Followers

Tuesday, March 17, 2015

DAP jangan terlalu 'keras' membantah pembentangan Enakmen itu.

1. Perkara dasar yang wajar diterima oleh seluruh rakyat Malaysia sama ada secara individu mahu parti politik ialah pekara yang membabitkan akhlak, akidah dan syariat Islam yang lain, hanya orang Islam sahaja yang faham bagaimana cara yang paling tuntas untuk mengatasinya. Lain daripada orang Islam sudah pasti tidak mampu memahami kaedah penyelesaian Islam menurut kehendak Allah Tuhan Yang Esa.

2. Oleh yang demikian, dalam hal Enakmen Kanun Jenayah Syariah 2 yang hanya membabitkan orang Islam rasanya tidak manis, dan pasti nampak gelojoh jika orang bukan Islam terutama parti DAP mendesak untuk tidak dibentangkan dalam DUN Kelantan.

3. Pertama, apa yang dilakukan oleh Kerajaan Kelantan adalah melalui proses demokrasi yang menjadi amalan biasa dalam negara ini sejak merdeka. Pembentangan Enakmen itu tidak menjadi perkara yang luar biasa mengikut amalan demokrasi Malaysia.

4. Keduanya, persoalan undang-undang syariah Islam itu adalah menjadi kehendak kebanyakan atau majoriti penganut Islam dalam melaksanakan tangung-jawab mereka kepada perintah Allah SWT. Ianya termasuk dalam amalan ibadah kepada Allah SWT. Tidak manis menghalang umat Islam melaksanakan pengabdiannya kepada Allah.

5. Ketiganya, sudah banyak kaedah yang dilakukan untuk mengukuhkan disiplin, akhlak, dan tingkah-laku tidak bermoral dan jenayah dalam kalangan umat Islam di Malaysia, namun semua kaedah-kaedah dan cara yang dilakukan selama ini tidak pernah mengatasi masalah-masalah yang berlaku dalam kalangan umat Islam itu. Boleh dikatakan semua undang dan peraturan hampir GAGAL. Kes rogol, zina, mencuri, rasuah dan sebagainya bersepah dan semakin meningkat kadarnya dalam kalangan umat Islam di Malaysia. Oleh yang demikian tidak salah, malah ia menjadi tuntutan untuk pihak umat Islam yang menguasai kerajaan, yang menjaga rakyat mencuba/menggunakan pula kaedah yang telah diperintahkan oleh Allah sejak dulu lagi.

6. Apabila dijamin bahawa Enakmen tersebut tidak membabitkan orang bukan Islam, kenapa pula DAP yang beria-ia bising dan protes? Apa yang DAP bimbangkan? Soal tepat atau kena masa atau tidak, itu terpulang kepada Kerajaan Kelantan memikirkannya. Sepatutnya DAP harus bersikap adil kepada umat Islam yang mahukan undang-undang Islam itu dilaksanakan dalam kalangan mereka.

7. DAP sekali-kali tidak wajar atau tidak memadai menggunakan alasan kajian Merdeka Center sebagai alasan untuk mendesak pembentangan enakmen itu ditangguhkan di DUN Kelantan malah di Parlimen, kerana kajian itu bukan satu bentuk pungutan suara yang menyeluruh sehingga ianya wajar diterima sebagai begitu sahih. 

8. Di sini nampak dengan jelas bahawa DAP yang begitu ramai para pengamal undang bagaikan tidak memahami hak asasi rakyat beragama Islam yang baik, untuk mengamalkan ajaran Islam yang sebenarnya. Sikap mereka yang seolah-olah menghalang umat Islam yang baik, untuk mengamal ajaran agama yang sahih adalah agak keterlaluan dan tidak adil.

9. Sepatutnya dalam hal ini, selagi Kerajaan Kelantan membawa  proses ini melalui sistem demokrasi yang sedang diamalkan dalam negara ini, DAP hanya wajar memberi pandangan dan memohon jaminan agar ianya tidak dilaksanakan kepada bukan Islam bukan membantah keras hasrat itu.

