Followers

Saturday, August 05, 2017

Siapa Menipu? Siapa menipu yang memberi faedah untuk rakyat? PM Najib atau Tun M?

1. PM Najib nampaknya kian tertekan dengan hujah serangan mantan PM Tun Dr Mahathir terhadapnya yang menyebabkan beliau terpaksa menuduh Tun M konon menipu rakyat untuk menghapuskan GST.

2. Dalam kenyataannya sebelum itu Tun M mendakwa hutang 1MDB yang tidak dibayar akan ditanggung oleh rakyat termasuk menerusi cukai berkenaan. 

3. Melihat dan merenung dengan apa yang sedang berlaku dan yang sedang dilakukan sekarang ini nampak jelas dakwaan Tun M itu ada asas yang kukuh. Kebanyakan rakyat merasakaan mereka sependappat dengan Tun M. 

4. Semenjak pemerintahan Najib melaksanakan GST kehidupan rakyat umum bukan semakin baik malah semakin tertekan dengan kos dan bebaban hidup. Antara contoh yang semakin jelas hari ini ialah kadar pengangguran dan kadar kejadian jenayah dalam negara semakin meningkat. Peruntukan-peruntukan baru kepada agensi dan jabatan-jabatan kerajaan dipotong dengan teruk. Peruntukan baik pulih premis merosot terus sehingga telah banyak premis-premis dan aset-aset kerajaan rosak teruk.

5. Dengan isu-isu besar yang disebut itu, persoalan telah bermain dipemikiran rakyat; ke mana pergi duit GST yang sepatutnya semua rakyat dapat merasai dengan jelas akan duit itu kembali kepada mereka! Setakat ini akalu ada yang merasainya hanyalah mereka yang menjadi ayam daging dengan dedak BRIM yang hanya lekat celag gigi dan peneroka FELDA yang dapatnya tidak seberapa itu! Sebahagian besar rakyat yang lain dapat apa pulangan dari GST? Tak ada!

6. Dengan sebab itu kalau Najib kata  Tun M membohongi rakyat hanya semata-mata untuk hapuskan GST, oklah tu. Tun M buat apa sahaja untuk HAPUS kan GST! Setakat hari ini menag rakyat gembira dengan berita GST akan dihapuskan jika kerajaan baru PH menang di Putrajaya. So apa masalahnya Tun M berbohong kalaulah betul Tun M dikatakan berbohong!

7. Yang menjadi masalah sekarang tidakkah PM Najib juga "berbohong" kepada rakyat untuk terus menghidupkan GST dengan menafikan hasil GST daripada rakyat digunakan untuk bayar hutang 1MDB?

8. Memberi alasan negara-negara maju lain juga melaksanakan GST untuk merasionalkan pelaksanaan GST di Malaysia bukanlah satu hujah yang bagus. GST di negara-negara maju itu ke mana mengalirnya wang mereka kalau tidak kembali kepada rakyat. 

9. Di Malaysia sekarang? Yellek!

Monday, May 01, 2017

Pakatan Harapan mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan laju.

1. Dengan keputusan PAS memutuskan hubungan dengan PKR dan tidak 'hingin' langsung berPAKATAN dengan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan maka Pakatan Harapan ( PKR, DAP, AMANAH, PPBM ) seharusnya dengan senang hati mesti terus bergerak ke hadapan dengan jelas dan segera. Tidak perlu lagi mengenyit mata, menjilat lidah, menceceh dan menoleh-noleh ke belakang apatah lagi ke arah PAS! Mahu tak mahu, rakyat terbanyak wajib diberitahu bahawa PAS perlu diletakkan dihadapan bersama barisan kerajaan Kleptokrasi untuk dihadapi secara berdepan dalam  PRU 14 nanti.

2. Segala perancangan dan strategi serta tawaran perlu terus digubal bersama kerana rakyat umum sedang menanti pergerakan Pakatan Harapan. Rakyat sekian lama telah mencari pihak untuk diberi HARAPAN bagi menumbang dan 'membungkus' kerajaan KLEPTOKRASI yang tidak pernah ada rasa sensitif dengan nasib rakayat, yang cukup menyusah dan membosankan rakyat.

3. Sama ada berlawan satu sama satu atau tiga penjuru atau berapa penjuru sekali pun, semua itu kini mesti dihadapi dengan penuh persediaan dan berstrategi untuk menang PRU 14 nanti. YAKINlah jika perjuangan, pendedahan isu dan tawaran meyakinkan rakyat terbanyak, sesungguhnya rakyat tidak bodoh untuk menolak Pakatan Harapan sebagai kerajaan baru yang menjadi HARAPAN rakyat. Kebanyak rakyat Malaysia hari ini daripada pelbagai generasi apatah lagi generasi muda telah benar-benar faham dan sangat merasakan kerajaan UMNO/BN ini memang wajib perlu diganti.

