoh jadinya!

2. Dalam isu hudud yang dilagukan sejak dari dulu, berbagai rentak dan langkah tarian yang dipulasnya. Dulu hudud menjadi nyawa yang perlu segera diterjahkan ke Parlimen dengan tidak menyempat-nyempat untuk dibincangkan dengan kawan-kawan persefahaman. Konon ada 'puak-puak besar' akan sokong. Tak tahu sebenarnya 'puak-puak besar' itu hanya malaun yang suka menabur janji tapi cukup hebat membuli!

3. Dulu sudah ada 'anak beranak' kamu sendiri yang menasihati, hudud itu sabar dulu, buat secara tersusun dan tertib mengikut strategi yang diatur, bincang dengan kawan-kawan dengan lumat dan akhirnya serah kepada rakyat, bukan tergesa-gesa. (Eh kamu ini, jebon yang cuba menentang hudud dan mengajar ulama iya? Ches....kan kuchaikan kamu!)

4. Kini....tok-tok alim itu kata hudud boleh pula ditangguhkan dulu...oh bukan....dikemudiankan! (Tidakkah serupa) Kita dulukan yang umum-umum dulu! Kita perkasakan dulu mahkamah syariah! (Laaaa.....yang dulu-dulu itu yang saudara kamu yang kamu jebonkan dulu itu, tidakkah mereka bagi pandang dan aturkan begitu? Kamu tidak dengarkah? Atau kamu memang ......?)

5. Kerana pandangan saudara-saudara yang kamu jebon dan munafik haraki kan duhulu, lebih dahulu memberi pandangan begitu, maka kamu halau mereka. Kamu tuduh mereka mahu bocorkankan kapal! Kamu tuduh mereka mahu menjadi nahkhoda kapal secara gelojoh, hingga anak-anak didik kamu tidak tertahan-tahan lagi keluar beramai-ramai kerna mahu 'terkencing berjemaah' sewaktu Timbalan Presiden parti kamu waktu itu, sedang berucap! Adoh...kamu ini bagaimana?

6. Hari ini sebiji apa yang menjadi hujah mereka yang kamu jebon dan munafik haraki kan dahulu, kamu gunakan dan pakai semula. Boleh pula kamu guna alasan itu? Rupanya buat mereka yang kamu benci tidak boleh guna alasan begitu, terus dichop anti hudud. Buat kamu, boleh, kerna kamu golongan sesuci embun pagi kononnya!? Begitu?

7. Nampaknya memang tarian kamu semakin rancak, namun sering sering langkah kamu sumbang amat. Tambah-tambah lagi bila kamu mulai sedang mengepalai blok ke 3

8. Tak kiralag blok berapa pun kamu berada kerana itu hak demokrasi namun hati-hatilah mengayakan langkah kaki kamu, jangan terlalu teruja menari rancak,  bimbang nanti tersepak kaki sendiri, kamu tersungkur ke lantai kalau tidak pun tertimpa 'batu blok' dalam PRU 14 nanti terutamanya di negeri Cik Siti itu!

8. Cukuplah kamu berdolak-dalik dan 'mempermainkan' isu hudud untuk kepentingan politik kerana kamu tiada lesen soheh untuk mempermainkan isu hudud yang maha suci itu! Realistiklah dalam perjuangan hudud yang maha suci, kerana jika tidak, kamu akan sentiasa kelihatan hodoh dan ketat! Jangan ketat sangat wajah kamu itu ok!