10. Akhirnya pelaksanaan Enakmen tersebut adalah agenda lama dan berterusan PAS, dan jika Pakatan Rakyat (DAP dan PKR) menganggap ianya bukan dasar Pakatan Rakyat, maka biarkanlah PAS menentukan nasibnya dalam menguruskan hal Enakmen itu bersendirian. Kalau PAS berjaya,berjayalah. Kalau gagal, gagallah! Jadi apa yang menyebabkan DAP begitu sakit?

11. Adalah amat diharapkan agar DAP bersikap lebih rasional dan bertimbang rasa dalam hal ini. Ingatlah, komuniti Islam yang baik, berakhlaq dan berkualiti (tiada jenayah) hasil daripada akur kepada ajaran Islam PASTI menyumbang kebaikan yang banyak kepada negara dan rakyat pelbagai kaum dalam negara ini. Takkan itu DAP tidak mahu!?  Semoga Pakatan Rakyat terus fokus untuk rakyat.


Monday, March 16, 2015

Bukan kami di bawah yang kurang tarbiyyah tapi.....

Dalam menyambut ketibaan Muktamar Agung PAS di Selangor sekitar Jun 2015 nanti:

1. Gendang, tabuh, beduk dan gong telah lama dipalu. Sekali-sekala 'dipalunya' juga kepala orang itu dan orang ini yang kono katanya geng ulama dan gen profesional.

2. Yang terus terlopong buntu dan pilu puak-puak aku di ceruk cawangan-cawangan di bawah ini. Mereka di atas berkelahi ketuk mengetuk, aku dan geng-geng cawangan diarah teruskan  kerja untuk hadapi PRU 14, di arah buat itu dan ini, rancang itu dan ini, cula itu dan ini. Kamu di atas keluarkan berbagai jenis dan macam-macam peluru berpandu berperang sesama sendiri.

3. Hingga hari ini serabutnya PAS masih belum selesai-selasai lagi. Ada yang menyeru itu ini, ada yang diharap berkata sesuatu terus membisu macam kayu. Ada yang rancak melontar kata-kata kasar dan sindir sana-sini. Pendek kata yang pro dah tak macam pro manakala yang ustaz dah mula kelihatan tak macam ustaz, macam budak muda ditepian jalan melalak-melolong dengan bergaia kata yang tidak mampu dinilai lagi. Itulah PAS hari ini.

4. Aku dan geng-geng cawangan di bawah ini bertempek supaya orang di atasa berhenti bertaki itu dan ini, cepat-cepat akan dicap dengan gelaran berbagai...tak pasal-pasal aku dan geng-geng cawangan ini dapat jebon, PASMA, UG dan GU. Punya GAGALnya tarbiyyah PAS selama ini. Di sana-sini bercakap dah tak ada akhlak. Berbeza pendapat sedikit..kena!

5. Tempoh ini, penamaan calon untuk Jawatan Pusat baru dan sedang giat di sana-sini. Ada yang bakal dicalon dan ada yang dah dicalon untuk jawatan-jawatan. Ada yang dicalon tapi belum menjawab apa-apa manakala ada yang belumpun dicalon dah jawab sudi! Begitulah PAS hari ini.

6. Apa dah nak jadi dengan parti Islam ini? Entah...tengoklah sikit lagi! Yang aku tahu tidak pernah dalam sejarah PAS, kami gigih bekerja denganserba kekurangan dibawah ini yang rosakkan PAS, tapi hakikatnya kamu yang katanya alim warak, bijak pandai dan pro belaka yang merosakkan parti!! Teruskanlah kerja buat kamu!

7. Nampaknya bukan kami yang di bawah ini yang kurang tarbiyyah tapi .......


Saturday, March 07, 2015

Prasangka di sana-sini dan keadaan semakin menjadi tidak seronok.

1. Parti ini (PAS) harus ditenangkan kembali dengan seberapa segera. Maka itu para pemimpin atasan perlu membuat tindakan untuk menenangkannya.

2. Semakin dekat dengan musim Mesyuarat Agung Kawasan , keadaan di bawah ini juga hiruk-pikuk dengan pelbagai tuduhan, prasangka, cop dan gelar-menggelar.

3. Apa yang membimbangkan bukan sahaja pemimpin atasan yang cirit-birit mulut malah para pemimpin dalam kawasan pun telah mula dikesan ramai yang cirit-birit mulut. Bimbang dalam keadaan cirit-birit mulut yang berjangkit dari atas ini, akhirnya nanti akan mencetuskan pula keadaan berlengan dan bersiku sesama sendiri. Potensi ke arag itu nampaknya cerah untuk terjadi.