4. Kebanyakan rakyat kini semakin amat faham akan isu pemborosan pemimpin yang berprinsip "Cash is King" itu. Rakyat telah mula mengerti akan betapa beratnya pecah amanah dan kehilangan integriti pemimpin kini. Rakyat semakin tahu skandal 1MDB, SRC, isu dedak yang disumbat ke sana-sini, isu Tabung Haji, isu KWAP yang disalah guna dan lain-lain. Yang perlu kini rakyat perlu terus diberi penjelasan.

5. Dengan gelombang yang serentak dan sinergi, In shaa Allah Pakatan Harapan akan mampu untuk mara dan 'melanggar' apa sahaja penjuru yang berada di hadapan rakyat kerana rakyat telah jemu, bosan dan menyampah dengan permainan politik Umno/BN dan PAS yang tidak habis-habis, sedang nasib rakyat terus tertekan dan akan semakin tertekan JIKA kerajaan UMNO/Bn  dan (mungkin nanti) PAS (?) terus memerintah.

6. Segera dan teruskan kemaraan anda Pakatan Harapan. Rakyat menunggu tindakan dan kemaraan kamu.

Sunday, January 01, 2017

Hari-hari mendatang pasti akan ada adegan-adegan yang lebih memegunkan! Tunggu!

1. Bukan bertujuan "busy body' tapi kadang-kadang rasa kesian kepada sahabat-sahabat ahli bawahan yang masih berada dalam parti sejarah. Selepas pertukaran kepimpinan baru di Selangor tempoh hari, ahli-ahli bawahan jadi semakin pening dan bengong memikirkan hala tuju politik parti, mengikut satu survey yang berwibawa. Kalau guna nada orang kampung, kata-kata yang sesuai, "Hendak tuju kemana entah?, ke sana tidak, ke sini tidak tapi macam nok ke sana!!". Begitulah keadaan parti sejarah itu!

2. Ahli-ahli di bawah berpuntal lidah bercakap bab menentang Umno/Bn walaupun kian tidak ada petugas parti. Tak ada benda tidak dikata kepada Najib dan Umno! Namun pemimpin di atas "bagai nak selok" berkepit dengan para pemimpin Umno ke sana ke mari!

3. Sekarang ini racun yang paling bisa dan utama ditabur kepada ahli bawahan parti sejarah ialah "musuh utama" kita, DAP! Tidak ada cerita lain, kalau mereka semakin keliru nak kutuk Najib dan Umno kerana tingkahlaku pemimpin atasan mereka, mereka beralih pula "lagu"  yang Umno selama ini dendangkan, "DAP musuh kita", "PAN kuda tunggangan DAP". Kesian sungguhlah kepada puak-puak ini. Padan pun ramai panggil mereka ini walaun!

4. Bila kita bagitahu mereka, parti awak akan 'kerjasama' dengan Umno dalam PRU 14 ini. Mati-mati mereka kita tidak! Mana boleh? Gagah benar jawapannya! Begitulah di bawah ini diperkotak-katikkan oleh para pemimpin yang opportunis disebalik "pakaian" warak mereka!

5. Para pemimpin di atas pula daripada se-pentas, se-mesyuarat senyap-senyap, se-Majlis Perundingan, se-dondong, se-kata, se-355 di London (konon) dan se-teh-tarik, se-kapal, se-Ruhingya dalam stadium,  se-irama mendendangkan "lagu-lagu" BTN dan kian banyak se-se yang lain, ahli-ahli di bawah terus tidak percaya walaupun kini kelihatan semakin terang tanpa payah bersuluh lagi! 

6.  Apa yang aku nak lihat dan tunggu, sewaktu dahulu, waktu aku membuat keputusan meninggalkan parti sejarah kerana sikap kepimpinan baru yang mengubah hala tuju politik parti sejarah, ada sahabat-sahabat lama di bawah ini kata, "enta pergilah, ana tidak akan pergi kecuali parti kerjasama dengan Umno, ana ikut enta!". Hahha...!!