4. Di bawah ini tidak boleh tersalah cakap sikit, tidak boleh tersilap arah sedikit, maka akan ada yang menjadi batu api untuk membuat analisis prasangka yang bukan-bukan. Keadaan ini seolah-olah memberi natijah hanya inilah kejayaan tarbiyyah PAS selama ini. Sedih!

5. Hari ini bukan lagi isu pelaksanaan hudud, GST, keadilan undang-undang, harga barang dan minyak yang diperbincangkan tetapi sebaliknya yang menjadi isu hanya di sana-sini adalah isu Jebon, JIM, PAS asli, PAS tidak asli, tolak ulama, tolak profesional, syiah, kurang ajar, pengkhianat, kemenangan PRU tidak penting dan macam-macam lagi yang cukup menserabutkan kepala otak.

6. Hasil dari semua itu menguruskan Mesyuarat Kawasan semakin menjadi sukar dan menakutkan. Silap-silap hari bulan jika kurang kesabaran akan nanti dapatlah didengari berita kerusi meja melayang ikut atas kepala. Mudah-mudahan tidak!

7. Suasana tegang ini semakin aku rasai di bawah ini. Entahlah keadaan semakin menjadi tidak seronok.

Monday, February 23, 2015

Bapak-bapak berhentilah tebuk kapal, kami pening!

1. Apa yang nyata hari ini para ahli PAS di bawah ini semakin hari semakin pening. Mereka pening kerana mungkin terus 'mabuk laut' dek kerana para pemimpin atasan nun di atas sana berpesan kepada mereka yang di bawah jangan tebuk kapal!

2. Tertanya-tanya kami di bawah ini, "bila pula kita tebuk kapal ni?".

3. Apa yang kami nampak dan yang disaksikan kepada kami, para pemimpin di atas sana yang sedang bertingkah lengan berusaha menebuk kapal. Yang sebelah kanan sedang menebuk di sebelah kanan manakala yang sebelahh kiri pula sedang menebuk di sebelah kiri!

4. Maka itu kenapa pula kami yang di seru jangan menebuk kapal? Sepatutnya kami yang menyeru kepada 'bapak-bapak' di atas sana janganlah zalimkan kami dengan menebuk kapal kesayangan kami ini. Tolonglah!!!!

5. Kalau "bapak-bapak" yang di sebelah kanan dan yang disebelah kiri kami tak boleh harap lagi untuk berhenti daripada menebuk kapal, kami nak harap kepada siapa lagi? 

6.Tidak rasa berdosakah "bapak-bapak" semua kerana di waktu ini dah ada yang di bawah ini dah mula nak terjun kapal atau "bapak-bapak' sebenarnya memang suka mereka terjun? 

7. Atau kerana tingkah-laku "bapak-bapak" semua, kami akan turut karam dengan terpecahnya kapal ini pada sekitar bulan Jun nanti?


Monday, February 09, 2015

Mekanisma mencampak 'lawan' ke laut sedang berlangsung dalam PAS sekarang!

Nampaknya semakin dekat dengan Muktamar Agung PAS dalam bulan Jun nanti keadaan dalam parti PAS semakin gawat dan kecoh. Kekecohan di atas telah merebak ke bawah dengan perpecahan yang merupakan retak menunggu belah. Pemimpin di atas bergaduh dan sindir menyindir begitu juga ahli-ahli di bawah cuma hanya belum bersingsing lengan sahaja lagi. Mungkin sedikit lagi akan begitu kot? Keadaan dalam PAS pada masa ini memang sungguh tidak terkawal. Pagi tadi sahaja aku terpaksa 'menghentikan' perbalahan whatasp antara AJK kawasan dalam kawasan ini. Adoi pening sungguh PAS kalau begini!

Masalahnya sekarang pemimpin atasan kata mereka terpaksa memberhentikan pelayaran kapal PAS seketika yang sedang dilambung ombak dan badai untuk menenangkan keadaan tetapi mengapa para pemimpin PAS tidak mengusahakan bersungguh-sungguh menghentikan atau menyelesaikan perbalahan dalam PAS yang semakin kritikal dan kian 'brutal' kini?

Perdebatan dan perbalahan telah penuh dengan maki hamun kasar, gelar menggelar, sindir menyindir, cop mengecop, tepuk meja, jika dirasakan tersalah bagi pandangan akan dihalau keluar dari parti ini dan sebagainya menjadikan semakin hilang akhlaq ahli dan para pemimpin parti  Islam ini. Malu sungguh aku rasanya. Mana tak malu bila ku baca dan dengar makian, jebon, kepala bungkus serban, zionis, munafik haraki, babi, binatang, yahudi,haramjadah, laknat telah menjadi ratib puak-puak yang asyik bertengkar dan bertaki sesama sendiri mempertahankan puak-puak masing-masing! 

Hilang tarbiyah parti, hilang akhlaq berparti, hilang rukun jemaah ajaran, hilang kasih sayang berparti...telah hilang semua itu kini! Sedih sangat rasanya!

Hingga kini para pemimpin tidak pun mengambil langkah perdamaian cuma hanya membiarkan anak-anak buah mereka turut berkelahi sakan di atas kapal yang sedang diberlabuh dalam badai. Agaknya mereka mengharap kuncu-kuncu masing akan berusaha gigih membuang atau mencampak puak-puak yang bertentangan dengan mereka ke laut. Nampaknya itulah jalan penyelesaian yang dibuat oleh para pemimpin atasan PAS kini.

Jadi mana-mana pihak dalam PAS bersedialah untuk dicampak ke laut bila-bila masa mulai sekarang kerana itulah mekanisma penyelesaian kemelut dalam PAS yang sedang diusahakan pada masa ini!

 

Monday, December 15, 2014

Nampaknya keadaan semakin sakit.

Selepas tamat Muktamar di Batu Pahat tempoh hari aku terhenti menulis di blog ini. Bukan apa, cuma tersentak sedikit dengan apa yang berlaku semasa majlis penutupan muktamar tempoh hari. Tambah-tambah lagi terkejut apabila melihat keadaan ahli-ahli bawahan di cawangan-cawangan riuh rendah dengan pelbagai ulasan yang pro dan kon terhadap apa yang berlaku pada waktu itu. 

Senak juga kepala apabila aku sebagai pemimpin kecil cawangan mendengar pelbagai rungutan ahli-ahli bawahan yang kadang-kadang tak sanggup untuk didengar dek telinga nipis aku ini. Akhirnya keputusan yang aku ambil membungkamkan mulut dan memekakkan telinga sambil tidak mampu menahan susah hati mengenangkan musibah yang menimpa parti yang aku cintai ini.

Sehingga hari ini, ahli-ahli bawahan masih lagi dengan pelbagai kerenah yang sukar dipujuk dan sukar disuap dengan pelbagai alasan. Telah ramai yang mengundur diri, mendiamkan diri dan menjauhkan diri.

Di kedai-kedai kopi ahli-ahli parti 'berperang' sesama sendiri sambil menyerang para pemimpin-pemimpin PAS yang mereka tidak setuju angin. Keadaan dan pertempuran sesama ahli semakin parah dalam whatsasp sesama mereka. Hal ini bukan sahaja membabitkan ahli yang tidak gemarkan tarbiyyah malah ahli-ahli veteran dan yang tegar tarbiyyah pun sama berkelakuan pelik iaitu semakin memencilkan diri dan merajuk berbagai. Kadang-kadang aku berkata-kata sendirian, yang tidak gemar tarbiyyah tak peliklah berkelakuan begitu tapi penyakit maki hamun, memencil dan merajuk dengan tugas parti juga menyerang mereka yang tegar tarbiyyah. Apa dah jadi dengan tarbiyyah ni? Adohai...pening aku dengan keadaan parti hari ini!

Hari ini ahli-ahli bawahan baik yang gemar atau yang tidak gemar tarbiyyah cukup sukar untuk diajak ke program tarbiyah dan cukup sukar untuk diajak bekerja untuk parti. Alasan yang mereka berikan PAS semakin sukar untuk menang piliharaya!