7. Sama ada sebelum atau selepas PRU 14, aku akan tunggu dan aku akan cari mereka nanti! Bukan apa, cuma hanya nak melihat kesan dan bahana 'dedak' sahaja, yang boleh mereput dan melunyaikan prinsip dan kata-kata yang berdegar-degar, para pemimpin di atas pula kian kerap berkepit berlegar-legar ke sana-ke mari bersama-sama dengan penuh 'romantik'!

8. Semakin hari mendatang, panorama kemaruk cinta politik parti sejarah semakin terang dan jelas. Setelah ber-teh tarik di London, kita tengok pula esok lusa adegan-adegan yang lebih "memegunkan"! Mari kita tengok siapa yang kena!

Saturday, December 31, 2016

Teh tarik yang enak sampai ke tulang betis!

Dulu-dulu sewaktu kami dalam parti sejarah, kalau nak minum teh tarik hanya mencari warung-warung kecil tepi jalan besar. Di situlah kami berkumpul sesama sendiri pelbagai peringkat usia, dengan pelbagai isu-isu hangat politik tanah air. Selesai minum kami seluk bagi gombang masing-masing keluarkan duit untuk bayar apa yang diminum dan dimakan! Ada yang bayar dengan duit kertas seringgit, ada yang guna duit syiling! Duit selebihnya simpan untuk derma di ceramah-ceramah demi kemajuan parti!

Sudah pasti isu utama kami dalam perbincangan dan perdebatan sesama sendiri itu ialah mengenai kegelojohan dan kejahatan Umno/Bn dalam menguruskan pilihanraya dan mentadbir negara. Kadang-kadang di situ juga, sambil menghirup teh tarik kami merancang aktiviti parti dan mengeluarkan idea mencari dana. Itu dulu, sebelum politik matang dan sejahtera! Ada kalanya pemimpin-pemimpin dahulu yang datang ke tempat kami sama ada mereka minta minum di warung atau memang hanya kami mampu bawak ke warung-warung sahaja!

Hari ini semenjak kami bersama parti baru, sudah tidak nampak kawan-kawan parti sejarah minum-minum di warung-warung seperti dahulu.

Kalau pun ada seorang dua kawan-kawan lama yang nak kena teh tarik dengan kami, kini tak mampu untuk lakukan semudah dahulu, kerana takut diperhati dan dichop sebagai pengkhianat parti. Seorang ustaz veteran parti sejarah yang baik dengan aku apabila diajak kena teh tarik, hanya bersetuju untuk ke warung yang agak tersorok. Bila di tanya kenapa tak mahu kena teh tarik di bandar? 

Dia jawab, "takut orang-orang ana nampak minum dengan enta...mampus ana kena pulau". Begitu teruk sekali? Apa pun aku layanlah walau di manapun asal dapat kena teh tarik!

Hari ini minum teh tarik dengan orang Amanah amat besar bahayanya bagi ahli parti sejarah kerana akan dichop pengkhianat. Namun demikian tidak bahaya dan tidak mencolok mata langsung kalau kena teh tarik dengan orang-orang Umno Najib! 

"Fatwa" untuk ini telah kelihatan lebih jelas di London baru-baru ini apabila seorang ulama muda parti sejarah berteh-tarik di London, bro! Dengan menteri zakat lagi!  Fuh hebat!

Dengan petunjuk di London itu, sedikit masa lagi mungkin sudah tiada yang kena teh tarik di warung-warung, kerana dengan politik matang dan sejahtera tentunya mesti berteh-tarik di restauran dan kopitiam dengan kawan-kawan baru!

Fuh...teh tarik London kaw dan enak sampai ke tulang betis!

Friday, December 30, 2016

Teruklah DAP ni !

Teruk betul DAP, menghina! Adakah munasabah baru saja memerintah Pulau Pinang sudah nak buat Hospital Islam? UMNO yang telah lama memerintah, 60 tahun, dipimpin oleh pejuang-pejuang Islam maha tulin lagi, pun tak buat Hospital Islam! Melampau betul DAP ni...ish!!

Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata Umno banyak membela Islam? Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata, kalau tidak ada Umno, orang Melayu yang beragama islam akan ghuyup? Bukankah pemimpin Umno pelbagai peringkat kata DAP yang bertanding 55 kerusi parlimen (yang belum tentu menang semua kerusi) daripada 222 kerusi parlimen itu akan perintah Malaysia maka habislah Islam?

Kerana itu semua habis orang Melayu terutama yang tinggal dikampung-kampung kecut telur dengan DAP! Ini pula DAP nak buat pula Hospital Islam...ish lagi bahaya! Sudahlah selama ini ada yang konon bertaraf 'ulama' penasihat geng Umno kata di masjid-masjid di Pulau Pinang tidak boleh azan!