Kerja-kerja parti mencurah-curah turun dari atas, itu dan ini namun akhirnya aku dan dua tiga orang 'sikerdil' jugalah yang terpaksa membuat semua kerja dan tindakan parti tersebut. Kalau untuk PRU 14, untuk PRU 14 lah...... nampaknya sah memang sukar untuk untuk kurangkan majoriti apatah lagi untuk menang. Umno semakin ketawa dan gelak sakan melihat dua tiga orang PAS terhegeh-hegeh tanpa dipedulikan orang berkerja di kampung-kampung! Huhuhu....! Apa sahajalah!

Sunday, October 12, 2014

Mengintai lubuk perbelanjaan mewah (?) - di mana tu?

Dengan perbelanjaan besar diperuntukan kepada JPM yang termasuk di dalamnya program anak emas (anak emas siapa- tak tahu!) - PERMATA, apakah masalah yang membelenggu kehidupan rakyat seperti kesan berantai daripada kenaikan harga minyak, harga rumah yang mahal, kos pendidikan yang tinggi, kos perubatan berkualiti mesti berbayar, kos tambang pengangkutan awam yang meningkat, masalah ketelusan dan integriti dalam pelaksanaan projek-projek kerajaan dan macam-macam lagi akan SELESAI? 

Untuk mengatakan segala masalah itu dapat dikurangkan, amat tidak meyakinkan, inikah pula untuk melihat ianya SELESAI! Sebaik habis gula-gula one-off, rakyat akan terus menanggung beban kos hidup tinggi, tanpa mereka mampu dan sempat untuk mengubah kedudukan taraf sosial-ekonomi mereka masing-masing.

Sesungguhnya, taburan bajet di atas kertas nampak macam menarik buat rakyat, namun realiti pelaksanaannya belum tentu kerana tidak jelas mekanisme kawalan ketelusan dalam pembentangan baiet tersebut. Proses kawalan, 'kemutan' dan pilih kasih bajet untuk golongaan rakyat tertentu, sukar dilihat untuk diberhentikan!

Rencana dipetik dari Malaysiakini:


Belanja JPM terus meningkat bawah Najib



Perbelanjaan di Jabatan Perdana Menteri (JPM) terus meningkat di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan jumlah perbelanjaan yang lebih tinggi berbanding semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pada 2003, perbelanjaan yang diperuntukkan untuk JPM hanya RM3.6 bilion. Jumlah itu meningkat lebih empat kali ganda dalam Bajet 2015.

Menurut anggaran daripada Kementerian Kewangan, JPM dijangka akan membelanjakan sejumlah RM19.1 bilion pada 2015 berbanding RM16.5 bilion pada tahun ini.

Jumlah ini merupakan kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan perbelanjaan kerajaan untuk tahun ini.

Peruntukan itu meliputi bidang yang luas, termasuk latihan badan kehakiman, sekolah tadika, keselamatan negara, tenaga nuklear, hak asasi manusia (Suhakam), perancangan ekonomi, serta stesen televisyen.

Selari dengan itu, sebanyak RM1.24 bilion diperuntukkan untuk membiaya gaji ribuan kakitangannya pada tahun ini.

Pecahan paling besar dari peruntukannya disalurkan untuk perkhidmatan dan perolehan, melibatkan kos RM2.85 bilion pada tahun ini.

Untuk 2015, perkara yang menjadi tumpuan utama ialah “projek khas” dengan peruntukan khusus RM1.6 bilion.

Jumlah itu berlipat kali ganda lebih besar berbanding hanya RM180 juta untuk tujuan sama pada 2014.

Antara program dan agensi bawah JPM adalah program PERMATA – program pendidikan awal dinaungi isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor – dan juga program indoktrinasi Biro Tatanegara.

Menjelang penghujung 2014, unit PERMATA dijangka akan membelanjakan RM42.8 juta, dengan seramai 40,000 kanak-kanak yang mengikuti programnya. Bagaimanapun, peruntukannya pada tahun depan akan dikurangkan kepada RM30.1 juta.

PERMATA tidak membiaya sekolah berkenaan secara langsung, namun menyediakan “pengurusan, operasi, pemantauan dan sokongan” untuk melaksana program berkenaan.

Sementara itu, unit propaganda kerajaan, BTN dijangka membelanjakan RM64.9 juta pada 2014, dan mendapat peruntukan RM58.6 juta untuk dibelanjakan pada tahun depan.