Teruk sungguh DAP kawan PAN ni...adakah nak buat Hospital Islam?

Sudah-sudahlah dengan kerja memandirkan masyarakat Melayu luar bandar!

Laporan Sinar Harian:
 
Hospital islam Pulau Pinang dijangka beroperasi 2020

GEORGE TOWN: Yayasan Islam Pulau Pinang (YIPP) dengan kerjasama Majlis Agama Islam negeri akan membangunkan projek Hospital Islam Pulau Pinang (HIPP) bernilai RM280 juta di kawasan Bayan Baru.

Pengerusi YIPP, Datuk Mansor Othman berkata kerja-kerja pembinaan projek di tanah seluas hampir satu hektar itu akan bermula selepas majlis pecah tanah pada Ahad ini.

Beliau berkata, hospital yang akan dilengkapkan dengan kemudahan 200 katil itu merupakan hospital pertama di wilayah utara yang berkonsepkan patuh syariah dan dijangka mula beroperasi awal 2020.

"Hospital Pakar An-Nur di Selangor, telah dipilih sebagai pengendali HIPP manakala pemajunya merupakan sebuah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia yang akan diumumkan Ahad ini," katanya kepada Bernama dalam satu temubual di sini, Khamis.

Mansor berkata, hospital ini telah mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan dan diperakui oleh Institut Standard dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim) selepas menerima pengiktirafan pensijilan MS 1900:2014 dengan sistem berasaskan syariah Islam.

"HIPP akan menerapkan amalan perubatan berasaskan Islam di mana wad lelaki dan perempuan akan diasingkan, doktor wanita untuk wad bersalin dan kakitangan bertugas yang menutup aurat bagi mematuhi syarat sebagai hospital patuh syariah," katanya.

Bagaimanapun katanya, model perniagaan hospital ini bukan hanya tertumpu kepada orang Islam sahaja tetapi juga bagi orang bukan Islam yang ingin mendapatkan rawatan kesihatan dengan harga berpatutan.

Beliau berkata pembinaan HIPP ini adalah selaras dengan permintaan rawatan perubatan penduduk negeri dan juga warga asing untuk ke Pulau Pinang yang  terkenal dengan destinasi pelancongan perubatan.

"Mengikut Malaysia Healthcare Travel Council, jumlah keseluruhan pendapatan daripada pelancongan kesihatan adalah sebanyak RM390 juta tahun lepas dan 60 peratus daripada pelancong memilih Pulau Pinang sebagai destinasi mereka untuk mendapat rawatan kesihatan," katanya.

"HIPP yang terdiri daripada bangunan 14 tingkat ini akan mempunyai 600 tempat meletak kereta setinggi tujuh tingkat dan dilengkapi dengan pakar bidang  perubatan seperti pakar Pediatrik, Ginekologi, Endoskopi dan Kardiologi," katanya.

Mansor berkata hospital ini akan turut menawarkan 20 buah katil wakaf untuk membantu masyarakat kurang berkemampuan yang memerlukan rawatan perubatan.

"Pembiayaan kos rawatan bagi 20 buah katil wakaf ini akan ditanggung oleh pihak HIPP sebagai salah satu komitmen bahawa hospital yang akan didirikan ini  tidak mengenepikan golongan miskin," katanya.

Selain itu, beliau berkata pembinaan hospital ini dijangka mewujudkan peluang pekerjaan tambahan kepada penduduk setempat khususnya dalam bidang pengurusan pembuatan dan kesihatan.

"Hampir 1,000 kekosongan jawatan pelbagai bidang, bakal ditawarkan kepada orang ramai, selepas projek ini siap dalam tempoh tiga tahun lagi," katanya.


Tuesday, December 27, 2016

Apa yang boleh ditunggang...tunggang! Kali ini FELDA pula!

Wajar atau tidak bukan menjadi persoalan kerana kuasa di tangan mereka! Apa sahaja yang boleh ditunggang akan terus ditunggang demi kepentingan persahabatan insan tersayang dan kroni. Para peneroka yang masih lena teruskan kelenaan anda dalam PRU 14 ini sebelum menang sorak kampung tergadai! Buat para penasihat teruskan sengih anda!



Laporan Malaysiakini:

Wajarkah pembelian Eagle High, soal Nazir kepada Felda

Pengerusi CIMB Group, Datuk Seri Nazir Razak berkata, Felda yang ditubuhkan oleh bapanya, arwah Tun Abdul Razak Hussein semasa menjadi perdana menteri perlu mewajarkan rancangan pembelian 37 peratus pegangan dalam PT Eagle High Plantations Tbk.

Felda mengumumkan pembelian terancang dalam unit perladangan konglomerat Indonesia Rajawali Group selepas kegagalan Felda Global Ventures (FGV) untuk membeli pegangan saham yang sama.

FGV, syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia dikritik oleh para pemegang sahamnya apabila bercadang untuk membeli 37 peratus kepentingan dalam PT Eagle High Plantations Tbk pada harga AS$680 juta.

Antara pengkritik tersebut adalah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang telah melupuskan semua sahamnya dalam FGV.

Felda, tidak seperti FGV, bukan syarikat tersenarai awam dan dimiliki oleh kerajaan. Felda memiliki pegangan sebanyak 21 peratus dalam FGV.

Nazir dalam satu catatan di Instagram berkata, Felda masih membayar premium walaupun tawaran AS$505 juta untuk mendapatkan pegangan 37 peratus (580 rupiah sesaham) AS$175 juta kurang daripada tawaran FGV.

"Harga purata Eagle High pada bulan November adalah 212 rupiah sesaham, maka ia adalah premium 173 peratus bagi kepentingan bukan kawalan.

"Saya berharap lembaga pengarah akan mewajarkan sepenuhnya pengambil alihan dan penilaian walaupun perjanjian itu bukan lagi dibuat oleh FGV," katanya.

Nazir turut berkongsi gambar arwah bapanya ketika menyampaikan ucapan kepada peneroka Felda di Kuala Terengganu pada 28 Mac 1966.




Tuesday, December 20, 2016

Boleh 'berpeluk' dengan Syiah tetapi tidak dengan Amanah!

1. Inilah agaknya yang dipanggil politik matang? Sanggup menggagahkan diri pergi ke Iran untuk 'berpeluk' dengan kepala segala Syiah yang baru sahaja membantai umat Islam Sunni di Aleppo Syria. Darah saudara-saudara Islam Sunni masih belum kering, mangsa rogol masih menderita dan akan menderita sehingga akhir hayat, kanak-kana malang Sunni diperlaku kejam, ulama itu sambil tersenyum manis bagaikan tiada  apa-apa berlaku dan dilakukan oleh puak-puak Syiah yang jahat, masih rela tangannya memegang tangan kepala segala Syiah yang bergelumang dengan darah ummat Sunni! Masya Allah, di manakah rasa sensitiviti dan solidariti sesama umat Sunni yang teraniaya.

2. Lebih malang lagi puak-puak Syiah menggelarkan Umat Islam Sunni yang dizalimi oleh mereka itu sebagai golongan kafir tatkala ulama ini berada di Iran! Tidakkah ulama Malaysia yang seorang ini tidak ada rasa apa-apa langsung!? Ya Allah...di manakah para penasihat yang katanya bijak dan alim warak ulama ini? Tidurkan mereka di musim tengkujuh ini?

3.  Apakah yang hendak dikata lagi apabila KUIS sendiri tidak bersetuju dengan kehadiran ulama ini di Iran ke persidangan itu? Memalukan apabila orang kanan ulama Malaysia ini sebelumnya mengatakan kehadiran ulama ini ke Iran dengan keizinan pegawai-pegawai di KUIS!

4. Sikap dan pemikiran POLITIK ulama ini sejak akhir-akhir ini sangat bercelaru, bagaikan tiada langsung orang kiri kanannya yang mampu mengawalnya. Di Iran boleh bertemu bercakap dengan senyum manis kepada Syiah yang masih belum kering darah di tangan membunuh umat Sunni, namun dalam negara sendiri amat pendendam orangnya dengan sahabat-sahabat lamanya sendiri yang pernah rebah bangun bersamanya satu ketika dahulu.

5. Terbaru keluar lagi kenyataan tolak Amanah dan DAP! Tu dia! Yang peliknya katanya tentang rasuah BN tapi dalam waktu yang sama amat mesra dengan Umno/Bn! Ini semuanya pulut kepada Umno/Bn!

6. Amat lembut dengan Syiah yang mengganas di Aleppo dan mesra dengan perasuah di tanah air, namun keras teramat sangat dengan sahabat-sahabat lamanya dalam Amanah, yang dia juga, yang menghalau mereka keluar!

7. Begini rupanya politik matang cetusan idea hebatnya....boleh 'berpeluk' dengan Syiah tetapi tidak dengan Amanah dan DAP! Ikuk panda mu lah awang!